Půl minuty za 128 milionů korun. Na Super Bowlu se v reklamách objevili nové seriály od Marvelu, James Bond i hrad Bouzov
Ačkoliv nám to tak nepřijde, včera proběhl jeden z největších sportovních svátků světa, alespoň co se sledovanosti týče. Nemluvíme ani o olympiádě, ani o finále mistrovství světa v hokeji či fotbale, ale o finále severoamerické National Footbal League. Zatímco nás Evropany nechává tato událost víceméně chladnými, ve Spojených státech se jedná o nejvýznamnější sportovní svátek roku, který připoutá k televizním obrazovkám obrovské množství diváků a ze stadionu se na daný večer stane zlatá pokladnice, do které jsou sypány miliardy dolarů.
Největší, nejdražší, nesledovanější, nezajímavější, to všechno jsou adjektiva, kterými můžeme zcela bez rozpaků titulovat sportovní událost jménem Super Bowl. Sportovní akce, kterou vrcholí sezóna NFL, má tu magickou schopnost, že dokáže vylidnit ulice amerických velkoměst i těch nejzapadlejších vesniček. Ze stadionu, na kterém se akce odehrává, se stane malý středobod vesmíru, plný celebrit, motivovaných sportovců, nadšených fanoušků, a hlavně obrovského množství peněz.
U televize je skoro každý
Průměrně Super Bowl přiláká k televizním obrazovkám až 100 milionů diváků, což z něj dělá jedno z vůbec nejsledovanějších vysílání na celém světě. Diváci se těší nejen na skvělý duel dvou nejlepších týmů sezóny, letos Kansas City Chiefs (který zvítězil 31-20) a San Francisco 49ers, ale také na bohatý doprovodný program plný uměleckých vystoupení a další zábavy. Tento rok například živě vystoupily zpěvačky Shakira a Jennifer Lopez.
Obrovská pozornost, kterou na sebe Super Bowl strhává, využívají ke svému zviditelnění i nejrůznější společnosti. K Super Bowlu tak neodmyslitelně patří také reklamy, což zní trochu otravně, ovšem reklamy vysílané v rámci Super Bowlu nejsou klasickými reklamními spoty známými z televize.
Reklama za stovky milionů
Díky obrovské sledovanosti je reklamní prostor neskutečně drahou záležitostí. Jen letošních 30 vysílacích sekund vyšlo každou z prezentujících se společností na bezmála 129 milionů korun. To je důvod, proč odvysílané spoty musí být co nejvíce originální a marketingově silné, jak to předvedl Volkswagen v roce 2012 ve své reklamě na nový Passat.
Spoty jsou často tvořeny výhradně pro účely Super Bowlu. Bývají vtipné, plné známých osobností a vizuálně velice podmanivě zpracované. Navíc zlatem vyvážené sekundy (jedna letos vyšla na zhruba 4,2 milionu korun) si mohou dovolit koupit jen ti největší a nejbohatší. V letošním výčtu tak nechybí taková jména jako americký prezident Donald Trump, Marvel, Amazon, Microsoft, Google, Facebook, Audi a mnoho dalších.
Níže se můžete podívat na náš výběr těch nejzajímavějších reklam z letošního Super Bowlu s pořadovým číslem 54.
Facebook pojal svou reklamu velice dynamicky. Během 60 vteřin se snažil upozornit na výhody používání facebookových skupin pro volnočasové aktivity. S touto prezentací mu pomohl Chris Rock a Sylvester Stallone.
Délka spotu: 60 sekund
Zaplacená částka: přes 252 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=B0uYOOTz6kk
Google se letos stal jednou z mála společností, když nepoužil humor, ani celebrity, ale dojemnost. Jeho spot představoval muže vzpomínajícího na svou, nejspíše zesnulou, ženu. K tomu použil Google Assistant, který mu zobrazoval společné fotografie.
Délka spotu: 90 sekund
Zaplacená částka: přes 386 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=6xSxXiHwMrg
Microsoft
Microsoft vzdal svým spotem čest Katie Sowers, první ženské trenérce v historii Super Bowlu. Spot byl především motivační a snažil se dokázat, že přetvářet historii může kdokoliv.
Délka spotu: 60 sekund
Zaplacená částka: přes 252 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=_xPn4DXIj5w
Amazon
Amazon vsadil na velice vtipnou notu a svůj chytrý reproduktor. Spot, ve kterém si známá moderátorka Ellen DeGeneres představuje, co dříve lidé dělali bez reproduktoru Alexa, se částečně natáčel v Česku a na jednom ze záběrů tak můžete vidět i hrad Bouzov.
Délka spotu: 90 sekund
Zaplacená částka: přes 386 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=RF9t2rFmTVE
Marvel Entertainment
V Marvelu využili 30 sekund pro prezentaci tří nových seriálů vysílaných prostřednictvím streamovací platformy Disney+. První se bude točit kolem postav Falcona a Winter Soldiera, druhý připravovaný seriál bude sledovat příběhy Lokiho a seriál jménem WandaVision vrátí marvelovské charaktery Wandy Maximoff a androida Visiona. Dobrou zprávou je, že všechny postavy budou ztvárněny stejnými herci jako v dřívějších snímcích Marvelu.
Délka spotu: 30 sekund
Zaplacená částka: bezmála 129 milionů korun
Universal Pictures
Svých 30 sekund využil také Universal Pictures, aby odprezentoval trailer na nejnovější dobrodružství agenta s povolením zabíjet. No Time to Die, jak se snímek jmenuje, by měl být posledním filmem, ve kterém bude James Bond ztvárněn Danielem Craigem. Nebude chybět akce, nádherné scenérie, ani záporák v podání Remiho Maleka, držitele Oskara za hlavní roli ve filmu Bohemian Rhapsody.
Délka spotu: 30 sekund
Zaplacená částka: bezmála 129 milionů korun
Audi
Své zastoupení zde již každoročně měly i automobilky. Nechyběl spot od Hummeru, Hyundai, ani Audi, které taktéž vsadilo na známou tvář a za volant svého elektrického e-tronu posadilo Maisie Williams, představitelku Aryi Stark ze seriálu Hra o trůny. Ta v otráveném městě zazpívala song Let it Go z filmu Frozen a rázem se nálada celého města změní.
Délka spotu: 60 sekund
Zaplacená částka: přes 252 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=WvEAklsAAts
Jeep
Jeep připomněl film Na Hromnice o den více, ve kterém Bill Murray prožívá jeden a ten samý hromnicový den neustále dokola. Tentokráte k tomu dostal nový Jeep Gladiator a stále se opakující den tím dostal zcela nový rozměr.
Délka spotu: 61 sekund
Zaplacená částka: přes 256 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=AnhzGUcENWo
Donald Trump
Prostor pro sebeprezentaci si ukrojil i Donald Trump. V rámci své nadcházející volební kampaně odvysílal video, ve kterém upozorňuje na justiční reformu a propuštění Alice Johnsonové původně odsouzené k doživotnímu odnětí svobody.
Délka spotu: 30 sekund
Zaplacená částka: bezmála 129 milionů korun
I promised to restore hope in America. That includes the least among us. Together, let’s KEEP AMERICA GREAT!
Text TRUMP to 88022 if you liked our Super Bowl ad! pic.twitter.com/Lgjt53B7QX
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) February 2, 2020
Rocket Mortgage
Na závěr přidáme ještě jeden velice povedený spot, který má na svědomí hypoteční společnost Rocket Mortgage. V její reklamě vystoupil Jason Momoa, který představil svůj dům, v němž může být skutečně sám sebou, což je obrázek, který se od Momoy, jak se prezentuje na veřejnosti, dost značně liší.
Délka spotu: 80 sekund
Zaplacená částka: přibližně 336 milionů korun
https://www.youtube.com/watch?v=g2ERWFMLptw