Vážené potraviny v papírových sáčcích fungují. Košík.cz za pár měsíců ušetřil čtvrt tuny plastových obalů
Deset tun za čtyři měsíce. Právě tolik potravin na váhu do papírových sáčků místo plastových obalů si již nakoupili zákazníci v internetovém supermarketu Košík.cz, který bezobalové produkty zavedl začátkem roku. Nyní pokračuje v rozšiřování svého sortimentu, v němž je už na 80 různých druhů vážených potravin.
Projekt s prodejem potravin na váhu do papírových sáčků odstartoval na Košíku, který patří do e-commerce skupiny Mall Group, v polovině ledna a zákazníci si tuto možnost rychle oblíbili. Podle Košíku nejčastěji kupují rýži a luštěniny a díky plnění zásobníků z velkoobjemových balení se již ušetřilo téměř 30 tisíc plastových obalů, v nichž se suroviny běžně uchovávají.
Jelikož ale k populárním váženým potravinám nepatří jen rýže a luštěniny, rozhodl se Košík.cz opět rozšířit svou nabídku a nově lze do papírového sáčku odsypat také tři varianty kávy od MamaCoffee, několik druhů sušenek od biopekárny Zemanka či bio granolu od Country Life. Třetím nejpopulárnějším produktem jsou totiž müsli a cornflakes.
„Nadále testujeme, jaké suroviny jsou pro prodej na váhu vhodné. Ukazuje se, že prodej na váhu má předpoklady nabídnout nejvyšší možnou kvalitu a čerstvost. S ohledem na množství denně odsypaného množství totiž zákazník dostane vždy dávku z nově otevřeného balení, neboť zásobníky se doplňují několikrát denně,“ uvádí Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. Proto nově v nabídce nechybí ani káva, u níž je čerstvost důležitá.
Pokud by rostly nákupy potravin bez plastových obalů podobným tempem, Košík.cz odhaduje, že by za rok mohl ušetřit skoro 700 kilogramů plastového odpadu. Jeho spálením by se přitom do ovzduší uvolnily více než čtyři tuny oxidu uhličitého. Košík totiž vypočítává, že aktuálně na 10 tunách sypaných potravin ušetřil zhruba 229 kilogramů plastů, k jejichž výrobě je potřeba 458 kilogramů ropy a ze spálení vznikne přes 1 370 kilogramů oxidu uhličitého.
Na konci června v Košíku plánují celý pilotní provoz s bezobalovými potravinami vyhodnotit, ale šéf internetového e-shopu Tomáš Jeřábek, který na trhu bojuje s Tescem o pozici dvojky za Rohlik.cz Tomáše Čupra, už nyní říká, že projekt hodnotí kladně. Nasbírané poznatky odevzdá odborníkům ze společnosti MIWA, která se dlouhodobě věnuje vývoji systémů pro nakupování s opakovaně využitelnými obaly, a budou řešit další rozvoj.
„Naší sekci chceme věnovat výrazně více místa v rámci skladu Košíku, zařadit nové položky a začít testovat také další typy obalů nad rámec současných papírových sáčků,“ dodává Jeřábek. Bezobalová budoucnost tak má za sebou v Košíku úspěšný start, ale stále je teprve na začátku.