Na koloběžce bez poplatků za odemčení. Lime v Praze spouští výhodnější předplatné a chce do Lítačky
Už téměř rok a půl jezdí v pražských ulicích sdílené elektrické koloběžky. Do Česka je přivezl rychle rostoucí americký startup Lime a přestože se i vzhledem k neukázněnosti či neznalosti jezdců objevují neduhy v podobě jízdy po chodníku nebo odkládání koloběžek na nevhodná místa, stává se malý, avšak hbitý dopravní prostředek pevnou součástí městské dopravy.
Naposledy zveřejnil Lime bližší čísla loni v září, kdy slavil první rok v Praze. Tehdy překonal milník v podobě milionu jízd a jednoduchým propočtem si můžeme domyslet, že od té doby jich minimálně několik stovek tisíc přibylo. Pár stovek tisíc by měl být zhruba i počet lidí, kteří si již elektrokoloběžku v Praze přes aplikaci alespoň jednou půjčili, ale přesná čísla Lime tají.
Jelikož se obecně oblíbenost koloběžek zvyšuje a využívá je stále více uživatelů, rozhodl se Lime zavést také v Praze novinku v podobě týdenního předplatné. Dosud totiž uživatel neměl na výběr a při každém zapůjčení musel zaplatit jednorázový poplatek v podobě 25 korun a následně platil za každou ujetou minutu 4 koruny.
Nově si však ti nejaktivnější a pravidelní uživatelé sdílených elektrokoloběžek mohou zaplatit Lime Week Pass, v rámci kterého mohou za 149 korun celý týden odemykat stroje bez poplatků. To jednoduše spočteno znamená, že se vám investice do předplatného vyplatí, pokud jedete za týden na koloběžce více než šestkrát. Platit však nadále musíte za každou projetou minutu.
„Naším cílem je zvýhodnit naše nejaktivnější uživatele, tedy ty, kdo využívají koloběžky k dennímu dojíždění. Chceme, aby naše služba byla pevnou a přirozenou součástí života v Praze, a jsme proto zavázáni ji maximálně přizpůsobit primárně Pražanům,“ popisuje Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.
Přestože Lime oficiální čísla opět nesděluje, odhaduje se, že zhruba polovinu jezdců na koloběžkách v Praze tvoří turisté a návštěvníci ze zahraničí, často díky tomu, že již podobné služby znají z jiných měst. Firma si proto uvědomuje, že aby oslovila ještě více domácích zákazníků, musí se ideálně co nejvíce integrovat do stávajících dopravních systémů.
Pevná součást pražské dopravy
„Aktuálně s městem pracujeme také na způsobu, jak službu Lime zaintegrovat do systému pražské Lítačky. Pro místní obyvatele by tak služba byla zase o něco výhodnější,“ dodává Ondřej Široký, podle kterého by se tak mohly stát koloběžky Lime pevnou součástí pražské dopravy. Ostatně koloběžky (i třeba kola a elektrokola) jsou často využívána právě jako doplněk k tramvaji, metru či autobusu.
Pochopitelně ne všichni ovšem nadšení z elektrických koloběžek v ulicích sdílí. Svou vinu na tom má jak jejich provozovatel, tak často také neukáznění jezdci, kteří buď nedbají pravidel, nebo je vůbec neznají. Klíčové je například to, že pro koloběžku platí stejná pravidla jako pro kolo, tedy že nesmí na chodník. Na něm se ale koloběžky stále běžně objevují, s čímž se snaží Lime průběžně bojovat a edukovat své uživatele.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDohady probíhají například Praze 2, kde vedení městské části proti sdíleným koloběžkám v loňském roce usilovně bojovalo, a nově se k jejich bojkotu přidala i Praha 1. Její radnice se rozhodla zavést zákaz vjezdu elektrických koloběžek do pěších zón v centru s tím, že se však zákaz nemá dotknout jízdní kol, elektrokol ani bezmotorových koloběžek.
Také na vlastní, soukromé elektrokoloběžky navíc mají mít Pražané možnost obstarat si povolení k vjezdu, a tak je evidentní, že je zákaz mířen právě proti koloběžkám Lime. „Nevidíme smysl v tom okamžitě vše zakazovat, vždycky nejprve vedeme jednání, ve kterém se snažíme nastavit férové podmínky pro obě strany. Chceme, aby se na Praze 1 dobře podnikalo, ale podnikání nesmí obtěžovat místní obyvatele,” vysvětluje radní pro dopravu David Skála.
„Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ dodává Skála. Společnosti Lime se nicméně takový přístup logicky nelíbí, navíc tvrdí, že na požadavky reaguje a například v pěších zónách své uživatele pokutuje.
„Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku. Něco takového je zcela nepřípustné,“ hlásí Ondřej Široký, podle kterého vede Lime debaty s magistrátem o podobě nového memoranda tak, aby provoz koloběžek v Praze vyhovoval všem.
Vzhledem k tomu, že v těchto dnech dochází na Praze 1 k výměně politického vedení, není ani jasné, jak se bude dál vyvíjet případný zákaz zeleno-bílých koloběžek Lime na pěších zónách. Široký tak či tak věří, že se podaří jeho firmě i dalším provozovatelům podobných dopravních prostředků domluvit na novém memorandu, který stanoví jasná pravidla pro bezpečný a udržitelný pohyb ve městě.