Adam Kolesa: Jak jsme stavěli vlastní platební službu Mall Pay a proč se nemusela dožít letošní sezóny?

Adam KolesaAdam Kolesa

adam-kolesa-minInsider

Foto: Mall Group

Adam Kolesa, CEO Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Už je to skoro rok, co tuzemská e-commerce skupina Mall Group vyrukovala s vlastním platebním řešením. Podobně jako jiné e-shopy se snaží nad rámec samotného nákupu produktů stavět také celou řadu služeb, které nákup ještě zpříjemní a zákazník se díky nim vrátí. Proto vzniklo Mall Pay, díky kterému mohou zákazníci svou platbu odložit.

Přestože zatím nebylo o této fintechové službě během jejího prvního roku tolik slyšet, naskočilo na ni již přes 50 tisíc zákazníků. Rozhodně to však nebylo jednoduché a nechybělo mnoho, aby se služba nedožila letošní sezony. I o tom píše ve svém ohlédnutí šéf Mall Pay Adam Kolesa.

***

Tvrdé období a jedna velká dřina, to jsou pro mě začátky Mall Pay. Naštěstí už je dnes vyvažují spokojení zákazníci a silný tým, ale uplynulé dva roky pro mě byly poměrně velká lekce. I proto bych rád sdílel právě tyto kritické momenty. Člověk se na nich naučí přeci jen nejvíc. A i když třeba nestavíte fintech službu, můžete v nich najít inspiraci i pro váš byznys.

V Mall Pay dnes nabízíme službu odložené platby, prodloužené záruky nebo věrnostní klub a využívá nás přes 50 000 zákazníků. Ve vývoji máme platební kartu, investiční produkty a další služby, protože naší misí je vytvářet finanční služby vycházející z potřeb online nakupování. Vznikli jsme v roce 2018 jako interní projekt e-commerce skupiny Mall Group, která nás dnes vlastní dohromady s ČSOB, jednou z největších českých bank.

Jak si získat důvěru akcionářů?

Nejspíš vám neuniklo, že Mall Group je první internetový byznys, do kterého se vedle Jakuba Havrlanta rozhodli vstoupit i miliardáři z tradičnějších sektorů. Všichni měli jasnou vizi: Mall Group jako e-commerce skupina 21. století nesmí být jen o prodeji zboží, tedy samotné transakci.

Její přidanou hodnotou mají být například finanční služby nebo tvorba vlastního videoobsahu. Budování nových vertikál, jako jsou Mall Pay nebo Mall TV, však určitě nebylo mezi prioritami, zvláště ve chvíli, kdy bylo nutné, aby Mall prošel celkovou transformací a ozdravil svůj core byznys.

mall-pay-min

Foto: Mall Group

Meeting Mall Pay

Je zřejmé, že v takové situaci nebylo přesvědčit akcionáře zrovna lehký úkol. Co pomohlo? Čísla a byznys plán berte jako povinný prvek. Moment, který rozhoduje, je schopnost jasně argumentovat, být skutečně v detailu a mít všechno maximálně promyšlené. Klíčovou roli hraje i nějaká reálná zkušenost nebo ověření byznys plánu v pilotním provozu.

Nám se v Mall Pay povedlo převzít původní technické řešení a v relativně úsporném módu rozjet novou firmu, což byl pro akcionáře důležitý signál, že kromě vize zvládáme i exekutivu. Zásadní zlom byl pak vstup dalšího silného partnera. V našem případě to byla ČSOB, ale k tomu se ještě dostanu.

Hledejte do týmu lidi s konkrétními vlastnostmi

Představte si, že získáte podporu a důvěru velmi striktního týmu akcionářů a chystáte se na první plnohodnotnou vánoční sezonu. A? A pak nic, protože kvůli náročné aktualizaci interních systémů vypadne váš klíčový partner v podobě Mall.cz, takže vaše výsledky spadnou prakticky na nulu. To je moment, který vás buď rozloží, nebo se díky němu semknete. Tohle jsou zkoušky, kdy se (ne)projeví síla týmu.

volvoxc40-e

Přečtěte si takéVolvo vyšlo vstříc ambiciózní elektrické budoucnosti. Ukázalo svůj první elektromobil XC40 RechargeVolvo vyšlo vstříc ambiciózní elektrické budoucnosti. Ukázalo svůj první elektromobil XC40 Recharge

Jak sestavit tým, který v podobném testu obstojí? Za mě nemá cenu tým ušít horkou jehlou a nabrat prvního člověka, jehož zkušeností víceméně sedí jen proto, že jste pod časovým tlakem, za měsíc „spouštíte“ a přijde vám, že lepší něco než nic. Pokud vaše firma aspiruje na větší počty uživatelů, tak potřebujete do týmu lidi, kteří už tak přemýšlejí, i když reálně máte teprve desítky zákazníků.

Pomůže vám definovat si konkrétní vlastnosti, které u svých lidí budete hledat. Já u klíčových lidí vsadil na tuto kombinaci: chytrost, motivace stavět něco od nuly, ochota nést zodpovědnost a dovednost se u práce umět i bavit.

Manželství z lásky i z rozumu

Aby toho nebylo málo, tak současně s vyřazením z provozu jsme vedli jednání o partnerství a majetkový vstup ze strany ČSOB. Posláním Mall Pay je co nejlépe spojit svět e-commerce a finančních služeb. Aby nezůstalo jen u prázdného hesla, potřebujete silné know-how z obou oblastí. Díky našemu zázemí ve skupině Mall Group máme od začátku přístup k expertíze z oblasti e-commerce a partnerství s ČSOB nás zásadně posunulo ve znalostech finanční oblasti.

„Faily k byznysu prostě patří.“

Prakticky okamžitě se dostanete k produktovému know-how, procesu, jak vyhodnocovat bonitu klienta nebo k významné distribuční síle. Obrovskou hodnotu má i jejich znalost regulatorních nařízení, díky kterým si ušetříte krizové situace, kterým se nevyhnul třeba Revolut na začátku roku. Najít partnera, který vám poskytne know-how z oboru, který se snažíte disruptovat, vás jako firmu zásadně posune.

Správný obchodní model na pokus číslo 104

S ČSOB jsme se potkali v červnu 2018 a říkali jsme si, že do konce léta by mohlo být podepsáno. Představa rychlého a pragmatické due diligence se rychle rozplynula a místo něj vznikl dataroom, který dnes obsahuje stovky dokumentů. K podpisu smlouvy nás posunul až obchodní model s pořadovým číslem 104.

Pro srovnání, když jsem podobné transakce řešil za McKinsey, tak většinou bylo potřeba 15, nanejvýš 20 verzí. Ale rozhodně to není tak, že v tomto příběhu my jsme za ty hodné a ČSOB za ty přísné. Tahle zkušenost je aplikovatelná pro kohokoliv z vás, kdo stojí o velkého partnera nebo investora. Takhle velcí hráči mají prostě propracované procesy a nic vám neodpustí. Což je pro vás ve finále přínosné, protože když to ustojíte, tak si posílíte disciplínu i týmového ducha.

Pár praktických rad k dokumentaci: od začátku firmy mějte vyřešené vlastnictví firmy, vlastnictví a registrace ochranné známky nebo vlastnictví kódu a další dokumenty. Investovat do právnické podpory se v začátcích zkrátka vyplatí.

A tady nás máte. Ze startupových začátku jsme se posunuli k vydřenému partnerství s ČSOB, jsme před získáním licence od České národní banky, roste nám základna loajálních zákazníků. A vy – ať pracujete na jakémkoliv produktu nebo službě, berte tuhle pozvánku do zákulisí jako ujištění, že faily k byznysu prostě patří a bez nich nic nového nepostavíte.

Vlastnit auto, či nevlastnit? Český Driveto Klub sází na vylepšený operák, který lze zrušit ze dne na den

skoda-driveto1-min

Foto: Driveto

Vlastnictvím automobilu se pro mnohé stává přežitkem

Vlastnit jeden či dva vozy, které mají v technickém průkazu zapsané vaše jméno, je v České republice stále hluboko zakořeněný trend, který s sebou ovšem může vedle mnoha výhod přinášet i celou řadu nepříjemností.

Průměrná hrubá mzda obyvatel se podle posledních průzkumů pohybuje na hranici 34 tisíc korun, což rozhodně není suma, která by umožňovala bez problému kupovat každých několik let zcela nový vůz, jejichž průměrné ceny se navíc postupně navyšují.

V praxi je tedy výsledek takový, že se Češi spoléhají především na ojeté vozy, které jsou k nám ve velkém dováženy hlavně ze západní Evropy. Průměrné stáří našeho vozového parku je i proto více než 14 let a automechanici nemají o práci nouzi. Nutnost častých návštěv servisu navíc není jedinou potíží, kterou vlastnictví nejen starého vozu přináší.

Problém spočívá také v permanentně klesající hodnotě vlastněného automobilu, což nastává už ve chvíli, kdy nový vůz sjede z výrobní linky. Navíc kdybychom spočítali čas, kdy je auto v pohybu a slouží k účelu, za kterým bylo zakoupeno, a kdy jen tiše vyčkává zaparkované na chodníku či v garáži, zjistíme, že o ekonomicky výhodné investici zde ve většině případů nemůže být řeč.

car-parking

V poslední době se nicméně situace na českém trhu začíná pozvolna měnit. Objevuje se stále větší počet především mladých lidí žijících ve větších městech, pro které již není vlastnictví vozu prioritou, popřípadě nedisponují takovým kapitálem, aby si mohli dovolit zakoupit nový vůz či ojetinu ve slušném stavu.

Proto často využívají různé carsharingy nebo volí pořízení vozu cestou operativního leasingu. Operativní leasing s sebou přináší výhody v podobě nového, a tedy technicky bezproblémového vozidla, se kterým je méně starostí, nevyžaduje výrazné počáteční náklady a zpravidla u něj nehrozí žádné nepředvídatelné výdaje.

boeing-porsche-2

Přečtěte si takéTemné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letounTemné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letoun

Klasický operativní leasing sice rozhodně není pro každého, ale z ekonomického hlediska nabízí mnoho výhod. Pro některé nicméně může být zavazující například v tom, že obvykle přichází s pevnou dobou závazku. Obecně přitom platí pravidlo, že čím je závazek kratší, tím vyšší je měsíční splátka.

Pro vyřízení operativního leasingu je navíc zapotřebí poměrně hutné papírování a ne každý poskytovatel této služby nabízí ideální podmínky týkající se následné péče o automobil, jako je jeho servis či řešení sezónního obutí.

Jiný přístup k pronájmu vozu

I v oblasti operativního leasingu se však začínají měnit zaběhlé pořádky a přicházejí nové služby, které dělají pronájem vozu pro vybranou skupinu řidičů o něco atraktivnější. Jednou z nich je například české Driveto. Zprostředkovává jak klasické služby operativního leasingu popsané výše, tak se zároveň snaží celý trh posunout se svou službou Driveto Klub. V ní reaguje na mnoho ze zmíněných neduhů a nabízí větší péči než u klasického „operáku“.

Vozy pořízené v rámci Driveto Klubu jsou atraktivní především pro podnikatele a firmy. Ostatně právě u nich operativní leasing ve velkém před lety začínal, než se dostal i ke koncovým zákazníkům, a Driveto Klub jim chce nyní předložit ještě větší komfort při správě a výběru nového vozového parku.

„Podle našich informací má Driveto na trhu nejjednodušší proces pořízení vozu. Veškerou administrativu jsme minimalizovali na doložení dvou dokladů a případně výpis z účtu. Dnes je 70 % našich zákazníků právě ze strany podnikatelů. Čerstvá firma bez historie by třeba ani běžný operák nedostala. Platí ale, že cílíme na podnikatele i koncové zákazníky,“ prozrazuje Adam Szabó, koho dnes nabídka Driveto Klubu oslovuje nejvíce.

adam-szabo-driveto4

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO Driveta

Následně je nutné složit nevratnou částku ve výši dvou měsíčních splátek, což je ten největší rozdíl oproti klasickému operativnímu leasingu, kde nic takového neplatíte. Právě tento poplatek je ovšem vstupní branou do světa, kde se nemusíte o vůz v podstatě vůbec starat a jen s ním jezdíte. Navíc veškeré náklady na pořízení vozu u Driveto Klubu jsou daňově uznatelné, což platí i u této počáteční skládané částce.

Jednou z hlavních předností Driveta Klubu, jak ji popisuje Adam Szabó, je řidičova svoboda, který se nemusí strachovat, až bude chtít za pár měsíců auto vyměnit, že bude mít na krku úvazek, který musí doplatit. Ať už jde třeba o nový přírůstek v rodině a potřeba většího auta, nebo slabší období v podnikání, kdy auto představuje zbytečný náklad. Driveto Klub totiž nabízí možnost bezplatného vrácení vozu, bez udání důvodu a placení jakýchkoliv pokut.

fortnite-chapter2-boxed

Přečtěte si takéVelký restart pro herní hit. Fortnite na tři dny pohltila černá díra a teď přichází se zbrusu novou mapouVelký restart pro herní hit. Fortnite na tři dny pohltila černá díra a teď přichází se zbrusu novou mapou

Součástí vylepšeného operativního leasingu je i povinné ručení, havarijní pojištění s 5% účastí, zimní pneu a jejich uskladnění a také kompletní servis vozu. Každý automobil v Driveto Klubu má zároveň stanovený roční počet najetých kilometrů. Ten činí nejčastěji 20 tisíc kilometrů, což znamená, že se nejedná o nejvhodnější službu pro osoby, které denně krájí jeden kilometr dálnice za druhým. Na kratší cesty do práce, na nákupy nebo za klienty to však postačí.

Podnikatelé a firmy si navíc automobil mohou částečně upravit podle svých představ. „Neděláme to přímo my, ale lidem dovolujeme, aby si auto polepili. Je však nutné vůz při vrácení uvést do původního stavu. Pokud chtějí lidé auto nějak upravit, například přidat tažné zařízení, tak to zařídíme my a tím upravíme i měsíční nájemné,“ doplňuje Szabo.

Jednoduché počty

Často se objevují hlasy, že podobné služby jsou až příliš drahé. Operativní leasing obecně rozhodně není pro každého a mnoho řidičů, jak již bylo zmíněno, si vystačí klidně s pět až deset let starým vozem, který stále slouží. Pokud však z různých důvodů potřebujete auto nové, představuje operativní leasing zajímavou variantu.

Podíváme-li se na veškeré služby, které se k pořízení vozu v rámci Driveto Klubu pojí, a rozpočítáme je do jednotlivých měsíčních splátek, zjistíme, že cena služby ve finále není zase tak vysoká. Vždy záleží, s čím je porovnávána, ale zejména s nákupem nového vozu z vlastní kapsy může být tato varianta pro mnoho řidičů výhodnější.

https://www.youtube.com/watch?v=8GnIwvIcGOA

Vezměme si modelový příklad, kdy si chcete pořídit moderní SUV střední třídy typu Volkswagen Tiguan s pořizovací cenou 683 900 korun. Záleží pochopitelně na mnoha proměnných, ale nákup se spotřebitelským úvěrem vás může vyjít na 760 900 korun, pokud si vezmete úvěr na tři roky s akontací 83 900 korun při úrokové míře 8 procent (měsíční splátka je 18 802 korun a pořizovací cenu vozu přeplatíte o 77 000 korun). Do toho započtěme cenu za jednorázový nákup zimních pneumatik za 10 tisíc korun a pravidelnou platbu za servis, pneuservis a uskladnění pneumatik, garanční prohlídky a pojištění, které mohou vyjít zhruba na 30 tisíc korun ročně.

Pokud si v rámci Driveto Klubu pronajmete totožný vůz na tři roky, zaplatíte během nich 413 376 korun. Výsledkem propočtu je, že zatímco při výše zmíněném příkladu nákupu nového vozu za tři roky zaplatíte zhruba 860 tisíc korun, v rámci Driveto Klubu stojí vůz až polovinu.

Klíčovým rozdílem pochopitelně je, že zakoupený vůz z vlastní kapsy vám zůstane, byť se i jeho cena po třech letech provozu výrazně sníží. Driveto Klub proti tomu v případě zájmu nabízí po pár letech pronájmu auto za výhodnější cenu odkoupit.

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Stát se členem Driveto Klubu se tak nejvíce vyplatí hlavně podnikatelům, kteří neplánují vlastnit automobil déle než dva až tři roky a chtějí si nechat otevřená zadní vrátka pro případ, kdy by bylo potřeba slevit ze svých nároků nebo rychle změnit vůz. Zároveň se ve službě najdou mladí lidé, kteří prozatím nemají pevnou finanční půdu pod nohama a nechtějí si na sebe uplést bič v podobě dlouholetého závazku splácení vozu.

Naopak by nebylo příliš moudré využívat této služby v momentě, kdy potřebujete svého cesťáka vybavit novým automobilem, a nebude se jednat o ideální volbu ani pro ty, kteří hledají vůz na celý život.