Investor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jiri-hlavenka-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

0Zobrazit komentáře

Když Jiří Hlavenka vkládal před osmi lety do zajímavého nápadu tehdy čtyřiadvacetiletého Olivera Dlouhého stovky tisíc korun, nebyl to pro něj prý žádný zásadní risk. Úspěšný podnikatel, který v Česku zakládal například první e-shop Vltava.cz či vydavatelství Computer Press, měl již něco vyděláno, ale těch pár stovek tisíc v Kiwi.com se mu nakonec zhodnotilo jako žádná investice předtím.

„Kiwi.com byla velká jízda. Na jedné straně máte firmu velice rád a hrozně s ní žijete, protože i když jsem tam neseděl denně, byl to neuvěřitelný příběh. Na druhé straně z pozice investora to dopadlo podle mého názoru nejlépe, jak mohlo – prodali jsme v relativně dobrou chvíli,“ říká Jiří Hlavenka v novém CzechCrunch Podcastu, který jsme natáčeli těsně předtím, než se v Česku zavedla striktní karanténní opatření.

Pětapadesátiletý investor z Kiwi.com vystoupil spolu s několika dalšími investory před rokem. Americký fond General Atlantic tehdy za nadpoloviční podíl utratil zhruba tři miliardy korun a Hlavenkova investice se zhodnotila o stovky tisíc procent, přičemž celkem do firmy během let nalil 1,5 milionu korun.

Nejen o tom, jak se na velkou jízdu s Oliverem Dlouhý a Kiwi.com dívá, ale také o tom, co si mohou z úspěšného brněnského příběhu vzít ostatní startupy, co si myslí o tuzemském kapitálovém trhu, proč podle něj Česko potřebuje více rodinných firem a jak uplatňuje své zkušenosti v politice, je aktuální CzechCrunch Podcast.

Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

***

A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Jiří Hlavenka?

Loňský prodej Kiwi.com do rukou amerického investora bylo velké téma jak pro všechny zúčastněné, tak celou tuzemskou scénu. V médiích se párkrát objevily i různé přestřelky mezi akcionáři a byť Jiří Hlavenka říká, že to v médiích vypadalo hůře než ve skutečnosti, tak se zpětně ohlíží za tím, v čem mohl být jeden z problémů.

„Kdyby to byla průměrná firma, byl by úplný klid po pěšině a bez problémů by se někde prodala. Ale v momentě, kdy vidíte, že celý byznys každý den vyroste o několik procent, tak si říkáte wow, tohle je jízda, a ptáte se, kam to vůbec míří. Každý si v hlavě hned násobí své potenciály zisky,“ říká v podcastu Hlavenka s tím, že někteří investoři se zkrátka báli, aby jim něco neuteklo.

jiri-hlavenka3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

Taková příležitost se ostatně v českém startupovém prostředí nenajde každý rok a Hlavenka přiznává, že na to zkrátka nejsou tuzemští investoři připravení, a to jak kapitálově, tak zkušenostmi. Když Kiwi.com vyrostlo do určité velikosti, potřebovalo munici na případné akvizice nebo masivní růst, a to mu zajistil právě loňský odprodej do rukou obřího fondu General Atlantic.

„Z mého pohledu to bylo za pět minut dvanáct, že české individuální investory, kteří znají docela dobře lokální trh, ale neumí moc zahraničí, nahradil světový hráč. Myslím si, že čeští investoři by těch 150 až 200 milionů eur, které teď mohou ze strany General Atlantic přijít, prostě nedali do kupy,“ míní Hlavenka.

Byť ho samotného odchod z Kiwi.com svým způsobem mrzí, protože za jiné konstelace by v jízdě mohl pokračovat dál, sám ho považuje za dobrý krok. I proto, že v Česku nebyl silný kapitálový hráč, který by umožnil jak dál živit růst firmy, tak pokračovat v nějakém nastavení stávajícím investorům. V momentě, kdy do firmy vstupoval obří hráč s miliardy v kapse, uvolnil mu Hlavenka prostor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celé to ostatně potvrzuje Hlavenkův názor, že jeden investor by neměl firmu táhnout až nahoru, ale správně si vyhodnotit svou pozici a podle toho jednat. „V okamžiku, kdy cítím, že už firmě nemám co dát, tak si říkám, proč bych tam dál zůstával, když mám šanci na dobrý exit,“ říká Hlavenka.

„Investor není od toho, aby táhl firmu až nahoru. Každý investor má svou fázi, pak se firma dostane do určité velikosti, já ji mohu pomoct s jedním, maximálně dvěma dalšími investičními koly, ale pak by třeba měla jít na rozumnou burzu,“ doplňuje Hlavenka.

Pokud se chcete dozvědět, proč ho mrzí, že se české firmy prodávají do zahraničních rukou, proč by u nás rád viděl více rodinných firem, do jakých investic se po odchodu z Kiwi.com pustil a jakou má teď vlastně investiční strategii, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.

Globální úspěch naší hry přišel pět minut po dvanácté, ale zachránil nás, říká Miloš Endrle z Geewy v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

milos-endrle2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Miloš Endrle, zakladatel herního studia Geewa

0Zobrazit komentáře

Český herní průmysl má za sebou úspěšný jak loňský rok, tak i start toho letošního. Došlo totiž hned ke třem velkým prodejům tuzemských herních studiích, jež stvořily jedny z nejúspěšnějších her ve svých kategoriích. Třetím do party se po Warhorse a Beat Games stala nedávno také Geewa, kterou před patnácti lety založil Miloš Endrle a která ale dnes už také vůbec nemusela existovat.

Během patnácti let si Geewa prošla momenty, kdy byla jak dole tak nahoře. Právě o tom hovoří Miloš Endrle v našem novém CzechCrunch Podcastu. „Kdyby nepřišel úspěch s naší hrou Smashing Four, tak už tady Geewa vůbec není,“ říká otevřeně padesátiletý Endrle, který nakonec letos dovedl firmu ke stamilionovému prodeji americkému gigantovi.

Hru Smashing Four, která je založená na úspěšném kulečníkovém principu, avšak s unikátním zpracováním, dnes hraje 200 tisíc hráčů každý den a měsíčně vynese přes milion dolarů. Geewa toho ale pamatuje mnohem víc, Endrle se svými kolegy začínal na webových hrách, pak se přesunul na tehdy nový Facebook a nakonec až do mobilních her.

Celý podcast o příběhu Geewy, její minulosti, současnosti i budoucnosti, si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

***

A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Miloš Endrle?

„Český herní trh jde nahoru, nejen díky těmto třem prodejům, ale i počtu lidí, kteří do herního průmyslu v Česku vstupují a kolik se nám jich daří přitahovat ze zahraničí. Máme tu na vývoj her naprosto skvělé podmínky,“ míní Endrle, který si za patnáct let v branži prošel skoro vším.

Postupně do firmy přibral dvojici investorů. V začátcích polské MCI TechVentures a později se připojilo KKCG Karla Komárka. Právě investoři pak zejména ve dvou těžkých časech firmu zachránili. Nejprve byl složitý přechod z čistě webových her, kde Geewa začínala, na sociální sítě. A pak když se šlo z Facebooku do mobilních her.

milos-endrle3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Musíte projekty připravovat na to, aby využívaly AI, říká Miloš Endrle

Všechny překotné změny ale nakonec Geewa přežila a nakonec ji za stovky milionů korun odkoupil americký obr AppLovin. Může za to poslední herní hit Smashing Four, který celou firmu zachránil před zánikem. „Nakonec se nám podařilo uspět pět minut po dvanácté, což nás zachránilo. Čekali jsme na to deset let,“ říká Endrle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho oblíbenou hláškou je ostatně anglické „one hit, ten shits“, tedy jeden úspěch na deset – slušně řečeno – neúspěchů. První jackpot trefila Geewa s kulečníkem na Facebooku, Pool Live Tour hrálo v době slávy přes 90 milionů lidí, ale nakonec české vývojáře předběhli konkurenti, a tak museli hledat znovu. Nakonec se trefili se Smashing Four.

Pokud vás zajímá, co všechno za patnáct let v Geewě Miloš Endrle se svými kolegy zažil, co si myslí o českém herním trhu, proč se podle něj herní studia u nás prodávají moc brzo a jak bude vypadat budoucnost sportů, do nichž už teď významně mluví esporty, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.