Letecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlem

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-23-pm-min

Foto: Harbour Air

Hydroplán Beaver se může stát prvním komerčním elektrickým letounem

0Zobrazit komentáře

Hydroplán, tedy letadlo, které vzlétá i přistává na vodní hladině, nepatří mezi zcela obvyklé dopravní prostředky, tedy alespoň ne u nás. Neplatí to však o těžko dostupných oblastech s horským terénem, který je protkán řekami a jezery. Mezi takové oblasti patří i Britská Kolumbie, ve které brzy začnou létat hydroplány poháněné elektřinou.

Hydroplán je poměrně zajímavým dopravním prostředkem, který v Evropě linkovým způsobem provozuje jen minimální množství aerolinek. Jednu z nich byste našli v Chorvatsku a další je například v Dánsku. Důvodem, proč se s hydroplánem v Evropě jen tak neproletíte, je místní terén, který vždy nabízí prostor vybudovat přistávací plochu, a proto nejsou plováky zapotřebí. Nezbytností jsou však na některých hůře dostupných místech v USA a Kanadě, kde je kvůli horskému terénu jednodušší přistávat na hladinách jezer a řek.

Jedním z takových míst je i zmíněná Britská Kolumbie, ve které provozuje komerční lety hydroplánů britská společnost Harbour Air. Tento letecký dopravce oznámil začátkem tohoto roku své partnerství s MagiX a záměr vyvinout hydroplán, který bude ke svému pohonu využívat čistě elektrických motorů. Téměř po roce mají obě společnosti hotovo a představují první elektrický hydroplán určený pro komerční cestování.

worlds-first-electric-seaplane-3-min

Foto: Harbour Air

Elektrický de Havilland Canada DHC-2 Beaver

MagniX vybavila šestimístný hydroplán vlastním elektrickým pohonným systémem, který tvoří motor Magni500 poskytující výkon 560 kW. Společnost sice neuvedla, jak vysoká je kapacita instalovaných baterií, ovšem prozradila váhu letadla, která se blíží k jedné tuně. Lze tak předpokládat, že letadlo nese akumulátor, jehož kapacita se blíží 300 kWh.

Dolet letounu však není v tomto případě zcela klíčovou záležitostí. Trasy hydroplánu, který létá mezi lokacemi Victoria, Vancouver, Nanaimo, Whistler, Seattle, Tofino, Salt Spring Island, Sunshine Coast a Comox, jsou spíše kratší a letoun proto nemá s doletem problém.

To ostatně potvrdil i generální ředitel MagniX Roei Ganzarski, který pro CTV News řekl: „Rozsah pro ně není žádným problémem. Dnešní baterie jim mohou poskytnout přesně takový dolet, který k provozu potřebují.“

Čas tvořit historii

Elektrický Beaver si svou oficiální vzdušnou premiéru odbyl na řece Fraser na terminálu Harbour Air Seaplanes v Richmondu. Kniplu se ujal sám ředitel a zakladatel Harbour Air Greg McDougall, který s letadlem provedl 15 minut dlouhý let a následně se snesl zpět na hladinu. I tak podle svých slov odstartoval nový věk hydroplánů.

eplanefirstflight-min

Foto: Harbour Air

I přesto, že je letoun starý téměř 60 let, může přepsat historii letecké dopravy

„Dnes jsme tvořili historii,“ řekl Greg McDougall. „Jsem neuvěřitelně hrdý na vedoucí roli společnosti Harbour Air při změně definice bezpečnosti a inovací v leteckém a hydroplánovém průmyslu. Kanada již dlouho zastává ikonickou roli v historii letectví a být součástí tohoto neuvěřitelného mezníku je něco, na co můžeme být všichni hrdí.“

Elektrický Beaver si nyní projde řadou dalších testů, jejichž úspěšné splnění mu dá vstupenku do flotily 53 komerčně provozovaných hydroplánů dopravce Harbour Air. Pokud se mu to skutečně podaří, stane se z něj první komerčně provozované elektrické letadlo na světě.

oil

Přečtěte si takéSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzuSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzu

„V prosinci 1903 zahájili bratři Wrightové novou éru dopravy s prvním letem letadla. Dnes, o 116 let později, jsme s prvním letem plně elektrického komerčního letadla zahájili elektrickou éru letectví,“ řekl Roei Ganzarski z MagniX a dodal: „Dopravní průmysl a konkrétně letecký segment, který od konce 30. let z velké části stagnuje, je zralý na masivní změnu. My jsme nyní dokázali, že levné, ekologické, komerční elektrické letecké cestování může být realitou ve velmi blízké budoucnosti.“

Harbour Air by si však měl s testy pospíšit, protože konkurence rozhodně nespí. V současné době je zde hned několik projektů, které horečně pracují na vývoji elektrického letounu. Vůbec nejdále jsou v tomto směru společnosti Volocopter a Lilium. Za zmínku však stojí i projekt Kity Hawk, H55 či české Zuri.

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-11-pm-min

Foto: Harbour Air

Letoun během svého testovacího letu nad řekou Fraser

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V čele Leo Expressu budou dva Leošové Novotní. Syna doplní otec, společně nově vlastní 90 procent firmy

Peter BrejčákPeter Brejčák

leos-novotny-leo-expressInsider

Foto: Leo Express

Leoš Novotný mladší, zakladatel Leo Expressu

0Zobrazit komentáře

Novým předsedou představenstva dopravní společnosti Leo Express se od pátku stane Leoš Novotný starší, který je nejen otcem zakladatele firmy Leoše Novotného mladšího, ale ve světě byznysu si udělal jméno především jako majitel potravinářského gigantu Hamé. Jeho prodejem v roce 2008 získal 4,5 miliardy korun, které od té doby investuje.

Právě Leo Express je jedna z Novotného nejznámějších investicí ve firemní části jeho portfolia. Vzhledem k tomu, že rostoucí dopravní firmu zakládal jeho syn Leoš Novotný mladší, jednalo se rodinné byznysové propojení. S personálními změnami dochází také ke změnám v majetkové struktuře firmy.

Jak její zástupci prozradili pro CzechCrunch, původní minoritní akcionáři byli vyplaceni a rodina Novotných nyní vlastní více než 90 procent firmy. Zbytek náleží managementu. Nejde však o poslední změny.

leos-novotny-starsi-zdroj-ctk

Foto: ČTK

Leoš Novotný starší

„Do Leo Expressu se zároveň finalizuje vstup strategického partnera, který se očekává do konce prvního kvartálu 2020. Jedná se o nadnárodní společnost působící v železničním prostředí. Partner nepřevezme majoritu, ale přinese významný kapitál, který bude využit pro další nákup vlaků. V prvním kvartálu příštího roku zároveň dojde k posílení managementu firmy a zřízení postu výkonného ředitele, který se bude soustředit na restrukturalizaci a další růst Leo Express,“ doplňuje Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu.

Sám Leoš Novotný mladší dnes ve firmě působí jako předseda představenstva společně s generálním ředitelem Petrem Köhlerem a tuto dvojici nyní jako třetí člen doplní zmíněný Leoš Novotný starší. Osmapadesátiletý podnikatel již v Leo Expressu na významné funkci působil, do roku 2017 zastával funkci předsedy dozorčí rady.

Leoš Novotný starší zaujme po boku svého syna a Petra Köhlera rovnou pozici předsedy představenstva. Změn se nově dočká i zmíněná dozorčí rada, kterou povede právník Stanislav Knotek, dlouholetý poradce Novotného, a doplní ho jeho dcera, advokátka Veronika Kvěch, a právník firmy Martin Stříbrný.

Leo Express se po změnách plánuje soustředit na expanzi na evropských železnicích, kde se díky liberalizaci aktuálně hraje o 22 miliard eur. „To je příležitost pro opravdu velké hráče, kteří se nebojí investovat velký kapitál a počítají s delší návratností vložených investic. Leo Express takovým hráčem je, a proto jsem se rozhodl ještě více zapojit do jeho chodu a pomoci mu v další expanzi na železnici,“ říká Novotný starší.

Po šesti letech v zisku

Železničnímu dopravci se v posledním období daří, v první polovině letošního roku přepravil 1,25 milionu cestujících, do konce roku předpokládá překonání dvoumilionové hranice. To by Leo Expressu mělo přinést obrat přes jednu miliardu korun. Podle účetní závěrky za rok 2018 přitom firma dosáhla tržeb na úrovni 297 milionů a po letech poprvé také zisku na úrovni 2,6 milionu korun.

vlak-leo-express1

Foto: Leo Express

Vlak Leo Express

Do černých čísel se Leo Express dostal po šesti letech působení na trhu a minimálně zčásti mu v tom pomohla také vláda. Ta po loňských volbách zavedla pro studenty a důchodce 75procentní slevy na jízdném, díky čemuž se počet cestujících vlaky navýšil a přepravce zároveň u nejdražších jízdenek za tisíc korun získával státní doplatek 750 korun, který inkasoval v nižších výších i u levnějších jízdenek.

ivana-huckova

Přečtěte si takéProgramátorem za 7 měsíců. První slovenská absolventka popisuje, jaký je unikátní kurz Lambda SchoolProgramátorem za 7 měsíců. První slovenská absolventka popisuje, jaký je unikátní kurz Lambda School

Jeden ze zásadních momentů pro Leo Express (i další dopravce) pak přijde tuto neděli, 15. prosince, kdy na české železnici dojde k velkým škatulatům. Spolu s příchodem nového jízdního řádu totiž na mnoha státem dotovaných tratí místo vlaků Českých drah vyjedou soukromí a alternativní dopravci, mezi nimiž bude i Leo Express a také například RegioJet, Arriva či Die Länderbahn. Dominantní i nadále zůstanou České dráhy, nicméně vlaky Leo Expressu nově vyjedou na některých tratích v Pardubickém či Zlínském kraji.