David Klečka z Yieldigo: Jak jsme začali budovat byznys v Americe aneb mé první (ne)zdary v Silicon Valley

David KlečkaDavid Klečka

david-klecka-yieldigoKomentář

Foto: Yieldigo

Spoluzakladatel startupu Yieldigo David Klečka

0Zobrazit komentáře

Před třemi lety v Praze vznikl startup, který pomáhá obchodům naceňovat jejich zboží, a to tak, aby si ho kupovalo co nejvíce lidí, a zároveň zůstávala co možná nejvyšší marže. Ceny ovšem nenastavují lidé, nýbrž umělá inteligence, a díky technologii od Yieldiga se mohou zisky obchodníků zvýšit až o desítky procent.

Po České republice se Yieldigo dostalo do několika dalších zemí, zejména ve východní Evropě, roste díky tomu o stovky procent a nově cílí na dva nové a významné trhy: Rusko a Spojené státy. Při vstupu za oceán mu pomáhá i prestižní akcelerátor Alchemist, kam se tuzemský startup, dostal a do Států se přesunul také jeden ze spoluzakladatelů David Klečka, který nyní posílá své zápisky.

***

Tak jsem si říkal, že hned jak přijedu do San Franciska (8. srpna), musím něco napsat, nejlépe něco hrozně chytrého. Long story short, měsíc a půl na to nestačil, člověk se prostě nezastavil. A když už, tak spánek se zkrátka hodil. Zrovna sedím v letadle ze San Franciska do Frankfurtu a je to první možnost otevřít poznámky a něco v klidu napsat. Tak něco napíšu. Bude to spíš pár nesouvisejících myšlenek.

Nikdy bych neřekl…

Nikdy bych neřekl, že za necelé dva měsíce ve Spojených státech se potkám jeden na jednoho se stovkou lidí (ze začátku kvantita poráží kvalitu!), najdu parťáka, který v našem industry strávil 30 let a líbí se mu, co děláme a jak o tom přemýšlíme, stihnu otočit pro nás nejvíc globálně relevantní konferenci v Las Vegas, být tam partnerem, najdu si desítky přátel, kteří řeší přesně ty samé aspekty podnikání jako já… No a přestěhovaní bylo on top (jo, už bydlím ve druhém bytě v SF, musel jsem měnit).

golden-gate-bridge-san-francisco

Golden Gate Bridge v San Francisku

Poprvé v životě jsem se musel nutit k jídlu

Poprvé v životě jsem se musel nutit k jídlu. Život v San Francisku je drahý jako blázen, tak jsem si řekl, že ten čas musí být strávený maximálně efektivně. Tak jsem furt pracoval, byl ve stresu. Tělo nemělo hlad. Když třetí den v řadě jíte třetí banán a pijete stále první litr vody, tak vám prostě dojde, že něco není OK. To uvědomění, „doprčic, už třetí den nejím“, bylo zajímavý!

Parťák

Ať už prodáváte rohlíky nebo software, první obchod musíte udělat sám. To se vcelku ví. Přesto dostáváte ve Státech celou řadu různých rad a perspektiv. Vzít si k sobě parťáka na full, na part, nebrat nikoho, dokud „something happens“. Mně se povedlo najít parťáka, který v našem industry strávil 30 let a nedávno šel do penze. Jo, bylo to štěstí, ale když se potkáte se sto lidmi, tak ta statistika musí zafungovat.

Do Vegas na konferenci jsme skočili spolu. Je prostě mega užitečný vidět, jak vypadá komunikace mezi dvěma Američany, co strávili život v top managementu — hlavně to „sell wo selling“. Něco, kde my Češi trpíme z naší historie a bude trvat ještě desetiletí, než (jestli vůbec) se z toho dostaneme.

jozef-kaban

Přečtěte si takéZnámý slovenský designér Jozef Kabaň odchází z Rolls-Royce i celé skupiny BMWZnámý slovenský designér Jozef Kabaň odchází z Rolls-Royce i celé skupiny BMW

Když se bavíte s Čechy, co ve Spojených státech strávili desítky let, tak vám řeknou, že tohle se museli třeba prvních pět let učit. Má na tohle startupista čas?

Holka vs. Tesla

V Alchemistu jsem viděl holku, 22 let, rodilá Američanka, která když představovala svůj startup, tak vyhodila do vzduchu asi 100 papírů, co měla v ruce, možná letěl i iPhone, to už nevím. Prostě divadlo, ten startup byl na začátku, nic moc ještě hotového. Pak jsem viděl staršího pána, který má na palubě lidi z Tesly nebo Intelu, v Silicon Valley je už 15 let. Bohužel je původem Bělorus a nemá projev. No, kdo si myslíte, že zaujal svým představením víc? Prostě Silicon Valley.

Den bílý

Můj běžný den vypadá tak, že vstanu a co nejdřív skočím do něčeho (Lyft nebo bus), co mě dostane na Downtown v San Francisku. Ideálních 45 minut na to vyřešit věci, které mi přistály z Česka. Alchemist má kanceláře přímo v centru centra. Snažím se hodně potkávat s různými lidmi. Když to nejde, tak volat (volejte, nikdo nemá čas plánovat osobní první meeting, prostě půlhodinový call!).

Takto trávím tři dny v týdnu. Jeden většinou cestuji dolu do Bay Area a pátý den mám home office, abych si stihl co nejvíc věcí rozplánovat. V sobotu dohoním resty z týdne a v neděli se trochu prospím.

Být v Alchemistu

Alchemist je doslova alchymický. Musím se přiznat, že mi docházelo ještě dva týdny po příjezdu, jak to funguje, proč některé věci dělají a jiné ne.

Startup-wise – když přijde řeč na akcelerátory, tak vždy Alchemist a Y Combinator. Y Combinator jede poslední dobou masovku, trochu to přestává být tak výběrové. Lidé, co zažili oba, vám řeknou, že Alchemist je jejich preferovaný, protože máte individuálnější přístup.

yieldigo

Foto: Yieldigo

Jiří Psota, David Klečka a Radim Dudek z českého startupu Yieldigo

Alchemist (stejně jako YC) v Silicon Valley většina lidí zná. S tím se dá operovat. Potkal jsem Richarda [Ričrda], který se mezi investory ze Silicon Valley pohybuje už 20 let. Tak mi řekl, ať jsem pyšný, že nás Alchemist vybral a vsadil na nás. Že prý polovina startupů v Alchemistu jsou zakladatelé z MIT, Stanfordu, Berkeley, Caltechu… Teď už vím, že měl pravdu a že dostat se mezi zbylou polovinu už něco znamená.

Ztráta hands-on

Snažím se vzpomenout si, co pro mě bylo na začátku nejtěžší. Mám to! Ztráta hands-on. Když vás vybere Alchemist nebo YC, tak máte zpravidla týden, maximálně dva na rozhodnutí, jestli do toho jdete. No a za měsíc odlétáte. Sotva vstřebáte, že se stěhujete do jiné země s jiným časovým pásmem, tak už nasedáte do letadla. Trochu málo času si v Česku všechno dozařídit, předat ve firmě maximum věcí, co předat jdou, oběhat si doktory…

Když jsem se stěhoval do San Franciska, ze dne na den se mi skokově změnil kalendář — během jednoho dne z „absolutely overbooked“ na „absolutely available“. Tři roky jsem byl v Yieldigu zvyklý na DoD hands-on a helping others. Najednou nic. Řeší to od teď někdo jiný.

Co budu teď dělat? Ano, čas na plán, jak začít ve Státech prostě nebyl, ale měl být, už teď vím, že šlo začít o měsíc až dva dřív z České republiky! Long story short, ztráta hands-on byl divný pocit a trvalo mi čtyři týdny upravit myšlení na více strategické.

Pomoc na koncepční cestě

V tu dobu už jsem byl navíc vyléčený z toho, že to ve Spojených státech zvládnu sám, a natáhl jsem si zpět svoji asistentku, která mi teď z Česka pomáhá. Přijde mi, že my Češi se vždy snažíme najít zadní cestu. V Alchemistu navigují hodně ke koncepčnímu přístupu už od začátku. A když už jde o hack, tak z toho udělají koncepční hack.

Začít v US?

Teď vidím spoustu výhod v založení startupu hned od začátku ve Spojených státech. Ano, je i spoustu překážek (život je tam drahý, vývojáři taky, …), ale pokud máte našetřeno a myslíte to vážně, tak zvažte Alchemist nebo YC a prostě to zkuste. V San Francisku potkáte standardně lidi, kteří mají své úspory na pokrytí čtyř měsíců a prostě to jdou zkusit. Když to nevyjde, Facebook, Google nebo Dropbox to jistí.

Další let SF>PRG plánuju na Vánoce.

Be humble and cheeky. To mi přijde, že je tam dobrá kombinace. Jako Češi s tím máme problém, respektive to můžeme mít občas opačně. Good luck!

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Krásná rána pro ženy i po náročných večerech. České Mornee chce dobýt kocovinový trh s přírodní pilulkou

Nela VítováNela Vítová

tomas-pospisilInsider

Foto: Mornee

Zakladatel Mornee, Tomáš Pospíšil

0Zobrazit komentáře

Asi každý z nás alespoň jednou za život zažil to nepříjemné ráno po večeru plném alkoholu, kdy naše tělo prostě nefunguje. Bolest hlavy doprovází nevolnost, nechuť vylézt z postele, natož jít do práce a bez problému fungovat.

Kocovina není ten nejpříjemnější stav, který můžeme zažívat, proto se proti němu lidé také snaží různými způsoby bojovat. Byť by pochopitelně bylo nejjednodušší a nejlogičtější přestat pít alkohol úplně, takto obvykle lidský mozek a rozhodování nefungují.

Většina lidí tak proto mnohdy hledá pomoc například u tradičních „babských rad“, kterých všude kolují desítky. Ať už je to sníst kyselé okurky, pomeranč, vypít sklenici mléka nebo prostě jen vyprošťovací česnekový vývar. Ale existuje i jiné řešení?

Způsob, jakým kocovině předejít, začal hledat před více než rokem podnikatel Tomáš Pospíšil. Rozhodl se přitom skoncovat s těmito babskými tipy a jednoduše přinést „lék“, který by dokázal zabránit tomu, aby kocovina vůbec nastala.

mornee-and-purse-2

Foto: Mornee

Mornee je přírodním doplňkem stravy, který obsahuje vitaminy C a B, zinek nebo měď

Přes svůj pilotní produkt se dopracoval až k tomu finálnímu, který nakonec splnil všechna jeho očekávání – a vznikl přírodní doplněk stravy v podobě pilulky, který nazval Mornee.

Svůj lék proti kocovině Tomáš Pospíšil vyvíjel a zdokonaloval přes rok. Vše začalo ve chvíli, kdy přišel na to, že na našem trhu žádný přírodní produkt proti kocovině neexistuje, zatímco v zahraničí už takové produkty znají. Rozhodl se proto využít mezery na trhu a vyrobit vlastní.

„Všiml jsem si, že v Čechách výrazně stoupl kocovinový trh. Když jsem si udělal vlastní průzkum, zjistil jsem, že obdobný produkt u nás neexistuje,“ říká absolvent doktorského studia na VŠE v Praze.

Konec kocovině

Pospíšil nejprve začal s prvním produktem s názvem Morning Guru. Šlo o doplněk stravy v kapslích pro muže a ženy, jehož prodej byl spuštěn loni. Protože ale nebylo jisté, jak budou lidé na takový produkt reagovat, rozhodl se ho pojmout jako pilotní program, díky kterému si otestuje trh, zákaznické chování i to, jak na lidi vlastně působí.

Po roce prodeje se pak rozhodl získané výsledky zanalyzovat a přišel k zajímavému zjištění – 70 % všech zákazníků tvořily ženy. Ty ho podle všeho oceňovaly především proto, že jde o přírodní produkt z bylin a vitamínů. I z toho důvodu se Pospíšil rozhodl, že produkt poupraví.

bar-drinks

Mužský zákaznický segment zcela vyřadil a zaměřil se čistě na ženy, s čímž souvisela lehká úprava složení. To se rázem více přizpůsobilo ženskému organismu a tomu, co ženské tělo opravdu potřebuje. Ruku v ruce s tím šla samozřejmě také změna komunikace a další novinky od balení přes profilování produktu až po změnu názvu.

Protože produkt ženám slibuje příjemnější a aktivní rána, rozhodl se čtyřiatřicetiletý podnikatel pro název Mornee. „Produkt ženám přináší krásná a aktivní rána, proto jsme i lehce změnili složení, aby bylo vhodnější přímo pro ženy,“ přitakává.

Přírodní doplněk stravy

Účinek kapslí spočívá ve vysokém obsahu důležitých látek, které lidskému tělu pomáhají se vypořádat se zvýšenou zátěží po konzumaci alkoholu. Zamezuje kocovinovým stavům, jako je bolení a motání hlavy, nevolnost nebo únava. Díky přírodnímu složení, kterému dominují detoxikační byliny a vitamíny, jako je zinek, biotin nebo různé druhy vitamínu D, dokáže tělo s odbouráváním alkoholu během noci velmi dobře bojovat a druhý den se tak žena cítí odpočinutě.

Složení přípravku záměrně kombinuje takové byliny a vitamíny, které narušují působení alkoholu v našem těle. Každá tableta obsahuje několik druhů bylin, jako je detoxikační ostropestřec nebo klanopraška, v kombinaci s vitamíny, které přispívají ke správné funkci organismu, i látkami, jež pozitivně působí na vlasy, nehty či pleť.

mornee-breakfast-2

Foto: Mornee

Protikocovinové pilulky Mornee

Jednoduchost použití spočívá v dávkování, které je rozděleno do dvou tabletek v různých časech. Pro optimální účinek by si žena měla vzít jednu tabletu před konzumací alkoholu a jednu těsně před spaním, po dopití poslední sklenky alkoholického nápoje.

Právě podle zmíněného návodu jsme se rozhodli otestovat protikocovinovou pilulku na vlastní kůži. První tabletu jsem spolkla ještě doma předtím, než jsem vyrazila na narozeninovou oslavu. Když jsem potom dorazila domů, vzala jsem si druhou tabletu a pro jistotu ji ještě zapila plnou sklenicí vody, která mi v předcházení kocoviny ze zkušenosti výrazně pomáhá.

forever21

Přečtěte si takéLevné oblečení už netáhne jako dřív. Bankrot obchodního řetězce Forever 21 naznačuje ústup fast fashionLevné oblečení už netáhne jako dřív. Bankrot obchodního řetězce Forever 21 naznačuje ústup fast fashion

Ačkoliv konzumace alkoholu předchozí večer nebyla příliš vysoká a nebyl to jeden z večerů, kdy se už předem obáváte rána, po probuzení jsem menší rozdíl pocítila. Ačkoliv jsem se cítila trochu unavená, protože mé tělo má problém si odpočinout, když je nuceno pálit alkohol, tak typická bolest hlavy, kterou jsem čekala, nepřišla ani ráno, ani v průběhu dne. Naopak jsem se cítila jako v běžný den, kdy se prostě jen hůř vyspím, ale typické příznaky kocoviny se nedostavily.

unpacking-mornee-1-2

Foto: Mornee

Mornee lze nakoupit přes oficiální e-shop

Nutné je zde ale podotknout, že doplňky stravy samozřejmě působí na každého z nás úplně jinak. Je proto možné, že někdo by po požití Mornee pocítil velké změny a někdo jiný zase naopak třeba žádné. S tím se ovšem musí počítat v případě přírodních doplňků počítat. Právě fakt, že jde o přírodní produkt, s jehož konzumací si nijak neničíte tělo, je mi nicméně velmi sympatický.

Emoce při nákupu

Mornee v současné době není možné zakoupit jinak než přes vlastní e-shop. Pospíšil sám říká, že si stále není jistý, zda prodej přesměruje i do dalších kanálů, protože by produktu rád zachoval duši a ženám zážitek spojený s nákupem. Balení je totiž promyšlené do posledního detailu, Mornee je zabaleno v růžovém papíru a nechybí ani kartička se sloganem. Za tímto designem stojí grafička Blanka Novotná.

„Naší vizí je zanechat emoci, která je s nákupem a otevřením balíčku spojená. Chceme tuto možnost vlastnit od začátku do konce, a toho jsme schopni docílit jedině tak, že si to sami pohlídáme,“ vysvětluje Pospíšil, který s Mornee zabrušuje do úplně nové oblasti, než které se dosud věnoval.

V roce 2014 totiž s kolegou Petrem Němcem založili službu Exekutor má smůlu.cz, kde se snaží zastavovat protiprávní exekuce. Nyní se začíná rychle orientovat v novém byznysu a prodej výhradně přes vlastní e-shop chce u Mornee zanechat i proto, že četl průzkum, který říká, že menší firmy, jež komunikují se svými zákazníky osobnějším způsobem, jsou na vzestupu.

„Ženy nevěří velkým značkám, které moc stereotypizují. Preferují menší firmy a oceňují individuální komunikaci, která je mnohem osobnější,“ vysvětluje Pospíšil. Vzhledem k tomu, že nový produkt je zatím v prodeji pouze krátce, probíhá stále hlavně testování marketingové strategie a dodělávky v rámci webu.

copy-of-mornee_produkt-31

Foto: Mornee

Protikocovinové pilulky Mornee

Ačkoliv dosud celý projekt Pospíšil financoval z vlastních zdrojů, připouští, že vzhledem k plánům, jako je expanze do zahraničí a rozšíření nabídky, zřejmě bude v budoucna hledat investora.

Pokud se vše bude vyvíjet dobře, tak bychom v budoucnu rádi expandovali do zahraničí a představili další produkty, které pomáhají dělat ženám jejich rána ještě krásnější. Pro tuto fázi bychom už ale nějakého investora potřebovali,“ dodává.

V prodeji má aktuálně Mornee jedno balení antikocovinového a zároveň přírodního doplňku stravy, které obsahuje 10 kapslí a stojí 249 korun. Jeden večer v baru vás tak s Mornee vyjde na 50 korun, přičemž odměnou by vám mělo být mnohem příjemnější a aktivnější ráno.