Prodejní aplikace Letgo otočila a v Česku funguje dál. Důvody tají a její budoucnost je nejistá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Prodejní aplikace Letgo

0Zobrazit komentáře

Už když jsme před dvěma týdny psali o tom, že v České republice náhle končí aplikace Letgo, byl to podivný příběh. Populární služba na rychlý a jednoduchý prodej čehokoliv zničehonic vyvěsila na svém webu krátké oznámení, že na konci měsíce končí, a posléze ve strohém vyjádření bez dalšího vysvětlení jen potvrdila, že z Česka a několika dalších trhů včetně Slovenska skutečně odchází. Konec měl přijít na konci března, jenže dnes je 3. dubna a Letgo stále běží.

Pozoruhodný příběh dostal na začátku nového měsíce zcela nečekanou zápletku. Leccos už naznačoval fakt, že přestože na webu byla služba omezena, v mobilní aplikaci šlo i nadále zveřejňovat a upravovat inzeráty, byť to již mělo být vypnuté. Další otazníky pak vyvolalo i vyjádření samotného českého Letgo na Facebooku, kde se 31. března objevila následující zpráva: „Nahrávání inzerátů na letgo je opět v provozu! Opět můžete nahrávat svoje inzeráty.“ Tehdy to však ještě mnoho lidí bralo za předčasný aprílový žertík.

Prozatím jedeme dál

Jenže Letgo to myslelo naprosto vážně. Pouhých devět dní po oficiálním potvrzení svého konce a takřka okamžitého odchodu z několika trhů ve střední Evropě otočilo o 180 stupňů a svou prodejní aplikaci prozatím minimálně v České republice, ale podle všeho ani v dalších zemích nezavírá. Ovšem ani tentokrát si Letgo nepřipravilo žádné pořádné vysvětlení, čímž jen přidává další neznámé do již tak zamotaného příběhu.

letgo-konec2

Oznámení o konci už na webu Letgo nevisí

„Prozatím jsme se rozhodli pokračovat a umožnit uživatelům nakupovat a prodávat přes Letgo, včetně vkládání nových inzerátů,“ uvedl pro CzechCrunch šéf Letgo pro střední Evropu Jakub Kováč s tím, že důvody, proč se tak jeho firma rozhodla, zatím nemůže nijak komentovat. Stejně tajemně jako Letgo oznámilo svůj konec, se tak nyní na scénu vrací. Je však otázka, na jak dlouho to vlastně bude.

Původem americká prodejní aplikace, která si v Česku za dva a půl roku vybudovala slušnou základnu uživatelů, měla původně skončit z rozhodnutí investorů, kteří se chtěli soustředit na rozvojové trhy, ale je možné, že toto zásadní rozhodnutí nakonec bylo na poslední chvíli přehodnoceno. V Česku mělo mít Letgo přes milion měsíčně aktivních uživatelů, celkem přes dva miliony, a zdá se, že svůj souboj o jejich přízeň možná ještě nebude chtít vzdát.

Podle informací CzechCrunche je aktuálně ve hře jak varianta, že Letgo v České republice zůstane a bude nadále pokračovat beze změn, tak i opravdový konec služby, o němž však zatím podle všeho není definitivně rozhodnuto. Zástupci Letgo odmítají cokoliv dalšího nad rámec výše zmíněného vyjádření říci, a tak všichni uživatelé zůstávají v očekávání, jak se celá situace vyvine. Pozitivní je v tomto ohledu alespoň fakt, že Letgo v Česku nemělo nastavený žádný monetizační model, takže v něm uživatelé ani nemají žádné peníze. Celá prodejní aplikace fungovala zdarma.

letgo

Někteří uživatelé si již nicméně po předchozím oznámení své inzeráty smazali a je otázka, zda se na službu, pokud by dále pokračovala, vrátí. Na sociálních sítích se zároveň strhla debata o tom, že jde o povedený aprílový žertík a zároveň marketingový tah, kdy na sebe Letgo významně upozornilo, aby nakonec nikam neodešlo. Jaké jsou skutečně důvody za tímto tahem, vědí jen v Letgo, ale bude velmi zajímavé sledovat, jak se celá situace nakonec vyvine.

Konkurence zbystřila

Celá věc je zajímavá i vzhledem ke konkurenčnímu boji na českém trhu s online inzercí, do něhož právě Letgo vneslo před více než dvěma lety slušný průvan. Když se koncem března objevila informace, že u nás služba končí, snažilo se situaci okamžitě využít například konkurenční Aukro, které spustilo kampaň s hesly jako „Někteří končí, Aukro zůstává“ či „Někteří nás již opouští. Let’s go, Aukro frčí dál“.

Přestože Aukro tvrdí, že Letgo za konkurenci nepovažovalo, i proto, že sází na prodej přes aukce, jeho marketingová kampaň mluví trochu jinak. Je nicméně pravda, že větší konkurenci představovalo Letgo s ohledem na velmi podobný prodejní model pro tuzemský Bazoš nebo Sbazar, kteří, jak upozorňuje server Aktuálně.cz, měli z velkého zahraničního hráče respekt. Bazoš kvůli tomu v roce 2016 urychlil vývoj své mobilní aplikace a také v Seznamu, pod který spadá Sbazar, sledovali významné investice Letgo ostražitě.

letgo-web

Prodejní služba Letgo

Vedle toho navíc v roce 2017 na český trh vstoupil se svým tržištěm také Facebook, s nímž se díky jeho obří uživatelské základně (v Česku ho používá každý měsíc přes 5 milionů lidí) a integraci inzerátů do hlavní aplikace musí vždy počítat. V případě Letgo se ale často diskutoval především fakt, že na rozdíl od zmíněných českých konkurentů své uživatele nijak nemonetizuje a tím pádem ani nevydělává – a jelikož se mu nepodařilo za necelé tři roky získat větší podíl na trhu, raději odchází a zkusí štěstí jinde. Alespoň tak si situaci vykládali mnozí insideři, s nimiž CzechCrunch mluvil.

Letgo přitom v České republice od svého příchodu mohutně investovalo do reklamy a marketingových kampaní. Za spoty v televizi a rádiích, billboardy, internetovou reklamu a influencery v čele s Leošem Marešem utratilo minimálně desítky, možná i stovky milionů korun. Cíl byl jednoduchý: získat co největší uživatelskou základnu, která by šla později zpeněžit tím, že by se do aplikace začaly přidávat placené funkce, jaké jsou standardem jinde. Důvod, proč si může Letgo takový model fungování dovolit, má jediného jmenovatele: Naspers.

Pohádkové jmění Jihoafričanů

Právě jihoafrický mediální gigant je od vzniku Letgo v roce 2015 jeho hlavním investorem, přičemž celková vybraná suma amerického startupu činí necelou 1 miliardu dolarů. Jak upozorňuje server Dealroom, Naspers dnes již pravděpodobně drží nadpoloviční většinu v Letgo a má plnou kontrolu nad jeho dalším rozvojem. Jihoafrický konglomerát, který vznikl už v roce 1915, má především díky své investici z roku 2011, kdy získal za 32 milionů dolarů téměř poloviční podíl v čínském Tencentu a trefil tím jackpot, prakticky neomezené množství finančních prostředků.

james-quarles-strava1

Přečtěte si takéJames Quarles ze Stravy: Nejsme jen měřič aktivity. Chceme být nejlepší sportovní značkou 21. stoletíJames Quarles ze Stravy: Nejsme jen měřič aktivity. Chceme být nejlepší sportovní značkou 21. století

Z tehdy ještě relativně nevýrazného a prodělečného operátora, který vyvíjel komunikační aplikaci QQ, vyrostl obří holding, který spolu s Alibabou ovládá významnou část čínského internetu. A Naspers to přineslo pohádkové zhodnocení své investice. Ostatně hodnota jeho podílu v Tencentu (175 miliard dolarů) byla v loňském roce podle deníku The Wall Street Journal vyšší než tržní hodnota celého Naspers (115 miliard dolarů).

Jihoafrickému obrovi pomohla i tato investice postupně ovládnout několik odvětví od zábavy přes komunikaci až po e-commerce a Letgo nebyl zdaleka první krok do internetových inzerátů. Už v roce 2010 udělal Naspers důležitou investici do globálního hráče s online inzercí OLX, který byl o čtyři roky dříve založen jako mimoamerická alternativa pro portály eBay či Craigslist. Již tehdy v něm Naspers získal většinu, v roce 2014 ho ovládl téměř celý a postupně s ním vstoupil na desítky trhů po celém světě, kde získal přední postavení.

letgo-founders

Zakladatelé Letgo Alec Oxenford, Enrique Linares a Jordi Castello

Následně prostřednictvím OLX Group, pod které vedle zmíněného OLX patří i mnoho dalších e-commerce platforem, Naspers ovládl také právě Letgo, s nímž chtěl zopakovat na dalších trzích podobný úspěch. Úvodní mohutné investice měly i v Česku zajistit rychlý nárůst uživatelské základny a získání významného podílu na daném trhu a až následně měla přijít případná monetizace a vzetí si investic zpět.

V České republice se podle všeho do tohoto bodu Letgo ani po dvou a půl letech nedostalo, o čemž svědčí i to, že na rozdíl od jiných trhů nespustilo možnost za menší poplatek zvýrazňovat své inzeráty – tedy jeden z hlavních monetizačních kanálů. Jaké mělo Letgo v České republice nastavené cíle a zda se je dařilo, či nedařilo plnit, je ve hvězdách, protože jak již bylo řečeno, firma aktuální dění nikterak nekomentuje. Tuzemský online inzertní trh však zřejmě ještě čekají zajímavé týdny. Letgo totiž možná ještě neřeklo poslední slovo.