Humorná reflexe kritické situace v divadlech. Tvůrci hitu Lajna uvádí internetový seriál sKORO NA mizině

Filip HouskaFilip Houska

skoronamizine

Foto: The Well Stuffed Beaver

V novém komediálním seriálu sKORO NA mizině hraje i Michal Suchánek

0Zobrazit komentáře

Pro kulturu to nejsou lehké časy. Vzhledem ke koronavirovým opatřením české vlády se stále nesmí pořádat žádné společenské akce, což kulturní instituce nutí přehodnocovat své plány a adaptovat se na aktuální situaci. Vtipným a originálním způsobem na to reaguje nový český seriál Skoro na mizině, chytře v sobě ukrývající slůvko korona, z prostředí divadla, který se dnes dočkal debutové epizody o tom, jaké to vlastně je. vysílat představení po internetu.

Stejně jako hudebníci závislí především na příjmech z koncertů a festivalů i divadelníci čelí bezprecedentní výzvě. Prakticky ze dne na den přišli o svá povolání, jelikož by jinak museli hrát před prázdnými sály. A ani to by možná teď nebylo možné. Díky internetu však řada divadelních institucí a herců zkouší štěstí prostřednictvím živých vysílání, což je může nejen lépe propojovat s diváky, ale také zajistit alespoň část příjmů z darů od fanoušků.

Přední česká divadla se tak poměrně rychle adaptovala a začala své diváky alternativně bavit alespoň online, což je případem i ostravského Divadla Mír, které na tento trend nasedlo mezi prvními a dokázalo si zajistit nutnou přízeň veřejnosti. Zároveň je také styčným bodem nového komediálního seriálu sKORO NA mizině kombinujícího realitu a fikci, na němž pracují tvůrci internetové série z hokejového prostředí Lajna.

„Roušky šít neumím, plicní ventilátory neumí vyvinout asi nikdo z nás, tak přicházíme s pomyslnou rouškou seriálovou. Doufáme, že nejen pobaví diváky, kteří nyní kvůli karanténě tráví většinu času doma, ale také, že pomůže hercům a tvůrcům, kteří jsou nyní – jak už napovídá sám název seriálu – skoro na mizině,“ říká jeho režisér Vladimír Skórka.

Jak přežít díky streamování

Vymýšlet složitý scénář k zachycení momentálních dilemat divadel a divadelních herců je poměrně zbytečné. Ideální téma totiž pramení z reálných zkušeností zakomponovaných stran, čehož je nové dílo sKORO NA mizině zářným příkladem. V něm se Divadlo Mír snaží vypořádat s nastalými nepříjemnostmi a plánuje námět na živé vysílání, které by přilákalo diváky a pomohlo jim vydělat nějakou kačku na provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O komickou atmosféru se pak starají především ostravští herci z osobitého improvizačního uskupení Tři tygři v čele se Štěpánem Kozubem, který mimo jiné ztvárnil roli Luptáka v Lajně, a šéfem Divadla Mír Albertem Čubou. Své role mají v novém seriálu i jejich kolegové Vladimír Polák a Robin Ferro.

Sáhlo se však i po mainstreamových hercích z televize, kteří poněkud explicitní dějový humor jen umocňují. Nechybí například Michal Suchánek, Jana Bernášková nebo Jiří Langmajer, jež si v debutové epizodě seriálu zahráli prostřednictvím videokomunikační služby FaceTime od Applu. Obecně jde ale spíše o moravskoslezskou jízdu s náležitým přízvukem a dávkou zábavných scén.

Pilotní díl se stopáží okolo 22 minut je nabízen ke zhlédnutí přímo na YouTube, a to zcela zdarma. Zatím není jasné, kolik epizod vyjde, nicméně jak tvůrci uvádí, vše záleží na náklonnosti diváků. Ti mimo jiné mohou fungování divadla i herce podpořit dobrovolnou finanční částkou na účet uvedený v popisku videa. Navíc je tvůrci nabádají, aby do komentářů psali své nápady na další vývoj děje.

Pandemiální sitcom o současné situaci chce již brzy uvést také Česká televize.

Tiger King je stejně úspěšný jako Stranger Things. Netflix boří rekordy sledovanosti a narostl na 182 milionů předplatitelů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tiger-king-netflix

Foto: Netflix

Joe Exotic strávil velkou část života obklopen kočkovitými šelmami

0Zobrazit komentáře

Je jasné, že nyní žijeme ve skutečně zvláštní době, když je po celém světě jednou z nejdiskutovanějších osobností bývalý majitel tygří zoo, který si ve vězení odpykává trest za objednávku vraždy. Joe Exotic se stal jedním z nepravděpodobných antihrdinů globální zdravotní krize, když jeho příběh pohltil desítky milionů lidí s ničím lepším na práci než sledováním Netflixu. Největší streamovací služba i díky tomu ještě výrazně narostla a zdá se, že by letos mohla pokořit hranici 200 milionů předplatitelů.

Netflix v poslední době stále zvyšuje investice do nového obsahu, už po několik čtvrtletí se ale snižuje četnost, s jakou přibývají noví platící uživatelé. Streamovací služba se tak možná přibližuje zlomovému bodu, kdy bude konečně muset prokázat svou schopnost generovat zisk při splácení dluhů. Vůbec mu to neulehčuje konkurence ze strany velkých mediálních společností a přibývajících streamovacích služeb.

Podle výsledků za první kvartál letošního roku mu ale, jako jedné z relativně malého počtu firem, pomohl příchod pandemie, která drží lidi zavřené doma, hledající způsoby jak se zabavit. Oproti předpokladům pohybujícím se mírně nad sedmi miliony nových předplatitelů jich totiž přibyl rovnou více než dvojnásobek, konkrétně 15,8 milionu. To znamená meziroční nárůst o 22 procent a celkem 182 milionů uživatelů po celém světě.

netflix-covid-2

Foto: Thibault Penin/CzechCrunch

Koronavirová krize Netflixu zatím spíše prospívá

Pozitivně se tato čísla pochopitelně promítla i do tržeb, které dosáhly 5,77 miliardy dolarů oproti 5,76 miliardy dolarů odhadovaným. Menší rozdíl mezi předpoklady a skutečností je dán sílícím americkým dolarem, snižujícím hodnotu příjmů ze zahraničí. Také fungování firmy prý nebylo přesunem na home office příliš zasaženo, naopak nabrala dva tisíce dalších lidí pro zvládnutí zvýšeného zájmu o streamovaný obsah.

Pán tygrů i Netflixu

Dokumentární série Tiger King má ve svém žánru naprosto bezprecedentní dosah. Bez masivních marketingových kampaní se jí v zásadě díky „virálnímu“ úspěchu podařilo za první čtyři týdny zaujmout 64 milionů diváků. To je stejný počet jako u třetí řady Stranger Things, na kterou lákal Burger King, H&M nebo IKEA. Kočkovité šelmy a jejich excentričtí majitelé se tak vyšplhali na pozici druhého největšího titulu na Netflixu. Nad nimi stojí už jen první řada Zaklínače se 76 miliony zhlédnutí za prvních několik týdnů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vrcholná místa žebříčků popularity debutů se ale mohou brzy znovu změnit, nebývalý úspěch totiž zažívá také původně španělský heist thriller Papírový dům (Money Heist, v origináleLa casa de papel) s očekávanými 65 miliony diváků za první měsíc. Jasně se zde ukazuje, že kvalitní hity rozhodně nemusejí vznikat pouze na americké půdě, musí mít jen globální dostupnost, jakou je Netflix schopen poskytnout. Několik mnohem méně známých, avšak určitě pozornost si zasluhujících neamerické seriály jsme se nedávno podívali i my.

Rychlý růst teď může znamenat pomalý růst později

Přesto všechny tyto pozitivní zprávy začíná čtvrtletní dopis (v PDF zde) Netflixu akcionářům slovy: „Za celou naši více než dvacetiletou historii jsme nezaznamenali více nejasnou nebo znepokojivou budoucnost.“ Řeč je samozřejmě především o zdravotní a ekonomické situaci po celém světě. Firma jí jednoznačně přisuzuje vliv na výrazný růst v posledních týdnech, přičemž zároveň zdůrazňuje, že se jedná o velkou anomálii.

„Očekáváme, že sledovanost klesne a růst počtu předplatitelů se zpomalí spolu s tím, jak skončí domácí karanténa, což bude, doufáme, brzy,“ stojí v dopise. Aktuálně stále probíhající rychlý vzestup zájmu o službu navíc pravděpodobně ovlivní organické rozšiřování předplatitelské základny v následujících čtvrtletích a letech.

the-witcher-netflix-2

Foto: Netflix

První řada Zaklínače byla nejúspěšnější v historii streamovací služby

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Naopak nepříliš velkou hrozbou budou v dohledné době konkurenční streamovací služby, do velké míry neschopné nabízet nový obsah. Netflix má prý dostatek nových titulů pro typicky štědré dávkování po celý letošní i příští rok. Jak poznamenává magazín The Verge, zde se projevuje výhoda distribuční strategie streamovacího giganta, kdy jsou kompletní sezóny seriálů vydávány najednou. To znamená, že obsah pro následující měsíce je už připraven, na rozdíl od průběžně natáčených epizod u tradiční televize.

Důležité nicméně zůstává zajistit i co nejrychlejší návrat k produkci po uvolnění protipandemických opatření. Ta mohou mít malý krátkodobý a střednědobý dopad na byznys velké streamovací služby, ale okamžitě zasáhla filmařskou komunitu. Netflix proto v březnu spustil stomilionový fond, který má tvůrcům poskytnout příjem minimálně do doby, než tuto roli převezme státní podpora.