Zásilkovna představila první robotickou výdejnu bez obsluhy. Balík vydá za pár vteřin
Když Simona Kijonková v dubnu představovala novou službu, kterou chce konkurovat České poště, a říkala, že toho má její Zásilkovna pro letošní rok ještě hodně v rukávu, myslela to vážně. Jeden z největších tuzemských logistických hráčů se od té doby stihl spojit s Aukrem a nyní jako vůbec první logistická firma v regionu představila automatické výdejní místo Z-BOT.
Zásilkovně byly technologie vždy vlastní. Ostatně i její nová služba Mezi námi, díky které si mohou posílat balíky mezi sebou i fyzické osoby, stojí na kompletním odbavení i zaplacení přes mobilní aplikaci. Další novinka Zásilkovny jde pak z technologického pohledu ještě dál. Unikátní robotické zařízení Z-BOT představuje nový typ výdejního místa, které balík vydá rychle a bez nutnosti obsluhy.
„Z-BOT zavádíme jako jednu z dalších možností, kde si zákazník může svoji zásilku vyzvednout. Umístění takového zařízení je vhodné především ve velkých obchodních centrech, kde je vysoká koncentrace lidí,“ vysvětluje zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny Simona Kijonková. Robotická výdejna nabídne rychlé a pohodlné vyzvednutí zásilky, ke kterému zákazníkovi stačí znát jen heslo. To pak zadá na klávesnici a Z-BOT mu jeho zásilku vydá.
Zásilkovna si od automatického výdejního místa slibuje urychlení výdeje v místech s velkou koncentrací lidí, a proto je první Z-BOT umístěn v pražském OC Chodov. Zásilku, kterých se do zařízení vejde až 315 denně, vydá robot během několika vteřin, stejně rychle se do něj i zásilka vkládá, což mají na starost zatím jen zaměstnanci Zásilkovny. V budoucnu by však měl být příjem otevřen i zákazníkům.
Pokud se automatická výdejna zboží osvědčí, plánuje ji Kijonková umístit do dalších obchodních center jak v Praze, tak v ostatních městech. V plánu je Brno, Ostrava a Plzeň. Ostatně do konce roku chce mít Zásilkovna na tři tisíce výdejních míst a Z-BOT může být zajímavou alternativou, jak se třeba dostat na další místa nebo oslovit nové zákazníky.
Ostatně bezobslužné výdejny v Česku úspěšně provozují Mall či Alza, která má i plně automatickou Prodejnu budoucnosti. Zásilkovna je první logistická služba, která s takovou službou službou přichází, a její Z-BOT má být vůbec nejrychlejší výdejnou svého druhu. Zákazníci si v ní mohou vyzvednout již zaplacené zásilky o maximálních rozměrech 40 na 40 na 60 centimetrů a hmotnosti do 10 kilogramů a není vyloučeno, že by do ní mohly v budoucnu doručovat i další firmy.
Zásilkovna dnes patří do skupiny Packeta, kterou řídí právě Simona Kijonková, a zatímco v loňském roce utržila 790 milionů korun, letos to má být už 1,3 miliardy korun. Podpořit to má především růst počtu přepravených zásilek, kterých bylo loni 11 milionů a letos to má být 18,5 milionu. Pomoci má i právě nová služba Mezi námi, kde Zásilkovna konkuruje především České poště.