Čisté doručování balíků. Elektrické dodávky slovenské Voltie dobývají Evropu
Znáte elektrické vozy značky Voltia? S největší pravděpodobností ne, a přesto bychom mohli automobily tohoto slovenského výrobce spatřit ve městech jedenácti států Evropy, mezi které patří Londýn, Paříž, Dortmund, Talin, Kyjev, ale třeba i Ostrava. O osobní automobily se však nejedná. Voltia se totiž specializuje na elektrické dodávky, které od ní odebírá například francouzský Chronopost.
Takzvané doručování na poslední míli je segment logistiky, který řeší dopravování doručených balíků od dodavatele přímo ke dveřím zákazníka. Budoucnost tohoto segmentu představují například doručovací drony, které již nyní provozuje například Uber Eats, Google či DHL, nebo také autonomní roboti, jak nedávno představil nizozemský Albert či automobilka Ford.
A právě projekt Fordu dobře demonstruje fakt, že i přes moderní technologie musíme do budoucna stále počítat s nezbytností používat při doručování některých zásilek i klasické dodávky.
I v oblasti vozového parku doručovacích společností však probíhají změny. Společnosti převážející balíky a další zásilky cítí potřebu jít s dobou a snaží se upgradovat své doručovací flotily o zcela bezemisní vozy. Činí tak i Chronopost, přepravní společnost doručující balíky do 30 kilogramů, která je dceřinou společností francouzské státní pošty La Poste.
Právě Chronopost si nyní objednal od slovenské společnosti Voltia celkem 400 elektrických dodávek, které budou doručovat balíky v Paříži.
Zkonvertovaný Nissan
Voltia působí na trhu od roku 2011 a jejím hlavním zaměřením je přeměna vozového parku jednotlivých, nejčastěji doručovacích společností na elektrický. Činí tak prostřednictvím poradenské a implementační podpory a zároveň nabízí efektivní a cenově nejdostupnější elektrické dodávky ve své kategorii.
Svůj vůz Voltia vyvinula v roce 2017 a okamžitě se o něj začaly zajímat evropské společnosti jako DHL, DPD, GLS či PPL, ale třeba i česká Alza, která jej testovala jako možnou posilu pro svůj AlzaExpres pro oblast Prahy. V prosinci minulého roku společnost slavila již 150. dodaný vůz, působí v 11 evropských zemích a nadále expanduje.
„Před deseti lety jsme začali s vývojem vlastní elektrické dodávky a technologie na výměnu baterií pro zabezpečení vysokých nájezdů. Byl to segment, kde to dávalo smysl i ekonomicky. Začínali jsme v době, kdy se o elektromobilitě psalo jen v teorii a plánech. Velkou část úsilí jsme věnovali vzdělávání a evangelizaci výhod elektrických vozidel,“ říká Juraj Ulehla, výkonný ředitel společnosti Voltia.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch Jobs„Elektrická auta mají svá specifika, a tak přirozeně s tím přišlo i naše poradenství – jak e-mobilitu správně uchopit a využít jako svou podnikatelskou výhodu. Získané zkušenosti z poradenství a vývoje vozidel dnes automatizujeme a připravujeme platformu ‚Switch to Electric‘, která lidem a firmám ulehčí přechod na elektrická vozidla,“ doplňuje Ulehla.
Esem v rukávu slovenské Voltie je konverze elektromobilu Nissan e-NV200, který je nejprodávanějším užitkovým vozem v Evropě. S Nissanem společnost úzce spolupracuje, což jí umožňuje nabídnout zákazníkům i po přestavbě standardní záruky této japonské automobilky.
10 tisíc dodávek napříč Evropou
Vůz Voltia Van se může oproti produkční verzi pochlubit navýšením úložné kapacity na 8 metrů krychlových, což je téměř dvojnásobné rozšíření původní kapacity vozu. Zároveň nabízí veškeré výhody původního elektromobilu, jako je dojezd až 200 kilometrů na jedno nabití či nosnost 580 kilogramů.
Do roku 2020 by její vozy díky Chronopostu, který je momentálně největším zákazníkem Voltie, měly jezdit také v dalších francouzských městech. Z těch českých můžete vozy Voltia potkat například v Ostravě, kde jsou provozovány společnostmi Hral a Kronenberg.
Voltia by se chtěla postupně propracovat až k 10 tisícům nasazených elektrických dodávek s nulovými emisemi napříč zeměmi Evropské unie. Výroba vozů by se měla rozšířit z Trnavy také do Francie a Velké Británie a do budoucna by firma ráda pronikla i do Skandinávie.
Největším konkurentem pro Voltii je přitom v současné době snad jen StreetScooter německé Deutsche Post DHL, kterému se však nedaří dostat do černých čísel. Ten aktuálně nabízí dva modely elektrických dodávek Work a Work L, jejichž novou generaci představila v tomto roce. Ovšem se svým aktuálním výrobním tempem StreetScooter za slovenskou Voltií výrazně zaostává. Do budoucna by však mohl přinést změnu přesun na trhy v Číně a USA, kam se StreetScooter chystá. Konkurentem mu zde bude například Rivian, který drží obří objednávku na 100 tisíc elektrických dodávek, které si u něj objednal Amazon. Tyto dodávky však prozatím existují pouze na vizualizacích, takže má StreetScooter celkem reálnou šanci uchytit se na trhu, na kterém je očividně o takový typ vozů zájem.
Vize čistější a zdravější Evropy
Od roku 2017, kdy Voltia svou dodávku představila, roste každoročně její kapacita čtyřnásobně. Za minulý rok vzrostly tržby společnosti o 48 procent na 2,25 milionu eur, tedy přibližně 58 milionů korun, a celkové výnosy se pohybovaly na úrovni 3,2 milionů eur, tedy přibližně 83 milionů korun. Do roku 2021 by se měl růst kontinuálně navyšovat o 50 procent.
„Inovativním přístupem jsme ukázali, že z auta, které konstruktéři odepisovali, jsme postavili vozidlo, které dokáže výrazně zlepšit život lidí ve městech. Voltia Van je dnes jedním z nástrojů naplnění naší vize čistější a zdravější Evropy. Je to způsob, jak přispět k řešení problému klimatických změn,“ uzavírá Juraj Ulehla.
Podle něj se zároveň podařilo Voltii odpilotovat pro tradiční hráče, jako jsou leasingové nebo pojišťovací společnosti, nové byznys modely, jak přistoupit a zohlednit specifika nastupujících elektrických vozidel.