Facebook v Česku rozšiřuje svůj boj proti dezinformacím. K ověřování se oficiálně připojí i Demagog.cz

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Největší sociální síť světa Facebook má v boji s nepravdivými zprávami těžkou roli, a tak už několik let lavíruje mezi tím, jak zásadně svůj obsah regulovat a do jaké míry naopak zachovávat svobodu projevu.

V ověřování pravdivosti příspěvků začal Facebook před časem spoléhat na partnery a právě tyto aktivity rozšiřuje i v Česku. K agentuře AFP, která v rámci globálního partnerství ověřuje zprávy v českém prostředí od února, se nyní oficiálně přidá i nezávislá a certifikovaná fact-checkingová platforma Demagog.cz.

Když fact-checker vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne zobrazovat níže ve svém News Feedu, čímž má snížit její šíření. Ze sítě ji přímo nesmaže, ale označí ji jako nepravdivou s odkazem na vysvětlení. Stránky, které publikují nepravdivé zprávy dlouhodobě, následně mohou přijít o možnost inzerce.

Celkem šest fact-checkerů na Česko

„Na spolupráci se společností Facebook se těšíme a zároveň doufáme, že se zvýší dosah a dopad naší práce. Když veřejné osobnosti sdílí nepravdivé nebo zavádějící informace, je důležité na to poukázat,“ říká Petr Gongala, koordinátor Demagog.cz.

demagog-cz

Web Demagog.cz

Jedinou novinářkou, která doteď narativy na českém Facebooku oficiálně ověřovala, byla v rámci partnerství s AFP Laďka Mortkowitz Bauerová, která má dvacetileté zkušenosti v oboru, mimo jiné z agentury Bloomberg.

Nepravdy, které Mortkowitz Bauerová ověřuje, shromažďuje na adresu na webu napravoumiru.afp.com. Vyvrátit, patřičně popsat a ověřit ale sama mohla zhruba jen deset narativů za měsíc, řekla v nedávném rozhovoru pro Radiožurnál.

Gondala pro CzechCrunch upřesnil, že Demagog.cz nebude alokovat nikoho ze svého týmu jen na práci pro Facebook, nicméně bude na ní průběžně dělat 4 až 5 lidí z jeho týmu. Ověřovat budou především obsah a zprávy, které sdílí na sociální síti politici, a držet se tak práce, na níž se zaměřovali doposud.

Politiky ověřovat, nebo neověřovat?

Facebook má ale k ověřování výroků od politiků dlouhodobě spíše pasivní postoj, snaží se být apolitický a veřejně se dříve distancoval k fact-checkování vyjádření politiků. Gondala přesto vidí v práci Demagoga a přístupu Facebooku průsečík a chce se v rámci partnerství orientovat zejména na zprávy a narativy, které politici neříkají přímo ve svých vyjádřeních, ale sdílí je na Facebooku se svými příznivci.

„To, že hoax nasdílí politik, by ho proti fact-checku nemělo chránit a Facebook je ochotný na tohle přistoupit,“ upřesňuje Gondala s tím, že Demagog.cz se nebude věnovat obecnému dezinformačnímu obsahu na největší sociální síti.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan TržilSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

„Je nám ctí rozšířit náš fact-checkingový program v České republice o spolupráci s platformou Demagog.cz, která ověřuje fakta v Česku již řadu let a zároveň propaguje ověřování faktů pomocí vzdělávacích projektů a workshopů,” říká Guido Buelow, Head of News Partnerships pro střední Evropu ve Facebooku.

Největší sociální síť světa, kterou používá měsíčně 2,5 miliardy lidí a v Česku přes 5,5 milionu lidí, tak drží i nadále pasivnější přístup a v konečném důsledku je na každém uživateli, jaké informace bude chtít konzumovat. Zakladatel sítě Mark Zuckerberg už dříve prohlásil, že by dle jeho názoru nemělo být rolí soukromé firmy „cenzurovat politické reklamy nebo zprávy“