Tomáš Jízdný má za sebou první rok jako jeden z nejmladších angel investorů v Česku. Do pěti projektů vložil 14 milionů
Tomáš Jízdný
Tomáš Jízdný se v průběhu loňského roku stal jedním z nejmladších angel investorů u nás. Sedmadvacetiletý podnikatel založil platformu Rozjízdný, pomocí které investuje do projektů pozitivně měnících a rozvíjejících tuzemské školství. Jen za poslední rok pak stihl do pěti projektů vložit celkem čtrnáct milionů korun a porozhlíží se po dalších investičních příležitostech.
„Oblast vzdělávání a školství vidíme jako klíčovou a věříme, že společně můžeme něco změnit. Nesmíme však vynechávat učitele, když chceme měnit školství, ani technologické firmy, když chceme výuku modernizovat, ale ani studenty, když chceme, aby se chopili svých příležitostí,“ popisuje Jízdný.
Ve své platformě tak dává prostor projektům reagujícím na konkrétní problémy ve školství a vzdělávání, ale také těm s vizí a cílem něco zlepšit. Může tak jít o projekty orientované na technologie a virtuální realitu nebo projekty snažící se o propojení studentů s praxí.
Podnikatelský příběh Jízdného začal v roce 2013, kdy společně s Ondřejem Kaniou založili vzdělávací skupinu JK Education. Pomocí ní vysílali studenty na prestižní školy v zahraničí a v Česku provozovali tři vlastní soukromé školy. Koncem roku 2018 se však Jízdný rozhodl z firmy po pěti letech kvůli neshodě na dalším směřování odejít. JK Education pro svůj další rozvoj tehdy získalo silného finančního partnera, investiční společnost Espira Investments, a Jízdný svůj poloviční podíl prodal za desítky milionů korun.
Díky tomu získal kapitál, aby se mohl věnovat podpoře dalších projektů v oblasti vzdělávání. Za tímto účelem založil zmiňovanou platformu Rozjízdný a během prvního roku fungování spustil pět projektů, na kterých se podílí celkem 47 kolegů a do kterých investoval celkově čtrnáct milionů korun.
Dostat české studenty do zahraničí
Mezi první představené projekty patří agentura Education.cz, se kterou chce studentům pomoci dostat se na prestižní zahraniční školy, ať už střední nebo vysoké. Podle vlastního průzkumu je poptávka po studiu v zahraničí vysoká – ze 642 středoškoláků o něj má zájem 69 procent českých studentů a až 86 procent slovenských. Často si prý však nevěří.
„Čeští studenti mají dlouhodobě strach ze studia v cizím jazyce, nicméně často se spíše podceňují,“ komentoval výsledky průzkumu Jízdný. „Naším cílem je, aby měli studenti dostatek informací a podpory, aby jim nic nebránilo udělat ten první nejdůležitější krok.“
Studenty však nechce jen tak poslat na nějakou školu, naopak jim chce pomoci vybrat takovou, která bude všem stranám maximálně vyhovovat. Pro někoho to může být například v Americe, pro jiné však i ve Velké Británii nebo v sousedním Německu.
„Nejde nám jen o to, abychom poslali studenta na nějakou školu, a odškrtli si, že máme splněno. Chceme mu pomoct vybrat. Jsi nejlepší na IT? Pak je nejlepší škola MIT, ale stojí tolik peněz a aby ses tam dostal, musíš na sobě dva roky tvrdě pracovat a splnit následující podmínky. Jsi ochotný to podstoupit? Máš na to peníze, nebo potřebuješ půjčit? Jestli na všechno odpoví ano, jdeme do toho,“ načrtl fungování platformy Education.cz Jízdný pro CzechCrunch.
Vlastní střední škola se zaměřením na moderní technologie
Studentům však rodák z Brna nechce jen zpřístupňovat studium kvalitních škol v zahraničí. Aby zlepšil školství ve své domovině, koupil jednu z pražských středních pedagogických škol Futurum a díky tomu chce měnit, jak v českých školách probíhá výuka.
Futurum je specifické především tím, že jde o takzvanou školu vlastního obsahu, kde si učitelé sami ve velké míře tvoří materiály, které ve výuce využívají. Podle Jízdného je důležité, aby při změně systému českého vzdělávání spolupracovaly všechny složky, a proto do diskuze o vývoji školy zapojuje i učitele a studenty.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Myslím, že jeden projekt školství nezmění. Pokud chceme, aby se někam posunul systém, musíme se aktivně zabývat všemi jeho částmi. Proto jsem se rozhodl koupit střední školu. Je to další krok, díky kterému chceme posunout vzdělávání kupředu,“ vysvětlil strategický krok Jízdný, který ve Futuru získal padesátiprocentní podíl s tím, že druhou polovinu od zakladatelů školy, manželů Marečkových, odkoupí po dvou letech.
Nové metody v pedagogické škole přitom současné vedení školy ve spolupráci s Jízdným zavedli již se startem současného školního roku. Ty souvisely také s investicemi do využití moderních technologií ve výuce a mezi partnery patří Microsoft, Techambition, Edookit, Hardwario či VR_Musashi.
Aby praxe ve firmách dávala smysl
Jednou z loni oznámených investicí platformy Rozjízdný byla také služba Xflow.cz, zprostředkovávající kontakt mezi firmami a studenty středních a vysokých škol, kteří mají zájem o stáže v konkrétních oborech. Oblast praxí je totiž podle zakladatelů platformy, Dominika Růžičky a Lukáše Apolenáře, v Česku pořád nedostatečná.
„Praxe je důležitou součástí vzdělávání pro budoucí kariéru, proto projekt Xflow skvěle zapadá do toho, co děláme. Pokud chceme měnit české školství, musíme počítat také s firmami a propojit je se studenty už během studia,“ vysvětluje Jízdný, ke kterému se při investici do projektu přidal také Tomáš Hülle a Soňa Jonášová.
Firmy platforma zaujala a od svého spuštění se do ní zapojily desítky společností různých oborů. Patří mezi ně například Unilever, Coca-Cola, Siemens nebo třeba Kiwi.com, další desítky by se měly přidat ještě v průběhu letošního roku na základě aktuálně probíhajících jednání o spolupráci. Samotným firmám dokáže Xflow pomoct i s budováním stážistické kultury, například v podobě školení, pokud se stážisty nemají zkušenosti.
„Už na začátku existence ukazujeme, že je možné pomáhat k pozitivní změně systému.“
Studenty podporuje také další projekt, do kterého Jízdný vložil peníze již loni, spuštění se však dočká až v průběhu letoška. VisitSchools chce propojovat studenty rozhodující se, kam ve svém studiu pokračovat, se školami, které se chtějí studentům blíže představit. Zaměřit se plánuje zejména na školy ve Spojených státech, prostor ale dostanou i jiné země.
Vše má přitom fungovat na technologii Oktium propojující online a offline komunikaci. Student tak nemusí utrácet mnoho peněz a přímo ze svého domova může například díky kolegovi „na druhé straně“ navštívit jakoukoliv školu na světě a zeptat se na cokoliv, co ho zajímá.
Strategické webdesign studio
Ne všechny projekty, které platforma Rozjízdný podpořila, se však týkají přímo vzdělávání. Příkladem je webdesignové studio Webite zabývající se tvorbou webů od UX po SEO. Jako technologická firma tvoří v rámci platformy strategickou roli při spolupráci s vybranými projekty, pomáhá s výběrem osvědčených dodavatelů a posuzuje také technologickou náročnost nově přihlášených projektů.
Webite zakladatele Martina Weigela, který předtím působil na volné noze, za první rok fungování získalo již dvacet klientů a řadí mezi ně například Solitea a její iDoklad nebo Agrotec Group.
První rok fungování platformy Rozjízdný tak její zakladatel hodnotí pozitivně. „Podařilo se nám rozjet hned několik projektů soustředících se na nejrůznější oblasti, ty spolu však vždy tvoří strategické synergie. Již teď plánujeme rozvoj stávajících projektů a jednáme o vstupu dalších,“ popisuje Jízdný.
„Podporujeme skvělé projekty, které už na začátku své existence ukazují, že je možné vytvořit něco smysluplného a fungujícího a pomáhat tak k pozitivní změně systému. Je to však pouze začátek, v příštích letech se posuneme zase o kus dál,“ dodává Jízdný mírně tajemně.