Budoucnost nákladní dopravy. Volvo začne testovat samořídící elektrický tahač bez kabiny pro řidiče
I když se automobilky v posledních letech předhání o to, kdo bude první s nejdostupnějším či nejrychlejším osobním elektromobilem, který bude mít zároveň nejvyšší dojezd, v pozadí se utváří i jiná technologie, která může podstatným způsobem změnit jedno z tradičních odvětví. Tím je vedle osobních automobilů samozřejmě nákladní přeprava, která dříve či později projde zásadní obměnou.
O revoluci se v tomto směru chce postarat i švédský automobilový obr Volvo Group, který se vedle jedněch z nejbezpečnějších osobních automobilů a konvenčních nákladních vozidel soustředí již několik let také na elektrické a samořídící kamiony. Jeho divize Volvo Trucks, která má tyto technologie na starosti, je navíc blíže, než se může na první pohled zdát, a po loňském představení svého elektrického tahače Vera, který nebude mít žádnou kabinu pro řidiče, se ho již brzy chystá vypustit na silnice k prvním testům.
Tedy respektive k první misi, jak tomu říká samo Volvo. Volvo Trucks se spojilo se švédskou logistickou firmou DFDS, pro kterou bude za pomocí samořízených a elektrických tahačů přepravovat lodní náklad mezi logistickým centrem a přístavem v Göteborgu. Jde tak o první krok k implementaci technologie do reálného provozu – cílem je vše vychytat tak, aby se vozidla sama nepřetržitě přepravovala z bodu A do B s minimem problémů.
K hlídání celého procesu bude sloužit speciální řídicí centrum, ve kterém bude neustále k dispozici lidský dispečer, jež bude celý provoz na dálku sledovat a zasáhne v případě komplikací. Vera má obecně sloužit pro přepravu velmi těžkých nákladů na kratší vzdálenosti, nejde tak o nákladní automobil, který by v budoucnu například převážel náklad z Anglie do Itálie.
Nejsilnější je tak Vera v neustále se opakujících úkolech, tedy ideálně přesouvání vždy ze stejného místa na další. Kamiony se mohou i s nákladem pohybovat rychlostí až 40 kilometrů za hodinu, maximální nosnost prozatím není známa. Ještě než vyrazí do reálného provozu a k dalším zákazníkům, bude muset Volvo zapracovat na dalším vývoji, který souvisí především s bezpečností a také zvládnutím okrajových situací, jež bude společnost schopna testovat až při prvním provozu.
Jaký vliv to ovšem bude mít v budoucnu na řidiče kamionů? „Vliv na řidiče nákladní dopravy to samozřejmě mít bude, ale do budoucna uvidíme i tak narůstající počet ručně zdatných řidičů. Věřím, že podobná technologie nám může jako společnosti jedině pomoci. Ve spoustě továren se již i dnes značná část procesů automatizuje a zaměstnanci se pouze převádějí na jiné pozice, které potřebují lidský faktor. A podobné to dle mě bude i v nákladní přepravě, kde automatizujeme neustále se opakující úkoly,” utvrzuje viceprezident autonomních řešení ve Volvo Trucks Mikael Karlsson.
Volvo jako jeden z lídru v nákladní dopravě
Mezi nákladními automobily samozřejmě není Volvo žádným nováčkem. Jen za minulý rok se divizi Volvo Trucks podařilo prodat přes 127 tisíc kamionů po celém světě. Síť bezmála 2 100 dealerů má ve více než 130 zemích, včetně České republiky.
Novou technologii samořídících nákladních automobilů bude samozřejmě Volvo implementovat postupně v následující dekádě, ale i tak je to zásadní posun. Mezitím by se mezi kamiony měl dostat i počin od kalifornské Tesly, která ho představila naplno v minulém roce a plánuje začít vyrábět v následujících letech. Tam ovšem společnost Elona Muska počítá s řidičem, byť je v kabině pouze jedno místo.