Tiger King je stejně úspěšný jako Stranger Things. Netflix boří rekordy sledovanosti a narostl na 182 milionů předplatitelů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tiger-king-netflix

Foto: Netflix

Joe Exotic strávil velkou část života obklopen kočkovitými šelmami

0Zobrazit komentáře

Je jasné, že nyní žijeme ve skutečně zvláštní době, když je po celém světě jednou z nejdiskutovanějších osobností bývalý majitel tygří zoo, který si ve vězení odpykává trest za objednávku vraždy. Joe Exotic se stal jedním z nepravděpodobných antihrdinů globální zdravotní krize, když jeho příběh pohltil desítky milionů lidí s ničím lepším na práci než sledováním Netflixu. Největší streamovací služba i díky tomu ještě výrazně narostla a zdá se, že by letos mohla pokořit hranici 200 milionů předplatitelů.

Netflix v poslední době stále zvyšuje investice do nového obsahu, už po několik čtvrtletí se ale snižuje četnost, s jakou přibývají noví platící uživatelé. Streamovací služba se tak možná přibližuje zlomovému bodu, kdy bude konečně muset prokázat svou schopnost generovat zisk při splácení dluhů. Vůbec mu to neulehčuje konkurence ze strany velkých mediálních společností a přibývajících streamovacích služeb.

Podle výsledků za první kvartál letošního roku mu ale, jako jedné z relativně malého počtu firem, pomohl příchod pandemie, která drží lidi zavřené doma, hledající způsoby jak se zabavit. Oproti předpokladům pohybujícím se mírně nad sedmi miliony nových předplatitelů jich totiž přibyl rovnou více než dvojnásobek, konkrétně 15,8 milionu. To znamená meziroční nárůst o 22 procent a celkem 182 milionů uživatelů po celém světě.

netflix-covid-2

Foto: Thibault Penin/CzechCrunch

Koronavirová krize Netflixu zatím spíše prospívá

Pozitivně se tato čísla pochopitelně promítla i do tržeb, které dosáhly 5,77 miliardy dolarů oproti 5,76 miliardy dolarů odhadovaným. Menší rozdíl mezi předpoklady a skutečností je dán sílícím americkým dolarem, snižujícím hodnotu příjmů ze zahraničí. Také fungování firmy prý nebylo přesunem na home office příliš zasaženo, naopak nabrala dva tisíce dalších lidí pro zvládnutí zvýšeného zájmu o streamovaný obsah.

Pán tygrů i Netflixu

Dokumentární série Tiger King má ve svém žánru naprosto bezprecedentní dosah. Bez masivních marketingových kampaní se jí v zásadě díky „virálnímu“ úspěchu podařilo za první čtyři týdny zaujmout 64 milionů diváků. To je stejný počet jako u třetí řady Stranger Things, na kterou lákal Burger King, H&M nebo IKEA. Kočkovité šelmy a jejich excentričtí majitelé se tak vyšplhali na pozici druhého největšího titulu na Netflixu. Nad nimi stojí už jen první řada Zaklínače se 76 miliony zhlédnutí za prvních několik týdnů.

Vrcholná místa žebříčků popularity debutů se ale mohou brzy znovu změnit, nebývalý úspěch totiž zažívá také původně španělský heist thriller Papírový dům (Money Heist, v origináleLa casa de papel) s očekávanými 65 miliony diváků za první měsíc. Jasně se zde ukazuje, že kvalitní hity rozhodně nemusejí vznikat pouze na americké půdě, musí mít jen globální dostupnost, jakou je Netflix schopen poskytnout. Několik mnohem méně známých, avšak určitě pozornost si zasluhujících neamerické seriály jsme se nedávno podívali i my.

Rychlý růst teď může znamenat pomalý růst později

Přesto všechny tyto pozitivní zprávy začíná čtvrtletní dopis (v PDF zde) Netflixu akcionářům slovy: „Za celou naši více než dvacetiletou historii jsme nezaznamenali více nejasnou nebo znepokojivou budoucnost.“ Řeč je samozřejmě především o zdravotní a ekonomické situaci po celém světě. Firma jí jednoznačně přisuzuje vliv na výrazný růst v posledních týdnech, přičemž zároveň zdůrazňuje, že se jedná o velkou anomálii.

„Očekáváme, že sledovanost klesne a růst počtu předplatitelů se zpomalí spolu s tím, jak skončí domácí karanténa, což bude, doufáme, brzy,“ stojí v dopise. Aktuálně stále probíhající rychlý vzestup zájmu o službu navíc pravděpodobně ovlivní organické rozšiřování předplatitelské základny v následujících čtvrtletích a letech.

the-witcher-netflix-2

Foto: Netflix

První řada Zaklínače byla nejúspěšnější v historii streamovací služby

Naopak nepříliš velkou hrozbou budou v dohledné době konkurenční streamovací služby, do velké míry neschopné nabízet nový obsah. Netflix má prý dostatek nových titulů pro typicky štědré dávkování po celý letošní i příští rok. Jak poznamenává magazín The Verge, zde se projevuje výhoda distribuční strategie streamovacího giganta, kdy jsou kompletní sezóny seriálů vydávány najednou. To znamená, že obsah pro následující měsíce je už připraven, na rozdíl od průběžně natáčených epizod u tradiční televize.

Důležité nicméně zůstává zajistit i co nejrychlejší návrat k produkci po uvolnění protipandemických opatření. Ta mohou mít malý krátkodobý a střednědobý dopad na byznys velké streamovací služby, ale okamžitě zasáhla filmařskou komunitu. Netflix proto v březnu spustil stomilionový fond, který má tvůrcům poskytnout příjem minimálně do doby, než tuto roli převezme státní podpora.