Ve vietnamské tržnici Sapa v Praze vzniká konkurence pro Alibabu. Češi staví online tržiště pro evropské výrobce

nulisec2-minInsider

Foto: Nulisec

Zakladatelé Nulisecu mají ambice konkurovat čínské B2B platformě Alibaba

0Zobrazit komentáře

Ali Baba je nejen pohádkovou postavou, ale také název úspěšné čínské společnosti, která provozuje celosvětově známou platformu, na níž se setkávají výrobci s velkoobchodníky, aby zde uzavřeli své obchody. Pokud byste chtěli najít podobně rozsáhlou B2B platformu fungující v evropském regionu, hledali byste jen marně.

Ambice stát se něčím podobným na starém kontinentu však má Nulisec, objednávkový systém pro odběratele zaměřený na rychloobrátkové zboží, jehož příběh se začal psát v pražské Sapě. Za Nulisecem stojí tři čeští mladíci pocházející z tuzemské vietnamské komunity, kteří díky obchodní aktivitě svých rodičů začali sbírat první obchodní zkušenosti ve věku, kdy většina ostatních dětí ještě čutala do míče nebo koukala na pohádky v televizi.

Sonny Nguyen, Lukáš Pham a Leo Do jsou tři kamarádi, jejichž rodiče pocházejí z Vietnamu a kteří se znají již od mládí. Přestože se jejich cesty původně rozešly, když odcházeli studovat vysoké školy, navíc každý do jiného státu světa, nakonec se opět spojili. S nabytými zkušenostmi ze zahraničního studia vytvořili potenciální obdobu Alibaby pro evropské výrobce a velkoobchodníky a poprvé o sobě dávají významněji vědět.

Nápad na vznik evropského virtuálního tržiště pramenil z jejich zkušeností s obchodováním, které začali sbírat, už když jim bylo dvanáct let. Tehdy začali být poprvé bráni na obchodní schůzky svých rodičů, kteří se aktivně věnovali obchodní činnosti již ve Vietnamu. Když přišli v 90. letech do České republiky, stáli u vzniku tržnice Sapa v pražských Písnicích, kde pokračovali v obchodu provozem velkoskladů.

nulisec1

Foto: Nulisec

Sonny Nguyen, Lukáš Pham a Leo Do, spoluzakladatelé Nulisecu

Většina obchodních schůzek s obchodníky i výrobci probíhala v sousedních zemích, nebo přímo v Číně. Problémem byla jazyková bariéra, která mezi rodiči a jejich obchodními partnery během schůzek logicky nastávala. Proto si nejdříve najímali tlumočníky a později sebou začali na schůzky brát své chlapce, kteří si postupně osvojovali angličtinu na škole.

Právě vzdělání chlapců byl jeden z hlavních důvodů, proč jejich rodiče trávili svými obchody téměř většinu svého času a je to i jeden z důvodů, proč Sonny mohl studovat biomedicínu v Londýně, Lukáš byznys v Kalifornii a Leo informační technologie v Praze.

Uprostřed Sapy

Další komplikací byly veletrhy, na kterých k obchodním schůzkám docházelo. Ty se konaly jen párkrát do roka, přestože představovaly nejběžnější způsob, jak najít nové dodavatele.

„Na většině těchto veletrhů lidé obchodovali s velkou fyzickou brožurou, vyměňovaly se vizitky a objednávky se dělaly s tužkou a papírem. To se stále děje i dnes. Nebylo by skvělé, kdyby existoval veletrh, který by byl přístupný čtyřiadvacet hodin denně, 365 dní v roce?“ pokládá řečnickou otázku Lukáš Pham.

virgingalactic

Přečtěte si takéVirgin Galactic miliardáře Bransona vstoupil na burzu. Vesmírný turismus se poprvé otevírá investorůmVirgin Galactic miliardáře Bransona vstoupil na burzu. Vesmírný turismus se poprvé otevírá investorům

„Vzhledem k tomu, že je Evropa tak roztříštěná, jak kulturně, tak i jazykově, vidíme tady potenciál, kde bychom mohli přidat skutečnou hodnotu jak výrobcům, tak i odběratelům,“ dodává spoluzakladatel a CEO velkoobchodního tržiště, který trojice kamarádů pojmenovala Nulisec podle latinské hesla Nulli Secundus, což v angličtině doslova znamená Second to None“ nebo-li „na špičkové úrovni“.

Nulisec vznikl v roce 2017 právě uprostřed Sapy, ve které je koncentrováno přibližně 700 obchodů, restaurací a dalších provozoven, jež denně přilákají přes 10 tisíc návštěvníků. I přesto však často místní podniky často tápou ve strategii, jak využít internet k oslovení zákazníků nebo vyplňování objednávek. Ostatně už oficiální web Sapy vypovídá o mnohém.

Jižní vstup do vietnamské tržnice Sapa

To bylo impulzem, proč trojice nejdříve vytvořila několika obchodníkům vlastní e-shopy, které však nepřinášely očekávaný výsledek. Reakcí tedy bylo jejich spojení do velké platformy, která se již značně podobala online tržišti. Ta se časem ukázala být vhodnou pro celou komunitu a nyní má ambice postupně expandovat a posilovat i další obchodní komunity po celém světě, počínaje regionem střední a východní Evropy.

Původně byl Nulisec podporován a využíván výhradně vietnamskou komunitou. Následně se pro něj podařilo získat první velké obchodní partnery. Jedním z nich byl velkoobchodník s potravinami Tamda, díky kterému se podařilo získat i výrobce krmiv Partner in Pet Food či obchodníka s chovatelskými potřebami Tenesco. Posledním velkým partnerem je i česká pobočka giganta Unilever, který svou vlastní internetovou prodejní platformu nemá a Nulisec mu pomáhá s prodejen některého nadbytečného zboží.

Posedlost výrobcem

Nulisec ovšem nechce jen kopírovat model Alibaby, kde je produkt pouze nabízen, ale vytváří výrobcům a velkoobchodníkům prostor, který se mnohem více orientuje na ně samotné. Podle spoluzakladatelů se v dlouhodobém horizontu bude měnit spíše to, co obchodník prodává, tedy jeho produkt, než samotná značka.

I to je důvod, proč v Nulisecu aktuálně nevidí v evropském regionu žádného přímého konkurenta a neobávají se dokonce ani Amazonu. Zásadním rozdílem mezi online tržištěm ze Sapy a americkým gigantem je podle Lukáše Phama v přístupu k jednotlivým obchodním stranám. „Zatímco Amazon je posedlý zákazníkem a Alibaba posedlá obchodníkem, v Nulisecu jsme posedlí výrobcem,“ říká Pham, který naráží na hlubokou péči a podporu, které výrobcům Nulisec dopřává.

nulisec

Foto: Nulisec

Tržiště Nulisec

České velkoobchodní tržiště tak především eliminuje nutnost setkávání obchodníků a výrobců v rámci jednotlivých obchodních schůzek. Vše lze řešit online, tedy mnohem pohodlněji a rychleji. „Pomocí technologie chceme zefektivnit a zjednodušit velkoobchodní transakce, modernizovat způsob objednávání skladových zásob a v neposlední řadě překonat jazykové bariéry při mezinárodním prodeji,“ popisuje výhody působení na Nulisecu Pham.

Provoz platformy byl zahájen v září minulého roku a byla to právě vietnamská komunita, která pomohla celý projekt rozběhnout naplno. V současné době má Nulisec přes jeden tisíc registrovaných podnikatelů, výhradních distributorů a výrobců, kteří se zaměřují na obchodování především rychloobrátkového zboží, tedy drogerie, domácích a toaletních potřeb či krmiva pro zvířata.

Uživatelé mohou online tržiště využívat zdarma a Nulisec si odebírá provize pouze z uskutečněných obchodů ve výši 0,5 % z prodeje potravin a 3 % z prodeje domácích potřeb.

Pro tržiště je v současné době vyvíjena i jeho mobilní verze pro co nejsnazší použití. I s tímto úkolem mu může pomoci nová investice v řádech stovek tisíc eur, kterou do startupu poslaly tuzemské fondy Lighthouse Ventures a Leverage Technology. V přepočtu se tak investice pohybuje v řádech nižších desítek milionů korun.

matej-boruta-leverage

Foto: Leverage

Matěj Boruta z Leverage Technology

„Zakladatelé měli opravdový zájem s námi spolupracovat a potřebovali také kapitál. Tím, že byl projekt v rané fázi, navrhli jsme jim pomoc v rozvoji a strategii, když si zajistí angel investora. To udělali letos v červnu v podobě Lighthouse Ventures. My jsme dodrželi slovo, stali se spoluinvestory a do projektu se zapojili. Aktuálně aktivně pomáháme projektu ve strategii a růstu,“ popisuje spolupráci Matěj Boruta z Leverage Technology.

Právě expertiza a zkušenosti této české investiční skupiny by se mohly Nulisecu vedle finančního kapitálu velmi hodit, jelikož se jedná například o jednoho z prvních investorů do projektu Liftago, a navíc Václav Liška, který v Leverage figuruje, má coby zakladatel Aukra bohaté zkušenosti právě s oblastí online tržišť.

kellner1

Přečtěte si takéPPF Petra Kellnera kupuje za desítky miliard korun skupinu stojící za TV NovaPPF Petra Kellnera kupuje za desítky miliard korun skupinu stojící za TV Nova

Získané peníze chce Nulisec použít pro zrychlování svého objednávkového systému, který je zaměřen na rychloobrátkové zboží a opakované objednávání. Zároveň se chce zaměřit na optimalizaci a digitalizaci dalších nástrojů, aby byl celý proces zadávání objednávek a jejich přijímání co nejefektivnější pro obě strany.

Prostřednictvím své platformy letos Nulisec zobchoduje zboží v přibližné hodnotě 40 milionů korun s průměrnou měsíční mírou růstu 15,5 %. V příštím roce má společnost v plánu až zčtyřnásobit výši prodaného zboží v celkové hodnotě kolem 160 milionů korun.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina