Zábavní parky zejí prázdnotou. Etalon úspěchu Disney bojuje o přežití a na burze ho předběhl hodnotnější Netflix
V několika posledních letech Disney v zábavnímu průmyslu prakticky nemá skutečnou konkurenci. I přes sestupnou tendenci kinofilmů Star Wars se seriál The Mandalorian ze stejného světa rychle stal celosvětovým hitem, mezi deseti nejvýdělečnějšími filmy uplynulého roku patří Disney hned osm pozic a streamovací služba Disney+ má po pěti měsících 50 milionů předplatitelů. Nyní jsou však všechny zábavní parky zavřené, kinodistribuce i produkce se zastavila a desítky tisíc zaměstnanců jsou doma a čekají, co se bude dít.
Na konci února bylo po několika měsících příprav – přesto však nečekaně brzy – oficiálně ohlášeno, že Bob Iger po patnácti letech odchází z pozice výkonného ředitele Disney s tím, že svému nástupci jen bude ještě asi rok pomáhat radami. Už tehdy ale vzhledem k situaci ve světě mohlo vedení firmy očekávat velmi těžké časy.
Nový výkonný ředitel Bob Chapek se téměř okamžitě po převzetí nejvyššího postu ocitl ve vedení zábavního giganta, který se začal dostávat do jednoho z nejtěžších období své historie.
Kina, parky, výletní lodě. Všechno je prázdné
Jak informují The New York Times, Bob Iger se tak do společnosti, z níž vybudoval mediálního giganta s nejúspěšnějšími filmovými franšízami v dějinách, v zásadě opět vrátil. Post výkonného ředitele samozřejmě oficiálně zůstává Chapekovi, avšak zkušenější z obou Bobů z velké části převzal krizové vedení firmy zaměstnávající 223 tisíc lidí.
„Krize takového rozměru a její dopad na Disney by nevyhnutelně vedla k mojí aktivní pomoci Bobovi (Chapekovi) a firmě se s ní vypořádat, obzvlášť když jsem ji vedl 15 let,“ napsal Iger v e-mailové korespondenci s deníkem.
Velká část z pracovníků je nyní doma a 19. dubna má dostat poslední výplatu na kdovíjak dlouhou dobu. Snahou je se, pokud možno, vyhnout masivnímu propouštění, objevily se ale informace o údajných úvahách Igera o Disneym s menším počtem zaměstnanců. V současnosti je na neplacené dovolené přes 30 tisíc lidí pracujících v letoviscích v americké Kalifornii a přidává se k nim dalších 43 tisíc z Floridy.
Disney kromě samotných chytrých akvizic velkých značek jako Marvel a Star Wars pomohly přivést na vrchol rozsáhlý byznys v oblasti zábavních parků jako Disneyland, výletních lodí a podobně. Tyto divize firmě za rok končící v loňském červnu vydělaly 26 miliard dolarů. Nyní nevydělávají prakticky nic.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTo, co pomohlo k velkému vzestupu, se tak kvůli pandemii stalo velkou přítěží. Příliš lepší není ani situace ve filmových studiích, které také přišly o většinu příjmů. Kromě e-sportu teď není prakticky co vysílat ani na prémiové sportovní stanici ESPN. I ta patří Disney.
V zásadě jediná část celého byznysu Disney, jejíž funkce není pandemií naprosto zásadně zasažena, je Disney+. Tedy, teoreticky. Ačkoliv počty předplatitelů stále poměrně rychle rostou, je otázka, jak dlouho bude k udržení tohoto trendu stačit jen archiv společnosti. The Mandalorian je totiž i nadále jediným výraznějším titulem, který se na Disney+ objevil jako exkluzivní novinka. Není se tak čemu divit, že firma oznámila, že chystá několikadílný dokument o tom, jak se úspěšný seriál natáčel včetně několika dosud nezveřejněných scén.
Například Netflix také zastavil prakticky veškerou produkci, má však připravený dostatek nového obsahu na příštích několik měsíců. Disney naproti tomu spoléhalo na co nejrychlejší vydání připravovaných projektů, nyní odsunutých na neurčito. Navíc je pro něj streamovací služba z hlediska veškerých operací stále poměrně okrajovou novinkou, která má daleko k tomu, aby se příjmy byla schopna přiblížit klasické kinodistribuci. Přesněji řečeno, nějakou dobu ještě bude pro Disney prodělečná, s čímž se počítalo, ale v současné situaci to není optimální.
Disney strádá, Netflix roste
Krátce po – pro veřejnost poměrně překvapivém – odstoupení Boba Igera se objevily spekulace, že tímto krokem předvídal blížící se krizi a chtěl se vyhnout problémům, které by tím na něj padly. Sám svoje rozhodnutí označoval za zkrátka přirozené v době, kdy bylo Disney na vrcholu. Nyní, o měsíc později, se mezi členy výkonného vedení dočasně vrátil. Je náročnou otázkou, jestli je tento vrchol udržitelný.
Do sféry nejistoty se dostává už nyní, v době, kdy nejen světu domácí zábavy vévodí Pán tygrů, a když ne on, je to Papírový dům nebo třeba Ozark – vše na Netflixu. Ten se nyní stal součástí každodenního života ještě více,než kdy dříve a akciový trh jeho vliv následuje. Když jsme letos v lednu popsali příběh o vzestupu disruptivní streamovací služby, měly akcie Netflixu hodnotu kolem 350 dolarů, nyní vystoupaly až na rekordní hodnotu přibližně 427 dolarů.
Výsledkem je hodnota firmy přesahující 187 miliard dolarů, což je nyní o několik stovek milionů více, než jak akcionáři oceňují Disney. Před koronavirovou krizí se objevovaly obavy spojené se zpomalujícím růstem Netflixu, jehož investice stále přesahují příjmy. Zatímco nedávno bývali analytici optimističtější než skutečné výdělky firmy, nyní se očekává překročení původních odhadů.
Jak zmiňuje magazín Variety, například analytik z Pivotal Research Group Jeffrey Wlodarczak si myslí, že Netflix bude patřit k menšině společností, jejichž byznys situace kolem pandemie posílí. „Věříme, že nešťastná situace kolem COVID-19 posiluje globální dominanci Netflixu částečně vedenou postupným zvyšováním útrat za obsah, které umožňuje jejich obrovská a dále rostoucí základna předplatitelů,“ říká.
Disney má také prostor pro posílení své digitální nabídky, ta je ovšem zatím spíše novinkou jediné divize společnosti rozkročené mezi několika částmi zábavního průmyslu. Netflix z hlediska příjmů operuje pouze na internetu, vydělává pouze na předplatném, podobně jako HBO GO. Pro obě streamovací služby jsme před několika dny vytvořili seznam skrytých pokladů.