Zásilkovna jde proti České poště. Poslání balíku obstará mobilní aplikace, zákazník ho pak jen odevzdá na pobočce

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Až budete chtít příště poslat zásilku, už nebudete muset jako fyzická osoba jít nutně na Českou poštu. Právě český státní podnik dosud oblast zasílání balíků mezi fyzickými osobami ovládal, ale jeho pozici se nyní chystá narušit Zásilkovna. Přední tuzemská logistická služba Simony Kijonkové ve středu 24. dubna spouští novou službu „Mezi námi“, se kterou chce nabídnout co nejsnazší zasílání balíků i mezi lidmi.

Vedle České pošty funguje i mnoho dalších kurýrních služeb, přes které lze posílat zásilky, ale výhoda pošty je především v tom, že má plno poboček po celé zemi a je tedy nejjednodušeji dostupná. S jejími službami ovšem zároveň mnoho zákazníků není spokojeno, ať už co se týče jejich kvality, ceny či rychlosti, a proto Zásilkovna věří, že dokáže i na tomto trhu prorazit.

Místo na poštu do Zásilkovny

„Často jsem hovořila o tom, že lidé jednou nebudou chodit na poštu, ale budou chodit do Zásilkovny. Ta doby nyní přichází,“ prohlásila na tiskové konferenci s úsměvem Simona Kijonková, která Zásilkovnu v roce 2010 založila a během let ji vybudovala v předního logistického hráče nejen tuzemského trhu. Až dosud se firma soustředila na doručování zboží z e-shopů do svých výdejen, kterých má jen v Česku zhruba 1 800 a ještě před koncem roku jich bude mít podle svého šéfa Ondřeje Žáka kolem 3 tisíc.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Právě svou stále se rozšiřující síť tzv. Zásilkoven chce firma nyní využít i pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami. Zatímco dosud si zákazníci chodili balíky pouze vyzvedávat, nově je mohou v Zásilkovně i odevzdat a nechat poslat na jinou pobočku. Do budoucna chce Zásilkovna doručovat i přímo domů, ale prozatím čeká na odezvu trhu a ladí možnosti se svými logistickými partnery. Sama by zatím doručení na konkrétní adresy logisticky nezvládla, ale technologicky je připravena.

„Dnešní den je důležitým milníkem historie Zásilkovny. Rozhodli jsme se vyjít vstříc přáním našich zákazníků a franšízantů, aby mohli zásilky sami posílat. Službu jsme pojmenovali Mezi námi. Jde o jeden z nejjednodušších a nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na trhu. V letošním roce chceme službu spustit také na Slovensku a v Maďarsku, na začátku příštího roku pak v celé Evropě,“ říká Simona Kijonková, která dnes řídí skupinu Packeta, jejíž je Zásilkovna zásadní součástí.

Vše zařídí mobilní aplikace

Vedle své sítě poboček chce Zásilkovna proti České poště a dalším logistickým a kurýrním službám sázet ještě na dvě důležité věci. Dostupnou cenu a rychlost, se kterou souvisí odbavení přes mobilní aplikaci. Zákazník si totiž veškeré potřebné informace pro odeslání zásilky vyplní kdekoliv v aplikaci a následně jen do Zásilkovny přinese daný balíček. Obsluha na něj nalepí připravený štítek a tím je vše vyřešeno, i platba proběhne přes aplikaci.

ondrej-zak-zasilkovna

Ondřej Žák, CEO Zásilkovny

„Podání je možné pouze přes naši mobilní aplikaci. Chtěli jsme tím jednak eliminovat množství papírů a jejich vyplňování a také platby na místě, což celý proces zdržuje. Zákazník bude platit kartou přímo v aplikaci,“ uvádí Ondřej Žák, který Zásilkovnu jako CEO vede od roku 2017. Mobilní aplikaci pro Zásilkovnu vyvinulo české studio Cleevio a zákazníkům zároveň zrychlí reklamaci zásilek a pomůže s jejich odesláním zpět do e-shopu a také nabídne sledování všech zásilek, ať už přijímaných či odesílaných.

Díky mobilní aplikaci a tomu, že vše vyřeší dopředu, tak zákazník na výdejním místě stráví jen par desítek vteřin, zhruba stejně, jako když si balíček v Zásilkovně vyzvedává. Právě čas odbavení je častou stížnosti u České pošty, kde se kolikrát stojí dlouhé fronty, ať už na zaslání nebo vyzvednutí zásilky. I cena služby má být velmi konkurenční. Poslání balíku přes Zásilkovnu začíná na 65 korunách – v takovém případě balík nesmí přesáhnout 50 centimetrů u nejdelší strany, přičemž součet délky, šířky a výšky nesmí přesáhnout 120 centimetrů a váha 4 kilogramy.

lekarna-dr.max5

Přečtěte si takéLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší PilulkuLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku

V přípravě je nicméně i služba pro nadrozměrné balíky a Simona Kijonková zároveň nevylučuje, že do budoucna bude možné přes Zásilkovnu zasílat i tradiční dopisy, pokud o to bude zájem. Důležitý je rovněž čas doručení: balíky od fyzických osob budou fungovat podobně jako u e-shopů, doručení tedy proběhne do 1 až 2 dnů od podání.

Reklamační řízení neexistuje, vracíme peníze

Zásilkovna podporuje také zasílání na dobírku, které je zpoplatněno 19 korunami. Každá zásilka je zároveň pojištěna na 300 korun, za každých 100 korun navíc zákazník platí 50 haléřů. Maximálně může balík pojistit na 5 000 korun. Při případném nedoručení balíku a reklamaci mu Zásilkovna automaticky vyplatí částku, na kterou měl zásilku pojištěnou, bez nutnosti předkládání dalších dokladů.

„Reklamační řízení u nás nebude existovat. Pokud zásilku zničíme nebo nedoručíme, zákazník nebude muset nic dokazovat. Automaticky mu vyplatíme částku ve výši, na jakou byla zásilka pojištěna. Byla to věc, která mě na jiných doručovacích službách vždy trápila, a tak jsme se ji rozhodli udělat jinak,“ uvedla Kijonková, pro kterou je zákaznická zkušenost klíčová. Ostatně na celkovou jednoduchost, na níž jsou zákazníci zvyklí, Zásilkovna hodně sází.

simona-kijonkova-zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

S doručováním zásilek jako takových má jinak Zásilkovna velké zkušenosti. V loňském roce přepravila skupina Packeta 11 milionů zásilek a utržila 790 milionů korun. V letošním roce očekává v obou ohledech růst, v případě přepravených zásilek na 18,5 milionu a u obratu na 1,3 miliardy korun. Zásilky mezi fyzickými osobami mají letos představovat zhruba 6 procent, tedy kolem 1 milionu kusů. V rámci České republiky by se pak Zásilkovna chtěla v horizontu dvou let dostat zhruba na čtvrtinový podíl proti balíkům z e-shopů. Navíc chce také expandovat, aktuálně je v 16 zemích a do konce roku má být v celé Evropské unii.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lekarna-dr.max5

Foto: Dr. Max

0Zobrazit komentáře

Největší lékárenská síť v Česku nadále roste. Tržby lékáren Dr. Max loni meziročně vyrostly o 11 procent na 17,95 miliardy korun. Ještě mnohem rychleji rostl internetový obchod a dosavadní čtyřka evropského trhu, za nímž stojí prostřednictvím Česká lékárna holdingu investiční skupina Penta, se chce stát v Evropě hráčem číslo dvě. Na všech trzích, kde Dr. Max působí, se obrat přibližuje 60 miliardám korun.

V České republice je aktuálně 446 lékáren Dr. Max a jejich počet neustále roste. Jednak se staví nové a jednak Česká lékárna holding skupuje některé konkurenty. Na přelomu roku to byla síť „Na zdraví“ od skupiny DRFG. Ještě zajímavěji než prodej v kamenných lékárnách však Dr. Maxovi roste e-shop. V něm v roce 2018 vyřídil 1,1 milionu objednávek a vygeneroval obrat ve výši 612 milionu korun.

Souboj o největší lékárenský e-shop v Česku

„E-shop nám nefunguje na úkor našich kamenných lékáren. Přitahuje nový typ zákazníků, většinou mladší, kteří také kupují jiné produkty než na prodejně,“ uvedl pro Mediaguru generální ředitel Česká lékárna holding Daniel Horák. Jeho síti dobře fungují objednávky online a následné vyzvednutí produktu osobně na pobočce. Přestože tvoří e-shop jen 3,5 procenta celkových tržeb Dr. Maxe, dokázal už se dotáhnout na dosavadní jedničku tuzemského trhu.

Mezi lékárenskými e-shopy v Česku dosud vedla Pilulka.cz, za kterou stojí bratři Martin a Petr Kasovi a jež v loňském roce vygenerovala přes 600 milionů korun. Pro Pilulku to naopak představuje zhruba třetinu tržeb, když celkový obrat spolu s kamennými pobočkami v roce 2018 činil 2 miliardy korun. Další konkurenti v podobě Lékárny.cz a lékáren BENU zatím své výsledky za loňský rok neuvedli, ale tržby jejich e-shopů v roce 2017 činily 498 milionů korun, respektive přes 200 milionů korun.

lekarna-dr.max

Loňské tržby z internetových lékáren Pilulky i Dr. Maxe tak byly na velmi podobné úrovni a bude zajímavé sledovat, jestli Pilulka rychlý růst konkurenčního e-shopu (meziročně o zhruba 60 procent) ustojí. Mezi nejprodávanější kategorie u Dr. Maxe patří dermokosmetika a doplňky stravy, což jsou produkty, které nedávno začala prodávat pod novou značkou Blesk Lékárna také mediální skupina CNC.

Lékárenská síť Dr. Max nicméně nechce růst pouze v Česku. Internetový obchod ji zatím funguje také na Slovensku a v Polsku a letos by se měl spustit také v Rumunsku a poté v Srbsku. Právě do posledních dvou zmíněných zemí spolu s Itálií vstoupila Česká lékárna holding v posledních dvou letech a uvažuje o další expanzi.

martin-rozhon1

Přečtěte si takéZakladatel Vivantisu Martin Rozhoň investuje do náborového startupu Recruitis Štěpána BartyzalaZakladatel Vivantisu Martin Rozhoň investuje do náborového startupu Recruitis Štěpána Bartyzala

„Naší ambicí je dostat se na druhou pozici, a stát se tak klíčovým hráčem v rámci Evropy,“ uvedl Daniel Horák, jehož řetězec aktuálně provozuje celkem 2 113 lékáren. Klíčový má být letos pro Dr. Maxe rumunský trh, ale očekává se i další rozvoj a přestavba současných poboček v Česku. Čistý zisk při svém 18miliardovém obratu firma nekomentovala, jen uvedla, že je dlouhodobě v zisku. Poslední dostupný údaj je tak z roku 2016, kdy čistý zisk činil 132 milionů korun.