SpaceX vypustilo do vesmíru prvních šedesát internetových satelitů. Na záda mu dýchá Amazon

Jiří SvobodaJiří Svoboda

spacex-falcon9

Foto: SpaceX

Mise SpaceX s názvem GPS III SV01 vynesla na oběžnou dráhu satelity

0Zobrazit komentáře

Internetové připojení od SpaceX miliardáře Elona Muska se po dnešním ránu posunulo od vize k realizaci. Raketa Falcon 9 se přesně ve 4.30 SELČ odlepila od floridského Cape Canaveral a na oběžnou dráhu vynesla šedesát speciálních družic Starlink. Ty by měly začít vysílat internetový signál směrem k Zemi a na orbitu tak doplnily dvě testovací družice tohoto typu. Zároveň ale není SpaceX na novém trhu zdaleka sám.

Již v tradiční podívané raketa Falcon 9 vystoupala do osmdesátikilometrové výšky, kde se od ní oddělil druhý stupeň s více než osmnácti tunami nákladu v podobě šedesátky satelitů. První stupeň se mezitím vrátil zpět na Zemi a bez problémů přistál na plošině v Atlantiku. Raketa tak znovu potvrdila svou opakovanou použitelnost, ostatně tento konkrétní první stupeň zvládl již svůj třetí let.

Dnešní let byl také vůbec první, kdy SpaceX nevyneslo na orbit satelit zákazníka, ale čistě svůj náklad (nepočítáme-li Teslu Roadster vynesenou Falconem Heavy v únoru 2018) a poprvé tak riskoval let pouze za vlastní peníze. Satelity Starlink byly vypuštěny zhruba ve výšce 550 kilometrů – tedy dost málo na to, aby internetové spojení v budoucnu netrpělo velkým zpomalením a aby shořely po konci své životnosti v atmosféře.

Jak psal magazín TechCrunch, stále se ještě dle Elona Muska nejedná o finální verzi hardwaru. I přesto jsou například vybaveny technologií na autonomní vyhýbání se jiným družicím nebo vesmírnému odpadu.

Dnešního startu se raketa Falcon 9 dočkala po dvou odkladech z minulého týdne, kdy bylo na vině nejdříve počasí a pak nutnost aktualizace softwaru samotných satelitů. Kvůli nehodě, se kterou se SpaceX potýkalo na konci dubna při testování lodě crew Dragon, také inženýři změnili plánované místo přistání prvního stupně. Místo pozemní přistávací plochy, na které explodovala loď Crew Dragon, museli do akce znovu vyslat mořskou plošinu.

san-francisco

Přečtěte si takéSan Francisco má největší podíl bohatých lidí na světě. Miliardářem je jeden člověk z 11 tisícSan Francisco má největší podíl bohatých lidí na světě. Miliardářem je jeden člověk z 11 tisíc

V konečném stavu by konstelace Starlink mohla činit neuvěřitelných 11 tisíc satelitů, na jejichž vypuštění už má SpaceX povolení od americké Federální komise pro komunikaci. Celý program Starlink je tak v naprostém začátku a vypuštění všech plánovaných satelitů bude trvat přinejmenším roky, vyžádá si stovky letů a bude stát miliardy dolarů. Do té doby budou nejspíš první satelity Starlink nefunkční, zato se ale možná lidstvo dočká dostupného vysokorychlostního internetu kdekoliv na Zemi.

SpaceX bude muset ještě prokázat, že ze satelitů Starlink nezůstává na oběžné dráze vesmírný odpad. Lidstvo sleduje kolem jednadvaceti tisíc objektů větších než deset centimetrů, které se ve vesmíru pohybují a pro každou misi představují velké riziko. Těch ještě menších jsou nejspíš miliony a úřady tak chtějí mít jistotu, že obrovský počet satelitů od SpaceX situaci ještě nezhorší. Pro srovnání, na oběžné dráze Země bylo v listopadu 2018 celkem 1 957 fungujících satelitů.

starlink

Foto: SpaceX

Okamžik, kdy bylo do volného prostoru vypuštěno šedesát satelitů Starlink

O programu Starlink se SpaceX poprvé zmínilo už v roce 2015. Minulý rok v únoru vypustilo jako sekundární náklad společně se španělským satelitem pionýry Starlinku, zvané Tintin A a Tintin B. O nich SpaceX příliš nemluvilo, ale dle aktuálních informací fungují a obíhají Zemi stále ve stejné výšce jako v únoru 2018. Data z nich pomohla SpaceX k dnešnímu kroku.

Amazon i OneWeb jdou přímo proti SpaceX

Trh s velkých konstelacemi internetových satelitů je v zásadě v plenkách, i tak ale na něm SpaceX nebude samo. Plány na vypuštění 3 236 internetových satelitů totiž v dubnu oznámil i zakladatel Amazonu Jeff Bezos. Jeho konstelace ponese název Project Kuiper a příslušná dceřiná firma už podala žádost k Federální komisi pro komunikaci, stejně, jako to udělal Musk. Jiné detaily projetu zatím nejsou známy.

Ještě o něco dále je projekt OneWeb. Ten byl investory odměněn astronomickými třemi miliardami dolarů a vypustil pomocí ruské lodi Sojuz prvních šest kusů internetových satelitů. Plánuje jich ale stovky.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Michal Mička posiluje v módě. V Česku a na Slovensku bude prodávat francouzské spodní prádlo Etam

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-micka-C2H
0Zobrazit komentáře

Jednatřicetiletý český investor a podnikatel Michal Mička nepolevuje v budování svého módního byznysu. Po odchodu ze skupiny DRFG začal investovat nejprve do technologických startupů a pak ho zaujala i móda. Už loni, kdy mu patřily české značky Pietro Filipi a Kara, hlásil, že má pod sebou největší módní skupinu v Česku a na Slovensku, a nyní dál roste.

Právě v České republice a na Slovensku bude nově Michal Mička prodávat nejúspěšnější značku dámského spodního prádla ve Francii. Jeho společnost C2H Retail Holding podepsala pětiletou afiliační smlouvu se značkou Etam, aby mohla její zboží prodávat, a Mička chce začít výrazněji vystrkovat růžky v celém regionu střední a východní Evropy.

Pod hlavičkou C2H dnes provozuje přes 70 kamenných prodejen Pietro Filipi a Kara a do konce roku k nim má přibýt 10 prodejen právě s dámským spodním prádlem Etam. Několik z nich se objeví i na Slovensku a Michal Mička je připraven do rozvoje svého módního byznysu vložit další desítky milionů korun, jak na expanzi, tak na marketing.

etam-prodejna

„Chceme být Etamu partnerem nejen v Česku a na Slovensku, ale také v regionu střední a východní Evropy, kde je velký potenciál pro expanzi. A díky Pietro Filipi, Kara a dalším značkám, se kterými chceme spolupracovat, bude naše vyjednávací pozice silná,“ je přesvědčen Michal Mička, majitel skupiny C2H, který může operovat také s penězi, které vydělal investicí do přepravního startupu Liftago.

Tradiční francouzská značka představuje v portfoliu C2H Retail Holdingu několik novinek. Jednak jde o první zahraniční značku a také první, kterou Michal Mička přímo nevlastní. Přesto však na spolupráci s Etamem vsadil, protože zvýší atraktivitu celého byznysu, a zákazníkům chce nabídnout stejně kvalitní servis, jaký dostávají třeba v domovské Paříži.

Hendrik_Meyer_bezrealitky

Přečtěte si takéBezrealitky vstoupily na Slovensko. Do tří let chtějí mít pětinu realitního trhu jako v Česku a šetřit miliony eur na provizíchBezrealitky vstoupily na Slovensko. Do tří let chtějí mít pětinu realitního trhu jako v Česku a šetřit miliony eur na provizích

Kompletně celý Etam tak dostává v rámci C2H na starost Štěpán Pára, který dříve pracoval pro značky jako Lacoste nebo právě Etam, a to právě v Paříži, takže ji dobře zná. „Paříž je hlavní město módy. Chtěli bychom do Česka přinést trendy, které tam Etam udává a nabídnout zákazníkům široký a cenově dostupný sortiment té nejlepší francouzské elegance a kvality,“ potvrzuje Pára.

michal-micka-C2H

Foto: C2H

Michal Mička, majitel investiční společnosti C2H

Vzhledem k apetitu Michala Mičky navíc můžeme předpokládat, že jeho nejen geografická, ale ani portfoliová expanze ještě nekončí. Do Česka by rád přilákal také například britský Ted Baker a další známé značky, především z Francie, Anglie a Itálie, s nimiž chce následně působit nejen v regionu střední a východní Evropy, ale výhledově také na Blízkém a Středním východě a v Rusku.

Kamenné prodejny Etam nicméně nebudou pro české zákazníky úplnou novinkou. Jak upozornily Hospodářské noviny, celkem dvanáct prodejen v Česku a na Slovensku dlouho provozovala společnost HaGaimpex, která u nás Etam zastupovala, ale vedení francouzské značky letos firmě neobnovilo smlouvu, a tak se před pár týdny všechny prodejny ze dne na den zavřely. Michal Mička nyní většinu z nich znovu otevře.

etam-web1