Sázka na skupinové rezervace hotelů. Český startup Davinci TS získal v nové investici přes 50 milionů korun

alexilyash

Foto: Davinci TS

Zakladatel a šéf startupu Davinci TS Alex Ilyash

0Zobrazit komentáře

S investicemi do startupů, které se věnují hotelovému průmyslu, se roztrhl pytel. Nedávno jsme informovali o jedné z největších investic poslední doby, když pražský startup Mews získal více než 750 milionů korun na rozvoj svého inteligentního systému pro správu hotelů, a už přichází další poměrně velká investice. Tentokrát se jedná o tuzemský startup Davinci TS, který založil a vede 25letý Alex Ilyash.

V novém investičním kole pražská firma získala celkem 2,1 milionu eur, v přepočtu tedy lehce přes 54 milionů korun. Největší část prostředků putuje od investičního fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce, mezi investory se ale připojili i dřívější hráči jako britský Seedcamp nebo český fond J&T Ventures. Peníze budou sloužit jak na další vývoj, tak na expanzi platformy, která pomáhá se skupinovými rezervacemi hotelů.

V minulém roce jsme si po otevření několika zahraničních trhů řekli, že jsme připraveni škálovat a veškerou pozornost a prostředky dali na rozvoj salesu na západních evropských trzích. Z hlediska struktury firmy ani strategie jsme však nebyli na takový krok ještě připraveni, udělali jsme proto spoustu zbytečných chyb, které nás stály peníze a hlavně ztracený čas,“ přiznává šéf startupu Alex Ilyash a tvrdí, že pro další kolo hledal investora, který by nejen poskytl finance, ale především pomohl s řízením firmy.

davincitym

Foto: Davinci TS

Tým pražského startupu Davinci TS

Nápad byl přitom již od začátku jasný. Davinci TS funguje výhradně jako B2B platforma, tedy pro větší i menší firmy a cestovní kanceláře, které chtějí řešit rezervaci hotelů zpravidla pro větší skupiny lidí, například při cestování na konference.Dnes už je například cestovních kanceláří na platformě přes 300 s tím, že je možné vybírat z více než 10 tisíc hotelů po celém světě, včetně sítí Hilton nebo Radisson.

První větší investici pražský startup získal v polovině roku 2017, kdy do něj vložilo několik milionů korun právě J&T Ventures, ve spojení s Prague Boats. O rok a půl později už Ilyash a jeho firma hlásili další investici, tentokrát převyšující 10 milionů korun, jejíž hlavní participant byl britský investiční fond Seedcamp. Ten má za sebou mimo jiné investici například do fintech startupu Revolut.

jackma

Přečtěte si takéAlibaba vstupuje do nové éry. Po 20 letech odchází její spoluzakladatel a nejbohatší Číňan Jack MaAlibaba vstupuje do nové éry. Po 20 letech odchází její spoluzakladatel a nejbohatší Číňan Jack Ma

Ke konci minulého roku byl přitom startup z pohledu počtu partnerských hotelů zhruba na polovině, už tehdy ale fungoval ve více než 900 městech. Nyní tomu sice z pohledu měst není jinak (dnes je jich 913), ale rozšiřuje se počet partnerských zařízení a naplno chce startup vstoupit také do Asie, konkrétně na čínský trh. Vedle expanze bude důležitá ale i konverze u zákazníků. Na to chce Davinci TS využít množství dat, které za několik let nasbíral, a predikovat s nimi nákupní chování zákazníků.

davinci-web

Nově by navíc mělo být možné v rámci systému rezervovat také navazující služby, jako jsou například byznys večeře nebo konferenční místnosti pro meetingy a hovory. Cílem je tak ještě více se přiblížit potřebám korporátních zákazníků.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Daniel Helcl z Topíte.cz: Digitální řemeslníci aneb výměna kotle musí být stejně snadná jako nákup na e-shopu

Daniel HelclDaniel Helcl

topite-cz-helcl-naprstek-svedaInsider

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Woltairu (dříve Topíte.cz) Jiří Švéda, Daniel Helcl a Karel Náprstek

0Zobrazit komentáře

Tradiční řemesla i přes postupnou digitalizaci zůstávají víceméně stejná. Mění se však složení zákazníků, kteří jednotlivé řemeslné služby poptávají a vyžadují jejich okamžitou dostupnost kdykoliv a kdekoliv. Právě na tuto nastupující internetovou generaci, odchovanou moderním ecommerce, se rozhodl se svojí novou službou Topíte.cz zaměřit podnikatel Daniel Helcl.

V České republice je asi 38 tisíc platných topenářských živnostenských oprávnění. Většina topenářů dělá sama na sebe, existuje pouze několik málo firem, které pod sebou sdružují maximálně tři nebo čtyři zaměstnance. Moderní přístup v poskytování řemeslných prací je pojem, který u nás doposud prakticky neexistoval.

Na trhu tak úplně chybělo něco, co sám nazývám „řemeslo jako služba“ – služba pro lidi odchované e-commerce a s okamžitou dostupností prakticky jakéhokoliv zboží. Sehnat dobrého řemeslníka totiž může být kolikrát otázkou i několika měsíců a zákazníci logicky mají problém tak dlouhou dobu tolerovat.

Eskalující startupový boom naštěstí v pravou chvíli prokázal, že je možné objednat si topenáře jednoduše přes mobil nebo přes web, do týdne mít nový kotel a servisní prohlídky na pět let dopředu. Stejným způsobem, jako si zajistíte odvoz autem nebo se objednáte k holiči. Tak vzniklo Topíte.cz.

topite-cz-daniel-helcl-min

Foto: Topíte.cz

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair (dříve Topíte.cz)

Začali jsme s online kalkulačkou, která po zadání několika bodů pošle během chvilky e-mailem orientační cenovou nabídku. Pracujeme na celkové digitalizaci od kalendáře pro návštěvy u zákazníků až po automatické připomínky servisu. Všechny doklady a návody řešíme online, a tak máme vždy přehled o zákazníkovi a nemusíme se například složitě doptávat, jaké řešení jsme historicky instalovali.

Řemeslo funguje na stejném principu desetiletí

Od snu k realizaci je ale dlouhá cesta. Cíl je prostý: zákazník se nebude starat o nic, odpovědnost ponese firma. Jak jednoduché, že? Jde ale o něco, co v oboru řemesel ještě nikdo nezkusil.

Pravda, nepřály tomu podmínky a úskalí takového plánu jsou četná. Plně digitalizovat topenářskou firmu s sebou nese velké investice. V první řadě do IT podpory. Software, který bude přesně rozumět tomu, kdo co dělá, na které místo je třeba vyslat nejen topenáře, ale také zedníka, kdy je třeba mít pro řemeslníka připravenou velkou dodávku, jakou výbavu s sebou bude potřebovat a další.

hyundai-exoskelet-5

Přečtěte si takéHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v ČeskuHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v Česku

Program si musí umět dát jednotlivá data dohromady a co nejefektivněji s nimi pracovat. Jinak se může stát, že řemeslník bude před vaším domem stát sice načas, ale bez kotle.

Dál je nutné přesvědčit investory. Zkoušeli jste někdy přesvědčit peněžního mága o tom, že umíte vymalovat byt pistolí na americkou retuš? Ano, jde to, ale hledáte tak trochu futurologa. Naštěstí žijeme v době, kdy už máme aplikace na úplně všechno a potřeba modernizace je cítit všude.

craftsman

Modernizovat se musí i řemesla

Řemeslo funguje na stejném principu několik desetiletí, přičemž zákazníci i samotní řemeslníci mezitím vyměnili psací stroje za smartphony a tlusté detektivky za kindly. A i opatrní investoři si už všímají, že nastal ten pravý čas, a hledají příležitosti.

Výzvou bylo také najít tu správnou partu pro digitalizaci topenařiny. Společnou vizi jsme přivedli k životu společně s Karlem Náprstkem a Jiřím Švédou, kteří o modernizaci svého řemesla již nějakou dobu uvažovali. Vytvořili jsme projekt, které propojuje svět technologií a řemesel.

Řemeslnické firmy musí modernizovat

Marketplace řemesel tak, jak ho vidím, je v podstatě strašně jednoduchá a logická vize. Na jedné straně služby je zákazník, na druhé dodaná práce. Vše mezitím má na starosti firma a klienta to nemusí vůbec nijak trápit.

Zajímáte se o to, jakým způsobem vám potravinový e-shop kompletuje nákup nebo kolik na tom pracuje lidí? Já ne. A přesně tam s Topíte.cz míříme. Do karet nám hraje také to, že popularita učebních oborů roste a čerství absolventi chápou digitalizaci a smart zařízení jako naprostou samozřejmost a součást jejich života.

Mladá generace dneška má v průměru staženo zhruba 35 aplikací. Nainstalované tři to-do aplikace, dále čtyři různé kalendáře a dva časové trackery. Řemeslnické firmy tedy budou muset modernizovat už kvůli svým mladým zaměstnancům, nejen kvůli zákazníkům.

V neposlední řadě řešení v podobě modernizace vítají také zkušení řemeslníci. Jsou rádi, že se díky automatizaci administrace mohou věnovat pouze topenářské práci jako takové a přímému styku se zákazníkem. Proto se totiž rozhodli dělat řemeslo, ne aby jen neustále hlídali diář, řešili účetnictví a zmeškané hovory.