Revoluce na letišti. V San Francisku si už při čekání na letadlo nekoupíte vodu v plastové lahvi
Doprava zásadním způsobem ke znečišťování životního prostředí přispívá nejen emisemi uhlíku a dalších látek produkovaných přímo dopravními prostředky, ale také množstvím odpadu vzniklého v rámci služeb spojených s cestováním. Letiště v San Francisku (SFO) patří k nejprogresivnějším ve snaze svůj negativní dopad minimalizovat. Nyní se stane prvním velkým zařízením svého typu, které zakáže prodej vody v jednorázových plastových lahvích, což je zásadní krok v obecnějším cíli celého amerického města eliminovat nepotřebný plastový odpad.
Při cestování se jako téměř automatické zdá, koupit na nádraží nebo letišti přinejmenším malou láhev s pitím, a pokud zbývá o něco více času, zaskočit třeba do rychlého občerstvení. V současnosti se přitom cestuje více než kdy dříve a v důsledku všudypřítomné samozřejmosti malých obchodů vzniká bezprecedentní množství plastového odpadu. Řešením pochopitelně není zhoršení služeb, ale spíše jejich adaptování na udržitelné způsoby fungování.
Nový zákaz, který na sanfranciském letišti vstoupí v platnost 20. srpna, zahrnuje prozatím pouze jednorázové plastové lahve na vodu, ochucených nápojů se tedy netýká. Přesto pro prodejce znamená výraznou změnu, protože balenou vodu si kupuje velké množství lidí. Přitom z hlediska čistoty nebo obsahu minerálů nemá žádnou užitečnou přidanou hodnotu oproti pitné vodě z kohoutku.
V obchodech všech terminálů dohromady se ročně prodá kolem čtyř milionů lahví balené vody, což pochopitelně tvoří velkou část příjmů prodejců. Ti se budou muset buď vyrovnat se snížením zisků, nebo přejít k alternativním řešením, jako je například prodej dražší vody ve skle nebo hledání výrobců používajících biodegradovatelné či znovu použitelné lahve neobsahující plast.
Mluvčí sanfranciského letiště Doug Yakel pro San Francisco Chronicle řekl, že nejsou připravená tvrdší opatření proti prodejcům, kteří by zákaz porušili, a doufá, že ani nebudou potřeba.
Zavedení nových pravidel způsobujících výrazné změny na trhu se snaží adaptovat také samotní výrobci. Postupně začínají alespoň u části svých produktů přecházet na stále jednorázové lahve, avšak vyrobené z materiálů jako sklo nebo hliník, které je snazší recyklovat. Při současné produkci přesto není příliš pravděpodobná možnost kompletního přechodu na tyto materiály při zachování ostatních aspektů.
Může proto být nutné diverzifikovat byznys pro případ propadu prodejů balené vody nebo investovat do vývoje udržitelných materiálů pro výrobu lahví. Alternativou by mohly být také vratné plastové lahve.
Změna dostupného občerstvení na druhém nejvytíženějším letišti v Kalifornii nepřichází náhle, prodejci na ni jednak byli upozorněni s velkým předstihem a jednak si zákazníci budou moci bezplatně vodou napustit vlastní lahev z více než stovky „fontánek“. Ty jsou dostupné už od roku 2011 a vznikly právě pro tento účel, jako alternativa ke kupování balené vody. Pokud nějakého návštěvníka letiště nové uspořádání přesto překvapí nepřipraveného, bude si moci koupit lahev ze skla nebo hliníku.
Podle vedení letiště je SFO prvním, které podobný krok podniká, a zároveň se jedná o eliminaci „jednoho ze zásadních zdrojů odpadu produkovaného na letišti“. Není ovšem prvním případem výraznějšího zásahu do fungování zařízení pro zvýšení jeho ekologičnosti. Naopak je jen dalším z kroků SFO na cestě k plánovanému přivedení uhlíkových emisí a energetických nároků na nulovou hodnotu do roku 2021.
Tento cíl dále sleduje nařízení schválené pro celé San Francisco z roku 2014, jehož součástí je i zákaz prodeje balené vody v jednorázových plastových lahvích ve všech prostorách vlastněných městem. Už dříve letiště požádalo zdejší prodejce, aby místo plastových tácků a příborů začali používat kompostovatelné jednorázové nádobí. Na začátku měsíce byla podobná iniciativa aplikována plošně po celém městě, když v platnost vstoupil zákaz prodeje plastových brček, lžiček párátek a dalších podobných produktů.
Podle vedení města mají podobné kroky za cíl hlavně změnit chování zákazníků a učinit věci jako kupování balené vody a produkci nepotřebného odpadu nesamozřejmými. Podobné chování přitom ve společnosti není zažité dlouho – průmysl s prodejem balené vody vznikl až v 90. letech a o necelé dvě dekády později už ve Spojených státech generoval 60 miliard dolarů. Nyní je potřeba se od hledání nových zdrojů zisku a pohodlnosti snažit přesouvat k zodpovědnějšímu způsobu života, který musí vycházet jak od výrobců, tak od konzumentů.
Ve snahách zvyšovat svou ekologickou zodpovědnost pozadu nezůstává ani Evropa. V květnu byl schválen zákon zakazující prodej jednorázových plastových výrobků jako brček, příborů a kelímků. Řím zase nedávno přišel se zajímavým nápadem nabízet výměnou za vrácení PET lahví k recyklaci jízdenky na MHD. V Česku patří k výraznějším opatřením proti vzniku zbytečného odpadu například Rohlik.cz, který mnohé potraviny i drogerii dodává ve vratných skleněných, kovových i plastových nádobách, a v podobném duchu jde i konkurenční Košík.cz.