Inovativní technologie slibuje šetrnější těžbu klíčové součástky baterií. Lithium chce udržitelněji získávat i Bill Gates

bill-gates-lithium

Bill Gates chce pomoci se šetrnější těžbou lithia, které se nachází na solných pláních

0Zobrazit komentáře

Přemýšleli jste někdy nad tím, z čeho je vyrobena baterie ve vašem notebooku, mobilu či vrtačce? Jak již název napovídá, hlavní složkou tzv. lithium-iontových baterií je alkalický kov lithium, jehož těžba není příliš přívětivá k životnímu prostředí. Fond druhého nejbohatšího muže planety Billa Gatese však podporuje technologii, která by měla proces získávání lithia značně zefektivnit a ekologizovat.

I přesto, že byla lithiová baterie objevena již na začátku minulého století, k masivnímu rozmachu došlo až později a nyní se vše ještě stupňuje. Nejčastěji o tomto typu akumulátoru slyšíme v souvislosti s elektromobilitou, ovšem tzv. li-ion baterii najdeme ve většině přenosných elektronických zařízení, které lze znovu nabíjet. Jsou součástí notebooků, akumulátorových vrtaček, mobilů, ale třeba i svítilen.

Využívání této technologie je sice již nyní masivní, avšak podle odhadů stojíme teprve na začátku její velké budoucnosti, která ji čeká například díky nástupu elektromobility či hledání způsobů ukládání obnovitelné energie. Aktuální těžba sice dokáže současnou poptávku uspokojit, ovšem jak informuje agentura Bloomberg, během následující dekády by měla poptávka růst až trojnásobně.

lithium3

Foto: Tyler Lastovich/Pexels

Lithium je základem akumulátoru mobilních zařízení

Je tak trochu paradoxem, že lithium, které přispívá k omezování devastace životního prostředí snižováním produkce emisí oxidů, je samo těženo způsobem, který není k životnímu prostředí vůbec šetrný.

Přibližně 75 % světových zásob lithia se totiž nachází v podzemních ložiscích vody, ve kterých se vyskytuje v podobě rozpuštěných solí. Tato naleziště jsou často na velice suchých místech, jako jsou solné pláně či pouště. Získávání lithia probíhá odčerpáváním podzemní vody do vytvořených solných bazénů. Z nich se voda postupně odpařuje, dokud nezůstane sediment, ze kterého se následně extrahuje čisté lithium.

lithium2

Foto: CGOBT/INPE/Flickr

Těžba lithia mění tvář krajiny, ve které probíhá

Tato těžba je poměrně invazivní vůči okolní krajině, která je jizvena odpařovacími bazény a celkovou infrastrukturou vytvářenou v těžebních oblastech. Zároveň se při těžbě spotřebuje obrovské množství vody, která je při čerpání hnána do podzemních ložisek. Podle odhadů je na jednu tunu lithia použito asi 70 tisíc litrů čisté vody, což pro vyprahlé oblasti představuje velký problém.

Příkladem může být poušť Atacama, ve které těžba lithia způsobuje nedostatek vody pro místní komunity a devastaci křehkého ekosystému.

Rychleji a efektivněji

Tento problém se snaží řešit kalifornská společnost Lilac Solutions, která byla nedávno podpořena částkou 20 milionů dolarů (zhruba 460 milionů korun) v rámci investičního kola vedeného investičním fondem Billa Gatese, který se snaží dlouhodobě podporovat projekty zlepšující životní prostředí. Technologie společnosti, fungující na bázi výměny iontů, je údajně schopna extrahovat lithium z uložiště až dvakrát účinněji a mnohem rychleji než dosavadní způsoby těžby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během procesu totiž dochází k oddělování lithia od ostatních prvků přímo ve vodě, takže není nutné vodu vůbec odpařovat, ale lze ji dále využívat. Navíc je tímto procesem možné vytěžit z ložiska až 80 % lithia, zatímco proces odpařování dokáže extrahovat jen asi 40 % zásob. Výhodou je také rychlost, protože při procesu Lilac Solutions je lithium získáno během několika hodin, zatímco standardně používaný proces s odpařováním může trvat i dva roky.

Nový způsob získávání lithia otevírá nové možnosti těžby i na místech, kde to prozatím nebylo možné. Vůbec největší zásoby lithia, odhadem 21 milionů tun, má Bolívie. I přesto je zde míra těžby tohoto kovu minimální. Důvodem je nepříznivé podnebí, které těžbu značně komplikuje.

lithium1

Foto: CGOBT/INPE/Flickr

Snímek solné pláně, na které probíhá těžba lithia

Lilac Solutions má v úmyslu využít finance od investorů k rozšíření řad svých zaměstnanců a expanzi do celé Jižní Ameriky a USA. Zkušební program nové technologie by měl být spuštěn během tohoto roku v Argentině, která pod svým povrchem ukrývá zhruba 17 milionů tun lithia.

Své zásoby lithia má i Česká republika. Pod horou Cínovec je odhadem asi 1,4 milionu tun tohoto kovu. Téma těžby tohoto nerostu silně rezonovalo v předvečer voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2017. Doposud však těžební práce zahájeny nebyly.

Nikola versus Tesla. Na burzu si jde po Muskově automobilce pro stovky milionů i její vodíková konkurence

nikola-truck

Foto: Nikola

Vlastní pick-up od startupu Nikola, kterým chce konkurovat Cybertrucku od Tesly

0Zobrazit komentáře

Zatímco Tesla v mnoha ohledech trápí i překvapuje investory na burze, kde lítá nahoru a dolů jako na horské dráze, na akciový trh se pomalu chystá i její rostoucí konkurence. Startup, který příznačně nese název Nikola, tedy křestní jméno samotného vynálezce Tesly, sice ještě v reálné produkci nemá ani jedno auto, ale na příštích několik let má poměrně velké plány.

Nedávno Nikola v reakci na elektrický pick-up Cybertruck od Tesly představil plánovanou konkurenci s názvem Badger, která má mít dojezd až 1 000 kilometrů na jednu vodíkovou nádrž a jejíž odhalení startup plánuje na druhou polovinu letošního roku. Vedle toho v pozadí tak trochu nenápadně vyvíjí vodíkové tahače Nikola One, Two a Three a také třeba vodní skútry s elektrickým pohonem.

Do reálné produkce jednotlivých modelů ale chybí firmě ještě několik let, na které bude potřebovat finanční podporu. Nikola se tedy podobně jako vesmírná firma Virgin Galactic, za kterou stojí miliardář Richard Branson, rozhodl spojit s jinou již veřejně obchodovanou firmou VectoIQ s cílem přeskočit vlastní úpis akcií a dostat se na burzu v co nejkratším čase.

nikola-one

Foto: Nikola

Vodíkový tahač Nikola One

Po spojení obou firem, které by se mělo dokončit v druhém čtvrtletí letošního roku, se budou akcie Nikoly obchodovat na burze pod tickerem NKLA. Americký startup díky tomu získá 525 milionů dolarů (11,9 miliardy korun) z prodaných akcií při ceně 10 dolarů na akcii, které odkoupí společnosti Fidelity, ValueAct Spring Fund nebo P. Schoenfeld Asset Management. Mimo veřejně obchodovatelných akcií na newyorské burze Nasdaq pak navíc Nikola získá dostupné finanční prostředky VectoIQ.

Hodnota startupu by se tak měla překlopit přes 3 miliardy dolarů. Do dnešního dne Nikola vybral od investorů 600 milionů dolarů (13,6 miliardy korun), především na postavení továrny pro výrobu palivových článků, ale také na výstavbu vodíkových stanic po celé zemi. Podle odhadů by mohla arizonská firma, kterou založil Trevor Milton, vybrat vstupem na burzu celkově kolem 1 miliardy dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám Milton drží ve své firmě stále zhruba 40% podíl, i po dokončení spojení obou firem by si měl zachovat téměř třetinu společnosti. Potenciál byznysu s vodíkovými kamiony je přitom zajímavý. Nikola totiž již dnes eviduje v objednávkách zhruba 14 tisíc elektrických tahačů v potenciální hodnotě 10 miliard dolarů.

nikola-stanice

Foto: Nikola

Plánované vodíkové stanice startupu Nikola

aventin

Přečtěte si takéNákupní park pro tisíce lidí se prodal za 1,5 miliardyNákupní park pro tisíce lidí, které sváží i speciální autobus, se prodal za 1,5 miliardy

První kusy by měly na silnice vyrazit v průběhu příštího roku, konkrétně pak kamiony prozatím s bateriovými články a nižším dojezdem, které bude firma vyrábět v Evropě díky partnerství s obrem Iveco. Elektrické kamiony na bázi vodíku by pak měly přijít koncem příštího roku. Do roku 2024 by tak chtěla Miltonova firma vygenerovat přibližně 3,2 miliardy dolarů v příjmech a prodat 7 tisíc bateriových a 5 tisíc vodíkových elektrických tahačů.

Nikola jednoduše věří, že vodík je budoucnost a že bude například u tahačů načerpání vodíku mnohem rychlejší záležitostí než snaha o co nejrychlejší dobíjení baterií. K tomu ale samozřejmě bude potřeba pokročilá síť vodíkových čerpacích stanic, které startup plánuje.