Zábavní parky zejí prázdnotou. Etalon úspěchu Disney bojuje o přežití a na burze ho předběhl hodnotnější Netflix
V několika posledních letech Disney v zábavnímu průmyslu prakticky nemá skutečnou konkurenci. I přes sestupnou tendenci kinofilmů Star Wars se seriál The Mandalorian ze stejného světa rychle stal celosvětovým hitem, mezi deseti nejvýdělečnějšími filmy uplynulého roku patří Disney hned osm pozic a streamovací služba Disney+ má po pěti měsících 50 milionů předplatitelů. Nyní jsou však všechny zábavní parky zavřené, kinodistribuce i produkce se zastavila a desítky tisíc zaměstnanců jsou doma a čekají, co se bude dít.
Na konci února bylo po několika měsících příprav – přesto však nečekaně brzy – oficiálně ohlášeno, že Bob Iger po patnácti letech odchází z pozice výkonného ředitele Disney s tím, že svému nástupci jen bude ještě asi rok pomáhat radami. Už tehdy ale vzhledem k situaci ve světě mohlo vedení firmy očekávat velmi těžké časy.
Nový výkonný ředitel Bob Chapek se téměř okamžitě po převzetí nejvyššího postu ocitl ve vedení zábavního giganta, který se začal dostávat do jednoho z nejtěžších období své historie.
Kina, parky, výletní lodě. Všechno je prázdné
Jak informují The New York Times, Bob Iger se tak do společnosti, z níž vybudoval mediálního giganta s nejúspěšnějšími filmovými franšízami v dějinách, v zásadě opět vrátil. Post výkonného ředitele samozřejmě oficiálně zůstává Chapekovi, avšak zkušenější z obou Bobů z velké části převzal krizové vedení firmy zaměstnávající 223 tisíc lidí.
„Krize takového rozměru a její dopad na Disney by nevyhnutelně vedla k mojí aktivní pomoci Bobovi (Chapekovi) a firmě se s ní vypořádat, obzvlášť když jsem ji vedl 15 let,“ napsal Iger v e-mailové korespondenci s deníkem.
Velká část z pracovníků je nyní doma a 19. dubna má dostat poslední výplatu na kdovíjak dlouhou dobu. Snahou je se, pokud možno, vyhnout masivnímu propouštění, objevily se ale informace o údajných úvahách Igera o Disneym s menším počtem zaměstnanců. V současnosti je na neplacené dovolené přes 30 tisíc lidí pracujících v letoviscích v americké Kalifornii a přidává se k nim dalších 43 tisíc z Floridy.
Disney kromě samotných chytrých akvizic velkých značek jako Marvel a Star Wars pomohly přivést na vrchol rozsáhlý byznys v oblasti zábavních parků jako Disneyland, výletních lodí a podobně. Tyto divize firmě za rok končící v loňském červnu vydělaly 26 miliard dolarů. Nyní nevydělávají prakticky nic.