Zásilkovna jde proti České poště. Poslání balíku obstará mobilní aplikace, zákazník ho pak jen odevzdá na pobočce

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Až budete chtít příště poslat zásilku, už nebudete muset jako fyzická osoba jít nutně na Českou poštu. Právě český státní podnik dosud oblast zasílání balíků mezi fyzickými osobami ovládal, ale jeho pozici se nyní chystá narušit Zásilkovna. Přední tuzemská logistická služba Simony Kijonkové ve středu 24. dubna spouští novou službu „Mezi námi“, se kterou chce nabídnout co nejsnazší zasílání balíků i mezi lidmi.

Vedle České pošty funguje i mnoho dalších kurýrních služeb, přes které lze posílat zásilky, ale výhoda pošty je především v tom, že má plno poboček po celé zemi a je tedy nejjednodušeji dostupná. S jejími službami ovšem zároveň mnoho zákazníků není spokojeno, ať už co se týče jejich kvality, ceny či rychlosti, a proto Zásilkovna věří, že dokáže i na tomto trhu prorazit.

Místo na poštu do Zásilkovny

„Často jsem hovořila o tom, že lidé jednou nebudou chodit na poštu, ale budou chodit do Zásilkovny. Ta doby nyní přichází,“ prohlásila na tiskové konferenci s úsměvem Simona Kijonková, která Zásilkovnu v roce 2010 založila a během let ji vybudovala v předního logistického hráče nejen tuzemského trhu. Až dosud se firma soustředila na doručování zboží z e-shopů do svých výdejen, kterých má jen v Česku zhruba 1 800 a ještě před koncem roku jich bude mít podle svého šéfa Ondřeje Žáka kolem 3 tisíc.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Právě svou stále se rozšiřující síť tzv. Zásilkoven chce firma nyní využít i pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami. Zatímco dosud si zákazníci chodili balíky pouze vyzvedávat, nově je mohou v Zásilkovně i odevzdat a nechat poslat na jinou pobočku. Do budoucna chce Zásilkovna doručovat i přímo domů, ale prozatím čeká na odezvu trhu a ladí možnosti se svými logistickými partnery. Sama by zatím doručení na konkrétní adresy logisticky nezvládla, ale technologicky je připravena.

„Dnešní den je důležitým milníkem historie Zásilkovny. Rozhodli jsme se vyjít vstříc přáním našich zákazníků a franšízantů, aby mohli zásilky sami posílat. Službu jsme pojmenovali Mezi námi. Jde o jeden z nejjednodušších a nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na trhu. V letošním roce chceme službu spustit také na Slovensku a v Maďarsku, na začátku příštího roku pak v celé Evropě,“ říká Simona Kijonková, která dnes řídí skupinu Packeta, jejíž je Zásilkovna zásadní součástí.

Vše zařídí mobilní aplikace

Vedle své sítě poboček chce Zásilkovna proti České poště a dalším logistickým a kurýrním službám sázet ještě na dvě důležité věci. Dostupnou cenu a rychlost, se kterou souvisí odbavení přes mobilní aplikaci. Zákazník si totiž veškeré potřebné informace pro odeslání zásilky vyplní kdekoliv v aplikaci a následně jen do Zásilkovny přinese daný balíček. Obsluha na něj nalepí připravený štítek a tím je vše vyřešeno, i platba proběhne přes aplikaci.

ondrej-zak-zasilkovna

Ondřej Žák, CEO Zásilkovny

„Podání je možné pouze přes naši mobilní aplikaci. Chtěli jsme tím jednak eliminovat množství papírů a jejich vyplňování a také platby na místě, což celý proces zdržuje. Zákazník bude platit kartou přímo v aplikaci,“ uvádí Ondřej Žák, který Zásilkovnu jako CEO vede od roku 2017. Mobilní aplikaci pro Zásilkovnu vyvinulo české studio Cleevio a zákazníkům zároveň zrychlí reklamaci zásilek a pomůže s jejich odesláním zpět do e-shopu a také nabídne sledování všech zásilek, ať už přijímaných či odesílaných.

Díky mobilní aplikaci a tomu, že vše vyřeší dopředu, tak zákazník na výdejním místě stráví jen par desítek vteřin, zhruba stejně, jako když si balíček v Zásilkovně vyzvedává. Právě čas odbavení je častou stížnosti u České pošty, kde se kolikrát stojí dlouhé fronty, ať už na zaslání nebo vyzvednutí zásilky. I cena služby má být velmi konkurenční. Poslání balíku přes Zásilkovnu začíná na 65 korunách – v takovém případě balík nesmí přesáhnout 50 centimetrů u nejdelší strany, přičemž součet délky, šířky a výšky nesmí přesáhnout 120 centimetrů a váha 4 kilogramy.

lekarna-dr.max5

Přečtěte si takéLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší PilulkuLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku

V přípravě je nicméně i služba pro nadrozměrné balíky a Simona Kijonková zároveň nevylučuje, že do budoucna bude možné přes Zásilkovnu zasílat i tradiční dopisy, pokud o to bude zájem. Důležitý je rovněž čas doručení: balíky od fyzických osob budou fungovat podobně jako u e-shopů, doručení tedy proběhne do 1 až 2 dnů od podání.

Reklamační řízení neexistuje, vracíme peníze

Zásilkovna podporuje také zasílání na dobírku, které je zpoplatněno 19 korunami. Každá zásilka je zároveň pojištěna na 300 korun, za každých 100 korun navíc zákazník platí 50 haléřů. Maximálně může balík pojistit na 5 000 korun. Při případném nedoručení balíku a reklamaci mu Zásilkovna automaticky vyplatí částku, na kterou měl zásilku pojištěnou, bez nutnosti předkládání dalších dokladů.

„Reklamační řízení u nás nebude existovat. Pokud zásilku zničíme nebo nedoručíme, zákazník nebude muset nic dokazovat. Automaticky mu vyplatíme částku ve výši, na jakou byla zásilka pojištěna. Byla to věc, která mě na jiných doručovacích službách vždy trápila, a tak jsme se ji rozhodli udělat jinak,“ uvedla Kijonková, pro kterou je zákaznická zkušenost klíčová. Ostatně na celkovou jednoduchost, na níž jsou zákazníci zvyklí, Zásilkovna hodně sází.

simona-kijonkova-zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

S doručováním zásilek jako takových má jinak Zásilkovna velké zkušenosti. V loňském roce přepravila skupina Packeta 11 milionů zásilek a utržila 790 milionů korun. V letošním roce očekává v obou ohledech růst, v případě přepravených zásilek na 18,5 milionu a u obratu na 1,3 miliardy korun. Zásilky mezi fyzickými osobami mají letos představovat zhruba 6 procent, tedy kolem 1 milionu kusů. V rámci České republiky by se pak Zásilkovna chtěla v horizontu dvou let dostat zhruba na čtvrtinový podíl proti balíkům z e-shopů. Navíc chce také expandovat, aktuálně je v 16 zemích a do konce roku má být v celé Evropské unii.

Tesla příští rok spustí přepravní službu se samořídícími vozy. Zapojit se mohou přímo majitelé Modelů 3

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Šéf kalifornské automobilky Tesla Elon Musk se již před takřka třemi roky zmiňoval o tehdy ještě relativně bláznivých plánech na budoucí vývoj jeho automobilky, která v té době vyráběla pouze pár desítek tisíc elektromobilů a měla problémy s vyděláváním peněz. Plány spočívaly v možném rozšíření služeb na vlastní robotickou taxislužbu, díky které by se mohli uživatelé přepravovat podobně jako u klasického taxíku nebo Uberu, ale místo řidiče by je auto odvezlo samo.

To, co ještě před pár lety vypadalo jako nereálná záležitost, se ale postupně stává skutečností a sám Elon Musk během včerejšího dne potvrdil, že Tesla plánuje autonomní „taxislužbu“ spustit již příští rok. Co víc, nejen že bude část elektromobilů v oběhu provozovat sama, nabídne možnost přivýdělku i stávajícím zákazníkům, kteří se rozhodnou své auto sdílet.

Majitelé Modelů 3 by si podle Muska, který v pondělí představoval novinky a plány v rámci tzv. Autonomy Day, mohli tímto způsobem ročně přivydělat kolem 30 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 685 tisíc korun, což už se téměř blíží ceně samotného auta v jeho nejlevnější verzi. Ta ovšem nebude funkce pro samořízení podporovat, k tomu je nutné zakoupit dodatečný balíček Full Self-Driving za cenu 5 tisíc dolarů.

robotaxicost

Orientační profit zákazníků, kteří se rozhodnou sdílet svou Teslu

Sdílet své vozidlo, případně si zavolat cizí bude možné přímo prostřednictvím mobilní aplikace Tesly. Automobilka si z každé objednávky vezme 25-30% poplatek a v místech, kde bude málo sdílených vozů přímo od jejich majitelů, nabídne i automobily z vlastního vozového parku. Do konce roku 2020 chce mít Tesla v oběhu kolem milionu kusů vozidel s plným samořídícím režimem, ze kterých očekává podstatnou část zapojenou do chystané novinky.

Vše nyní závisí na dvou klíčových věcech. Předně musí Elon Musk a jeho automobilka plně dotáhnout samotný autonomní mód, tedy funkce vozidla, díky kterým bude schopno jezdit skutečně samo. Aktuálně vyráběné kusy automobilů jsou již co se týče hardwaru dle všeho plně připraveny, do konce roku do nich pak chce Tesla poslat softwarovou aktualizaci, která bude umožňovat všechny zásadní funkce, jež jsou pro samostatné řízení nutné. Řidiči ovšem do té doby budou stále muset věnovat řízení pozornost, byť bude jejich vozidlo schopno provést jakýkoliv manévr.

the-witcher-netflix

Přečtěte si takéSeriálová adaptace kultovního fantasy díla Zaklínač přichází. Na Netflixu se objeví už letos na podzimSeriálová adaptace kultovního fantasy díla Zaklínač přichází. Na Netflixu se objeví už letos na podzim

Zhruba v polovině příštího roku by se pak měl aktivovat plně samořídící mód, který bude fungovat i bez zásahu řidiče. Ten bude Tesla nějakou dobu testovat a poté postupně spustí svou robotickou taxislužbu. Musk věří, že to nebude déle než 15 měsíců, tedy někdy kolem srpna příštího roku. V reakci na to se samozřejmě ozývají i kritici, kteří zpochybňují jak chystané kroky, tak samotnou autonomní technologii.

Vozidla, která jsou dle automobilky již nyní připravena pro samostatné řízení a stačí jim pouze update, obsahují hned několik senzorů, včetně množství kamer a předního radaru. Dle odborníků jim ovšem chybí například lidar nebo senzor na detekci světla, tedy hned několik technologií, bez které se podle mnohých plně samořídící vozidlo neobejde. Musk se však těmto slovům v rámci včerejší akce opět vysmál a stále tvrdí, že to, co aktuálně Tesla v automobilech nabízí, je dostatek technologií pro budoucí autonomii. Například lidar je dle něj jen zbytečná a předražená technologie, která není v jisté fázi vůbec třeba.

teslarideshare

Budoucí přepravní aplikace Tesly

To je nicméně pouze jedna důležitá věc. Důležité je rovněž schválení regulatorních orgánů, na kterých závisí, zda se vůbec taková technologie dostane na silnice a kde přesně ji bude možno využívat. Vstříc v tomto smyslu firmám, jako je Tesla či Waymo od Googlu, vychází Kalifornie, ale i Waymo nakonec od svých plánů na taxislužbu se samořídícími vozy prozatím ustoupilo, takže je otázka, jak pořídí Tesla – a to jak technologicky, tak regulatorně.

U Tesly se sice může po včerejší prezentaci zdát, že má technologii i legislativu relativně dobře rozplánovanou a postupně se skutečně blíží k autonomnímu řízení, ale i tak je třeba brát vše s rezervou a počkat si, dokud výše zmíněné novinky Tesla skutečně nepředstaví v běžném provozu. Elon Musk a jeho automobilka jsou totiž známí tím, že odsouvají termíny nebo si pozměňují různé parametry a výhody zákazníkům podle aktuální situace, takže se ještě může v průběhu následujících měsíců cokoliv změnit. Ostatně o samořízených autech už Musk původně hovořil směrem k roku 2018, což se splnit nepodařilo.

Tesla kromě toho bude řešit také nabíjení vozidel. Ideální stav je podle Muska ten, že se elektromobily dobijí mezi jednotlivými jízdami samy nebo po ukončení své „služby“ dojedou zpět domů a tam se samy připojí na nabíječku. Aktuální Superchargery, tedy rychlonabíjecí stanice Tesly, nejsou schopny připojit automobil bez zásahu člověka, takže by pro to bylo nutné kolem vypuštění přepravní služby vytvořit také jiný typ Superchargerů, u kterých se elektromobily budou dobíjet samy bez jakékoliv asistence lidí.

Pohled na plně samořízený Model 3 od Tesly:

I přes proklamace Elona Muska je zatím složité předpokládat, kdy by se mohla robotická taxislužba s elektromobily od Tesly a bez řidičů dostat do provozu, protože plnění termínů není silnou stránkou Muskovy firmy, což sám její šéf přiznává, ale rozhodně jde o jeden z kroků, který může zásadně změnit způsob, jakým se v dnešní době přepravujeme. Nezbývá než čekat, kdo s takovou technologií přijde první – zda Tesla, nebo její konkurence. Tento týden navíc ještě bude Tesla oznamovat finanční výsledky, což bude rovněž zajímavé sledovat.