Úspěšný seriál The Mandalorian byl natočen téměř bez zelených pláten. Podívejte se, jak revoluční systém funguje

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-mandalorian-ilm

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian

0Zobrazit komentáře

I kdyby měl být The Mandalorian zdaleka nejdražším seriálem všech dob a na první řadu dostal stejný rozpočet jako nový film Star Wars, stále by si nemohl dovolit stejné vizuální efekty. Jednak si nemůže dovolit strávit tolik času v post-produkci a jednak by stejným obnosem musel pokrýt více než dvojnásobnou délku. Společnost vytvářející speciální efekty, Industrial Light & Magic (ILM), však nyní na videu poskytla fascinující pohled do řešení tohoto problému.

Pokud je to možné, nejlepší je vždy natáčet ve skutečných lokacích nebo kulisách a pracovat v co největší míře s „praktickými“ efekty, jak to typicky dělá například Christopher Nolan. Výsledkem je v mnoha případech uvěřitelnější konečný film, jednodušší práce s kamerou a kromě dalších aspektů i výkony herců, kteří si nemusí představovat, na co reagují, ale mohou se soustředit na samotný přednes.

Čím více je ovšem dění filmu vzdáleno každodenní realitě, tím náročnější až nemožné je se tímto pravidlem řídit. Filmy Star Wars se většinou snaží v co největší míře využívat modely a loutky, s produkcí cestovat na vzdálená místa připomínající cizí planety a stavět obrovské sety i pro jednotlivé scény. Ani vysokorozpočtový seriál typu The Mandalorian si něco podobného nemůže dovolit, nemluvě o tom, že někdy se velkým zeleným plochám před kamerou zkrátka nelze vyhnout.

Proto může mít nový systém použitý při tvorbě hraného seriálu ze světa Star Wars dalekosáhlé důsledky pro natáčení jakéhokoliv typu projektu. Zelené plochy, které mají být nahrazeny virtuálním prostředím až na obrazovce počítače v postprodukci zcela nahrazuje velkými LED obrazovkami postavenými kolem celého natáčecího placu. 

Virtuální prostředí zobrazují rovnou při natáčení. Jsou vysoce interaktivní, což znamená možnost je měnit téměř v reálném čase. Všichni filmaři s nimi tedy mohou bezprostředně pracovat, od režiséra přes kameramana a osvětlovače až po herce a samozřejmě scénografy. Jak vysvětlují tvůrci ve videu ILM, je otázkou vteřin například změnit pozici hory nebo natáčet západ slunce deset hodin vkuse.

Jistě není potřeba mít s natáčením jakékoliv zkušenosti, aby tyto možnosti jasně působily jako revoluční. Zároveň neznamenají, že výsledek působí méně reálně. Pozornější diváci si v určitých scénách Mandaloriana mohli všimnout trochu zvláštně působícího pozadí. Zveřejněný klip však ukazuje, jak velká část „lokací“ byla natáčena před obrazovkami se zcela realistickým efektem.

the-mandalorian-ilm2

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian se obešlo bez zelených pláten

the-mandalorian-ilm3

Foto: ILM

Herci si díky novému systému nemusí představovat, co kolem nich je

Jak systém funguje, jsme o trochu blíže popsali už v dřívějším článku. Tvůrci seriálu The Mandalorian spojili síly s vývojáři herního enginu Unreal, který umožnil rychlé renderování fotorealistických virtuálních trojrozměrných prostředí a běží na něm například populární hra Fortnite. Filmaři je pak nemuseli využívat pouze k orientaci, ale přímo je natáčet a nechat dále téměř neupravené v konečném produktu.

radim-smicka-boxed

Přečtěte si takéV devíti lidech dělají byznys za 85 milionů korun ročně. Radim Smička by ale Bazoš neprodal ani za miliarduV devíti lidech dělají byznys za 85 milionů korun ročně. Radim Smička by ale Bazoš neprodal ani za miliardu

Kromě snížení nákladů a zjednodušení režie, práce herců a komponování záběrů je použití obrazovek zajímavé také v tom, jak fyzicky interagují s objekty před nimi. Například odrazy na naleštěné kovové helmě titulního hrdiny seriálu nebylo nutné složitě renderovat v počítači, ale zachytila je přímo kamera. Jak zmiňuje magazín The Verge, seriál The Mandalorian nebyl prvním případem použití této technologie, byla zde nicméně použita v dosud zdaleka největším měřítku.

Společnost ILM má v plánu nový systém pojmenovaný jako StageCraft dále rozvíjet a poskytnout ho jako kompletní řešení celému filmovému a televiznímu průmyslu.

mandalorian-vfx

Foto: ILM

Kancelář „klienta“ Wernera Herzoga byla téměř kompletně vytvořena jen virtuálně

the-mandalorian-ilm4

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian

the-mandalorian-ilm5

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian