Revoluce v monitorování kvality vzduchu. Nový systém NASA, ESA a Jižní Koreje poskytne aktuální data každou hodinu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

air-pollution

Kvůli znečištění vzduchu ročně umírají stovky tisíc lidí

0Zobrazit komentáře

Zatímco počátky národních vesmírných programů se nesly jednoznačně v duchu závodů ve zbrojení, současný stav naopak často podněcuje spolupráci na projektech, které by pro jednotlivé země byly příliš náročné. Jedním z takových bude konstelace satelitů kolem celé planety sloužící pro monitorování míry znečištění vzduchu. Poprvé bude možné tato data aktualizovat každou hodinu.

Mechanismy pro sledování počasí a modely pro jeho předpověď jsou dnes díky široké infrastruktuře na velmi vysoké úrovni. Jejich možnosti komplexně využívá i český startup Windy zakladatele Seznamu Iva Lukačoviče, které už nabízí dokonce animované snímky s vývojem oblačnosti téměř v reálném čase. V červnu minulého roku byla přidána také mapa kvality vzduchu.

Její data ovšem nemohou být aktualizována zdaleka tak často, protože nástroje pro měření znečištění atmosféry jsou stále značně omezené. Současné monitorovací přístroje obíhají zemi podle heliosynchronní dráhy, takže nad jedním místem na Zemi proletí jednou za den vždy ve stejném čase. Informace jimi získané tedy mohou být aktualizovány pouze jednou za 24 hodin.

windy1

Foto: Windy.com

Česká aplikace Windy.com

Nový systém, na kterém americká NASA spolupracuje s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Jižní Koreou, bude využívat satelity obíhající Zemi podle geostacionární dráhy. To znamená, že z pohledu pozorovatele na povrchu planety se jeví jako nehybné a jsou tedy schopny situaci pod sebou monitorovat průběžně.

První družici tohoto projektu „globální konstelace pro měření kvality vzduchu“ 18. února úspěšně vypustila Jižní Korea. Geostacionární spektrometr monitorující prostředí (v anglické zkratce GEMS) byl na svou oběžnou dráhu dopraven raketou Arienespace Ariane 5 jako součást družice, jejímž dalším účelem je také sledování povrchu oceánu. GEMS se bude sledovat situaci ve východní Asii, tedy v Číně, Indii, Japonsku, Korei a okolních zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako součást komerční komunikační družice vypustí v roce 2022 téměř identický nástroj na oběžnou dráhu NASA. TEMPO, celým názvem Troposférické emise: Monitorování znečištění, bude stejně jako GEMS vyroben americkou společností Ball Aerospace v Coloradu. Stejně jako evropský a jihokorejský hardware se zaměří se měření množství ozónu, oxidu dusičitého, oxidu siřičitého, formaldehydu a aerosolů, tentokrát nad plochou Spojených států, Kanady a Mexika.

VA252_decollage champ large

Foto: Arienespace

Start rakety Ariane 5, která do vesmíru vynesla jihokorejský přístroj GEMS

Celý systém, doplněný evropskou družicí Sentinel-4 v roce 2023, umožní získávání aktuálních dat o kvalitě vzduchu každou hodinu, čímž v daném oboru způsobí v zásadě revoluci. Jak zmiňuje magazín The Verge, Barry Lefer z NASA na tiskovém briefingu řekl: „Budeme schopni vytvářet přesnější předpovědi kvality vzduchu a znečištění, protože budeme znát jejich zdroje a mít přehled o tom, jak se v čase mění.“

ondrej-svrcek1

Přečtěte si takéOndřej Švrček z Mobilního rozhlasu: Vrací se nám roky tvrdé práce. V době krize rozesíláme stovky tisíc zpráv denněOndřej Švrček z Mobilního rozhlasu: Vrací se nám roky tvrdé práce. V době krize rozesíláme stovky tisíc zpráv denně

Sledování obsahu atmosféry z vesmíru umožňuje získat globální a zároveň detailní přehled, jehož účelem nemusí být pouze studium aktuálního stavu a vytváření předpovědí. Jak řekl vedoucí vědec z NASA Langley Research Center Jim Crawford, „chceme se posunout za předvídání znečištění vzduchu, chceme ovlivnit strategie pro jeho zlepšování“.

Převážně člověkem způsobované znečišťování zemské atmosféry dalece přesahuje pouze skleníkové plyny způsobující klimatické změny. Po celém světě v důsledku akutního i chronického vystavení jedovatým plynům a pevným částicím ve vzduchu každoročně zemře až 400 tisíc lidí. Podle studie z loňského roku špatná kvalita ovzduší v Evropě způsobuje snížení průměrné délky života až o dva roky.

nasa-air-pollution-satellite

Foto: NASA

Plánované pokrytí systému tří satelitů NASA, ESA a Jižní Koreje

Hodinově aktualizované informace z nového vesmírného projektu mohou sloužit nejen vědcům, meteorologům a odborníkům na strategie pro prevenci znečištění, ale také obyčejným lidem. Všem těmto skupinám poskytnou mocný nástroj pro vyhnutí se těm nejhorším oblastem v určitých časových úsecích. Přesnější data umožní také výrazně spolehlivěji určovat zdroje nebezpečných látek a jejich chování v zemském počasí.

Letecké společnosti strádají a vzduch se pročišťuje. Na návrat letadel do plného provozu se ale planeta netěší

airplane-trees

Foto: Sam Willis/Pexels

Aktuální omezení leteckého provozu může do budoucna znamenat velký problém

0Zobrazit komentáře

Do plynule šlapajícího soukolí systémů naší planety zasáhl koronavirus, který vyřazuje, nebo alespoň zpomaluje nejrůznější mechaniky jeho fungování. Karantény, omezení a panika ochromily řadu sektorů, leteckou dopravu nevyjímaje. Létá se méně, což znamená nižší produkci skleníkových plynů. Na první pohled to vypadá jako jedna pozitivní zpráva v záplavě těch negativních. Bohužel i současné problémy leteckých společností představují do budoucna pro klima naší planety možné komplikace.

V posledních týdnech jsme vás informovali o očišťujícím efektu, který koronavirus způsobující onemocnění COVID-19 přinesl čínskému ovzduší. Virus ochromil tamní výrobu, továrny jedou na půl plynu, vázne doprava a naplno nejedou ani elektrárny, protože energie zkrátka není potřeba. To přispívá k protrhávání smogových mraků nad čínskými městy a pročišťování tamního vzduchu, a to nejen od emisí.

Vzdušný prostor nad Čínou prořídl i co se leteckého provozu týče. Lidé přistupují k cestování s vyšší opatrností a platí to i pro leteckou dopravu. Jednotlivé letecké společnosti snižují počty letů a hledají způsoby, jak minimalizovat škody. Například asijská letecká společnost AirAsia X spustila nabídku nejrůznějších věrnostních balíčků, které mají cestující motivovat a alespoň částečně kompenzovat ušlé zisky, jež budou nejspíše mimořádné.

letani-emise1

Aerolinky jsou z důvodu koronaviru nuceny rušit řadu letů

Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu totiž před pár dny vydala svůj odhad finančního dopadu šíření koronaviru, na který by se měly letecké společnosti připravit. Ten hovoří o částce 63 miliard dolarů v tom lepším případě, v tom horším až 113 miliard dolarů (zhruba 1,45 až 2,6 bilionu korun). Ztráty navíc budou zřejmě ještě mnohem větší.

Americký prezident Donald Trump totiž v noci ze středy na čtvrtek oznámil, že USA chystají na 30 dní zakázat drtivou většinu letů z Evropy do země, což bude mít zásadní dopad jak na cestování, tak zejména na byznys aerolinek. Navíc lze očekávat, že podobné omezení začnou zavádět i další země světa, jak se řeší stále tvrdí opatření proti dalšímu šíření koronaviru.

Jak v současné době vypadá letecký prostor nad Čínou, dobře mapují údaje serveru Fligtradar24. Ten informoval o tom, že letecký provoz na padesáti nejrušnějších letištích Číny v posledních týdnech klesl až o 80 %. Pro lepší představu publikoval animaci, na které je zřetelně vidět, jak čínský vzdušný prostor prořídl.

Méně letadel v provozu znamená menší množství produkce skleníkových plynů, a tedy alespoň malý důvod k radosti v tomto čase mizérie. Avšak aktuální pročišťování ovzduší mu do budoucna může přivodit závažné problémy.

Bez peněz to nepůjde

Jak jistě víte, letecká doprava je jedním ze způsobů, kterým naší planetě pořádně přitápíme – na světové produkci emisí se podílí asi ze 2 až 3 procent. Letecké společnosti jsou proto nuceny platit environmentální daň. Některé z nich jdou dokonce tak daleko, že se snaží dosáhnout absolutní uhlíkové neutrality. Mezi ně patří například EasyJet či Delta.

Neznamená to však, že by tyto společnosti nasazovaly nové, zázračné letouny, které při svém provozu vypouští jen páru. Tak jako u celé řady jiných společností je i v jejich případě uhlíková stopa zametána kompenzacemi, tedy investováním peněz do prostředků, které jsou schopné emise z atmosféry odstraňovat (obnovitelná energie, výsadba stromů atd). Například aerolinky Delta počítají s tím, že v rámci kompenzací vynaloží v příštích deseti letech až 1 miliardu dolarů (přibližně 23 miliard korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže s propadem zisků bude nutné veškeré plány překalkulovat. Nejenže letecké společnosti nebudou mít tolik peněz na své dobrovolné kompenzace, ale již nyní se objevují obavy z toho, že by současná krize mohla ovlivnit i chystané zpřísnění současných norem pro povinné kompenzace uhlíku.

easyjet4

Foto:EasyJet

EasyJet se stává první leteckou společností plně kompenzující svou uhlíkovou stopu

„Momentálně rozhodně nepotřebujeme nové daně. Nedává vůbec žádný smysl zatěžovat letecké společnosti a cestující vyššími cenami. Environmentální daně celou tuto situaci zhoršují,“ řekla pro The New York Times Jennifer Janzenová, tisková mluvčí společnosti Airlines4Europe, která zastupuje 16 leteckých společností.

enhanced-games-mvp-x

Přečtěte si takéEnhanced Games: Něco jako olympiáda, jen s povoleným dopingemDostanou miliony korun, když pokoří rekord nadopovaní. Kontroverzní obdoba olympiády se blíží

Je tedy klidně možné, že aktuální omezení produkce skleníkových plynů u letecké dopravy bude v budoucnu zaplaceno bolestným nárůstem emisí. Po zkušenostech z minulých let totiž víme, že po každém takovémto ochromení letecké dopravy přijde její prudký nárůst. A ekologové se obávají, že tento nárůst by se již nemusel podřizovat původním ekologickým cílům, které si aerolinky před vypuknutím šíření nákazy stanovily.

O osudu norem by se mělo rozhodnout během zasedání OSN spolu s Mezinárodní organizací pro civilní letectví v Montrealu v příštím týdnu.