České banky už nevzhlíží k Zonky s takovým respektem a mění se trh. Proč Home Credit zařízl jejich expanzi
Pavel Novák, CEO Zonky
Velké plány s expanzí po Evropě, budování nového globálního brandu a také nový investor. O tom ještě před několika týdny s úsměvem hovořil šéf tuzemské půjčkové služby Zonky Pavel Novák. Jenže teď je všechno jinak. Zonky za hranice vůbec nevykročí, nový brand Benxy se ukládá k ledu a plánovaný rychlejší růst je ve hvězdách.
Co se stalo? Podle našich informací si Pavel Novák skutečně nevymýšlel, když koncem loňského i začátkem letošního roku hovořil o tom, že se Zonky chystají vstoupit do Španělska. Ostatně pro ty účely se firma stojící za Zonky před pár měsíci přejmenovala na Benxy, což měla být nová evropská značka platformy, na níž si mezi sebou lide půjčují peníze.
Klíčové však je, že za Zonky stojí finanční skupina Home Credit, patřící do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která celé Zonky platí. A její šéfové teď luskli prsty a prakticky ze dne na den ambiciózní plány na expanzi fintechového projektu shodili ze stolu. Stejný osud pak potkal Velvon, což měla být nová digitální banka v Německu.
„Nové vedení skupiny Home Credit International, do které patříme, pečlivě zvážilo plány Zonky v zahraničí, a rozhodlo upustit od záměru rozšířit činnost Zonky do zahraničí,“ uvedl pro CzechCrunch Jan Sladovník, marketingový šéf Zonky. Bral se prý mimo jiné ohled na vývoj světové ekonomiky a firma se teď bude plně soustředit na český trh.
Rozhodnutí to bylo minimálně pro Zonky nečekané. Vše se připravovalo na vstup do Španělska a podle našich informací ho Home Credit zastavil skutečně ze dne na den. Neodnesly to jen expanzní plány Zonky, ale také projekt Velvon, který představoval novou banku, budovanou po vzoru Air Bank pro německý trh.
„Velvon měla být moderní digitální banka pro Německo. Vývoj začal bezmála před dvěma roky. Já jsem se k týmu připojil po prvních pěti měsících a měl jsem pomoci s přenesením některých konceptů, které jsme úspěšně implementovali v Zonky. Zonky i Velvon patřily do stejného impéria Petra Kellnera,“ popsal na svém blogu Roman Pichlík, který vedl vývoj a o zastavení projektu se s kolegy dozvěděl minulý týden.
Home Credit se chtěl původně se svými digitálními finančními službami rozšiřovat i po Evropě, ale nakonec zařadil zpátečku. Vedle svého domácího trhu (pokud za něj budeme brát ten český, byť samotný Home Credit International je dnes holandská firmu) se chce nyní skupina soustředit především na svůj byznys v Asii.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Padlo rozhodnutí nerozptylovat se a soustředit se na naše klíčové, rychle rostoucí trhy v Asii,“ potvrzuje pro CzechCrunch rozhodnutí Home Creditu jeho mluvčí Milan Tománek. A co se změnilo od ledna, kdy se ještě počítalo s evropským rozvojem Zonky i otevřením nové banky v Německu?
„Jde o trendy v globální i evropské ekonomice i na trhu, třeba že N26 zřejmě odejde z post-brexitové Británie, o to, že české banky už nevzhlíží k Zonky s tím respektem jako na počátku, jakkoliv její úvěrové portfolio vyrostlo vynikajícím způsobem, ale Zonky budou se stejnou energií dále přicházet s novými produkty a znovu trh překvapovat,“ vysvětluje Tománek.
Jinými slovy se Home Credit rozhodl jít raději pro něj jistější cestou rozvoje fungujícího byznysu v Asii, než se pouštět do větších věcí na složitějším evropském trhu.
„Vypadá to, že si nové vedení Home Creditu vše vyhodnotilo tak, že na expanzi na nové trhy není správný čas a bude se soustředit na trhy zřejmě převážně na Asii. Vše se přitom děje v době, kdy zisk Home Creditu roste. Vypadá to tedy, že se nové vedení nechce pouštět do nových dobrodružství v čase, kdy se množí zprávy o zpomalování světové ekonomiky,“ říká Jiří Hovorka, redaktor webu Peníze.cz.
Na platformě Zonky loni bylo téměř 90 tisíc lidí, kteří chtěli půjčit peníze, a na druhé straně necelých 35 tisíc těch, kteří jim byli ochotní půjčit. Celkem se tak profinancovalo přes 10 miliard korun, ale už nepoměr v počtu lidí na obou stranách naznačuje, že nešlo o ideální stav, protože zatímco klienti si chtěli půjčovat průměrně 150 tisíc korun, investor průměrně nabízel jen 40 tisíc korun.
Málo nás kopírují
V praxi tak musí velkou část půjček na Zonky lepit velcí institucionální investoři, což není nikdo jiný než PPF, respektive firma z této skupiny. Je možné, že i tento fakt mohl hrát v rozhodnutí Home Creditu, který taktéž patří pod PPF, roli, avšak to nikdo ze zástupců komentovat nechce. Šéf Zonky nám však vysvětlil, co myslí Home Credit výše zmíněnou ztrátou respektu u českých bank.
„Naší misí je kultivovat český finanční trh. Vidím řadu věcí, které od nás banky postupně kopírují, a my jsme za to rádi. Vnitřně se motivujeme tak, že když se stane, že měsíc či dva nezachytíme něco, co od nás ostatní kopírují, máme pocit, že ztrácíme respekt a málo měníme trh,“ říká Pavel Novák a odkazuje například na loni spuštěnou službu Rentiér, která investuje za investory a ti nemusí prakticky nic řešit.
V Zonky zkrátka chtějí ukazovat, že technologie nejsou jen buzzword a mohou sloužit lidem i ve finančních službách. „Skutečnost je taková, že od dob, kdy existujeme, se úrokové sazby úvěrů snížily téměř na polovinu, banky se učí digitalizovat plnou cestu k úvěru a podobně,“ říká Novák, který čekal, že se službou Rentiér udělá na českém trhu větší rozruch.
Jelikož se teď už nebude muset rozptylovat zahraniční expanzí, přijde hlavní zaměření opět na český trh a rozvoj produktu. Náhlé změny prý neohrozí ani nastavené finanční plány, kdy se Zonky měly v letošním roce začít otáčet do černých čísel.
„Český byznys není zrušenou expanzí nijak dotčen, plány zůstávají,“ potvrzuje Novák. V našem rozhovoru před rokem a půl předpovídal, že tzv. break-even nastane v listopadu 2020, a v podobném duchu hovořil i koncem loňského roku. Půjčky v zahraničí už k tomu ale nepomohou, stejně jako nový investor, který měl na Zonky čekat právě ve Španělsku.