Pro ještě lepší výcvik pilotů. Čeští VRgineers přidávají svým brýlím pro virtuální realitu rozlišení 8K

Filip HouskaFilip Houska

vrgineers-xtal

Foto: VRgineers

Headset XTAL na hlavě pilota

0Zobrazit komentáře

Jakmile se zmíní Česko v kontextu s virtuální realitou, jako první se nabídne veleúspěšná hra Beat Saber, která virtuální realitu kombinuje s hudebními podklady a stala se natolik zásadní, že celé studio Beat Games, které za ní stojí, koupil samotný Facebook. Tuzemský VR rybníček však skrývá i další významné hráče, mezi které patří i firma VRgineers zaměřující se na vývoj unikátních brýlí.

Tým, kterému velí Marek Polčák, již několik let operuje s headsetem zvaným XTAL, jehož technologická síla se promítá především do segmentu profesionálů a průmyslu. Díky pokročilým zobrazovacím schopnostem a vysokému rozlišení pak velmi dobře slouží i automobilkám k prototypování nebo pilotům amerického letectva, kteří v něm simulují let.

Co do technologické vyspělosti a kvality obrazu v tomto segmentu prakticky nenajdete lepší řešení, což reflektují i investoři. Loni v září VRgineers uzavřeli úspěšné investiční kolo vedené Y Soft Ventures, díky kterému mělo do firmy přitéct až padesát milionů korun, přičemž do nich vstoupil i podnikatel Leoš Navrátil nebo zakladatel Vivantisu Martin Rozhoň. Tím navíc VRgineers nekončí.

vrgineers-XTAL10

Foto: VRgineers

VR brýle XTAL od VRgineers

V průběhu nedávného veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas tuzemská firma představila další generaci svých brýlí XTAL, která přichází s několika podstatnými novinkami. Tou hlavní je podpora horizontálního rozlišení 8K v LCD displeji, díky němuž může headset na jedno oko zobrazovat vizuální obsah ve 4K.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky tomu mohou VRgineers zaručit ještě kvalitnější obraz, který je navíc doplňován o zcela novou technologii „foveated rendering“. Pomocí ní brýle zobrazují ve vyšší kvalitě pouze tu část obrazu, jež uživatel skutečně sleduje, čímž šetří nároky ostatních komponent.

Ještě větší důraz na čočky i sledování pohybu

Výhodu oproti konkurenčním výrobcům drží VRgineers také v použitých čočkách. Protože při vývoji prvních generací brýlí nemohli najít takové řešení, které by splňovalo jejich požadavky, rozhodli se pro výrobu vlastních, které rovnou obohatili o 180stupňový zorný úhel.

Z toho mohou těžit především designéři, kteří například při prototypování vozu uvidí jeho větší část a přiblíží se obrazu z reálného života. Proto tvůrci tyto čočky znovu zdokonalili s cílem odstranit mikronepřesnosti, jež mohou vést ke vzniku drobných rozostření. V návaznosti na to headset vybavili rychlejší technologií pro sledování pohybu očí, která dosahuje frekvence až 210 snímků za vteřinu.

marek-polcak-vrgineers4

Foto: VRgineers

Marek Polčák, zakladatel a CEO VRgineers

„Naši zákazníci mají nejvyšší nároky na kvalitu obrazu a imersi. Abychom splnily jejich očekávání, používáme v XTALu pouze ty nejpokročilejší technologie,“ vysvětluje CEO a spoluzakladatel VRgineers Marek Polčák, který odkazuje na nové klienty včetně americké vesmírné agentury NASA.

Včetně inovativního komunikačního rozhraní

Vedle toho, že je nový model headsetu XTAL optimalizován i pro nejvýkonnější profesionální grafickou kartu NVIDIA Quadro RTX 8000 a skrývá mimo jiné modul pro smíšenou realitu, přichází také s komunikačním standardem VirtualLink. Ten celý zážitek z používání posouvá vstříc komfortnějšímu využití.

janrezab

Přečtěte si takéPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan ŘežábPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb

Prostřednictvím VirtualLinku je totiž možné napájení, obrazový signál i přenos dat řešit pouze jedním USB-C kabelem, který se v posledních letech těší velké oblibě. Odpadá tedy nutnost používá tří a šesti separátních kabelů.

Všechny tyto aspekty produkt od VRgineers dostanou do pozice, ze které si mohou dovolit oslovovat i například americké námořnictvo a námořní velitelství pro letecké systémy, s nimiž už nyní mají spolupracovat na tréninkových simulátorem. Nehledě na to, že se v listopadu spojili se startupem Pocket Virtuality, s nímž pracují na takzvané virtuální teleportaci.

vrgineers-xtal-simulator

Foto: VRgineers

Brýle od VRgineers lze využívat pro výcvik pilotů

Od terminálů po check-iny a obchody. Apple Mapy nově nabízí podrobnou interiérovou mapu pražského letiště

Filip HouskaFilip Houska

letiste-apple-mapy

Foto: Letiště Praha/CzechCrunch

Pražské letiště je nově celé v Apple Mapách včetně vnitřní navigace

0Zobrazit komentáře

Letiště mohou být pro řadu lidí naprostým labyrintem. Ačkoliv v celkové orientaci cestujícím pomáhají navigační cedulky a mnohdy i ochotný personál, nováčci si o daném letišti raději udělají obrázek s předstihem a podle informací z internetu nebo od svých známých zjistí, kam se na místě budou muset nejspíš vydat. Někdy však mohou pomoci také mapy v mobilních zařízeních, což se nyní týká i letiště v Praze.

Pražské Letiště Václava Havla se nově připojuje do seznamu mezinárodních letišť, pro které Apple vytváří interiérové mapy pro snazší orientaci v tom, kde se nachází jednotlivé záchytné body, bez nichž by třeba nemuseli vůbec odletět. Tuto novinku přináší konkrétně Apple Mapy, systémové mapové rozhraní od Applu, kterým je vybaven každý iPhone a iPad (potažmo i Mac).

Hlavními body nové interiérové mapy jsou pochopitelně dva letištní terminály, při jejichž přiblížení dostanete detailní pohled na všechna důležitá místa. Snadno tak zjistíte, kde se nachází bezpečnostní a pasové kontroly, odbavení nebo výdej zavazadel včetně jejich identifikačních čísel. Zobrazení je skutečně detailní, nechybí ani zobrazení sebemenších uliček, a tak je orientace či navigace na letišti značně jednodušší.

apple-maps-letiste-praha-2

Foto: CzechCrunch

Nové detailní rozhraní map na Letišti Václava Havla Praha

„Pomocí interiérové mapy se cestující mohou snadno orientovat v letištních terminálech, jejich cesta letištěm tak bude příjemnější, rychlejší a efektivnější. Aplikace může být užitečná i těm, kteří rádi plánují dopředu a chtějí se na cestu připravit. Ještě před odjezdem na letiště se tak mohou virtuálně porozhlédnout po terminálu, z něhož budou odlétat,“ říká Ondřej Svoboda, manažer marketingové komunikace a korporátní identity provozovatele Letiště Praha.

Důležitou (ač vcelku logickou) funkcí je i zobrazování aktuální polohy cestujícího, díky čemuž může přesně vědět, kde se nachází a jakým směrem má ideálně pokračovat. Právě v tom je novinka v Apple Mapách hodnotná, jelikož uvnitř budov často nemusí přesná poloha fungovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co se týče nabídky doplňkových služeb, i ty jsou v rámci pražského letištního rozhraní v Apple Mapách zahrnuty. Na základě malých oranžových teček tak cestující mohou zjistit, kde se nachází nejbližší restaurace, kavárny nebo obchody s oblečením a dalšími doplňky. Snadno najdou i směnárny, trafiky, bankomaty a také třeba toalety, informační přepážky, dětské koutky, eskalátory či kanceláře asistenční služby.

apple-maps-letiste-praha-1

Foto: CzechCrunch

V rozšíření lze snadno vyhledávat i kategorie podniků

Jednotlivé plochy jsou v mapách od Applu vyznačovány barevně, díky čemuž lze rychle určit ohraničení daného prostoru a alespoň okrajově spočítat, v jaké vzdálenosti se od nich nachází. Hlavní haly a chodby mají bílý nádech, prodejny jsou vybarveny šedě a bezpečnostní kontroly světle červeným odstínem. Funkce rozlišuje i poschodí, a to prostřednictvím béžových ploch, přičemž lze mezi nimi jednoduše přepínat.

Obdobně fungují i Google Mapy

Letiště Václava Havla Praha je teprve patnácté evropské letiště (a 74. na světě), které toto detailní interiérové rozhraní v Apple Mapách podporuje. Opět se tedy ukazuje, že Apple na Česko nezapomíná, což bývá dlouhodobou námitkou fanoušků této značky. Stačí si vzpomenout, že i pražské metro a obecně celá městská doprava je uvnitř map od Applu velice dobře zapracovaná a spolehlivě fungující, co se týče časů odjezdů, výčtu nástupišť a podobně.

janrezab

Přečtěte si takéPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan ŘežábPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb

Na druhou stranu nelze opomenout ani Google Mapy, z hlediska počtu uživatelů mnohem zásadnější mapové rozhraní, než jsou Apple Mapy. I ty nabízí poměrně podrobné informace na pražském letišti založené na dost podobné struktuře. Oproti verzi od Applu nabízí i zastávky autobusů, které se nachází v těsné blízkosti terminálů. Pro uživatele iPhonů a iPadů ale může hrát prim to, že je například podporována hlasová asistentka Siri nebo zkrátka využívají primárně aplikaci od Applu.