V čele Leo Expressu budou dva Leošové Novotní. Syna doplní otec, společně nově vlastní 90 procent firmy
Leoš Novotný mladší, zakladatel Leo Expressu
Novým předsedou představenstva dopravní společnosti Leo Express se od pátku stane Leoš Novotný starší, který je nejen otcem zakladatele firmy Leoše Novotného mladšího, ale ve světě byznysu si udělal jméno především jako majitel potravinářského gigantu Hamé. Jeho prodejem v roce 2008 získal 4,5 miliardy korun, které od té doby investuje.
Právě Leo Express je jedna z Novotného nejznámějších investicí ve firemní části jeho portfolia. Vzhledem k tomu, že rostoucí dopravní firmu zakládal jeho syn Leoš Novotný mladší, jednalo se rodinné byznysové propojení. S personálními změnami dochází také ke změnám v majetkové struktuře firmy.
Jak její zástupci prozradili pro CzechCrunch, původní minoritní akcionáři byli vyplaceni a rodina Novotných nyní vlastní více než 90 procent firmy. Zbytek náleží managementu. Nejde však o poslední změny.
„Do Leo Expressu se zároveň finalizuje vstup strategického partnera, který se očekává do konce prvního kvartálu 2020. Jedná se o nadnárodní společnost působící v železničním prostředí. Partner nepřevezme majoritu, ale přinese významný kapitál, který bude využit pro další nákup vlaků. V prvním kvartálu příštího roku zároveň dojde k posílení managementu firmy a zřízení postu výkonného ředitele, který se bude soustředit na restrukturalizaci a další růst Leo Express,“ doplňuje Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu.
Sám Leoš Novotný mladší dnes ve firmě působí jako předseda představenstva společně s generálním ředitelem Petrem Köhlerem a tuto dvojici nyní jako třetí člen doplní zmíněný Leoš Novotný starší. Osmapadesátiletý podnikatel již v Leo Expressu na významné funkci působil, do roku 2017 zastával funkci předsedy dozorčí rady.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsLeoš Novotný starší zaujme po boku svého syna a Petra Köhlera rovnou pozici předsedy představenstva. Změn se nově dočká i zmíněná dozorčí rada, kterou povede právník Stanislav Knotek, dlouholetý poradce Novotného, a doplní ho jeho dcera, advokátka Veronika Kvěch, a právník firmy Martin Stříbrný.
Leo Express se po změnách plánuje soustředit na expanzi na evropských železnicích, kde se díky liberalizaci aktuálně hraje o 22 miliard eur. „To je příležitost pro opravdu velké hráče, kteří se nebojí investovat velký kapitál a počítají s delší návratností vložených investic. Leo Express takovým hráčem je, a proto jsem se rozhodl ještě více zapojit do jeho chodu a pomoci mu v další expanzi na železnici,“ říká Novotný starší.
Po šesti letech v zisku
Železničnímu dopravci se v posledním období daří, v první polovině letošního roku přepravil 1,25 milionu cestujících, do konce roku předpokládá překonání dvoumilionové hranice. To by Leo Expressu mělo přinést obrat přes jednu miliardu korun. Podle účetní závěrky za rok 2018 přitom firma dosáhla tržeb na úrovni 297 milionů a po letech poprvé také zisku na úrovni 2,6 milionu korun.
Do černých čísel se Leo Express dostal po šesti letech působení na trhu a minimálně zčásti mu v tom pomohla také vláda. Ta po loňských volbách zavedla pro studenty a důchodce 75procentní slevy na jízdném, díky čemuž se počet cestujících vlaky navýšil a přepravce zároveň u nejdražších jízdenek za tisíc korun získával státní doplatek 750 korun, který inkasoval v nižších výších i u levnějších jízdenek.
Jeden ze zásadních momentů pro Leo Express (i další dopravce) pak přijde tuto neděli, 15. prosince, kdy na české železnici dojde k velkým škatulatům. Spolu s příchodem nového jízdního řádu totiž na mnoha státem dotovaných tratí místo vlaků Českých drah vyjedou soukromí a alternativní dopravci, mezi nimiž bude i Leo Express a také například RegioJet, Arriva či Die Länderbahn. Dominantní i nadále zůstanou České dráhy, nicméně vlaky Leo Expressu nově vyjedou na některých tratích v Pardubickém či Zlínském kraji.