Letecké společnosti strádají a vzduch se pročišťuje. Na návrat letadel do plného provozu se ale planeta netěší

airplane-trees

Foto: Sam Willis/Pexels

Aktuální omezení leteckého provozu může do budoucna znamenat velký problém

0Zobrazit komentáře

Do plynule šlapajícího soukolí systémů naší planety zasáhl koronavirus, který vyřazuje, nebo alespoň zpomaluje nejrůznější mechaniky jeho fungování. Karantény, omezení a panika ochromily řadu sektorů, leteckou dopravu nevyjímaje. Létá se méně, což znamená nižší produkci skleníkových plynů. Na první pohled to vypadá jako jedna pozitivní zpráva v záplavě těch negativních. Bohužel i současné problémy leteckých společností představují do budoucna pro klima naší planety možné komplikace.

V posledních týdnech jsme vás informovali o očišťujícím efektu, který koronavirus způsobující onemocnění COVID-19 přinesl čínskému ovzduší. Virus ochromil tamní výrobu, továrny jedou na půl plynu, vázne doprava a naplno nejedou ani elektrárny, protože energie zkrátka není potřeba. To přispívá k protrhávání smogových mraků nad čínskými městy a pročišťování tamního vzduchu, a to nejen od emisí.

Vzdušný prostor nad Čínou prořídl i co se leteckého provozu týče. Lidé přistupují k cestování s vyšší opatrností a platí to i pro leteckou dopravu. Jednotlivé letecké společnosti snižují počty letů a hledají způsoby, jak minimalizovat škody. Například asijská letecká společnost AirAsia X spustila nabídku nejrůznějších věrnostních balíčků, které mají cestující motivovat a alespoň částečně kompenzovat ušlé zisky, jež budou nejspíše mimořádné.

letani-emise1

Aerolinky jsou z důvodu koronaviru nuceny rušit řadu letů

Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu totiž před pár dny vydala svůj odhad finančního dopadu šíření koronaviru, na který by se měly letecké společnosti připravit. Ten hovoří o částce 63 miliard dolarů v tom lepším případě, v tom horším až 113 miliard dolarů (zhruba 1,45 až 2,6 bilionu korun). Ztráty navíc budou zřejmě ještě mnohem větší.

Americký prezident Donald Trump totiž v noci ze středy na čtvrtek oznámil, že USA chystají na 30 dní zakázat drtivou většinu letů z Evropy do země, což bude mít zásadní dopad jak na cestování, tak zejména na byznys aerolinek. Navíc lze očekávat, že podobné omezení začnou zavádět i další země světa, jak se řeší stále tvrdí opatření proti dalšímu šíření koronaviru.

Jak v současné době vypadá letecký prostor nad Čínou, dobře mapují údaje serveru Fligtradar24. Ten informoval o tom, že letecký provoz na padesáti nejrušnějších letištích Číny v posledních týdnech klesl až o 80 %. Pro lepší představu publikoval animaci, na které je zřetelně vidět, jak čínský vzdušný prostor prořídl.

Méně letadel v provozu znamená menší množství produkce skleníkových plynů, a tedy alespoň malý důvod k radosti v tomto čase mizérie. Avšak aktuální pročišťování ovzduší mu do budoucna může přivodit závažné problémy.

Bez peněz to nepůjde

Jak jistě víte, letecká doprava je jedním ze způsobů, kterým naší planetě pořádně přitápíme – na světové produkci emisí se podílí asi ze 2 až 3 procent. Letecké společnosti jsou proto nuceny platit environmentální daň. Některé z nich jdou dokonce tak daleko, že se snaží dosáhnout absolutní uhlíkové neutrality. Mezi ně patří například EasyJet či Delta.

Neznamená to však, že by tyto společnosti nasazovaly nové, zázračné letouny, které při svém provozu vypouští jen páru. Tak jako u celé řady jiných společností je i v jejich případě uhlíková stopa zametána kompenzacemi, tedy investováním peněz do prostředků, které jsou schopné emise z atmosféry odstraňovat (obnovitelná energie, výsadba stromů atd). Například aerolinky Delta počítají s tím, že v rámci kompenzací vynaloží v příštích deseti letech až 1 miliardu dolarů (přibližně 23 miliard korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže s propadem zisků bude nutné veškeré plány překalkulovat. Nejenže letecké společnosti nebudou mít tolik peněz na své dobrovolné kompenzace, ale již nyní se objevují obavy z toho, že by současná krize mohla ovlivnit i chystané zpřísnění současných norem pro povinné kompenzace uhlíku.

easyjet4

Foto:EasyJet

EasyJet se stává první leteckou společností plně kompenzující svou uhlíkovou stopu

„Momentálně rozhodně nepotřebujeme nové daně. Nedává vůbec žádný smysl zatěžovat letecké společnosti a cestující vyššími cenami. Environmentální daně celou tuto situaci zhoršují,“ řekla pro The New York Times Jennifer Janzenová, tisková mluvčí společnosti Airlines4Europe, která zastupuje 16 leteckých společností.

Je tedy klidně možné, že aktuální omezení produkce skleníkových plynů u letecké dopravy bude v budoucnu zaplaceno bolestným nárůstem emisí. Po zkušenostech z minulých let totiž víme, že po každém takovémto ochromení letecké dopravy přijde její prudký nárůst. A ekologové se obávají, že tento nárůst by se již nemusel podřizovat původním ekologickým cílům, které si aerolinky před vypuknutím šíření nákazy stanovily.

O osudu norem by se mělo rozhodnout během zasedání OSN spolu s Mezinárodní organizací pro civilní letectví v Montrealu v příštím týdnu.

Do Brna přijede 250 elektrických skútrů. Škodovka tam expanduje se svou sdílenou službou BeRider

Filip HouskaFilip Houska

berider-brnoInsider

Foto: Škoda

Elektroskútry BeRider dorazí na jaře i do Brna

0Zobrazit komentáře

Do Brna se řítí další forma sdílené dopravy. Poté, co do moravské metropole dorazily elektrokoloběžky služby Yoyoway, které nabízí další možnost rychlé městské přepravy, oznámil svůj příjezd i BeRider se svými elektrickými skútry. Za nimi stojí inovační laboratoř mladoboleslavská Škodovky a v Praze, kam dorazily jako první, se těší velké oblibě.

Výhody malých skútrů nemá v rušných městech smysl zpochybňovat. Dá se s nimi rychle manévrovat, vlezou se prakticky všude, což se může týkat jak jízdy, tak především i parkování. S myšlenkou nasazení skútrů do zahlcených měst si před časem začala pohrávat i tuzemská automobilka Škoda Auto, a to prostřednictvím své inovační laboratoře Škoda Auto DigiLab.

V rámci ní vytvořila novou službu, která spočívá ve známém principu sdílení přepravních prostředků přímo na ulicích s minutovými poplatky za jízdu. Vybrala si elektrické skútry, jež nechala vyrobit ve Španělsku, a v černo-zeleném hávu je loni vypustila v Praze, kde byly tehdy dostupné pouze modely startupu Revolt.

berider-skoda-skutr2

Foto: Škoda

Elektrický skútr BeRider ujede na jedno nabití až 70 kilometrů

V hlavním městě se na nich za první tři měsíce provozu uskutečnilo přes dvacet tisíc jízd a Škoda Auto si start značkou BeRider pochvalovala. Nyní bude chtít na úspěch navázat i v Brně, kam během jara pošle flotilu až 250 modelů. A jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci DigiLabu, start celé služby je aktuálně v plánu na květen.

„Brno je dynamické pulzující město, které je velmi otevřené novým trendům. Věříme, že v budoucnu využijeme mnoho synergií a společně nabídneme obyvatelům i návštěvníkům města relevantní služby nové mobility, které jim usnadní pohyb po městě i okolí,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu, ve kterém se vyvíjí i další služby mobility jako carsharingy Uniqway a HoppyGo či dopravní aplikace Citymove.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Své nadšení z nové služby vyjadřuje i primátorka Brna Markéta Vaňková, jež stála u podpisu memoranda o porozumění, na základě kterého by se v největším moravském městě měly realizovat i další projekty služeb mobility. „Velmi oceňuji i skutečnost, že elektroskútry mají provoz bez hluku a bez emisí. To je obzvláště důležité v době, kdy hledáme cesty, jak snížit zátěž životního prostředí nejen v našem městě,“ uvádí.

berider-brno-2

Foto: Škoda

Podrobná mapa Brna v bezplatné aplikaci BeRider

Dá se očekávat, že elektrické skútry i služba BeRider budou v Brně parametrově shodné s Prahou. Standardně půjde o jednoduché dvoumístné stroje s maximální rychlostí 66 km/h, které nabídnou dostatečně velká kola pro lepší manévrování, kotoučové brzdy a dvě helmy v zavazadelníku. Nebude chybět ani přední LED osvětlení a držák na telefon s možností nabíjení přes USB.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Vypůjčení skútru pak bude závislé na aplikaci BeRider, ve které se nabídne i možnost rezervace předem v místě, kde se model aktuálně nachází. To lze zjistit podle podrobné mapy. Pomocí aplikace se skútr i odemkne a zamkne, přičemž samotná jízda je stanovena na 5 korun za minutu. BeRider ovšem nabízí i výhodné balíčky, kde se lze dostat až na tarif 3,3 Kč za minutu. Není třeba dodávat, že bez řidičáku se na ně ani Brňák v souladu se zákonem nedostane.

Důležitým bodem tohoto rozšíření je i fakt, že je Brno velkým studentským městem, které čítá několik univerzitních kampusů a desítky tisíc aktivních studentů. Právě oni by měli být jednou z klíčových uživatelských skupin, byť je zřejmé, že elektrický skútry poslouží i běžným občanům a turistům v centru.