Elektrické koloběžky v Praze zastavil koronavirus. Lime je s ohledem na nouzový stav stahuje z ulic
Praha stejně jako většina metropolí po celém světě naskočila v posledních letech na trend sdílené mobility. V ulicích hlavního města se začala objevovat nejprve (elektrická) kola, pak auta a nakonec i skútry a koloběžky, které si mohl kdokoliv s příslušnou aplikací za poplatek vypůjčit a využít je k přepravě na místo určení. Zdaleka největší vášně ovšem od začátku budily elektrické koloběžky, které jako první přivezl americký startup Lime.
Limetkové koloběžky se začaly v Praze poprvé objevovat na podzim 2018 a od té doby se o nich prakticky nepřestalo diskutovat. Nebylo to však zdaleka jen v pozitivním duchu, že tu máme další službu tzv. mikromobility, která dává lidem nové možnosti přepravy. Obyvatelům Prahy a jednotlivým městským částem často vadilo, jak se stovky koloběžek různě válí v ulicích a překáží chodcům.
Do toho navíc jezdci nedbali pravidel a jezdili s koloběžkami po chodníku, což se jednak nesmí a navíc to skutečně způsobovalo nebezpečné situace a potenciální kolizi s chodci. Například Praha 2 se tak snažila prakticky konstantně provoz elektrických koloběžek alespoň na svém území omezovat, nicméně nakonec se Lime stahuje až nyní. Důvodem je však něco jiného – šířící se koronavirus, který omezuje život v celé zemi.
„Koronavirus je bezprecedentní výzva, které čelí města a komunity po celém světě. Stejně jako vy se obáváme o města, která milujeme, (…) a to zároveň znamená, že je musíme chránit. Proto prozatím pozastavujeme službu Lime, abychom lidem pomohli zůstat v bezpečí,“ uvedl na blogu zakladatel a CEO firmy Brad Bao.
Vedle České republiky přerušuje Lime fungování také například v Rakousku, Německu, Itálii, Polsku, Španělsku, Švýcarsku, Velké Británii nebo Spojených státech, celkem ve 24 zemích, přičemž v dalších situaci monitoruje. Tam, kde stále jezdí, s ohledem na šířící se virus firma zvýšila hygienická opatření, a to jak ve svém fungování, tak u obsluhy koloběžek, a čeká, jak se bude situace vyvíjet dál.
Koronavirus tak každopádně přibrzdí pražský boom sdílené mobility. Spolu se zhruba 1 500 koloběžkami Lime se totiž do Prahy chystala také nová konkurence v podobě estonského Scoot911, což se prozatím odkládá. Několik stovek koloběžek postupně naváží do ulic také tuzemský Revolt, který však zvolil jinou taktiku a prozatím z důvodu náročné dezinfekce stáhl pouze své malé elektromobily.