Pomocný balíček pro Airbnb. Investoři do ubytovacího startupu posílají v těžkých časech 1 miliardu dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

airbnb-founders

Foto: Airbnb

Zakladatelé Airbnb Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

0Zobrazit komentáře

Původně měl být rok 2020 pro Airbnb symbolem dlouho očekávaného vstupu na burzu. Přes jedenáct let starý startup vyrostl na zprostředkovávání krátkodobého ubytování u hostitelů z celého světa a vyrostl do takové velikosti, že dávala burza smysl, ale pandemie koronaviru jeho byznys obrací vzhůru nohama. Byty běžně pronajímané přes Airbnb teď zejí prázdnotou a firma musela jednat.

Přestože už se další takové kolo s ohledem na plánovaný vstup na burzu příliš neočekávalo, Airbnb nyní oznámilo, že dostává od investičních fondů Silver Lake a Sixth Street Partners obří finanční injekci. Celkem 1 miliardu dolarů (25 miliard korun) posílají do firmy investoři zčásti v dluhovém financování a zčásti v podílovém.

Nová strategická investice má pomoci Airbnb přečkat náročné období. Pandemie koronaviru, uzavřené hranice a další striktní opatření tvrdě dopadají na celý cestovatelský byznys a Airbnb pochopitelně není výjimkou. I v Praze můžeme sledovat vylidněné byty, v nichž jsou obvykle ubytovaní turisté právě přes americkou platformu. Airbnb navíc pozastavilo své marketingové aktivity s cílem ušetřit letos 800 milionů dolarů a zakladatelé si nemají půl roku vyplácet mzdu.

airbnb-keys-checkin1

Foto: Airbnb

Klíčenka s logem Airbnb

Teď navíc trojice spoluzakladatelů Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky získala důležitou finanční podporu. Zatím není jasné, jak nová investice ovlivní plány se vstupem na burzu, nicméně CNBC informuje, že miliardová investice snížila hodnotu Airbnb z 31 miliard dolarů v roce 2017 na 26 miliard.

Ztráty Airbnb budou pochopitelně velké. Nejenže se v nejbližších týdnech a v některých částech světa i měsících významně omezí cestování, ale nákladné je i rušení rezervací, které v posledních týdnech rovněž proběhlo po celém světě. Airbnb přitom původně umožňovalo rušit hostům ubytování s náhradou plné sumy, což se nelíbilo hostitelům, a tak jim nakonec firma vytvořila kompenzační balíček ve výši 250 milionů dolarů.

Pro Airbnb není krize úplně novou zkušeností. Jenže zatímco v té finanční v roce 2008 teprve vznikalo a horší ekonomické situace nakonec využilo ve vybudování velkého byznysu, teď jeho podnikání ve velkém trpí. I proto již spoluzakladatel a komunitní šéf Brian Chesky hovoří o tom, že se firma začne do budoucna soustředit na tři klíčové oblasti.

Důraz na hostitele, dlouhodobé pobyty a zážitky

„Vidíme novou flexibilitu v tom, jak lidé žijí a pracují, což znamená, že nebudou muset být připoutáni k jednomu místo. S rostoucím zájmem o cestování, které je blíže domovu, budou naši zákazníci vyhledávat místa v okolí, která navštíví, a lokální zážitky. S ohledem na to vidíme budoucnost Airbnb soustředěnou na tři hlavní produkty,“ vysvětluje Chesky.

Jde o důraz na hostitele, dlouhodobé pobyty a zážitky. První část je jasná, Airbnb se bude snažit přinést ještě více hostitelů na svou platformu, aby měli cestující co nejvíce rozmanitou nabídku ubytování a míst, kam se mohou podívat.

brian-chesky-airbnb

Foto: Airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

Mnohem zajímavější je ale druhý produkt. Airbnb bylo totiž dosud využíváno zejména pro krátkodobější bydlení. I to se ale postupně bude proměňovat a platforma chce poskytnout ubytování například pro studenty při škole nebo lidi, kteří se stěhují za prací. „V budoucnosti zájem o bydlení v jiné komunitě jen poroste, v domovech, které přijdou s benefity Airbnb,“ říká Chesky.

jiri-hlavenka-boxed

Přečtěte si takéInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch PodcastuInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Třetím hlavním produktem mají být tzv. Airbnb Experiences, tedy zážitky, které již pár let firma buduje a které doplňují klasické ubytování. Obvykle jde o unikátní či zajímavé aktivity, které k pobytu nabídnou přímo hostitelé nebo další lidé z dané lokality.

„Přestože je současná situace pro pohostinský průmysl evidentně velmi složitá, touha cestovat a mít autentické zážitky je fundamentální a přetrvá,“ komentuje investici Co-CEO a managing partner v Silver Lake Egon Durban podle kterého, je byznys model Airbnb připraven, jakmile se svět opět vrátí do normálu, dále prosperovat.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina