Až 1 400 sáčků z jediné tresky. Rybí materiál může nahradit plastové obaly a zároveň nakrmit mořské živočichy

marinatex

Foto: Dyson Awards

Lucy Hughesová s materiálem MarinaTex

0Zobrazit komentáře

Jednou z nejikoničtějších fotografií ilustrující problematiku znečištění oceánů plastovým odpadem je mořská želva konzumující vznášející se mikrotenový sáček. Tato fotografie totiž nevyvolává jen silné emoce, ale jasně dokládá fakt, že mořští živočichové někdy plasty ve vodě pojídají, což je jeden z hlavních problémů, které znečišťování oceánů přináší.

Pokud by však želvy na fotografiích konzumovaly obalový materiál MarinaTex vyvinutý třiadvacetiletou studentkou z Velké Británie, dívali bychom se na takové snímky zcela jiným pohledem.

Projekt Dyson Awards pravidelně uděluje ocenění studentským projektům, které mají nejen zajímavý design, ale především se určitým způsobem podílí na řešení problémů sužujících svět, ve kterém žijeme. Mezi projekty oceněné touto cenou patří například madlo dveří, které se samo dezinfikuje po každém dotyku lidské ruky, nebo speciální solární panely, které dodávají energii při jakémkoli outdoorovém dobrodružství.

Vítězkou letošního ročníku ocenění udělovaných britským vynálezcem Jamesem Dysonem se stala Lucy Hughesová, studentka univerzity v Sussexu, která vyvinula unikátní materiál s ambicí nahradit v budoucnu některé plastové obaly. Na první pohled se tento materiál příliš neliší od standardní plastové folie, a přesto je zcela jiný. MarinaTex, jak je materiál nazván, je totiž vyráběn z proteinu získávaného z ryb propojeného mořskými řasami.

marinatex4-min

Foto: Dyson Awards

Sáček z MarinaTexu

Příběh MarinaTexu se začal psát v momentě, kdy Lucy v rámci svého studia navštívila továrnu na zpracování ryb. Zarazilo ji, kolik je při tomto procesu vyprodukováno odpadu, který se již dále nijak nevyužívá. Zaměřila se především na rybí šupiny a kůži z ryb. „Když jsem je měla v rukou, uvědomila jsem si jejich potenciál. Jsou super silné, flexibilní a ohebné,“ popsala pro magazín Fast Company moment svého nápadu.

filip-horky

Přečtěte si takéLivesport se naplno pouští do zpravodajství. Osobní noviny FlashNews povede Filip Horký ze SeznamuLivesport se naplno pouští do zpravodajství. Osobní noviny FlashNews povede Filip Horký ze Seznamu

Od nápadu k použitelnému materiálu ji ovšem dělila dlouhá cesta, která vedla přes její kuchyni. V ní strávila měsíce nad více než stovkou experimentů, během kterých hledala to nejlepší pojivo a nejefektivnější způsob, jak udržet pohromadě proteiny obsažené v rybích částech. Výsledky jejích pokusů byly buď příliš křehké, nebo rychle plesnivěly. Nakonec se jí však podařilo objevit druh mořských řas, které materiálu dodávaly takové vlastnosti, jaké od něj očekávala.

Obal rozložený za týden a půl

Díky nim lze materiál použít k výrobě obalů nahrazujících klasické plastové obaly, jako jsou plastové tašky či průhledné folie, skrze které je možné vidět zabalenou potravinu. Materiál má tu výhodu, že jej lze kompostovat i zcela běžným způsobem bez průmyslových kompostovacích zařízení, jak je tomu u některých jiných rozložitelných plastů. MarinaTex je v běžném kompostu schopen rozkladu za čtyři až šest týdnů.

marinatex3-min

Foto: NTNU/Flickr

Protein z jedné tresky může posloužit pro výrobu až 1 400 sáčků z MarinaTex materiálu

Podle Lucy se materiál rozkládá v podstatě stejně jako jakákoliv potravina. Navíc pokud by se takový obal dostal do oceánu a narazila by na něj některá z hladových mořských želv, vůbec nevadí, že jej zkonzumuje. Nejenže se jí bude takový obal jíst podstatně lépe než mikrotenový sáček, ale hlavně jí nijak neuškodí a získá díky němu i nějaký ten rybí protein navíc.

Kůže a šupiny z jedné tresky by měly postačit na výrobu až 1 400 sáčků z MarinaTexu. Navíc by jeho výroba měla být nákladově srovnatelná s výrobou současných plastových obalů. Je totiž vyráběn z odpadu a lze jej vyrábět při nízkých teplotách šetřících náklady na energie.

Vývoj materiálu v současné době ještě není ve fázi, kdy by jej bylo možné využít v praxi. Jeho autorka na něm chce dále pracovat a zlepšovat ho tak, aby do něj skutečně mohly být baleny potraviny, nebo aby fungoval jako membrána. Postupně se chystá vyvinout verzi, kterou si již nechá patentovat, a připravuje se i na její výrobu, protože se o její produkt začínají zajímat někteří výrobci i velké supermarkety.

Sama autorka materiálu Lucy Hughesová věří, že nejlepším způsobem, jak eliminovat plasty, je přechod na znovupoužitelné obaly. Změna nastavení myšlení lidí v tomto směru podle ní ale probíhá jen velmi pozvolna, a proto jí tento druh udržitelné alternativy dává opravdový smysl.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elektrické autobusy se FlixBusu osvědčily a vjíždí s nimi do USA. V Česku dopravní obr fandí i městské cyklistice

Michal MarekMichal Marek

flixbus-ebus

Foto: FlixBus

Elektrický autobus MCI

0Zobrazit komentáře

Německý dopravní obr FlixBus se dlouhodobě snaží pozicovat coby inovátor na poli autobusové přepravy a jedním ze zajímavých směrů inovace je rozvoj udržitelnosti autobusové přepravy. Dálková autobusová doprava je při dostatečném naplnění autobusů sama o sobě jedním z nejšetrnějších způsobů přepravy na delší vzdálenosti, ale FlixBus chce svůj ekologický dopad dále snižovat.

Pomoct mu k tomu mají mimo jiné elektrobusy a po dobrých zkušenostech z provozu v Německu a ve Francii přináší FlixBus první bezemisní autobus také do Spojených států. FlixBus testuje první plně elektrický dálkový autobus na americkém trhu ve spolupráci se společností Motor Coach Industries a nasazen je na trase na západním pobřeží USA, konkrétně mezi městy Sacramento a San Francisco.

Pro FlixBus jsou Spojené státy stále novým trhem, ale německá společnost zde rychle expanduje a nasazení prvního dálkového elektrického autobusu může firmě pomoci dále rozšiřovat povědomí o značce a demonstrovat hodnoty, na kterých staví.

flixbus_founders

Foto: FlixBus

Zakladatelé FlixBusu: Daniel Krauss, Jochen Engert a André Schwämmlein

Kromě experimentu s elektromobilitou pracuje FlixBus v zámoří na rychlém rozšiřování své dopravní sítě. Během listopadu firma otevřela nová spojení ve státech Pensylvánie a Ohio na východě země a současně rozšířila síť dálkových autobusových spojů také ve státě Oklahoma.

S koncem listopadu pak zelené autobusy začínají jezdit i mezi městy Seattle a Portland na severozápadě země a mezi populárními jižními destinacemi Miami a Orlando ve státě Florida. „Testování prvního plně elektrického dálkového autobusu v Americe není velkým milníkem jen pro FlixBus, ale i pro zdejší cestovní ruch jako celek,“ uvádí Michael Kahn, vedoucí manažer expanze FlixBusu v USA.

„FlixBus se zavázal být do roku 2030 uhlíkově zcela neutrální, a proto jsme výrobcům, jako je MCI, vděční za to, že investují do budoucnosti udržitelné dopravy i přímo tady ve Spojených státech,“ dodává Kahn.

flixbus_ebus_1

Foto: FlixBus

Elektrický autobus FlixBusu v Německu

Po úspěšném zkušebním provozu v Kalifornii bude FlixBus spolu s dopravními partnery a společností MCI pracovat na tom, aby v roce 2020 zajistil e-busy i pro další klíčová spojení včetně Los Angeles—San Diego, Portland—Seattle nebo New York—Filadelfie.

Společnost MCI chce vyrábět 100% elektrické dálkové autobusy, jejichž výkonnost bude srovnatelná nebo vyšší než u dosavadních naftových, hybridních a CNG vozů. Pohon modelu MCI D45 CRTe LE CHARGE zajišťuje 750V elektromotor značky Siemens a o napájení se starají vysokoenergetické lithium-iontové baterie pocházejí z dílny americké společnosti XALT Energy. Aby byla naplněna kritéria pro dálkovou přepravu, baterii je možné v nabíjecí stanici o výkonu 150 kW dobít do plna za méně než 3 hodiny.

Dobré zkušenosti z Evropy

FlixBus již v minulosti uvedl elektrické autobusy na dálkových linkách na evropských trzích, a to ve Francii a v Německu. Zpětná vazba od zákazníků i řidičů je dle vyjádření české tiskové mluvčí Martiny Čmielové velmi pozitivní. Ve Francii zajišťuje elektrický dálkový autobus přepravu na zhruba 150kilometrové trase mezi Paříží a Amiens, přičemž poprvé vyjel v dubnu 2018. Hned v létě 2018 pak následoval elektrický autobus mezi německým Frankfurtem a Mannheimem.

first-electric-long-distance-bus-de_1

Foto: FlixBus

Dobíjení elektrické autobusu BYD C9 zabere 3 hodiny

Zajímavé je, že autobusy v Německu i ve Francii jsou čínské, přičemž dle FlixBusu je to jednoduše z toho důvodu, že evropští výrobci zkrátka nebyly schopni potřebný produkt dodat. Ve Francii jezdí dvojice autobusů Yutong ICe 12. Tento model disponuje bateriemi na bázi lithium-železo-fosfát a na nabití ujede až 250 kilometrů. Dobíjecí čas je pak zhruba 4 hodiny. Autobus má kapacitu 51 sedadel a je schopen maximální rychlosti 100 km/h.

Francouzský FlixBus se chlubí, že tento e-bus za dobu svého provozu ušetřil již více než 140 tun CO2. Pozitivní je pak také to, že se Francouzi za více než rok a půl provozu elektrických autobusů zatím nepotýkali se žádnou závadou. Hladkému provozu eletrobusů ve Francii prý nahrává i fakt, že dopravní partner B.E. green, který linku obsluhuje, se na elektromobilitu specializuje a s bezemisními autobusy má zkušenosti i mimo síť FlixBusu.

V Německu jezdí jiný čínský autobus, model BYD C9, který na trasu mezi Frankfurtem a Mannheimem vyjel v létě 2018. Autobus má velmi podobné rozměry i kapacitu jako Yutong ICe 12 (zhruba 12 metrů a 50 míst) a jeho maximální rychlost dosahuje 90 kilometrů za hodinu. Tento autobus na dobití potřebuje zhruba 3 hodiny.

Od digitálních jízdenek až po městskou cyklistiku

Dá se samozřejmě polemizovat o tom, jaký environmentální dopad mohou mít u takto velkého dopravce jednotky elektrických autobusů, a určitě lze namítnout, že se jedná jen o marketingovou aktivitu, která FlixBusu přinese pozitivní publicitu. Fakt, že se udržitelnost stává hlavní komunikační linkou dopravců, je ale bezesporu pozitivní a do budoucna je velkým příslibem. FlixBus se ostatně chce již do deseti let stát firmou s neutrální uhlíkovou stopou.

img_7815

Foto: FlixBus

Elektrický autobus Yutong ICe 12 jezdí mezi Paříží a Amiens

Snahy firmy povznést dálkovou dopravu z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí nekončí u samotných autobusů. Zákazníci FlixBusu mají při nákupu jízdenky možnost „kompenzovat“ uhlíkovou stopu snadným odesláním příspěvku na environmentální projekty a firma zároveň velmi propaguje digitální nákup jízdenek bez tisku papírového dokladu. Dle informací dopravce díky tomu bylo jen v loňském roce ušetřeno až 1,9 milionu stran papíru.

taxi-praha

Přečtěte si takéTaxíky už v Česku nebudou potřebovat taxametr. Bolt i Liftago kvitují novelu, kterou schválili poslanciTaxíky už v Česku nebudou potřebovat taxametr. Bolt i Liftago kvitují novelu, kterou schválili poslanci

Dobrou zprávou je, že v iniciativách s environmentálním zaměřením nezůstává pozadu ani česká pobočka dopravce. Pražská kancelář se navíc neomezuje jen na ekologii v autobusové dopravě. Za zmínku stojí, že FlixBus letos v říjnu, možná trochu překvapivě, podpořil iniciativu spolku AutoMat zaměřenou na rozvoj cyklistické dopravy ve městě.

Spolu s AutoMatem vyvezl FlixBus zástupce českých měst do dánského Aarhusu a Kodaně, kde se zastupitelé a městští úředníci z dopravních odborů mohli nechat inspirovat místní cyklistickou infrastrukturou. Inspiraci v Mekce udržitelné dopravy mohli sbírat zástupci Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic, a to díky svému umístění v soutěži o Cykloměsto roku 2019.

48920380867_fdeddbe9aa_k

Foto: Kajetán Tvrdík

FlixBus vyvezl zástupce českých měst, aby se inspirovali dánskou infrastrukturou pro cyklisty

Reprezentanti čtyř českých měst se během čtyřdenní exkurze setkali s dopravními odbory radnic Aarhusu i Kodaně či se zástupci slavné organizace Copenhagenize, která plánuje města s akcentem na soulad kvality života a udržitelnosti dopravy. Na programu byla i návštěva pobočky hnutí Cycling Without Age, jehož dobrovolníci, kterých je již 30 tisíc ve 40 zemích světa, vyvážejí na speciálních kolech na projížďku seniory, kteří by jinak trávili čas v domovech.

„V Aarhusu jsme si povídali třeba o tom, jak se jim mezi lety 2010 a 2016 podařilo zvýšit intenzitu cyklodopravy o 30 procent. V Kodani nás zaujalo například to, že 75 procent lidí, co jezdí na kole, jezdí i v zimě. K tomu přispívá i fakt, že když napadne sníh, jako první se čistí cyklostezky,“ shrnul exkurzi Michal Lehečka z AutoMatu.

Bude zajímavé sledovat, jaké další projekty v oblasti udržitelnosti si FlixBus připraví a zda se firma bude nějak podstatněji angažovat i v dalších módech dopravy. Stejně tak je otázkou, kdy se i v České republice v dohledné době objeví první elektrický, nebo třeba vodíkový autobus. Vzhledem k závazku FlixBusu, že se do deseti let stane kompletně uhlíkově neutrální, je však možné, že se toho dočkáme.