Letecká klání těsně nad zemí. Populární Red Bull Air Race může nahradit Airbus se závody elektrických letadel
Když Red Bull oznámil, že v příštím roce již nebude pokračovat se svými leteckými závody Air Race, bylo to velké překvapení a hlavně zklamání pro celou řadu nadšených diváků i excelentních pilotů. Zklamání to bylo i pro českého zástupce Martina Šonku, který byl v soutěži velice úspěšný a v loňském roce slavil titul mistra světa. Již brzy bychom však mohli dostat alespoň částečnou náhradu tohoto aviatického zážitku, která bude nejen velice napínavá, ale hlavně plně elektrická.
Red Bull Air Race přinášel podívanou, během které piloti v rychlostech přesahujících 400 kilometrů v hodině kličkovali mezi překážkami, protínali brány a prováděli s letadly nejrůznější krkolomné akrobacie. Bohužel byla letošní sezóna tou poslední, a to z důvodu nedostatku zájmu ze strany sponzorů a zemí, které závody hostily.
Letecké závodění je ovšem velice oblíbenou podívanou, a proto milovníci Red Bull Air Race nemusí smutnit. Momentálně se chystá například spuštění série Airspeeder a komu se nechce čekat, může se podívat Air Race 1.
Air Race 1 přináší závody, jejichž formát je sice oproti Red Bull Air Race rozdílný, ale i tak během nich není o napínavé momenty nouze. Na startu totiž není jedno letadlo, ale hned osm, které spolu soupeří na vymezeném okruhu, ve výšce pouhých 10 metrů nad zemí. Letadla dosahují rychlosti až 450 km/h a vítězem se stává ten pilot, který jako první protne po osmi kolech cílovou rovinku. V mnohém tak Air Race 1 připomíná klasické závody dvoustopých či čtyřstopých vozidel na okruzích.
Je tedy možné, že někteří piloti, které jsme dříve mohli vídat kterak protínají brány s logem rudého býka, se v budoucnu přeorientují právě na Air Race 1. A dost možná si někteří z nich budou chtít vyzkoušet i zcela novou soutěž, kterou bude Air Race E, jehož oficiálním zakládajícím partnerem je i letecká společnost Airbus.
Jak již z názvu vyplývá, v rámci závodů se mezi sebou utkají stroje, které bude pohánět čistě elektrickým pohon. Takové stroje jsme prozatím vídali především v rodícím se sektoru vzdušné mobility. Společnosti jako Lilium či Kitty Hawk vyvíjejí elektrické letouny vhodné pro přepravu osob nad velkými městy a jejich blízkým okolím.
Air Race E je však zcela novým odvětvím, ve kterém by elektřinou poháněná letadla mohla předvést potenciál síly elektřiny. Jak takový závodní speciál bude vypadat, demonstrovala anglická společnost Condor Aviation na letecké show v Dubaji. Její letoun nese jméno White Lightning a oblohu dokáže pročísnout rychlostí až 483 km/h.
Příchod elektrifikovaného letectví
Závodní speciál na první pohled připomíná poměrně standardní jednomístný letoun, se kterým byste ovšem příliš daleko nedoletěli. Baterie letadla vystačí na pouhých 5 minut závodění a na dalších rezervních 10 minut letu při sníženém výkonu.
Generální ředitel Air Race Jeff Zaltman vidí v novém druhu závodění jakousi cestu, jak uspíšit příchod elektrifikovaného letectví. „Závodní série poskytne prostor pro testování inovací a urychlí cestu k elektrickému komerčnímu cestování,“ praví.
Celkem by se měly závodů účastnit letouny osmi týmů, které se utkají na oválné trati, podobně jako je tomu u Air Race 1. Seriál by měl být zahájen během příštího roku a jména osmi zúčastněných týmů oznámí pořadatelé co nevidět. Týmy byly vybrány nejen na základě svých technických schopností, ale i na základě toho, jaké mají v plánu přinést do sektoru elektrifikovaného letectví inovace.
Není tedy vyloučené, že mezi zúčastněnými budou profesionální týmy, ale třeba týmy z univerzit. Těm by měli pomoci sponzoři, které pro ně hledají i samotní organizátoři závodů. Celý projekt má každopádně skutečně velké ambice a do budoucna se chce stát respektovaným seriálem, podobně jako se to podařilo například Formuli E.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsJeff Zaltman k tomu říká: „Formule E je nyní velmi úspěšná a mnohem více populárnější a známější. Během pěti let dosáhla ocenění 840 milionů dolarů. Sledujeme přesně stejný obchodní model Formule E. Nepřicházíme s něčím novým, pouze to aplikujeme na zcela nový sport, migrujeme do nového odvětví a očekáváme, že budeme následovat podobnou trajektorii. Máme velké ambice učinit z Air Race E tradiční motorsport.“