Apple představil 16palcový MacBook Pro. Přichází s novou klávesnicí, která má konečně vyřešit všechny problémy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

16macbook-pro

Foto: Apple

Apple představil 16palcový MacBook Pro

0Zobrazit komentáře

Žádná blyštivá prezentace, žádná záplava superlativů, jen relativně tiché oznámení přes tiskovou zprávu. Přesto je nový MacBook Pro, který dnes Apple představil, mnohem důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Jak to totiž vypadá, kalifornský gigant se trochu chytil za nos, v posledních letech naslouchal svým uživatelům a nyní přinesl spoustu vylepšení, po kterých volali.

Pojďme ale popořádku. Apple představil nový MacBook Pro, jehož displej má 16 palců, což je o pár desetinek více, než měly předchozí generace „profesionálního“ notebooku s logem nakousnutého jablka. Nadupaný počítač opět míří na ty nejnáročnější uživatele v čele s vývojáři, fotografy, filmaři či hudebníky, ale všechny zajímá prakticky jen to jediné.

Ano, nový 16palcový MacBook Pro přichází s přepracovanou klávesnicí, která Applu v posledních letech zásadním způsobem zničila reputaci u do té doby hardwarově z velké části bezchybných a nedostižných strojů. Když kalifornský gigant před pěti lety poprvé představil MacBook s tzv. motýlkovým mechanismem, ještě nikdo netušil, jak velký problém to bude.

macbook-pro16

Foto: Apple

16palcový MacBook Pro přichází s novou klávesnicí

Nový mechanismus, který přinesl z těch nejviditelnějších změn menší rozestupy mezi jednotlivými klávesami a nižší zdvih tlačítek, nefungoval vůbec dobře a mnoho uživatelů po čase používání hlásilo zasekávání tlačítek, jejich nereagování nebo naopak několikanásobné psaní písmena při jednom stlačení. Nehledě na to, že byl problém i s nečistotami, které se pod klávesnici dostávaly.

Přestože Apple za poslední roky několikrát sáhl k menší obměně a snažil se motýlkový mechanismus odladit, již delší dobu bylo jasné, že tohle budoucnost jablečných počítačů není. Ostatně i ty nejnovější MacBooky šly automaticky do bezplatného programu na výměnu klávesnice. Apple to nyní konečně sám nepřímo přiznává, když v novém 16palcovém MacBooku Pro představuje zbrusu novou klávesnici.

michal-micka-boxed2

Přečtěte si takéVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světěVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světě

Již její název Magic Keyboard odkazuje na populární bezdrátovou klávesnici, kterou Apple dodává například k iMacu a s níž je většina uživatelů spokojena. Také u MacBooku Pro se Apple po letech experimentování vrací k tradičnímu nůžkovému mechanismu, menším tlačítkům s většími rozestupy a vyšším zdvihem a podle ohlasů prvních recenzentů, jimž Apple nový stroj ukázal předčasně, se skutečně máme na co těšit.

Applu se podle všeho podařilo největší problém všech MacBooků z posledních let napravit a můžeme jen doufat, že v dalších nových strojích, které bude představovat v následujících letech, se tato klávesnice taktéž objeví. Není však důvod, proč by tak nemělo být, protože šrámů na pověsti už Apple s motýlkovou klávesnicí utrpěl dost.

apple_16-inch-macbook-pro_powerful-processors-faster-memory-video_111319

Foto: Apple

Nový 16palcový MacBook Pro je stavěn na míru nejnáročnějším uživatelům

Na klávesnici u nového MacBooku Pro je důležité zmínit i to, že nadále je nad tlačítky dotykový panel Touch Bar s Touch ID, ale vlevo vedle něj se vrací fyzické tlačítko Escape, které bylo původně jeho součástí a dotykové. Mnoho uživatelů si ale i na jeho absenci stěžovalo, protože poslepu se na Touch Baru hledalo a mačkalo mnohem hůře. A nakonec se k původní podobě vrací i šipky, které jsou rozmístěnu do tvaru obráceného T.

Inženýři a designéři z kalifornského Cupertina si tak evidentně vzali k srdci mnoho ohlasů svých věrných uživatelů, kteří se svými počítači Mac zažívali v posledních letech – zejména kvůli klávesnici – skutečně krušné chvíle. Sami můžeme ze zkušeností v redakci potvrdit, že není nic nepříjemnějšího, než když vám uprostřed dne přestane fungovat tlačítko E, nebo vám dokonce úplně vyskočí.

Když už ale Apple pracoval na novém stroji, jen u klávesnice se nezastavil. Samotný šestnáctipalcový displej není jen o něco větší než u předchůdců, ale je připravený pro ty skutečně nejnáročnější uživatele. Při rozlišení 3072 na 1920 pixelů zobrazí 226 pixelů na palec, tedy téměř 6 milionů pixelů. Svítivost 500 nitů a široký barevný gamut P3 je přesně to, co profesionálové na podobném počítači hledají.

Šestnáctipalcový MacBook Pro pak pohání nejnovější procesory od Intelu, tedy šestijádrová či osmijádrová devátá generace s Turbo Boostem až na 5.0 GHz, což má podle Applu přinést až 2,1krát vyšší výkon než u čtyřjádrového 15palcového MacBooku Pro. Vůbec poprvé je možné také do velkého MacBooku Pro nasadit až 64GB operační paměť.

macboo-pro16-thermal

Foto: Apple

16palcový MacBook Pro je vybaven novým tepelným systémem

Aby to celé běželo a zvládalo se uchladit, vyvinuli inženýři také nový tepelný systém, respektive design, díky kterému dokáže 16palcový MacBook Pro běžet na plný výkon, aniž by se zavařil. Dva větráčky uvnitř jsou nově o něco větší a větší jsou i větrací otvory, takže ve výsledku je o 28 procent zvýšen průtok vzduchu, a jelikož je o 35 procent větší i chladič, dokáže se ven z útrob dostat mnohem více tepla než dosud.

S výkonem a nároky profesionálů pak pochopitelně souvisí i grafika. Do nového MacBooku Pro Apple nasazuje novou dedikovanou grafiku AMD Radeon Pro 5000M, ke které lze připojit GDDR6 video paměť a 8GB VRAM. Ve standardní konfiguraci Apple slibuje 2,1násobný nárůst výkonu, u té nejnabitější pak o 80 % vyšší výkon než u předchozí nejvyšší konfigurace. A vůbec poprvé si mohou uživatelé objednat také 8TB SSD.

Nový MacBook Pro s 16palcovým displejem v nabídce nahrazuje předchozí generaci, která měla 15,4 palce, a v České republice startuje na ceně 69 990 korun. Když si však zvolíte tu nejvyšší konfigurace, tedy nejsilnější procesor, grafiku, nejvyšší operační paměť i úložiště, pak rázem atakujete hranici 200 tisíc korun.

https://www.youtube.com/watch?v=ysRigNyavF4

Tesla bude vyrábět elektromobily a baterie kousek za našimi hranicemi. Evropskou Gigafactory postaví v Berlíně

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

0Zobrazit komentáře

Po letech spekulací je definitivně jasno, kde bude stát další továrna Gigafactory. Právě tak se jmenuje výrobní linka, z níž sjíždí jednak elektromobily a jednak baterie, které je pak pohání, od kalifornské automobilky Tesla. Její šéf Elon Musk nyní prozradil, že si pro první evropskou Gigafactory vybral Berlín.

Očekávanou lokalitu již čtvrté továrny oznámil Musk příhodně během předávání cen Golden Steering Wheel od německého deníku AutoBild s tím, že Berlín je pro ni skvělým místem a Tesla v hlavním německém městě plánuje zároveň vybudovat i inženýrské a konstrukční centrum.

Jak je Muskovým dobrým zvykem, své vyjádření pak doplnil ještě na Twitteru, kde prozradil, že berlínská Gigafactory bude produkovat jednak baterie, ale také pohonné jednotky a samotné elektromobily, počínaje Modelem Y. Očekávaný hybrid mezi Modelem X a Modelem 3 firma představila letos v březnu a do výroby by se měl dostat v příštím roce.

elon-musk-tesla-china

Foto: Tesla

Elon Musk při zahájení stavby nové továrny v Číně

Podle deníku The Financial Times bude první evropská Gigafactory, která naváže na dvě fabriky ve Spojených státech a jednu v Číně, stát poblíž nového letiště, které se v Berlíně již několik let buduje, a fungovat by měla od roku 2021.

Jedná se každopádně o dlouho předpokládaný krok, který sám Elon Musk několikrát zmiňoval, ale až dosud nebylo jasné, kam evropskou Gigafactory postaví. V minulosti se dokonce mluvilo i o České republice, ale tyto spekulace se ukázaly jako liché.

rebel-whopper-bk

Přečtěte si takéRostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masemRostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masem

Berlínská továrna tak naváže na poslední expanzi do Šanghaje, kam se Tesla vydala zejména proto, že chtěla začít ve velkém dodávat na lukrativní čínský trh nové a dostupnější Modely 3. Jelikož i právě s Modelem 3 a dalšími vozy, které teprve chystá, včetně zmíněného Modelu Y, chce ještě ve větším vtrhnout i do Evropy, kontinentální továrna se jistě bude hodit.

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

„Německé inženýrství je vynikající, což je jeden z důvodů, proč stavíme naši evropskou Gigafactory v Německu,“ uvedl podle FT Musk během slavnostního večera s tím, že se v Německu dělají jedny z nejlepších aut na světě. Byť třeba do nového plně elektrického Porsche Taycan, které se začalo s Teslou v lecčems porovnávat, si již několikrát rýpl.

Poté, co šéf Tesly oznámil lokalitu nové továrny, si nakonec odnesl z Golden Steering Wheel i jednu z cen, když byl Model 3 označen za nejlepší auto střední vyšší třídy. Elona Muska a jeho automobilku na pódiu chválil i sám šéf Volkswagenu Herbert Diess, který ocenil pionýrství Tesly a to, že celý automobilový průmysl posouvá kupředu.

Právě VW a vlastně většina ostatních automobilek světa se v posledních letech a především měsících začíná významně přesouvat k elektromobilitě a přestože má tato změna různé podoby, u Tesly se může v lecčems inspirovat každý. Ostatně samotný Volkswagen chce v příštích deseti letech vyprodukovat přes 22 milionů elektrických vozidel a nedávno ukázal svůj první „masový“ elektromobil.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Byť je zatím Tesla na poli elektromobilek relativně neomezeným vládcem, alespoň co se týče prodejů a popularity, Hess Muska přátelsky upozornil na to, že německý autoprůmysl teď významně investuje a Tesla by si určitě měla dávat pozor. Právě souboj následujících let mezi tradičními automobilkami, které sice mají obrovské množství peněz a výrobní kapacity, avšak v elektromobilitě zaspaly, a dravou Teslou bude zajímavý.

Na vavřínech nechce pochopitelně usnout ani kalifornský výrobce, který letos představil zmíněný Model Y a již v příštím týdnu chystá Elon Musk odhalit další očekávaný vůz. Tentokrát půjde o pick-up, který bude opět plně elektrický a Musk ho zatím označuje jako „cybertruck“. Ostatně na Twitteru jednomu uživateli nedávno odpověděl, že se nové auto nepodobá ničemu, co se zatím objevilo na internetu, a je bližší spíše obrněnému transportéru budoucnosti.