Nová touha elektromobilistů vstoupila na trh. Model Y se chce stát nejprodávanějším vozem Tesly
Automobilka Tesla začala na trh oficiálně dodávat automobil, který má ambice stát se novým klíčovým vozem celé značky. Jedná se o Model Y, po kterém mlsně pokukuje řada zájemců. Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik.
Model Y byl odhalen v březnu minulého roku a přesně po roce se kalifornské automobilce podařilo první z vyrobených kusů vozu dodat majitelům. Stalo se tak krátce poté, co Tesla oznámila miliontý vyrobený elektromobil, čímž vytvořila další významný zápis v historii automobilového průmyslu.
Oním miliontým kusem byl příznačně právě Model Y. Ten se měl podle původních plánů dostat na trh až na podzim tohoto roku. Tesla však s jeho výrobou začala již v lednu a první vůz byl předán toto pondělí. Celý svět se tak konečně dozvěděl, jak moc se nový crossover liší od sedanu Model 3, ze kterého vychází.
Že je Model Y s Modelem 3 příbuzný, je jasné na první pohled. Sdílí stejnou platformu, stejných je asi i 70 % dalších dílů a oba vozy hovoří velice podobným designovým jazykem. Přesto se v lecčem odlišují. Model Y je crossover, s čímž souvisí větší šířka, výška, délka rozvor i světlá výška. A více prostoru nabízí i interiér, kde je více místa pro nohy na zadních sedačkách.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVětší rozměry se promítly také do objemu zavazadlového prostoru, který je větší než u Modelu 3 a přináší hned několik chytrých řešení v podobě víceúrovňových přihrádek a systému rychlého sklápění zadních sedadel do vodorovné polohy. Zajímavé ale je, že samotná nosnost zavazadlového prostoru se snížila.
Vychytávky Elona Muska
Jak informoval magazín Electrek, novinka nabízí posádce hned několik zajímavých vychytávek. Tou první je tepelné čerpadlo, které si vymodlili řidiči z oblastí, jež jsou v zimě svírány sněhem a mrazem. Tepelné čerpadlo je zde využíváno pro maximalizaci účinnosti klimatizace, aniž by byl snižován dojezd vozidla.
Další novinkou je off-road mód, který bychom čekali spíše u chystaného Cybertrucku než u Modelu Y, ale proč ne. Mód by se měl postarat o lepší jízdu v terénu, optimalizaci trakce a postupné navyšování točivého momentu po sešlápnutí plynu během procházení obtížným terénem v nízkých rychlostech.
Cena
Model Y je stejně jako další modely automobilky Tesla dodáván hned v několika specifikacích. Na českém trhu prozatím nabízen není, ovšem u sousedů v Německu již ano. Díky tomu víme, že Long Range verze s dojezdem 505 kilometrů na jediné nabití, je nabízena za 58 620 eur, tedy přibližně za 1,58 milionu korun. Výkonnější verze Performance s dojezdem 480 kilometrů je nabízena za 65 620 eur, tedy zhruba 1,77 milionu korun.
O Model Y by měl být zájem
Jak velký zájem je o novinku mezi zákazníky, se pokoušel zjistit americký americký CleanTechnica, který se specializuje na elektromobilitu a s ní spojená témata. Web oslovil své čtenáře z řad majitelů i nemajitelů vozů Tesla s otázkou, jaký podle nich bude jejich příští elektromobil. Že to bude Model Y, si myslí 43 % současných majitelů vozu Tesla a 31 % z řad osob, které vůz kalifornské automobilky zatím nevlastní. Druhým nejčastěji zmiňovaným vozem byl Model 3.
Po Modelu Y nejvíce touží také respondenti z Nizozemska, a hlavně z Norska, kde by Model Y kupovalo 55 % z dotázaných. Trochu jiná situace je v Německu a Francii, kde dotazovaní ještě stále upřednostňují Model 3, ovšem Model Y je pro ně hned druhou volbou. A Model Y zvítězil i v komplexní anketě, ve které byli tázáni tázaní majitelé čistě elektrických modelů a plug-in hybridů.
Vypadá to tedy, že Elon Musk nebyl tak daleko od pravdy, když na jedné z konferencí prohlásil: „Myslím si, že to bude úžasný produkt, který bude velmi dobře přijat. A vlastně si myslím, a to je jen můj osobní názor, ale je to dost pravděpodobné, že se bude prodávat lépe než Model S, X a Model 3 dohromady.“
Nechme se tedy překvapit, kam až to Model Y dotáhne.