Nejen Netflixem je člověk živ. České streamovací služby nabízí mainstream i evropské artové filmy
Objemu nabídky Netflixu dostupného v Česku není žádná jiná streamovací služba na zdejším trhu schopna konkurovat. To ovšem zdaleka nemusí znamenat automatickou volbu předplatného. Například milovník evropské kinematografie tam totiž pořád najde jen minimum zajímavého obsahu. Alternativu jemu i ostatním mohou poskytnout některé české streamovací služby, které nabízejí velmi podobnou míru komfortu a jinak velmi těžko sehnatelné tituly.
Velké streamovací služby dnes žene kupředu zejména produkce vlastních seriálů a filmů, k nimž kupují distribuční licence většinou jen pro populárnější díla. Ačkoliv pak jejich nabídka může být velmi široká, je stále zaměřená na většinového diváka a nedokáže uspokojit publikum se specifičtějšími zájmy. Paralelně s Netflixem, HBO GO, Amazonem Prime a dalšími se tedy rozvíjejí služby s většinou podstatně menšími, avšak pro úzce vytyčené publikum klidně zajímavějšími knihovnami.
Tyto platformy pochopitelně prakticky nikdy nevytvářejí vlastní obsah, protože na to kvůli své z definice malé předplatitelské základně nemají prostředky. Místo toho se zaměřují na samotný výběr zajímavých filmů, seriálů, dokumentů a dalších pořadů třetích stran. Vlastně si budují značku podobným způsobem jako mainstreamové společnosti. V současnosti totiž prakticky všechny platformy s obsahem nějakým způsobem aktivně operují s konceptem kurátorství, výběru na míru konkrétnímu člověku.
Filmy, které se na specializovaných streamovacích službách objevují, navíc v mnoha případech není možné nikde jinde oficiálními cestami zhlédnout. Jedná se o festivalové počiny nebo takové, o něž zdejší televizní stanice nebo postupně skomírající distributoři fyzických nosičů nejeví zájem. Nemusí se přitom jednat o obskurní kinematografii. Filmy známých evropských a světových tvůrců jako Lars von Trier nebo Pedro Almódovar, ani nedávné vítěze těch největších filmových festivalů na Netflixu, HBO GO či Amazon Prime Videu většinou nenajdeme.
Další, mezi mainstreamovými streamovacími službami minimálně pokrytou kategorií je český film. Mnohdy oceňované projekty nemusí být jednoduché najít a očekávat je na na jedné z trojice zmíněných platforem může být považováno za naivní. V tomto případě v zásadě nezbývá jiná možnost, než se poohlédnout po nabídce přímo českých digitálních půjčoven/prodejen nebo streamovacích služeb.
Tři různé služby, tři různé přístupy
Dafilms jsou výsledkem spolupráce větších evropských festivalů dokumentárního filmu a zaměřují se tak především na non-fikční autorskou a uměleckou audiovizuální tvorbu. Kromě toho ale mohou zaujmout právě diváky hledající (spíše novější) kvalitní české filmy. To zahrnuje tituly spadající pod několik různých distribučních společností, naneštěstí jsou však ve většině případů dostupné pouze pro nákup.
Jinak Dafilms už nějakou dobu nabízejí také předplatné za 135 korun měsíčně s neomezeným sledováním, vlastním profilem, historií, seznamem sledování a alespoň slevami na stahování filmů. Nezanedbatelná část knihovny přesahující 1 900 titulů mnoha různých žánrů lze přitom sledovat zdarma. Platí to pro tituly se příznačným označením „Sdílej a sleduj zdarma“.
Obsah portálu se pravidelně rozšiřuje a obměňuje na základě zvláštních kritérií odborných dramaturgů. V souladu s výše zmíněnými prostředky profilace na trhu vznikají výběry a doporučení divákům, kteří si mohou vytvořit přehled například o určitém tématu, dokumentární tvorbě vybrané země, festivalových přehlídkách nebo konkrétním tvůrci.
Poměrně výrazně odlišný koncept využívá česká mediální a distribuční společnost Film Europe. Jak naznačuje její název, hlavním zaměřením je kinodistribuce evropských filmů, které zkušení dramaturgové získávají na festivalech zejména v Cannes, Benátkách a Berlíně. Každoročně organizuje také festivalovou přehlídku Be2Can a národní filmové přehlídky Crène de la Crème a SCANDI.
Z těchto aktivit vychází také obsah dostupný divákům doma. Film Europe provozuje pět prémiových televizních kanálů, Kino CS, Doku CS, Muzika CS, Film Europe Channel a Be2Can. Poslední dva z nich pak svůj program, pokrývající kvalitní evropský film a festivalový výběr, nabízejí také ve formě Video On Demand (Video na vyžádání), tzn. streamování.
Místo samostatné platformy ovšem svoje knihovny poskytují v rámci videoték O2, T-Mobile a Sledování TV. Jedinou přímou možností VoD přístupu ke knihovně Film Europe je aplikace Be2Can Go pro iOS a Android.
Z internetové půjčovny streamovací službou
Asi nejzajímavější z hlediska podobnosti se službami jako Netflix a HBO GO je Aerovod od distribuční společnosti Aerofilms. Aerovod už několik let fungoval jako internetová půjčovna a obchod s filmy, před pár týdny se však aktualizoval do plnohodnotné streamovací služby s měsíčním předplatným, tentokrát dosahujícím 150 korun. Původní možnost přehrávání a stahování jednotlivých filmů přitom zůstává, přičemž je pro většinu případů výhodnější než například iTunes.
V centru celé služby opět stojí jednak specifická nabídka titulů a jednak vysoce kurátorský přístup. Vedle klasických kategorií rozdělených podle novinek, nejsledovanějších filmů, žánrů a režisérů je možné si v rámci kolekcí vybírat podle témat nebo si nechat poradit od osobností ze světa kultury. Kolekce pochopitelně nejsou statické a průběžně se obměňují například podle toho, co je právě aktuální a zajímavé.
Možná překvapivě totéž do určité míry platí také o samotné knihovně. Aerovod se ji nesnaží neustále rozšiřovat a nabídnout tak co nejvíce, ač pečlivě vybíraného, obsahu.
Dramaturg videotéky Jakub Němeček říká: „Na Aerovodu máme stovky filmů, nikoliv tisíce. Ač to možná zní jako paradox, považujeme to za výhodu. V dnešní době je k dispozici obrovské množství audiovizuálního obsahu. Někdy je obtížné se v něm zorientovat a vybrat film, se kterým stojí za to trávit čas. Rádi bychom to lidem trochu usnadnili a podělili se s nimi o své zkušenosti.“
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsAerovod je tak důsledně založen na konceptu doporučování od důvěryhodných autorit, které mají s výběrem filmů mnohaleté zkušenosti a jejichž vkusu mohou diváci, které standardní část služby zaujme, dlouhodobě věřit. Růst knihovny odpovídající průměrně alespoň jednomu filmu týdně není příliš rychlý, místo toho dává přednost spolehlivému procesu selekce.
Ideou v zásadě je, že divák nemusí před výběrem filmu dlouho vybírat, ale může předpokládat, že cokoliv si pustí, bude splňovat konstantní nároky na vysokou kvalitu děl.
V praxi to znamená zaměření převážně na umělečtější kinematografii, a to jak českou, tak evropskou i světovou. Diváci zde naleznou vítěze hlavních Oscarů, filmy zavedených i slibných tvůrců jako Woody Allen, Pedro Almodóvar, Jim Jarmusch, Gaspar Noé, Lars von Trier, Brady Corbet, Paweł Pawlikowski, Eliza Hittman, Teodor Kuhn, Olmo Omerzu a podobně.
Tento výčet českých streamovacích služeb a videoték samozřejmě není vyčerpávající, představuje ale to nejzajímavější pro diváky hledající zajímavé filmy mimo mainstream. Ti ostatní se mohou obrátit například na výčet českých služeb, který nabízí filmový web Filmtoro.cz.
Zároveň je třeba poznamenat, že nabídka je stále poměrně omezená, na druhou stranu by však měla dostatečně uspokojit středně náročného diváka, který spíše než hluboký přehled o světové kinematografii hledá zajímavé počiny z arthouse, nezávislého a národního filmu.