Investor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu
Když Jiří Hlavenka vkládal před osmi lety do zajímavého nápadu tehdy čtyřiadvacetiletého Olivera Dlouhého stovky tisíc korun, nebyl to pro něj prý žádný zásadní risk. Úspěšný podnikatel, který v Česku zakládal například první e-shop Vltava.cz či vydavatelství Computer Press, měl již něco vyděláno, ale těch pár stovek tisíc v Kiwi.com se mu nakonec zhodnotilo jako žádná investice předtím.
„Kiwi.com byla velká jízda. Na jedné straně máte firmu velice rád a hrozně s ní žijete, protože i když jsem tam neseděl denně, byl to neuvěřitelný příběh. Na druhé straně z pozice investora to dopadlo podle mého názoru nejlépe, jak mohlo – prodali jsme v relativně dobrou chvíli,“ říká Jiří Hlavenka v novém CzechCrunch Podcastu, který jsme natáčeli těsně předtím, než se v Česku zavedla striktní karanténní opatření.
Pětapadesátiletý investor z Kiwi.com vystoupil spolu s několika dalšími investory před rokem. Americký fond General Atlantic tehdy za nadpoloviční podíl utratil zhruba tři miliardy korun a Hlavenkova investice se zhodnotila o stovky tisíc procent, přičemž celkem do firmy během let nalil 1,5 milionu korun.
Nejen o tom, jak se na velkou jízdu s Oliverem Dlouhý a Kiwi.com dívá, ale také o tom, co si mohou z úspěšného brněnského příběhu vzít ostatní startupy, co si myslí o tuzemském kapitálovém trhu, proč podle něj Česko potřebuje více rodinných firem a jak uplatňuje své zkušenosti v politice, je aktuální CzechCrunch Podcast.
Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
***
A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Jiří Hlavenka?
Loňský prodej Kiwi.com do rukou amerického investora bylo velké téma jak pro všechny zúčastněné, tak celou tuzemskou scénu. V médiích se párkrát objevily i různé přestřelky mezi akcionáři a byť Jiří Hlavenka říká, že to v médiích vypadalo hůře než ve skutečnosti, tak se zpětně ohlíží za tím, v čem mohl být jeden z problémů.
„Kdyby to byla průměrná firma, byl by úplný klid po pěšině a bez problémů by se někde prodala. Ale v momentě, kdy vidíte, že celý byznys každý den vyroste o několik procent, tak si říkáte wow, tohle je jízda, a ptáte se, kam to vůbec míří. Každý si v hlavě hned násobí své potenciály zisky,“ říká v podcastu Hlavenka s tím, že někteří investoři se zkrátka báli, aby jim něco neuteklo.
Taková příležitost se ostatně v českém startupovém prostředí nenajde každý rok a Hlavenka přiznává, že na to zkrátka nejsou tuzemští investoři připravení, a to jak kapitálově, tak zkušenostmi. Když Kiwi.com vyrostlo do určité velikosti, potřebovalo munici na případné akvizice nebo masivní růst, a to mu zajistil právě loňský odprodej do rukou obřího fondu General Atlantic.
„Z mého pohledu to bylo za pět minut dvanáct, že české individuální investory, kteří znají docela dobře lokální trh, ale neumí moc zahraničí, nahradil světový hráč. Myslím si, že čeští investoři by těch 150 až 200 milionů eur, které teď mohou ze strany General Atlantic přijít, prostě nedali do kupy,“ míní Hlavenka.
Byť ho samotného odchod z Kiwi.com svým způsobem mrzí, protože za jiné konstelace by v jízdě mohl pokračovat dál, sám ho považuje za dobrý krok. I proto, že v Česku nebyl silný kapitálový hráč, který by umožnil jak dál živit růst firmy, tak pokračovat v nějakém nastavení stávajícím investorům. V momentě, kdy do firmy vstupoval obří hráč s miliardy v kapse, uvolnil mu Hlavenka prostor.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCelé to ostatně potvrzuje Hlavenkův názor, že jeden investor by neměl firmu táhnout až nahoru, ale správně si vyhodnotit svou pozici a podle toho jednat. „V okamžiku, kdy cítím, že už firmě nemám co dát, tak si říkám, proč bych tam dál zůstával, když mám šanci na dobrý exit,“ říká Hlavenka.
„Investor není od toho, aby táhl firmu až nahoru. Každý investor má svou fázi, pak se firma dostane do určité velikosti, já ji mohu pomoct s jedním, maximálně dvěma dalšími investičními koly, ale pak by třeba měla jít na rozumnou burzu,“ doplňuje Hlavenka.
Pokud se chcete dozvědět, proč ho mrzí, že se české firmy prodávají do zahraničních rukou, proč by u nás rád viděl více rodinných firem, do jakých investic se po odchodu z Kiwi.com pustil a jakou má teď vlastně investiční strategii, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.