Zonky chce nalákat větší investory. Spouští službu, která bude investovat za ně, a plánuje vstoupit do Španělska

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-novak-zonky2

Foto: Zonky

Pavel Novák, CEO Zonky

0Zobrazit komentáře

Česká online platforma Zonky, patřící do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, spouští nový produkt Rentiér. Investorům s minimálním vkladem 50 tisíc korun nabídne vysoce diverzifikované investice do nízkorizikových spotřebitelských úvěrů.

Zonky funguje jako P2P služba na půjčování peněz, kde propojuje individuální investory a žadatele o půjčku. Počet zákazníků v obou skupinách je na platformě dlouhodobě přibližně stejný – dohromady jde o 70 tisíc lidí, díky kterým letos Zonky profinancuje téměř 10 miliard korun.

Problémem platformy však je, že půjčující si v průměru půjčí 150 tisíc korun, zatímco průměrný investor investuje jen 40 tisíc korun. „Poptávka po investování je nižší než po půjčkách. Stojím si za tím, aby bylo sto procent půjček zainvestováno soukromými investory a aby to nikdy nebylo míň než padesát procent. Dnes je to kolem třiceti procent,“ uvádí Pavel Novák, CEO Zonky.

Už před rokem nám šéf půjčkové platformy ve velkém rozhovoru vysvětloval, že aby dokázalo Zonky pokrýt veškeré poptávky, pomáhají soukromým investorům velcí institucionální investoři, kteří do půjček dodávají potřebnou likviditu. Podle Nováka byl nedostatek investorů způsoben i tím, že dosud nebyl produkty Zonky přizpůsoben na to, aby do něj právě velcí investoři investovali – tedy ti, kteří by se rozhodli investovat vyšší stovky tisíc korun a jen se „dívali“ na výnosy.

rentier-zonky

Foto: Zonky

Nová služba Rentiér od Zonky

Právě to má změnit nová služba Rentiér, která umožní vkládat větší sumy najednou a investovat pomocí jen několika kliknutí. „Rentiér vám dá možnost poslat částku od padesáti tisíc korun a my sami ji zainvestujeme podle klíče tak, aby vaše portfolio bylo diverzifikované, bezpečné a dávalo výnos,“ doplňuje Novák s tím, že riziko investice je minimalizováno automatickým rozložením vysoké částky do několika stovek úvěrů napříč portfoliem Zonky.

Investor za službu zaplatí 1,9 procenta z investované částky při nahrávání peněz a po šesti měsících od vkladu si pak peníze může vybrat bez jakéhokoliv poplatku. Podle Nováka je po podobném produktu na českém trhu poptávka, a proto do šesti měsíců od spuštění služby očekává, že se měsíčně přes Rentiéra proinvestuje mezi 100 až 150 miliony korun. To pak pomůže navýšit podíl retailových investorů na celkovém objemu půjček.

Nová služba navazuje na celkový cíl Zonky, kterým je získat minimálně deset procent na trhu s půjčkami. Aktuální tržní podíl se pohybuje kolem necelých pěti procent a ročně roste o dva až tři procentní body. Přestože však investoři na platformě proinvestovali již přes devět miliard korun, pořád není v zisku. Na pokrytí dennodenních provozních nákladů potřebuje mít prý Zonky deset až patnáct miliard vydaných úvěrů.

zonky-mobile-app

Foto: Zonky

Mobilní aplikace Zonky

„Jsme ztrátoví, ale důležité je, že portfolio, které dnes bookujeme, si za svůj život už na sebe vydělá. V tomto pohledu už ztrátoví nejsme,“ říká Novák s tím, že ztráta je plánovaná i na příští rok, ve kterém by ale Zonky mělo překonat break-even a začít se otáčet do černých čísel.

Další velkou novinkou Zonky bude v nejbližších měsících i oficiální vstup do zahraničí. Aktuálně probíhají přípravy expanze na španělský trh, kde by měla platforma oznámit prvního investora i první půjčku. Ze začátku půjde o pilotní fázi a v průběhu příštího roku by mělo dojít k plnému spuštění, které umožní i tuzemským investorům investovat do zahraničních půjček.

Spoluzakladatel Liftaga Juraj Atlas: Sdílení aut dopravní zácpy ve městech nevyřeší. Musíme na další stupeň mobility

Juraj AtlasJuraj Atlas

Mileus, Praha 1. října 2019Insider

Foto: Mileus

Juraj Atlas, spoluzakladatel Liftaga a zakladatel projektu Mileus

0Zobrazit komentáře

Nápadů, jak ulevit přetíženým centrům měst od dopravy a plicím jejich obyvatel od výfukových zplodin, se objevuje celá řada. Někteří prosazují radikální přístup typu „všichni na kola“, jiní by rádi dostali většinu cestujících do prostředků městské hromadné dopravy a stále více se prosazuje i trend sdílení aut, tzv. carsharingů.

Juraj Atlas, který stál za založením přepravního startupu Liftago, nyní pro CzechCrunch vysvětluje, jak pomocí digitálních technologií různé druhy přepravy provázat a celý systém optimalizovat, aby aut ve městech skutečně ubylo. Právě proto založil nový dopravní projekt Mileus.

***

Očekává se, že míra urbanizace do roku 2050 vzroste ze současných 73 % na více než 80 %. Růst měst a související potřeba dojíždění spolu s opožděnou reakcí veřejné dopravy na nové socioekonomické podmínky přispívají a budou dále přispívat k růstu objemu individuální automobilové dopravy a tím i znečištění ovzduší.

Naděje vkládané do nových trendů jako sdílení vozidel nebo přepravních služeb založených na digitálních aplikacích se ukázaly jako liché. Namísto alespoň částečné úlevy ucpaným městům však v západní Evropě, a především v severní Americe nastal pravý opak.

Na silnice naopak vyjíždí větší počet málo obsazených automobilů a služby se soustředí především do lukrativních městských center, čímž dále přispívají ke zhoršování jejich průjezdnosti. Na periferiích a v blízkém okolí měst přitom zůstává dopravní obslužnost neuspokojivá a je jednou z hlavních příčin, proč lidé každodenně nasedají do svých aut.

Automatizované napojení na MHD

Města se snaží problémům spojeným se silniční dopravou a souvisejícím znečištěním ovzduší čelit zaváděním různých opatření – od zákazů vjezdu určitých typů vozidel po podporu cyklistiky. Samy o sobě však takové kroky problém neřeší, nebo vytvářejí problémy nové. Jednou ze slibných možností je multimodalita, kde jsou různé typy individuální a hromadné dopravy provázané a koordinované pomocí moderních technologiích na základě inteligentního využití dostupných dat.

Právě o to usilujeme v novém českém projektu Mileus, který je zaměřený na celkové zlepšení dopravní situace velkých měst. Mileus si klade za cíl usnadnit cestování po městě, a to kombinací hromadné dopravy s garantovanou návazností na sdílenou nebo smluvní osobní dopravu tam, kde je obslužnost MHD nižší.

tram-tramvaj-praha-min

Foto: Viktor Hanáček

Brněnská tramvaj

Snahou je tedy vytlačit neefektivní individuální automobilovou dopravu na okraje měst tak, aby lidé k cestování po městě užívali především rychlejší hromadnou dopravu a v místech dále od centra, kde již není problém se zahlcením dopravní infrastruktury, ale k dispozici je pouze řidší síť MHD, mohli přesednout na komfortnější individuální dopravní služby.

To by jim mělo ulehčit rozhodnutí nenasednout ráno do vlastního vozu, ale využít jiný pohodlný, avšak pro životní prostředí a život ve městě příznivější způsob dopravy. Automatizovaná návaznost na městskou hromadnou dopravu by zároveň měla usnadnit provozování individuálních dopravních služeb, sdílení vozidel a spolujízdy na okrajích měst, kde se to dosud dopravcům příliš nevyplatilo.

ikea-symfonisk-sonos

Přečtěte si takéIKEA a Sonos nestíhají vyrábět své hrající lampy a police. Do Česka kvůli velkému zájmu dorazí o něco pozdějiIKEA a Sonos nestíhají vyrábět své hrající lampy a police. Do Česka kvůli velkému zájmu dorazí o něco později

S digitální platformou Mileus chceme dopravcům zajistit vyšší poptávku v oblastech mimo centra měst a vyšší frekvenci objednávek jízd, a tedy i vyšší výnosy, aniž by tito dopravci přetahovali pasažéry z městské hromadné dopravy. Platforma by jim měla umožnit plánovat přepravní kapacity v reálném čase a zajistit tak jejich automatizovanou návaznost na MHD.

Jako první se chceme zaměřit na zvýšení komfortu večerní přepravy domů. Nabídneme systém, který umožní zmírnit nevýhody hromadné dopravy a přepravit obyvatele až před dům za nižší cenu, než je běžné u dnešních služeb taxi. V dalších fázích bude projekt řešit celodenní návaznost různých druhů přepravy. Cílem je, aby obyvatelé získali jistotu, že se dostanou do práce, na úřady, za nákupy, k lékaři či za zábavou a opět domů rychle a pohodlně, a mohli nechat svůj vůz ráno doma.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

Systém těží informace z různých zdrojů dat o silniční dopravě a o provozu MHD. Využívá pravděpodobnostní modely a vyhodnocování dat v reálném čase a dokáže průběžně sledovat pohyb jak MHD, tak vozidel přepravních služeb včetně taxi a v každém okamžiku nabízet optimální způsob cestování.

Začátkem příštího roku plánujeme představit funkční verzi produktu a postupně ji integrovat u prvních pilotních zákazníků, a to alespoň tří – jednoho v České republice, jednoho v jiné zemi střední a východní Evropy a jednoho v západní Evropě. Po odladění a zdokonalení technologie plánujeme expanzi i do dalších částí světa. Jako slibnou vedle Evropské unie spatřujeme i Severní a Jižní Ameriku a Asii.