Švédský nábytek a chytré doplňky táhnou. IKEA loni v Česku utržila přes 10 miliard korun s rekordním ziskem
Už je tomu přes 20 let, kdy IKEA v Praze otevřela svou první tuzemskou pobočku, na kterou jen o pár let později navázalo Brno a Ostrava. Češi si od té doby zvykli, že nábytek nemusí být jen ve formě kompletu nebo se složitými manuály, ale že to jde celé trochu jinak. Nábytek ze švédského obchodního domu se tak i přes určitou stejnost a nejedinečnost stal jakýmsi synomymem pro nově vybavované domácnosti a IKEA z toho může mít radost.
A není divu, ve fiskálním roce 2018/2019, který končil 31. srpna letošního roku, se podařilo firmě IKEA v Česku utržit celkem 10,5 miliardy korun se ziskem po zdanění ve výši 1,2 miliardy korun. V případě zisku se jedná o téměř 42% růst oproti přecházejícímu období a o vyšší jednotky procent rostl podle minulý týden zveřejněné výroční zprávy i obrat.
Přesné rozdělení příjmů mezi prodej nábytku, doplňků nebo služeb restaurace nicméně IKEA neuvádí, byť největší podíl mají mít právě doplňky do domácnosti, mezi kterými hraje stále větší roli chytré příslušenství. IKEA letos založila novou divizi, kde se chce na chytrou domácnost zaměřit, a úspěch slaví jak její žárovky, tak i reproduktory, které vyrábí společně se Sonosem.
Obchodními domy IKEA během zmíněného fiskálního roku prošlo na 10 milionů lidí, ze kterých 5,4 milionu zároveň nakoupilo. Poměrně zásadní sázkou pro švédského nábytkáře v Česku bylo spuštění online prodeje v roce 2016. Předtím umožňovala pouze rezervaci a vyzvednutí a zaplacení na prodejně.
Počet online nákupů, ať už s doručením až domů pomocí partnerské přepravní služby nebo vyzvednutím, vzrostl za sledované období o 35,8 %. Největší byznys má ale IKEA stále v klasickém retailu, kde aktuálně provozuje celkem čtyři pobočky v celé České republice. K těm by se měla zařadit další lokace v Praze, Hradci Králové a pravděpodobně i v Plzni. Necelý rok provozovala tuzemská IKEA také takzvaný IKEA Point na Václavském náměstí v Praze, který letos uzavřela.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch Jobs„Chceme spustit nová kontaktní místa a služby, abychom byli zákazníkům ještě blíže. V průběhu budoucích dvou let uspíšíme proces transformace, kterým naše firma prochází, a pro zákazníky v České republice vytvoříme novou IKEA. Ta bude dostupnější, praktičtější a prospěšnější lidem i planetě,“ popisuje IKEA své plány od příštího roku dál a zdůrazňuje své aktivity s ohledem na životní prostředí. Ostatně do snížení skleníkových plynů investuje globálně IKEA 200 milionů eur.
V rámci fiskálního roku investovala IKEA více i do zaměstnanců, kterých měla na 1 500. Konkrétně do jejich platů dala celkem 30 milionů korun. V Česku má nábytkářský obr poměrně dominantní postavení. Dle odhadů Asociace českých nábytkářů (AČN) by měl letos vyrůst trh s nábytkem na 40 miliard korun, což by pro Ikeu znamenalo čtvrtinový podíl.
Podobně dominantní postavení má pro změnu na e-commerce trhu Alza, která v loňském roce utržila 25 miliard korun, avšak zisk by měla mít podle odhadů za rok 2018 na podobné úrovni. Celý trh, který je značně saturovaný a je na něm pouze několik málo hráčů s alespoň trochu porovnatelnými čísly, narostl loni na 135 miliard, což pro Alzu představuje obdobný podíl.
Zdá se tedy, že prodejní strategie, ve které se kombinuje propracovaný systém online objednávek a klasického retailu funguje. V propojení online a offline nakupování má sice IKEA ještě co dohánět, ale ukazuje to na fakt, že pokud se další hráči na trhu nové době nepřizpůsobí dostatečně rychle, může to pro ně být likvidační. IKEA už třeba pro další zlepšení služeb navázala spolupráci se startupem SuperSoused pro montování nábytku včetně kuchyní.
Takzvaná velká pětka v oblasti nábytku, která se drží za Ikeou, však může být podle všeho v klidu. Konkurenční Jysk ve fiskálním roce 2017/2018 vyrostl o více než 12,5 % na 3,32 miliardy korun a následuje ho XXXLutz, Möbelix, Kika (již spadající pod XXXLutz) nebo Asko Nábytek a Sconto Nábytek.