Ze školní lavice do virtuální učebny za pár dní. Dobrovolníci z Učíme online pomohli překlopit na internet už přes 170 škol
Koordinátorka projektu Učíme Online Eva Pavlíková z Česko.Digital (uprostřed)
České školství bylo jednou z oblastí, kterou koronavirová pandemie zasáhla mezi prvními. Poté, co vláda 12. března vyhlásila nouzový stav, bylo rychle jasné, že se zavřou i všechny české školy a více než 1,6 milionu žáků, studentů a 160 tisíc učitelů se muselo najednou vypořádat s bezprecedentní situací.
Napříč republikou se zároveň začala zvedat nevídaná vlna solidarity. Pod platformou Česko.Digital, která se pod vedením Jakuba Nešetřila za normálních okolností snaží o zlepšování českých státních online služeb nebo digitalizaci neziskového sektoru, vznikla spontánně iniciativa zvaná Učíme online a dala si za cíl pomoct školám a učitelům s úspěšným přechodem do online výuky.
Dnes, o více než měsíc později, už je Učíme online živelnou organizací, která má rozjetých několik projektů, aktivně pomáhá školám a její představitelé věří, že z rychlé reakce se stane projekt, který promění české školství dlouhodobě.
V polovině března se do iniciativy kromě Česko.Digital zapojili i komunity GUG.cz, GEG ČR, Microsoft Studentské trenérské centrum a také Google, Microsoft a American Academy, za kterou stojí Ondřej Kania. Výsledkem je, že přes platformu Slack aktuálně Učíme online tvoří více než 400 dobrovolníků. Jsou mezi nimi odborníci na IT, učitelé i rodiče.
„Zjistila jsem, že za velmi krátkou dobu se dá vytvořit velká komunita dobrovolníků, která má upřímnou potřebu pomoci našemu školství – oblasti, která se tak nějak dotýká nás všech, ať už v roli studenta, učitele nebo později v roli rodiče,“ říká pro CzechCrunch koordinátorka projektu Eva Pavlíková z Česko.Digital.
V rámci Učíme online se nejprve začalo systémově organizovat zprovozňování internetové výuky. Jedním z těch, kteří projekt pomáhali rozjet, byl zakladatel American Academy Ondřej Kania. Pro CzechCrunch v polovině března zdůraznil, že je potřeba systémové řešení, protože v danou chvíli každý učitel při výuce postupoval trochu jinak.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsŠkoly tak dostávají od expertů zdarma kompletní pomoc v zavádění celých systémů pro výuku, ať už jde o Google Classroom, Microsoft Teams nebo Office 365. Aktuálně se přihlásilo 178 škol, z nichž už je komplexně proškoleno 121. Drtivou většinu tvoří základní školy, ale školit se nechali například i zástupci z Univerzity Karlovy. Přihlásit se je možné v tomto formuláři nebo na webu iniciativy.
„Jakmile se škola přihlásí, tak jí typicky za pár hodin kontaktuje náš dobrovolník a provede představitele školy vším od instalace potřebných nástrojů až po to, jak zapnout online vyučování,“ upřesňuje Pavlíková způsob, jakým probíhá školení.
Počítač do každé rodiny
Jednou ze škol, která se rozhodla pomoci využít, byla i Základní škola Jílové u Prahy. Zástupkyně ředitele Lenka Rybářová pro CzechCrunch přiznala, že ve škole nebyla původně vůle technologie příliš řešit.
„Škola táhne za jeden provaz.“
„Měli jsme jen elektronickou žákovskou knížku. Teď jsme během čtrnácti dnů začali s Google Meet a téměř všichni učitelé na škole ho pro své hodiny používají. Od příštího týdne také na ostro rozjíždíme Google Classroom,“ popisuje rychlou změnu, která logicky není pro všechny strany jednoduchá.
Učíme online si každopádně Rybářová nemůže vynachválit. Dobrovolník prý s ochotou vše nastavil, vysvětlil a proškolil ostatní učitele ve škole, přestože pro ně bylo vše nové. Google škole poskytl i trvalou licenci na studijní prostředí.
„Už měsíc nežiju pomalu ničím jiným než G-Suitem, a to jsem s ním předtím neuměla,“ směje se Lenka Rybářová. „Jsem opravdu šťastná, že to povedlo, že jsme mohli dostat neskutečnou pomoc a že škola táhne za jeden provaz.“
Aktuálně má podle Pavlíkové iniciativa Učíme online dostatek dobrovolníků. Největší nápor registrovala v prvních týdnech, kdy byli schopni odbavit až dvacet škol za den.
https://www.facebook.com/UcimeOnline/videos/244860209960217
Brzy poté, co začali organizátoři dostávat zpětnou vazbu od stovek učitelů, však narazili na relativně velký problém. „Uvědomili jsme si, kolik je v Česku rodin, které nemají potřebné vybavení, a jejich děti se tak nemohou online výuky účastnit. Rozhodli jsme se proto uspořádat sbírku,“ popisuje Pavlíková.
Netrvalo ani deset dní a povedlo se dát dohromady 175 notebooků a 34 stolních počítačů pro děti z potřebných rodin. Nadace Open Society Fund, Člověk v tísni a Eduzměna následně pomáhají s distribucí do jednotlivých rodin. Počty se navíc stále navyšují a k 21. dubnu mělo Česko.Digital přislíbeno celkem 874 počítačů.
Učitelé se také učí
Na základě zpětné vazby ze škol vznikl i projekt Učíme nanečisto, kde si učitelé prostřednictvím webinářů navzájem sdílejí praktické, technické i didaktické tipy pro svou výuku. Koncept je unikátní v tom, že jeden z učitelů učí a ostatní si mohou online hodinu v roli žáka vyzkoušet.
O webináře registrují organizátoři velký zájem, jen na první čtyři se chtělo registrovat 120 učitelů. Vypsaných je aktuálně dalších devět, ale rychle se zaplňují. „Když jsme vypsali dalších sedm kurzů, tak se nám na ně za jediný den přihlásilo 150 učitelů,“ říká Pavlíková.
Jednou z lektorek webinářů je i Štěpánka Baierlová, která by za normálních okolností v těchto dnech stála za katedrou v Základní škole v Sušici. Protože ale technologie v hodinách používá, rozhodla se své zkušenosti sdílet.
„V rámci webinářů ukazujeme tipy, jak nástroje využít pro online výuku, protože nelze jen jednoduše překlopit na internet to, co se běžně děje ve třídě. Snažím se vysvětlit, že není podstatné teď učit věci přesně podle osnov, ale že můžeme toto období využít pro rozvoj potřebných dovedností,“ říká Baierlová pro CzechCrunch. Zaměřuje se hlavně na didaktické tipy a seznámení s technologiemi nechává na ostatních dobrovolnících.
Pochvaluje si, že učitelé táhnou za jeden provaz. „Jsou ochotni se vzájemně inspirovat a poradit, jak danou věc dělají u nich ve škole. Připadá mi, že právě sdílení je v současnosti v učitelské komunitě opravdu silné,“ tvrdí Baierlová. Sama ostatním učitelů například ukazuje, jak si organizuje práci v Google Classroom.
O webináře je však zájem nejen mezi učiteli, ale i rodiči, a tak se Baierlová rozhodla na konci dubna uspořádat i streamovaný diskuzní panel pro všechny, které vzdálená výuka zajímá. Cílem je prý vytvořit spojující podvečer, kde hosté z řad ředitelů řeknou, jak lze v této situaci více komunikovat a vyjít vstříc.
Dlouhodobá přeměna českých škol
Více než čtyři stovky dobrovolníků ale nepolevují. Jedním z dalších sub-projektů bude najít školy, které nepoužívají žádné technologie. Spolupracovat na tom bude Česko.Digital s dalšími institucemi, které mohou poskytnout faktická data o využívání technologií na jednotlivých školách.
„Je spousta škol, které skončily na tom, že dětem posílají e-maily s úkoly. Myslím si, že vlna, kdy se škola dostane z asynchronní komunikace do skutečných online lekcí, ještě přijde,“ nastiňuje svou vizi Pavlíková.
Pro Česko.Digital i všechny dobrovolníky ale teď bude klíčové přetavit dosavadní snahy na dlouhodobou platformu pod pracovním názvem Učíme online 2.0. „Ze současné situace vzejdou školy, které budou online výuku praktikovat v dlouhodobém horizontu. I ty školy, které skončily u e-mailu, se nyní budou dívat po dalších možnostech,“ doufá Pavlíková.
Česko.Digital už v počátcích pandemie pomohlo se zprovozněním speciálního webu Ministerstva zdravotnictví. Kromě pěti aktuálních projektů a projektu Učíme online navíc nedávno spustilo i platformu Damerousky.cz, která slouží pro sdílení po domácku vyrobených roušek.
Jedná se o komunitu IT profesionálů, kteří pod vedením Jakuba Nešetřila, jenž založil a následně úspěšně prodal gigantovi Oracle svůj startup Apiary, pro-bono pomáhají neziskovým organizacím, samosprávě i státu. Od svého založení v květnu 2019 sdružila přes 2 300 vývojářů, designérů, projektových, produktových manažerů a marketérů.