Microsoft vylepšuje aplikaci Teams pro firemní komunikaci a hlásí: Slack nemá na to, aby změnil, jak pracujeme

Peter BrejčákPeter Brejčák

satya-nadella

Foto: Microsoft

Šéf Microsoftu Satya Nadella na konferenci Ignite

0Zobrazit komentáře

Technologický gigant versus donedávna soukromý miliardový startup, který se dnes již obchoduje na burze. V prostředí firemní komunikace, e-maily nepočítaje, o pozici jedničky bojuje nástroj Teams z dílny Microsoftu s aplikací Slack. Během léta přebral vedení v počtu uživatelů Microsoft, boj o tržní pozici ovšem zdaleka není u konce. Obě firmy v posledních dnech představily novinky, kterými chtějí získat navrch.

A obě společnosti se v rozvoji vydaly jinými cestami. Jednodušší startovní pozici má Microsoft, jehož software jako Outlook nebo Office používají tisíce firem po celém světě. Technologický gigant se snaží této situace využít a více spojovat své interní nástroje. Protože je Slack menší firma, spoléhá naopak na spolupráci a integraci nástrojů třetích stran.

Integrace různých aplikací byla pro Slack i hlavním tématem jeho nedávné konference Spec. Jak informoval portál TechCrunch, firma nabízí již 1 800 různých integrací a dalších 500 tisíc doplňujících aplikací vytvořili nezávislí developeři. Vyznat se v takovém počtu není pro uživatele samozřejmě možné, proto Slack představil App Launcher, centralizované místo se seznamem instalovaných aplikací.

slack-app-launcher

Slack App Launcher

Pro další zjednodušení práce Slack do bočního menu připojil akce, který umožňují využívat zprávy jako příkazy u jednotlivých rozšíření – třeba oznámení bugu nebo naplánovaní schůzky. I když některé tyto akce komunikační aplikace představila již loni, odteď budou přístupné napříč všemi kanály a pět nejpoužívanějších z nich bude zařazeno do rychlého přehledu.

V neposlední řadě pak byla výraznou novinkou možnost pro vývojáře, otevřít externí okna přímo ve Slacku. Pod názvem Modals mohou sloužit například na vyplnění dotazníku, vložení výdajů nebo doplnění informací mimo samotný Slack.

slack-modal

Foto: Slack

Externí okna se nově mohou otevřít přímo ve Slacku

Microsoft zatím pokračuje v co největší integraci svých Office nástrojů. V pondělí v rámci konference Ignite 2019 v Orlandu představil funkci spojující Outlook přímo s Microsoft Teams, což umožní jednotlivé e-maily i s přílohami jednoduše převést do chatovacího okna. Tlačítko „Share to Teams“ by mělo být v Outlooku automaticky k dispozici již od začátku příštího roku. Na rozdíl od svého rivala však nenabídne možnost rovnou na e-maily v rámci Teams i reagovat.

„Pro nás to není soutěž mezi Teams a Slackem.“

Nově ale Teams umožní vytváření privátních konverzací, které během posledních pár měsíců procházely beta testováním. Při práci s chaty, meetingy, cally nebo dokumenty navíc komunikační aplikace z dílny Microsoftu představila možnost jejich otevření v samostatném okně.

Microsoft zároveň pracuje na ještě hlubším propojení svých nástrojů a vytváří k tomu podpůrné platformy. Jednou z nich je tzv. Fluid Framework, který umožňuje práci přes cloud na jednotlivých dokumentech několika lidem najednou, podobně jak to umožňují například Google Docs. Teams tak na jednom místě nabídnou propojení starého světa Wordu či Excelu s tím novým, například ve formě Fluidu.

„Pro nás v Microsoftu jde o opravdu velký posun, stejně tak jako pro naše koncové uživatele. To nás odlišuje od Slacku, který začal jako zajímavá inovace pro týmy založená na chatování. Myslíme si však, že nebude mít potřebnou šířku a hloubku pro změnu způsobu, jakým lidé spolu pracují,“ uvedl Jareb Spataro, viceprezident Microsoftu 365, pro magazín The Verge.

microsoft-365-fluid-framework-4

Foto: Microsoft

Microsoft 365 Fluid Framework

„Pro nás to není soutěž mezi Teams a Slackem. Je to boj o to, dostat se tam, kde chtějí zákazníci být, což je nový způsob práce. I když rádi citujeme statistiky aplikací souvisejících se Slackem, máme mnohem lepší přehled o tom, čeho se snaží lidé dosáhnout, a tento pohled zahrnuje celou šíři a hloubku Microsoft 365,“ dodal Spataro.

Slack se ovšem nevzdává. Před měsícem publikoval data o 37% meziročním růstu denních uživatelů, kterých je aktuálně 12 milionů (Microsoft v létě mluvil o dosažení hranice 13 milionů denních uživatelů). Magazín Business Insider zároveň dodal, že z TOP 50 zákazníků Slacku je až 70 procent zároveň předplatitelem služby Office 365 – což může naznačovat, že i když mohou automaticky využívat nástroj Teams, raději dávají přednost Slacku.

Bitva tak ještě nekončí a i v příštím roce bude zajímavé sledovat, s jakými novinkami nejenom Slack a Microsoft Teams přijdou. „Na trhu můžeme vidět výrazné napětí a na něm je nejlepší to, že je skvělé pro zákazníky,“ doplnil Spataro.

Coca-Cola chce být ekologická, plány na papíře však nestačí. Opět je největším plastovým znečišťovatelem světa

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-store-orlando

Foto: Coca-Cola

Coca-Cola Store v Orlandu

0Zobrazit komentáře

Jen málokdo dnes věří, že ještě existuje možnost zbavit planetu veškerého plastového odpadu, který každým dnem sílí a svým způsobem tak znesnadňuje veškeré snahy o jeho odstranění. Zkrátka boj s větrnými mlýny. I tak ale vzniká nespočet plánů, jak výskyt spotřebovaných plastů alespoň zredukovat. Ať už plošným vytahováním z oceánů nebo používáním alternativních materiálů, což je obrovská výzva pro samotné výrobce.

Postupně se to však děje. Společnosti s nadnárodním dopadem se snaží neustále navrhovat způsoby, jak svou závislost na plastech omezit. Promítá se to snad do všech průmyslových a hospodářských oblastí, ovšem pokud je to pouze nápad na papíře, nic ve skutečnosti nemění. S tím se potýká i Coca-Cola, která sice báječné ekologické plány hlásá, ale výlet do terénu mluví trochu jinou řečí.

Největší producent slazených nápojů na světě se totiž už druhým rokem v řadě umístil na první příčce v žebříčku firem, jež nejvíce znečišťují životní prostředí na Zemi. Vyplývá to z nedávných výsledků hnutí Break Free From Plastic, které organizuje a koordinuje globální úklidové iniciativy, do nichž se zpravidla zapojují desítky tisíc dobrovolníků s podporou lokálních společností a organizací.

plasty

Foto: Hermes Rivera / Unsplash

Až 60 milionů plastových lahví a dalších kusů má být každým dnem vyhozeno

Během letošních 484 akcí se do znečištěných oblastí v 51 zemích světa vydalo více než 72 tisíc lidí, kteří důkladným procházením zapadlých městských uliček, vodních břehů a rozsáhlých planin našli zhruba 476 tisíc plastových kusů. Na 43 procentech odpadu pak byla jasně viditelná značka výrobce, což hnutí poskytlo solidní objem dat k tomu, aby mohlo vyvozovat relevantní závěry.

Zjistilo se, že se na plastovém znečišťování podílí až 8 tisíc různých značek výrobků, přičemž majoritní část tvořil sortiment spadající právě pod americkou Coca-Colu. Konkrétně šlo o 11 732 kusů nasbíraných lahví ve 37 státech napříč čtyřmi světadíly, mezi nimiž se objevovala loga nápojů jako Sprite, Fanta a řady dalších produktů, které Coca-Cola produkuje (včetně samotných kolových limonád).

coca-cola-lahev

Foto: Maria Mendiola / Unsplash

Pohled, který se nabízí snad na každém větším pobřeží

Množství nasbíraných plastů od Coca-Coly navíc více než dvojnásobně převyšuje negativní vizitku švýcarského potravinového koncernu Nestlé, který se v seznamu umístil na druhém místě s počtem okolo 4 846 kusů a nejvíce znečišťuje především Severní Ameriku a Asii. Coca-Cola naopak „vévodí“ Evropě a Africe. Do první trojice neekologických velikánů pak patří i gigant PepsiCo, jehož výrobky našli dobrovolníci v množství 3 362 kusů ve 28 zemích světa, hlavně pak v Jižní Americe.

Být králem limonád něco stojí

Byť v tom Coca-Cola samozřejmě není sama a existuje řada firem, které svou recepturu balí zejména do plastových lahví a obalů (včetně kavárenského řetězce Starbucks, který je kritizován hlavně za plastová víčka), je to právě ona, jež má hlavu na špalku a vyloženě láká hejna supů z řad veřejnosti a ekologických organizací, aby si na ní smlsli. Je totiž snadné se strefovat do těch, kteří jsou nejvíce na očích.

O to víc, když celková globální produkce nejrůznějších slazených i neslazených nápojů od Coca-Coly ročně představuje zhruba tři miliony tun plastového balení, což přepočteno vychází na 200 tisíc plastových lahví za minutu, s tím, že se jich každý den vypije po celém světě až 1,9 miliardy. Do čísla odhadované spotřeby jsou samozřejmě zahrnuty i nápoje podávané v plechu, skle nebo papíru, ale i tak plasty tvoří podstatnou část.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Na druhou stranu si je nutné uvědomit, že podíl na znečišťování planety mají hlavně samotní konzumenti, kteří lahve a další formáty náležitě netřídí, popřípadě nerecyklují. K tomu ostatně Coca-Cola vyzývá už řadu let, ovšem přesvědčit alespoň čtvrtinu spotřebitelů se zdá jako nadlidský úkol. „Vždy, když naše balení skončí v oceánech, respektive kdekoliv, kam nepatří, je to pro nás neakceptovatelné. Spolu s ostatními se tento kritický globální problém snažíme adresovat,“ zní z Coca-Coly k výsledkům hnutí Break Free From Plastic.

Problémem jsou totiž především lidé z nedostatečné rozvinutých zemí, kteří se zabývají hlavně finanční a společenskou situací ve svých domovinách než jednou z nejsložitějších výzev lidstva. Odhození vypité lahve od Coca-Coly je logicky tolik netrápí, čehož si všímá i samotná firma. Namísto neustálého urgování k ohleduplnějšímu chování se proto snaží přicházet na způsoby, jak ekologický problém řešit ze svých řad.

coca-cola

Foto: NeONBRAND / Unsplash

Plastové lahve stále patří mezi nejoblíbenější formáty

Miliardové investice i pokusy s použitými plasty

Jedním z nejefektivnějších způsobů pro zajištění recyklace se může jevit výstavba speciálních středisek přímo v místech, které se na znečišťování nejvíce podílí. Mezi ně patří zejména asijské země. Konkrétně třeba ve Vietnamu Coca-Cola zahájila spolupráci s tamní organizací za účelem zajištění znovupoužitelnosti spotřebovaných plastových lahví a podobně se zachovala také na Filipínách, kde do v principu stejného zázemí investovala okolo 19 miliard dolarů.

Coca-Cola mimo jiné věří v motivaci ostatních. Pokud něco pozitivního a nadstandardního bude dělat samotný výrobce, je šance, že se k němu přidají i další. To se může dobře projevit v ambiciózním plánu, který je založen na sesbírání a náležité recyklace stejného počtu PET lahví a plechovek, který se daný den globálně prodá. Výhledově by však tato iniciativa měla fungovat až okolo roku 2030.

coca-cola-1

Foto: Coca-Cola

Lahev z mořského plastového odpadu

Samozřejmostí je i nahrazování tradičního plastového složení za takové, které je stoprocentně rozložitelné nebo pochází z již spotřebovaných plastů, což je případem i nedávného experimentu, během něhož firma testovala prototypy lahví z plastů nasbíraného ve Středozemním moři. Tento plán má Coca-Cola začít uvádět v realitu v roce 2025.

Zpravidla tak jde o výhledy budoucnosti, které se mohou ještě několikrát změnit. A právě to může být ten aspekt, který veřejnost a ekologické organizace trápí nejvíce. Je hezké mít něco naplánované, ale pokud se to nepřeklopí ve funkční produkt, na který dosáhnou běžní spotřebitelé v supermarketech, dopad bude minimální a Coca-Cola může obhajovat prvenství největšího znečišťovatele životního prostředí ještě několik dlouhých let.