Boj proti fast fashion. Česká aplikace Alpaka učí, jak mít udržitelnější šatník a být ohleduplnější k planetě

Nela VítováNela Vítová

alpaka-steffi-cernaStory

Foto: Alpaka

Zakladatelka aplikace Alpaka Steffi Černá

0Zobrazit komentáře

Ve světe módy probíhá v posledních letech výrazný souboj mezi tzv. fast fashion, která nabízí rychloobrátkové zboží za nízké ceny, a jejím opakem, tedy slow fashion nabízející většinou dražší, zato udržitelné oblečení a doplňky. Každé z těchto odvětví má přitom bezpochyby své výhody i nevýhody.

Fast fashion, neboli česky tzv. rychlá móda, se potýká s problémem nízké udržitelnosti zboží a zastánci druhé strany je často kritizovaná nadměrnou výrobou za velmi nízkou cenu. S tím samozřejmě souvisí právě i její výhoda, a to, že prodejní cena je často spíše nízká a pro zákazníky proto velmi lákavá.

Pomalá móda naopak jde cestou udržitelnosti, klade důraz na ekologickou a etickou výrobu a na minimalismus napříč šatníkem. S tím vším jde ruku v ruce i vyšší cena finálního výrobku, zato však pochopitelně i lepší kvalita. Ačkoliv jistou dobu byla právě fast fashion oblastí, která u zákazníků měla plusové body, v poslední době se trend začíná obracet na druhou stranu a kvalitní a dlouhotrvající oblečení se stává čím dál častější součástí našich šatníků.

Ekologický a udržitelný šatník

Protože se stále více lidí začíná zajímat o ekologii ve všech směrech, souvisí s tím i významnější smýšlení nejen o původu oblečení, ale také o jeho využitelnosti. Jinak řečeno, stále více lidí si místo bezmyšlenkovitého nákupu již dvacátého zeleného trička za 250 korun dokáže položit otázku: „Vezmu si tohle alespoň pětkrát na sebe?“

alpaka4

Foto: Alpaka

Aplikace Alpaka chce pomoci k udržitelnějšímu šatníku

Právě kvůli rostoucí poptávce zákazníků po ekologických produktech i spousta velkých světových značek a firem pomalu mění svůj byznysový model a snaží se všemožnými způsoby snižovat svou ekologickou stopu. Svůj byznys model pomalu přizpůsobuje poptávce například i řetězec rychloobrátkové módy H&M, a to nejen svou udržitelnou kolekcí. Zákazníkům nově umožňuje si oblečení zapůjčit bez nutnosti okamžitého nákupu, čímž chce dlouhodobě cílit ke snížení emisí z výroby.

Alpaka jako cesta k minimalismu

Že náš šatník často trpí přehlcením, si uvědomila i Steffi Černá, kterou – ostatně jako velkou spoustu žen – trápil neustálý nedostatek oblečení, byť její šatník překypoval různobarevnými kousky. Svůj šatník se jednoho dne rozhodla vytřídit. Zbavila se nepadnoucího levného oblečení a nahradila jej kvalitnějšími výrobky z udržitelnějších materiálů, které jdou navíc mnohem lépe kombinovat.

Přitom si byla samozřejmě vědoma toho, že takovým problémem netrpí sama, a byla si jistá, že očistu šatníku by jistě ocenila spousta dalších lidí. Proto se rozhodla vytvořit aplikaci s cílem šířit povědomí o slow fashion, pomoci lidem v cestě za větší udržitelností, naučit je udržovat minimalistický šatník a kupovat módní kousky, které skutečně unosí. Aplikace dostala jméno Alpaka.

alpaka3

Foto: Alpaka

Aplikace Alpaka

„Byla jsem frustrovaná z toho, že je naše oblečení obrovskou ekologickou zátěží, je vyráběno ve velmi špatných podmínkách, obsahuje toxické látky, a my ho přitom kupujeme po tunách a nepřipadá nám na tom nic špatně,“ vysvětluje pro CzechCrunch zakladatelka startupu Steffi Černá.

„Proto jsem přemýšlela, jak toho co nejefektivněji docílit, a napadla mě aplikace, která počítá cost per wear oblečení, tedy ukáže lidem pravou hodnotu jejich nákupu. Tak jim pomůže upravit jejich další spotřební chování,“ doplňuje devětadvacetiletá podnikatelka.

„Alpaka se snaží lidem ukázat, že hodnotu oblečení nenajdou na cenovce v obchodě. Spočívá v jeho kvalitě, jak nám dlouho vydrží, jak dobře se v něm cítíme a jak často ho nakonec nosíme,“ vysvětluje Černá. Právě poměr ceny a frekvence nošení se rozhodla využít jako základní poměr pro určení kvality a složení šatníku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné fungování aplikace je velmi jednoduché a uživateli stačí ke zjištění svého cost per wear (CPW) pár kliknutí. Stačí, aby požadovaný kus oblečení vyfotil, zadal jeho původní cenu a odhadovaný počet nošení. Při každém obléknutí daného kousku potom stačí zadat data do aplikace a sledovat, jak se jeho CPW vyvíjí a zda se mu nákup vyplatil, či nikoliv.

Díky tomu, že uživatelé mají dobrý přehled o tom, jak často které kousky nosí, by měli do budoucna při svých nákupech být schopni i lépe přemýšlet o tom, zda daný kus oblečení unosí. Alpaka by je měla naučit své nákupy zefektivnit a naučit je, co je skutečně praktické.

Doporučení na ekologické značky a obchody

Protože základním cílem aplikace je naučit uživatele přemýšlet o větší udržitelnosti svého šatníku, jednou z jejích důležitých funkcí je také nabídka udržitelných obchodů. Pro to byla vytvořena samostatná sekce, která na jednom místě uživatelům pomáhá najít ověřené e-shopy a značky splňující předem stanovené podmínky.

alpaka2

Aplikace Alpaka

Těmi jsou například ekologická a etická výroba, šetrnost k životnímu prostředí či nulový obsah toxických látek v materiálu. Alpaka garantuje, že tyto obchody vypsané podmínky splňují a že nabízené zboží bylo vyrobeno v rámci hodnot slow fashion.

V sekci partnerských e-shopů může uživatel vyhledávat na základě charakteru oblečení a má možnost jedním klikem rovnou navštívit daný e-shop. V sekci Stores uživatel může nyní zcela nově také vyhledávat různé druhy oblečení na základě preferovaných hodnot, které jsou pro uživatele klíčové, jako například bio kvalita, cerfikáty, upcycling, vegan a další. Tato možnost je zatím dostupná pouze v mobilní verzi aplikace, během dubna by však měla být spuštěna i webová aplikace.

flashsport-top2

Přečtěte si takéRychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávyRychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávy

Od spuštění první verze v září 2019 aplikace především testovala trh a snažila se získávat zpětnou vazbu od svých uživatelů. Za uplynulou dobu se byznys model již ustálil a od začátku března má Alpaka první tržby díky nově spuštěnému affiliate programu s partnerskými obchody.

Vzhledem k tomu, že aplikace je na trhu zatím relativně krátce, zakladatelka se svým týmem plánují nyní v dalších fázích spoustu úprav a vylepšení. Jednou z funkcí, které by měly v následujících měsících přibýt, je možnost výměny oblečení, která umožní uživatelům na základě vypozorované frekvence nošení svůj nenošený kousek vyměnit za jiný s dalším uživatelem. Přidanou hodnotu by měla funkce mít především v tom, že uživateli sama navrhne výměnu v případě, že si na sebe daný kousek dlouho neoblékl.

Rychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

flashsport-top2Insider

Foto: FlashSport/CzechCrunch

Livesport přichází s novou aplikací FlashSport pro sportovní zprávy

0Zobrazit komentáře

„Livesport jsme vytáhli na pozici světové výsledkové jedničky. Teď spouštíme FlashSport a znovu máme velké cíle.“ Tímto tweetem oznámila česká technologická firma Livesport svůj nejnovější projekt, kterým je aplikace pro zasílání sportovních zpráv. A opět to má být v rytmu, na jaký jsme od Livesportu zvyklí – maximálně rychle a jednoduše.

Naposledy bylo o Livesportu výrazněji slyšet, když koncem loňského roku jeho řady rozšířil bývalý novinář Filip Horký a začal v pražské centrále firmy pracovat na projektu FlashNews. Z něj má vyrůst propracovaný agregátor veškerého dění a zpráv na světě, ale zdá se, že než ho Livesport připraví, chce uspokojit alespoň sportovní fanoušky.

Livesport, který je globální jedničkou v poskytování rychlých sportovních výsledků, když jeho služeb využívá přes 90 milionů uživatelů měsíčně, vypustil aplikaci v pátek v podvečer bez větších fanfár, nicméně jak pro CzechCrunch prozradil Filip Horký, na projektu se pracovalo už delší dobu.

„Přestože je teď mnoho soutěží přerušeno, ve sportovním světě se pořád něco děje. Našim uživatelům chceme nabídnout aplikaci, ve které vždy naleznou aktuální sportovní zpravodajství ze všech relevantních webů na jednom místě. Navíc každému na míru, protože si můžete vybrat, jaké soutěže, kluby nebo konkrétní sportovce chcete sledovat,“ popisuje Filip Horký.

filip-horky2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf zpravodajských produktů v Livesportu

Jde v zásadě o velmi jednoduchou aplikaci. FlashSport na jednom místě agreguje články se sportovní tématikou z tuzemských zpravodajských webů a magazínů, takže v něm najdete zprávy z většiny sportů, na které si vzpomenete. Prim pochopitelně hraje fotbal, tenis či hokej, ale na své si přijdou také fanoušci dostihů, šipek či šachu.

Vybrat si můžete i preferovaná média, jež chcete sledovat, a aplikace vám pak umí na míru zasílat i notifikace o tématech, jež vás zajímají. V principu se jedná o podobnou službu, jakou by chtěl Livesport uživatelům doručit i s platformou FlashNews, ale jak prozrazuje její šéf Filip Horký, půjde ještě o propracovanější řešení, v němž se budou sbíhat zprávy z celého světa a nejen toho sportovního.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Práce na novém zpravodajském projektu, kterým se chce Livesport rozkročit za hranici sportovního světa, nadále pokračují, ale také firma, za níž stojí Martin Hájek a jejíž loňské tržby se přiblížily ke dvěma miliardám korun, pociťuje dopady koronaviru. O tom, že je teď spoustu sportovních soutěží přerušeno, již byla řeč, a když máte postavený byznys na tom, že z nich poskytujete výsledky, je to problém.

flashsport-app

Nová aplikace Flashsport agreguje na jednom místě sportovní zprávy

„Problém to je, protože prakticky všechny naše příjmy plynou z inzerce. Rychle jsme se museli smířit s tím, že nám dočasně výrazně poklesnou, s tím nic nenaděláme. V předešlých letech jsme si ale udělali slušné rezervy, takže nás to teď nijak neohrožuje,“ prozradil pro CzechCrunch šéf komunikace Livesportu Petr Vavrik.

Zisk sice Livesport nezveřejňuje, nicméně by se měl podle našich informací pohybovat ve vyšších stovkách milionů korun. Firma se tak podle Vavrika dál drží svých dlouhodobých plánků a čeká, až se sportovní svět vrátí do starých kolejí. „To bude snad během pár měsíců,“ věří Vavrik.

ivo-lukacovic-windy-boxed-min

Přečtěte si takéBrzy se zase osobně uvidíme, věří Ivo Lukačovič. Pandemie zasáhla i jeho Windy.com, a tak spouští prémiové funkceBrzy se zase osobně uvidíme, věří Ivo Lukačovič. Pandemie zasáhla i jeho Windy.com, a tak spouští prémiové funkce

Místo fotbalových, tenisových nebo basketbalových výsledků se teď do popředí i na Livesportu dostávají esporty. Například společně se stolním tenisem či šipkami pronikly do nejsledovanějších sportů, kde se i nadále drží fotbal, hokej a basketbal, byť ty největší světové soutěže se teď nehrají.

„Zájem o esporty je několikanásobně větší, než byl třeba před rokem. Hodně tomu pomáhají nové turnaje, které hrají například profesionální fotbalisté,“ doplňuje Vavrik. K samotným výsledkům ze zápasů ve hrách jako FIFA, DOTA 2 či League of Legends teď mohou fanoušci sledovat i podrobné zpravodajství. Nová aplikace FlashSport totiž i právě vlastní sekci esportů nabízí. A lze očekávat, že zájem o toto rychle rostoucí odvětví bude jen růst.