Už nechceme být jen pro turisty, hlásí šéf Mapy.cz. S globálním rozvojem pomáhá i majitel Seznamu Ivo Lukačovič
Martin Jeřábek v Seznamu řídí Mapy.cz, Windy Maps a Jízdní Řády
Česká internetová jednička Seznam bojuje s globální konkurencí na několika frontách a jednou z nich jsou nepochybně její mapové aplikace. Zatímco s Mapy.cz cílí hlavně na tuzemské uživatele, globální Windy Maps nesou značku dalšího projektu zakladatele Seznamu Ivo Lukačoviče, kterým je Windy.com pro podrobnou předpověď počasí z celého světa.
Rozvoj obou aplikací včetně Jízdních řádů má v Seznamu na starosti Martin Jeřábek. Jeho aktuálním úkolem je přizpůsobit Mapy.cz tak, aby je uživatelé nevyužívali jen na turistiku, v čemž patří k nejlepším ve svém oboru, ale také ve městě. Tam zatím hrají prim především Google Mapy či Waze, rovněž patřící Googlu, nicméně Jeřábek chce, aby se i Mapy.cz staly z víkendové aplikace naším každodenním asistentem.
Jeřábek kromě těchto plánů v rozhovoru pro CzechCrunch mluví o tom, jaké to je konkurovat globálním gigantům Googlu a Applu, jaké další novinky mohou uživatelé Mapy.cz očekávat i o globálním rozvoji Windy Maps.
Upřímně, kterou aplikaci na navigaci používáte nejčastěji?
Mapy.cz, samozřejmě. (smích)
Používáte i ty od konkurence?
Používám je celkem pravidelně, protože sleduji, co konkurence dělá a čím bychom se mohli inspirovat. Když nám v některých oblastech ujíždí, napřeme síly a díváme se na to, jestli bychom nedokázali vymyslet něco lepšího než oni.
V čem jsou Mapy.cz lepší než ty konkurenční?
Zatím v turistických cílech, na které jsme se soustředili. Do budoucna se snažíme rozšířit do oblastí, kde zatím byla konkurence před námi. Konkrétně jde o městské cíle či dopravu.
Největší konkurence jsou Google Mapy a Apple Mapy?
Tohle jsou aplikace, které jsou u nás aktuálně nejsilnější, doplnil bych ještě Waze v dopravní navigaci.
„Pro globální konkurenci turistika není zajímavá, nedá se na ní moc vydělat.“
Jaké je konkurovat tak obrovským globálním službám?
Těžké. (smích) U turistiky je to jednodušší, protože tyto služby se na ní vůbec nesoustředí. Pro ně není zajímavá, nedá se na ní moc vydělat. Člověk si nepřiplatí za to, aby jeho rozhledna byla krásně vidět na mapě, kdežto u restaurace to smysl dává. Na druhou stranu, jsme lokální, čeští, a máme velkou základnu fanoušků, kteří nás mají rádi. Díky tomu můžeme zabojovat a budeme mít šanci ukázat, že jsme lepší.
O jaké konkrétní městské scénáře chcete Mapy.cz doplnit?
Začali jsme s integrací počasí Windy, to bylo spíš do turismu, ale hodí se to i ve městě, když třeba půjdete nakupovat. Co se týče dopravy autem, tlačíme do toho a výsledků je vidět jen pár. Máme už připravené uzavřené beta funkce a prototypy, které testujeme.
Rozšíření se tedy dočká spíš automobilová doprava?
Není to jen automobilová doprava, všechny funkce se snažíme dělat tak, aby přispěly všem našim uživatelům. To znamená, že když pojedete na kole přes národní park nebo přírodní rezervaci, řekneme vám, pokud tam bude uzavírka. Tuhle funkci jsme vytvořili tak, aby fungovala na všech způsobech dopravy i pro auta, kola a třeba i pro pěší. Další věcí, kterou připravujeme v dopravě a naši uživatelé to velmi poptávají, jsou „žížalky“.
O co jde?
Barevné žížalky nad trasou ukazující hustotu dopravy, od našich uživatelů je to nejvíc poptávaná funkce. Plus samozřejmě nad tím plánujeme postavit něco chytřejšího, abychom vám kromě hustoty dopravy dokázali pomoct i s dalšími oblastmi, třeba najít volné parkoviště nebo při delší cestě doporučit restauraci, kde natankovat či kam si dojít na záchod.
V této oblasti tedy dobíháte globální konkurenci?
Díváme se na to tak, že doteď jsme měli uživatele, kteří s námi rádi jezdí na výlety. Využívali nás na plánování tras a navigaci během výletů, ale při cestě domů si zapnuli v autě konkurenci. Když jsme se podívali do dat, 70 procent našich uživatelů jezdí na výlety autem, takže nám přijde škoda, že nás mají v kapse, ale nepoužijí nás na samotnou cestu. Přes týden s námi nejdou na nákup, nebo s námi nehledají, kde je nějaká koncertní síň. Na téhle oblasti chceme zapracovat. Když už nás mají v kapse a pustí si nás, aby nás nemuseli vypínat.
Aktuální novinkou je spolupráce Mapy.cz se systémem CarPlay od Applu. Je to potvrzení dalšího směřování?
Souvisí to s tématem dopravy. Připravovali jsme ji dlouho, po tři čtvrtě roce čekání na svolení Applu jsme se pustili do vývoje a po dvou měsících probíhalo schvalovací kolečko. Aplikace už je dostupná v App Storu. Doufáme, že něco podobného bude existovat i pro třetí strany u Androidu, ale to si asi ještě počkáme dlouho.
Další z letošních novinek byly haptické mapy pro nevidomé pro celý svět, jak se projektu daří?
Jde o unikátní věc, kterou, pokud vím, nikdo ve světě nedělá. Vnímáme ji jako CSR projekt, nechceme na ní vydělávat, děláme ji jako čisté dobro. Rozšířit tyto mapy pro nevidomé z Evropy na celý svět byla celkem technická výzva. Museli jsme dělat přepis abeced, které nejsou v latince, do Braillova písma a dělat různé nové zkratky. Zpětná vazba je pozitivní, ale nemyslíme si, že ve všech zemích světa teď budou používat naše haptické mapy.
Kolik mají Mapy.cz uživatelů?
Jsme vnímáni jako turistická aplikace, i když se snažíme měnit, ale záleží tedy na tom, jestli je sezona. V sezoně máme přes milion uživatelů denně, mimo sezonu je to přibližně polovina. A i u Mapy.cz máme pět procent zahraničních uživatelů, zahraniční mapy přitom nijak nepropagujeme. Jde o hezký příklad marketingu od ucha k uchu, kdy si o nás uživatelé sdělují navzájem.
Takže i Mapy.cz máte v jiných jazycích?
Ano, zprovoznili jsme komunitní překlady, máme aplikaci už ve dvanácti jazycích, což můžeme využít také pro Windy Maps. Lidé jsou velmi ochotní, když zjistí, že je něco takové vůbec možné, většina udělá všechny překlady za dva dny.
„Dostat se do kapes mladé generace je výzva pro celý Seznam.“
Jakým způsobem se ještě snažíte využít sílu vaší komunity?
Máme spoustu fanoušků, kteří nám posílají zpětnou vazbu na aplikaci i na mapový obsah, což nám velmi pomáhá, protože nemůžeme být všude. Přebíráme obsah ze zahraničních OpenStreetMap, které jsou taky tvořeny komunitou a máme tam nadstandardní vztahy. To je nedocenitelná pomoc.
Nenarážíte na problémy způsobeny právě tím, že jde o komunitní data?
Samozřejmě se občas objeví nějaké zaškobrtnutí, které musíme na naší straně opravit. Kdybychom však měli mapovat celý svět, asi bychom ty mapy dělat nemohli.
Co se týče rozdělení produktů, Mapy.cz jsou určeny pro český trh a Windy Maps pro zahraniční trh?
Ano, s Mapami jsme v Česku, s Windy Maps nám Ivo (Lukačovič, zakladatel Seznamu a také aplikace na sledování počasí Windy.com – pozn. redakce) pomáhá tlačit naše mapy do světa. To je super, aplikace Windy má miliony uživatelů a svézt se na této vlně je luxus.
Jsou mezi aplikacemi nějaké rozdíly například v mapách? Nebo jde o tu samou aplikaci, která je jen přeložena do angličtiny?
Z mapového hlediska je aplikace stejná, Windy Maps jsou trošku ořezány kvůli různým licenčním právům. Do budoucna se budeme snažit o to, aby byly čím dále víc zaměřeny na turisty, výjezdy do přírody, ježdění na lyžích a podobně. Mapy.cz se teď snažíme doplnit i o zmiňovanou městskou část. Obě aplikace budou mít obecně stejná data. Je možné, že ve Windy Maps budou funkce navíc, které více přizpůsobíme některým specifickým sportům.
Jak se globálním Windy Maps daří mezi uživateli?
Fakticky se rozjíždějí více než měsíc, po dvou letech od spuštění jsme udělali reboot. Starou aplikaci jsme stáhli, nahradili jsme ji klonem Mapy.cz, abychom měli jednodušší vývoj. Windy Maps je tak v podstatě klonem Map. Doteď ze strany vedení Seznamu nebyly velké tendence zahraniční mapy příliš rozvíjet, a tak jsme uvítali, že se do toho nyní zapojil majitel Seznamu Ivo Lukačovič, protože nás podpoří svou značkou Windy.com a pomáhá nám Windy Maps tlačit do světa. Těšíme se, třeba za pár let budeme i na úrovni Googlu. (smích)
Než se tam dostanete, na jaké úrovni zatím jste?
Zatím jsou to zlomky toho, co máme v Česku s Mapami, avšak rosteme. Navíc jsme mimo sezonu, ta začíná v dubnu, takže očekáváme, že tehdy půjdeme hodně rychle nahoru.
Ve kterých regionech se vám s Windy Maps daří nejvíc daří?
Zatím se snažíme obsadit evropské a další vybrané země. Hodně to záleží na tom, kde se cítí silný i Windy. Moc necílíme na kraje, kde je příliš silný turismus, ale spíš tam, kde je potenciál nabalit na aplikaci Windy i uživatele, kteří potřebují kvalitní mapový podklad.
„Mapy jsou lovebrand Seznamu.“
Kdy očekáváte, že byste Google mohli doběhnout?
Nevím, jestli je úplně dobré pouštět se do čelního souboje s Goliášem. (smích) Možná je úplně nemusíme dobíhat, uživatelům můžeme přinést i něco, co bude jiné a lepší. Lidi bychom mohli přilákat na to, co Google nenabízí, nebo to nenabízí tak dobře, jak by čekali u lokální aplikace.
Jak se díváte na to, že má konkurence jako Google a Apple výhodu možnost předinstalovat své mapové aplikace do vlastních telefonů?
Je to pro nás dost velký handicap. K novým uživatelům, kteří nás neznají, je velmi těžké se dostat. Zvlášť třeba u mladé generace – asi nebude mnoho mladých lidí, kteří shánějí turistické aplikace. Dostat se do kapes mladé generace není výzva jen pro nás v Mapách, ale pro celý Seznam.
Když se podíváme na byznys, jsou mapy výdělečným projektem?
Mapy jsou především lovebrand Seznamu a ukazují, že firma umí dělat krásné a užitečné věci, a to i bez obchodního modelu, který by jejich využívání monetizoval. Zároveň díky Mapám chodí uživatelé do Seznamu a tam už peníze vydělávají jiné produkty. Pokud vidíme potenciál vydělávat, tyto aktivity děláme, ale není to náš focus. Když se podíváme na konkurenci, byznys zaměření je tam vidět například při propagaci jednotlivých bodů zájmu.
Vy tenhle model nemáte?
U nás ho samozřejmě máme také, ale spíš se uživatelům snažíme ukázat věci, které pro ně budou užitečné během jejich cest, jestli bude hezky, kde se dobře nají.
S tím souvisí i nedávno oznámena spolupráce s Bookingem?
V našich mapách dřímala několik let, až jsme si řekli, že už je ten okamžik, kdy takovou spolupráci dokážeme využít. Integraci jsme v první iteraci, kterou máme za sebou, dotáhli daleko a funguje hezky. Díky ní se nám v mapách objevila spousta hotelů, které jsme doteď neměli, a na druhou stranu tam uživatel má jednoduchou cestu, jak si najít vhodné místo v lokalitě, která se mu zalíbí třeba při hledání výletu.
Plánujete navázat spolupráci i s dalšími podobnými platformami?
Uvidíme. Podmínky Bookingu jsou v oblasti mixování obsahu od různých provozovatelů nebo srovnávačů cen poměrně striktní. Zatím nejsme v takové rovině jako Google, který má miliony vlastních hotelových bodů zájmu. Tam si zatím vystačíme s Bookingem.
Rozhlížíte se po spolupracích s jiným druhem podobných služeb?
Koukáme se po jiných providerech, například v oblasti sdílených služeb. To jsou opět městské scénáře a zahrnují například bikesharingy a podobně.
Jde tedy o rozšíření jako například na Google Maps, přes které si může uživatel zavolat Uber?
Něco takového, chceme to dotáhnout kousek dál. Když už se budete potřebovat někam dopravit, abyste moc nemusel přemýšlet kudy, kde a jak, ale abychom vám poradili.
Kromě Map a Windy Maps máte na starosti také rozvoj Jízdních řádů. Jak probíhá jejich integrace do map?
Integrace jako taková, co se týče technologie, je bezproblémová. Co se týče produktové integrace, je trošku ve vakuu, protože se zatím soustředíme spíš na traffic a vylepšování hledání. Až začneme rozvíjet městské scénáře víc, zahrneme i multimodální plánování a na integraci městské hromadné dopravy tak přijde řada. To je nezbytné na to, abychom mohli poskytnout všechny informace, když se uživatelé potřebují přemístit. Bez ohledu na to, jestli mají jen řidičák nebo mají i vlastní auto. Jde to i bez hromadné dopravy, ale jsou lidé, kteří ji budou preferovat.
„Chceme začít dělat městské scénáře tak, aby nás uživatelé nemuseli vypnout.“
Jakým způsobem obecně přemýšlíte nad produktovým rozvojem, nejen v rámci jízdních řádů, ale celkově?
Vyvíjí se to od strategie, která je dána tím, kam chce Seznam svůj produkt směřovat.
A ta strategie vypadá jak?
Z víkendové aplikace se chceme stát aplikací na celý týden. Chceme začít dělat městské scénáře tak, aby nás uživatelé nemuseli vypnout.
Jak tato strategie souvisí s produktovým rozvojem?
Řešíme ho v rámci celého mapového týmu. Pokud máme danou oblast, kterou chceme rozvíjet, hledáme inspiraci, v ní nám pomáhá i bohatá zpětná vazba od uživatelů. Vidíme uživatelská data, která s jejich souhlasem sbíráme. A pak se koukáme na trendy na trhu, nejenom v mapových aplikacích, ale v mobilních a webových aplikacích obecně. Do procesu se zapojuje celý tým, o návrzích se bavíme s programátory, testery, kartografickou redakcí.
Na jaké problémy při vývoji, nemyslím jen v tom technologickém, ale i produktovém, nejčastěji narážíte?
U map jsou to data. Čekali bychom, že už všechna data budou otevřena, ale když se bavíme o státě nebo státních institucích, občas to tam bolí. Netěší nás to a byli bychom rádi, aby se to zlepšilo.