Ultrarychlé nabíjení elektromobilů u Berouna. V Česku se oficiálně spustila první nabíjecí stanice Ionity

omv-ionity-beroun2-min

Foto: OMV

Rychlonabíjecí stanice Ionity na dálnici D5 u Berouna

0Zobrazit komentáře

Čeští majitelé elektromobilů si nově mohou dopřát nabíjení svých elektromobilů za extrémně krátkou dobu. Luxus v podobě výkonu až 350 kW za paušální poplatek 205 korun je jim oficiálně k dispozici u první nabíjecí stanice Ionity v České republice, která vyrostla u čerpací stanice OMV Beroun-jih.

Maximální dobíjecí výkon u elektromobilů je dnes přibližně 150 kW. V praxi to znamená, že majitel takového elektromobilu stráví u dobíjecího stojanu přibližně 20 až 25 minut, aby si akumulátor svého vozu dobil z téměř nulové hladiny energie na zhruba 85 % jeho kapacity. Takto načerpaná energie vystačí v průměru na 300 kilometrů dlouhou jízdu, než je potřeba opět zajet k některé z dobíjecích stanic.

Výrobci elektromobilů se dnes snaží zapracovat nejen na tom, aby bylo nutné zajíždět k nabíjecímu stojanu co nejméně, ale také na tom, aby u něj bylo nutné trávit podstatně kratší dobu. Navyšování maximálního výkonu, kterým je možné elektromobily nabíjet, ale zatím stoupá jen pozvolna. Oproti tomu nabíjecí stanice již dnes nabízí možnost nabíjet výkonem až 350 kW.

Mezi ně patří i právě síť nabíjecích stanic Ionity, za kterou stojí automobilky BMW, Volkswagen, Ford a Daimler. Nově se o rychlosti těchto dobíjecích stanic mohou řidiči přesvědčit i v České republice, kde ji otevřela čerpací stanice OMV. Jedná se o osvědčenou spolupráci, které již funguje v Rakousku, Maďarsku a Slovinsku, kde stojí již 17 stanic Ionity v rámci čerpacích stanic OMV.

omv-ionity-beroun4-min

Foto: OMV

Rychlonabíjecí stanice Ionity na dálnici D5 u Berouna

„Otevřením první stanice Ionity v České republice u OMV pokračujeme v inovacích a posouváme dále naši filozofii We Care More. Na našich čerpacích stanicích nabízíme lidem na cestách vždy nejvyšší možný komfort, kvalitu paliv i všech souvisejících služeb. To v dnešní době zahrnuje také rychlodobíjecí stanice pro elektromobily,“ říká Michal Janda, marketingový manažer společnosti OMV Česká republika.

Další Ionity vyroste na D1

První česká nabíjecí stanice Ionity vyrostla u čerpací stanice OMV Beroun-jih. Zkušební provoz dvou stojanů byl spuštěn již dříve, ale nyní se celá stanice rozběhla oficiálně, avšak v provozu zatím mají být stále jen dva stojany ze čtyř vybudovaných, jejichž zprovoznění se připravuje v dalších týdnech. Beroun je první lokalitou z minimálně tří připravovaných. Další stanice se začnou budovat na D1 mezi Prahou a Brnem.

Za jedno připojení zaplatí uživatel dobíjecí stanice Ionity paušální částku 205 korun bez ohledu na dobu dobíjení či typ automobilu. Pro platbu lze využít kartu RFID vydávanou jakýmkoliv poskytovatelem služeb Ionity. Platba probíhá bezkontaktně a částka je odečítána přímo z kreditu nahraného na kartě. Nabíjení však lze provádět i bez RFID karty, a to pomocí aplikace nebo na webu Ionity skrze běžnou platební kartu.

„Vstup do České republiky, která leží z pohledu dopravního vytížení přímo v srdci Evropy, je pro nás dalším milníkem. OMV vnímáme jako stabilního a osvědčeného partnera, s nímž budeme i nadále úzce spolupracovat,“ říká Michael Hajesch, generální ředitel společnosti Ionity.

Oproti nejrozšířenější síti nabíjecích stanic na území naší republiky nabízí Ionity až sedminásobný výkon. Nutno podotknout, že výkon 350 kW je prozatím značně předimenzovaný, nicméně elektromobily příští generace by již takto vysokým výkonem mělo být možné nabíjet. A tak se pomalu blíží doba, kdy nabíjení elekromobilu zabere podobně dlouhou dobu jako tankování paliva do vozu s konvenční pohonnou jednotkou.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elektřina a autonomie v ostrém provozu. Švédský tahač T-Pod nemá řidiče a jezdit bude i pro Coca-Colu

einride

Foto: Einride

Einride T-Pod je prvním autonomním tahačem s povolením jezdit po veřejných komunikacích

0Zobrazit komentáře

Pokud se někdy dostanete na švédské silnice v okolí města Jönköping a narazíte zde na pomalu jedoucí hypermoderní kamion, netrubte na něj. S největší pravděpodobností se bude jednat o tahač T-Pod švédské automobilky Einride, který nemá žádného řidiče, navíc jet rychleji stejně nemůže. Podobně pomalu bude tento elektrický autonomní tahač brzy jezdit i okolo skladů švédské Coca-Coly, se kterou Einride uzavřelo smlouvu.

Severské státy jsou známy pro svůj otevřený přístup k elektromobilům a novým technologiím, jež je doprovázejí. To je důvod, proč zde v poslední době vznikla celá řada startupů, které pracují s inovativními technologiemi alternativních pohonů a autonomních technologií. Takovou společností je i Einride a její tahač T-Pod.

Švédská společnost byla založena v roce 2016 a u jejího zrodu stáli Linnéa Kornehed, Robert Falck a Filip Lilja. Za pouhé čtyři roky své existence se jim podařilo vyvinout zcela autonomní prototyp nákladního automobilu ve dvou verzích, přičemž první z nich je již testována přímo na veřejných komunikacích, což dělá z Einride první automobilku provozující autonomní tahač na veřejné komunikaci.

einride-t-pod32

Foto: Einride

Design vozu připomíní helmu Stormtroopera

Jejich model T-Pod byl poprvé představen v červnu roku 2017 a vzbudil takové nadšení, že ještě tentýž rok projevil o jeho služby zájem potravinový řetězec Lidl a v minulém roce také německá logistická společnost DB Schenker. Ta okamžitě nasadila tahač T-Pod ve svém závodě ve švédském Jönköping, kde – prozatím na dálku kontrolovaný operátorem – převáží náklad mezi sklady a terminály komplexu. V rámci transportu nákladu se dostává i na veřejně využívanou komunikaci, na které je jeho rychlost omezena na pouhých 5 km/h.

Ve službách Coca-Coly

Einride T-Pod od té doby odvádí bezproblémovou práci, a proto si jej vyhlédl Coca-Cola European Partners (CCEP), který je oficiálním distributorem produktů Coca-Coly na území Švédska. Einride T-Pod chce CCEP nasadit ve svém skladovém centru na okraji švédského města Jordbro. Zde bude T-Pod přepravovat nápoj v již kompletně recyklovatelných PET lahvích mezi hlavním skladem a distribučním uzlem, ze kterého poputují lahve k maloobchodníkům.

einride-t-pod8

Foto: Einride

T-.Pod mezi klasickými nákladními vozy v komplexu DB Schenker v Jönköpingu

Coca-Cola se rozhodla využít tohoto vozu v rámci své snahy o co největší eliminaci produkovaných emisí. Ve srovnání se současnými kamiony by tahač Einride mohl snížit produkci oxidu uhličitého na jeden vůz až o 90 %.

Stejně jako v případě Jönköpingu, i zde musí T-Pod překonat kus cesty po veřejné komunikaci. Proto společnost v současné době řeší potřebná povolení, která vozu umožní autonomní jízdu i v tomto regionu. Celý projekt by se měl rozběhnout v několika příštích letech. Einride však doufá, že bude vše vyřízeno již během příštího roku.

„Silniční nákladní doprava je zodpovědná za přibližně 7 % celosvětových emisí oxidu uhličitého a v posledních desetiletích prošla pouze dílčími změnami. Jsme hrdí na to, že přední FMCG (rychloobrátkové zboží) společnost jako Coca-Cola European Partners se rozhodla připojit k našemu inteligentnímu hnutí,“ řekl Robert Falck, generální ředitel a zakladatel společnosti Einride.

einride-t-pod5

Foto: Einride

Einride Pod při testování na veřejně komunikaci

„Ukazují průmyslu a společnosti, že existuje lepší udržitelnější řešení pro přepravu zboží, které je také bezpečnější a efektivnější než systémy, jež dnes požíváme,“ dodává Falck.

Einride chce v co nejbližší době dosáhnout flotily čítající 200 kusů T-Podů. S tím by jí mohla pomoci nedávná investice ve výši 25 milionů dolarů (575 milionů korun) od EQT Ventrures a NordicNinja VC, za kterými stojí společnosti jako Honda, Panasonic či Omron. Investice by měla pomoci s expanzí do Spojených států, kde chce Einride otevřít pobočku v příštím roce.

ford-kava

Přečtěte si takéAuto s vůní Arabiky. Ford začal využívat kávový odpad z McDonald’s pro výrobu automobilových součástekAuto s vůní Arabiky. Ford začal využívat kávový odpad z McDonald’s pro výrobu automobilových součástek

Své inovativní koncepty v nedávné dobře předvedlo i hned několik velkých výrobců tahačů, mezi kterými nechybí například Scania se svým důlním sklápěčem bez kabiny, nebo třeba Volvo, jehož koncept Vera taktéž dává sbohem řidičům i rachotu dieselového agregátu. O své slovo se navíc hlásí i mladí hráči, mezi které patří Tesla a elektrický tahač Semi i její rival Nikola, který sází na sílu vodíkové technologie.

einride-t-pod2

Foto: Einride

Einride mají v plánu expandovat v příštím roce do Spojených států