Mustang, jak jej neznáme. Mustang Mach-E je elektrické SUV, které ukazuje budoucnost Fordu

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E je zcela nové pojetí legendárního Mustangu

0Zobrazit komentáře

Mustang je jedním z nejznámějších modelů americké automobilky Ford. Představil se v již v šesti generacích a za 55 let své existence se stal naprosto ikonickou záležitostí. Nyní Ford přichází s novým, zcela odlišným modelem rodiny Mustang, který odpovídá veškerým požadavkům doby. Jeho jméno je Mustang Mach-E a jedná se o crossover s čistě elektrickým pohonem.

Segment vozů SUV a elektrifikované pohony jsou pro současné výrobce osobních automobilů těmi největšími tématy. Po modelech SUV je ze strany zákazníků obrovský hlad a nasazování elektrifikovaných modelů je zase nezbytné v rámci splnění stále se zpřísňujících emisních norem.

Platí to i pro Ford, který nyní představil očekávaný automobil, vycházející vstříc snad všem aktuálním požadavkům na moderní a atraktivní automobil.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E

Novinka nese název Mustang Mach-E a jak Ford již od počátku avizoval, jedná se o zásadní model pro rodinu Mustang i celou značku. Divize Edison, která se bude u Fordu specializovat na elektromobily, totiž vytvořila elektrický, sériové vyráběný crossover, který má s poslední klasickou generací Mustangu mnoho společného.

adidas-futurecraft-loop-x

Přečtěte si takéKupte, používejte, vraťte. Adidas dokáže ze svých 100% rozložitelných tenisek vyrobit nové a mění obuvní průmyslKupte, používejte, vraťte. Adidas dokáže ze svých 100% rozložitelných tenisek vyrobit nové a mění obuvní průmysl

Mach-E by měl být velmi rychlým vozem a jak je tomu ve stáji splašených hřebců zvykem, jízda v něm by měla řidiči vyvolávat na tváři úsměv.

„Věděli jsme, že musíme udělat něco jiného, něco vzrušujícího a něco, co by mohl udělat pouze Ford,“ prohlásil Kumar Galhotra, prezident Ford North America.

Zcela jiný Mustang

Podobnost s klasickým Mustangem nalezneme již v designovém jazyku novinky, kterou včera večer představil na akci v Los Angeles známý herec Idris Elba. Vzhled je skutečně v mnohém podobný současnému Mustangu s tím rozdílem, že na místo šlachovitého prérijního divocha připomíná tělesná konstituce Machu-E valacha tahajícího klády v lese.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Krátku nos a agresivní výraz, to jsou charakteristické designové rysy, které v rodině Mustang zůstávají i nadále

Vůz je více mohutnější, jeho tvary jsou oblejší a nepůsobí tolik dynamicky. Nejdravější částí vozu je jeho přední maska, kterou zakončuje krátký nos s úzkými světlomety a krytem místo žebrování, který prozrazuje, že klasický spalovací motor bychom u tohoto vozu hledali jen marně.

Interiér vozu se nese v poměrně minimalistickém duchu. Jeho dominantou je 15,5 palce velká, vertikální dotyková obrazovka, která evokuje obrazovky interiéru od Tesly. Ta přináší zcela novou generaci infotainmentu Sync. Druhý displej je situovaný za volantem a nahrazuje klasické analogové budíky. Světlo do vozu bude propouštět i velká panoramatická střecha.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Interiéru vozu kraluje velká dotyková obrazovka s obřím manuálním ovladačem ve spodní části

„Řídil jsem ho, a je to raketa,“ řekl předseda Fordu Bill Ford během včerejší akce. „Tohle je Mustang pro novou generaci, ale zároveň si myslím, že ho budou milovat i dlouhodobí fanoušci Mustangu, jako jsem já.“

Od 1,5 milionu korun výš

Základní verze vozu nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h pod osm sekund, čímž jasně dokazuje, že vůz je Mustangem nejen po designové stránce. Baterie o kapacitě 75,7 kWh poskytuje dojezd 450 kilometrů na jedno nabití a za příplatek je možnost prodloužení dojezdu.

Cenovka základní verze s pohonem zadních kol startuje na částce 1 481 200 korun. Za příplatek 236 tisíc korun je k dispozici verze s pohonem všech kol, dvojicí elektromotorů, ostřejším zrychlením i vyšším výkonem.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E

Mach-E by se měl časem nabízet hned v pěti konfiguracích, které se budou lišit technickými parametry i výbavou. Verze California Route 1 nabídne například o něco pomalejší zrychlení, ale zároveň pohodlnější výbavu, díky které bude vůz ideálním společníkem pro dlouhé putování po dálnicích.

Vůbec nejvyšší nabízenou verzí bude GT verze, která nabídne zrychlení z 0 až 100 km/h v rozmezí 5 sekund. Na ní a ostatní verze si však budeme muset ještě počkat.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

S Mustangem Mach-E musíte k nabíječce

Ford prozatím otevřel předobjednávky na základní verzi, verzi s pohonem všech kol a jejich varianty s prodlouženým dojezdem. Specialitou je First Edition verze, která je určená pro první zájemce a nabídne řadu atraktivních detailů jako lakované brzdové třmeny, kovové kryty pedálů nebo speciální design interiéru. Za ní zájemce zaplatí 1 819 050 Kč.

Všechny verze budou dodávány od konce roku 2021 a všechny si lze prohlédnout v českém online konfigurátoru, jehož ceny jsou prozatím indikativní. Zda bude Mach-E časem glorifikován podobně jako klasický Mustang, je momentálně velice těžké odhadovat.

timeshifter2

Přečtěte si takéCestování bez jet lagu. Aplikace Timeshifter přináší řešení využívané astronauty NASA i piloty Formule 1Cestování bez jet lagu. Aplikace Timeshifter přináší řešení využívané astronauty NASA i piloty Formule 1

Vzhledem k tomu, že jeho cenovka není nejnižší, bude to mít poměrně těžké. Jeho největšími konkurenty bude Model Y od Tesly nebo například modely prémiových německých výrobců. Ford chce do roku 2022 globálně nabízet na 40 elektrifikovaných modelů. Nedávno představil i koncept čistě elektrické verze klasického Mustangu, na takový vůz si však budeme muset ještě počkat.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Pohled na zadní část Mustangu Mach-E

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Vůz je praktickou i adrenalinovou záležitostí

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang bez spalovací jednotky

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Velká dotyková obrazovka přináší zcela přepracovaný infotainment

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přes dva tisíce koní a šílené zrychlení, které vyráží dech. Aspark Owl chce přepsat akcelerační rekordy

asparkowl

Foto: Aspark

Křivky vozu Aspark Owl mají odkazovat na ženskou krásu

0Zobrazit komentáře

Čtveřice synchronních elektromotorů s permanentními magnety, které dávají dohromady výkon přes dva tisíce koňských sil, to je hlavní zbraň produkční verze vozu Aspark Owl, který se rozhodl v knize akceleračních rekordů vytvořit novou kapitolu a sám ji ovládnout.

První prototyp modelu Owl od japonské automobilky Aspark se představil již v roce 2017 na autosalonu ve Frankfurtu. Po dvou letech je tu i jeho produkční verze, která je mírně řečeno šílená. A vůz by asi nenašel lepšího místa, kde by se mohla odehrát jeho premiéra, než na autosalonu v Dubaji, na němž se to výstředností jen hemží.

asparkowl02-min

Foto: Aspark

Příď Asparku Owl

Spark totiž vytvořil automobil, který zaujme nejen svým jedinečným vzhledem, ale především neuvěřitelným zrychlením, díky němuž se z něj stává král akcelerace napříč všemi sériovými modely automobilového průmyslu. Čtveřice jeho elektromotorů dohromady nabízí výkon 2012 koňských sil a kroutící moment 2 tisíce Nm. Díky tomuto stádu se vůz dostane z klidového stavu na rychlost 96 kilometrů v hodině již za 1,69 sekundy, což není dostatečně dlouhá doba ani na to, abyste dotyčnému ve voze zamávali.

Aspark uvádí, že motory vozu jsou těmi nejvýkonnějšími elektromotory, jaké jsou u produkčního vozu k dostání. Tím ovšem výčet dechberoucích parametrů vozu nekončí. Kromě toho, že je vůz pekelně rychlý, kdy jeho maximální rychlost je až 400 kilometrů v hodině, je také extrémně lehký.

Nízké váhy bylo dosaženo použitím karbonu při výrobě šasi, které váží pouhých 120 kilogramů, a karbonem vyztuženého plastu, ze kterého je karoserie vozu. Ta dosahuje výšky pouhých 99 centimetrů, díky čemuž je podle Asparku jeho Owl i nejnižším elektrickým hypersportem s povolením prohánět se na silnicích.

asparkowl03-min

Foto: Aspark

díky výšce pouhých 99 cm sedí řidič jen těsně nad úrovní vozovky

Dojezd vozu obstarává v podvozku uložená baterie o kapacitě 64 kWh, která na jedno nabití vystačí na 450 kilometrů. Její nabití by mělo díky 44kW systému trvat 80 minut. Automobilka pro baterii vyvinula i speciální systém, který neustále monitoruje každý článek baterie a chrání jej před přehřívání či přebitím.

„Bylo velkou výzvou splnit agresivní cíle, které jsou u modelu Owl položili,“ říká generální ředitel Aspark Masanori Yoshida, „Ale díky čtrnáctiletému know-how v automobilovém inženýrství a velké podpoře našich japonských a italských spolupracovníků jsme vše překonali.“

Rychlost ruku v ruce s cenou

Výjimečnost vozu dokazuje i jeho cenovka. Cena základní verze startuje na částce 2,9 milionu eur, tedy přibližně na 75 milionech korun. Zájemci o něj navíc musí být velmi rychlí, jelikož v italském Turíně, kde bude produkce probíhat, vznikne pouhých 50 exemplářů. Vůz je tedy i poměrně zajímavou investiční příležitostí. První dodávky vozu chce Aspark zahájit v druhém čtvrtletí příštího roku.

asparkowl05-min

Foto: Aspark

Zadní část vozu působí velmi minimalisticky

Noví majitelé si budou moci vůz do značné míry přizpůsobit vlastnímu vkusu. Vysoká míra personalizace je nabízena jak u vnějšího vzhledu vozu, který byl inspirován ženskými křivkami, tak i u interiéru. Ten bude z velké části vznikat ruční výrobou a posádce v něm budou k dispozici čtyři displeje, přičemž dva z nich budou zobrazovat obraz snímaný zadními kamerami a tím doplňovat dvojici bočních zrcátek.

Owl představuje hozenou rukavici všem výrobcům sportovních elektromobilů a je vůbec otázkou, jestli ji bude schopen některý z nich v příštích letech zvednout. Alespoň částečným soupeřem by mohla být pro Aspark Owl druhá generace Roadsteru od Tesly, i když ani ta nebude tak brutálně neurvalá jako vůbec první japonský plně elektrický hypersport.

asparkowl04-min

Foto: Aspark

Owl je skutečně jedinečným vozem

asparkowlconstruction04-min

Foto: Aspark

Pohoný systém vozu

asparkowlconstruction02-min

Foto: Aspark

Výroba vozu bude probíhat pod taktovkou italské společnosti Manifattura Automobili Torino