Boj proti fast fashion. Česká aplikace Alpaka učí, jak mít udržitelnější šatník a být ohleduplnější k planetě
Zakladatelka aplikace Alpaka Steffi Černá
Ve světe módy probíhá v posledních letech výrazný souboj mezi tzv. fast fashion, která nabízí rychloobrátkové zboží za nízké ceny, a jejím opakem, tedy slow fashion nabízející většinou dražší, zato udržitelné oblečení a doplňky. Každé z těchto odvětví má přitom bezpochyby své výhody i nevýhody.
Fast fashion, neboli česky tzv. rychlá móda, se potýká s problémem nízké udržitelnosti zboží a zastánci druhé strany je často kritizovaná nadměrnou výrobou za velmi nízkou cenu. S tím samozřejmě souvisí právě i její výhoda, a to, že prodejní cena je často spíše nízká a pro zákazníky proto velmi lákavá.
Pomalá móda naopak jde cestou udržitelnosti, klade důraz na ekologickou a etickou výrobu a na minimalismus napříč šatníkem. S tím vším jde ruku v ruce i vyšší cena finálního výrobku, zato však pochopitelně i lepší kvalita. Ačkoliv jistou dobu byla právě fast fashion oblastí, která u zákazníků měla plusové body, v poslední době se trend začíná obracet na druhou stranu a kvalitní a dlouhotrvající oblečení se stává čím dál častější součástí našich šatníků.
Ekologický a udržitelný šatník
Protože se stále více lidí začíná zajímat o ekologii ve všech směrech, souvisí s tím i významnější smýšlení nejen o původu oblečení, ale také o jeho využitelnosti. Jinak řečeno, stále více lidí si místo bezmyšlenkovitého nákupu již dvacátého zeleného trička za 250 korun dokáže položit otázku: „Vezmu si tohle alespoň pětkrát na sebe?“
Právě kvůli rostoucí poptávce zákazníků po ekologických produktech i spousta velkých světových značek a firem pomalu mění svůj byznysový model a snaží se všemožnými způsoby snižovat svou ekologickou stopu. Svůj byznys model pomalu přizpůsobuje poptávce například i řetězec rychloobrátkové módy H&M, a to nejen svou udržitelnou kolekcí. Zákazníkům nově umožňuje si oblečení zapůjčit bez nutnosti okamžitého nákupu, čímž chce dlouhodobě cílit ke snížení emisí z výroby.
Alpaka jako cesta k minimalismu
Že náš šatník často trpí přehlcením, si uvědomila i Steffi Černá, kterou – ostatně jako velkou spoustu žen – trápil neustálý nedostatek oblečení, byť její šatník překypoval různobarevnými kousky. Svůj šatník se jednoho dne rozhodla vytřídit. Zbavila se nepadnoucího levného oblečení a nahradila jej kvalitnějšími výrobky z udržitelnějších materiálů, které jdou navíc mnohem lépe kombinovat.
Přitom si byla samozřejmě vědoma toho, že takovým problémem netrpí sama, a byla si jistá, že očistu šatníku by jistě ocenila spousta dalších lidí. Proto se rozhodla vytvořit aplikaci s cílem šířit povědomí o slow fashion, pomoci lidem v cestě za větší udržitelností, naučit je udržovat minimalistický šatník a kupovat módní kousky, které skutečně unosí. Aplikace dostala jméno Alpaka.
„Byla jsem frustrovaná z toho, že je naše oblečení obrovskou ekologickou zátěží, je vyráběno ve velmi špatných podmínkách, obsahuje toxické látky, a my ho přitom kupujeme po tunách a nepřipadá nám na tom nic špatně,“ vysvětluje pro CzechCrunch zakladatelka startupu Steffi Černá.
„Proto jsem přemýšlela, jak toho co nejefektivněji docílit, a napadla mě aplikace, která počítá cost per wear oblečení, tedy ukáže lidem pravou hodnotu jejich nákupu. Tak jim pomůže upravit jejich další spotřební chování,“ doplňuje devětadvacetiletá podnikatelka.
„Alpaka se snaží lidem ukázat, že hodnotu oblečení nenajdou na cenovce v obchodě. Spočívá v jeho kvalitě, jak nám dlouho vydrží, jak dobře se v něm cítíme a jak často ho nakonec nosíme,“ vysvětluje Černá. Právě poměr ceny a frekvence nošení se rozhodla využít jako základní poměr pro určení kvality a složení šatníku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSamotné fungování aplikace je velmi jednoduché a uživateli stačí ke zjištění svého cost per wear (CPW) pár kliknutí. Stačí, aby požadovaný kus oblečení vyfotil, zadal jeho původní cenu a odhadovaný počet nošení. Při každém obléknutí daného kousku potom stačí zadat data do aplikace a sledovat, jak se jeho CPW vyvíjí a zda se mu nákup vyplatil, či nikoliv.
Díky tomu, že uživatelé mají dobrý přehled o tom, jak často které kousky nosí, by měli do budoucna při svých nákupech být schopni i lépe přemýšlet o tom, zda daný kus oblečení unosí. Alpaka by je měla naučit své nákupy zefektivnit a naučit je, co je skutečně praktické.
Doporučení na ekologické značky a obchody
Protože základním cílem aplikace je naučit uživatele přemýšlet o větší udržitelnosti svého šatníku, jednou z jejích důležitých funkcí je také nabídka udržitelných obchodů. Pro to byla vytvořena samostatná sekce, která na jednom místě uživatelům pomáhá najít ověřené e-shopy a značky splňující předem stanovené podmínky.
Těmi jsou například ekologická a etická výroba, šetrnost k životnímu prostředí či nulový obsah toxických látek v materiálu. Alpaka garantuje, že tyto obchody vypsané podmínky splňují a že nabízené zboží bylo vyrobeno v rámci hodnot slow fashion.
V sekci partnerských e-shopů může uživatel vyhledávat na základě charakteru oblečení a má možnost jedním klikem rovnou navštívit daný e-shop. V sekci Stores uživatel může nyní zcela nově také vyhledávat různé druhy oblečení na základě preferovaných hodnot, které jsou pro uživatele klíčové, jako například bio kvalita, cerfikáty, upcycling, vegan a další. Tato možnost je zatím dostupná pouze v mobilní verzi aplikace, během dubna by však měla být spuštěna i webová aplikace.
Od spuštění první verze v září 2019 aplikace především testovala trh a snažila se získávat zpětnou vazbu od svých uživatelů. Za uplynulou dobu se byznys model již ustálil a od začátku března má Alpaka první tržby díky nově spuštěnému affiliate programu s partnerskými obchody.
Vzhledem k tomu, že aplikace je na trhu zatím relativně krátce, zakladatelka se svým týmem plánují nyní v dalších fázích spoustu úprav a vylepšení. Jednou z funkcí, které by měly v následujících měsících přibýt, je možnost výměny oblečení, která umožní uživatelům na základě vypozorované frekvence nošení svůj nenošený kousek vyměnit za jiný s dalším uživatelem. Přidanou hodnotu by měla funkce mít především v tom, že uživateli sama navrhne výměnu v případě, že si na sebe daný kousek dlouho neoblékl.