Fiat 500e si nekupujte, prosil zesnulý šéf Fiatu. Italské legendě ale baterky zůstaly a nová generace je prý Tesla do města
Hledat mezi evropskými automobilkami takovou, která ve své modelové paletě nemá, nebo nechce mít elektromobil, je velice těžký úkol. Nepochodili bychom ani u Fiatu, jehož legendární šéf Sergio Marchionne ještě před pár lety žádal zákazníky, aby si elektrické Fiaty nekupovali a jejich prodej označoval za masochismus. Časy se ale mění a dnes Fiat označuje svou 500e, na které si dalo opravdu záležet, za Teslu do města.
Jen těžko odhadovat, jak by dnes vypadal Fiat, pokud by otěže koncernu FCA ve svých rukou stále třímal Sergio Marchionne. Tento muž se stal ikonou celého koncernu a znovuzrození značky Fiat, ze které udělal celosvětovou automobilku. Spolu s tím byl také výrazným zástupcem těch, kteří se na elektromobilitu dívali skrz prsty, což dával i dostatečně hlasitě najevo.
Marchionne byl skutečně zásadový muž. Pro ostrá slova nešel nikdy daleko a mimo tradičního černého svetru, který si na sebe bral při každé příležitosti, si také pevně stál za svými názory. Mezi ně patřila i absolutní skepse vůči technologii elektromobility, kterou mu potvrzovaly potíže s elektrickou verzí legendárního Fiatu 500 s přídomkem e.
Elektromobily komplexně označoval za dvousečnou zbraň, se kterou můžeme velmi jednoduše dostat naši planetu na kolena. V souvislosti s prodeji první generace 500e, která byla nabízena pouze v Kalifornii, v roce 2014 prosil zákazníky, aby si vůz nekupovali. V roce 2017 se nechal slyšet, že na každém tomto vozu Fiat tratí 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) a navýšení jeho výroby byl absolutní masochismus.
Nikdy neříkej nikdy
Jenže Sergio Marchionne o rok později zemřel a všichni napjatě očekávali, zda Fiat na svůj elektrický počin naváže i s nejnovější generací modelu 500. Nakonec se tak stalo a vůz nyní hraje daleko významnější roli než jen úlitbu regulačním úřadům Spojených států.
Fiat se rozhodl, nově pod vedením Oliviera Françoise, že 500e bude skutečně adekvátním reprezentantem nové elektrické éry a vyvinul pro něj vlastní platformu určenou i pro další elektromobily koncernu.
„Není to plán B. Není to jen stará platforma vylepšená o možnost nést baterie. Je to něco úplně nového a důležitého. Je to naše Tesla do města,“ prohlásil o vozu François pro AutoExpress.
Model 500e je sice od základu postaveným elektromobilem, jeho design se však hrdě hlásí ke svým slavným kořenům. A právě ona přidaná hodnota, která je s označením Fiat 500 spojena, je to, čím se podle italské automobilky podaří vozu prosadit v segmentu, kde začíná být poněkud těsněji. Svůj kompaktní městský elektromobil totiž dnes nabízí kde kdo, například i Škodovka se svým Citigo iV.
Fiat 500 se ale opírá o tradiční italský design a slavné jméno a jeho milovníci se budou moci rozmyslet, zda chtějí tradiční verzi či verzi novou, bzučivou a nutno říci povedenou. Elektrické provedení se totiž té klasické dokáže hrdě vyrovnat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBaterie o kapacitě 42 kWh poslouží dle cyklu WLTP až na 320 kilometrů dojezdu. Jelikož je 500e vozem, který je stavěn především pro pohyb ve městě, měl by být na jedno nabití schopen fungovat i celý týden. 117 elektrických koníků je dostatečnou zárukou toho, že se vůz dokáže schopně promotávat ulicemi v dostatečně rychlém tempu. A díky akceleraci, při které se dostane z 0 na 100 km/h za 9 sekund, může být i malé zaspání na semaforech velice rychle kompenzováno hlubším sešlápnutím plynového pedálu.
Aktuální cena elektrické pětistovky je v přepočtu 960 tisíc korun, což je cenovka, která není úplně malá vůz. François ovšem uvedl, že 500e je součástí vývoje značky a za deset let by tu mohla být opět nová 500, která nás může v lecčems překvapit, čímž narážel i na cenovku.
V turínském závodě Mirafiori by mělo ročně vzniknout 80 tisíc elektrických Fiatů 500. Jeho prodej se tentokrát nebude vztahovat jen na vybrané trhy v USA, ale půjde o celosvětově prodávaný model.
Strach z toho, že by si novinka své zákazníky nenašla, Olivier François rozhodně nemá. Na jedné straně podle něj budou zákazníky tvořit úplní nováčci, pro které se stane 500e prvním plavidlem pro průzkum neprobádaných vod elektromobility. Na straně druhé budou stát lidé, kteří jsou loajální značce 500 a nemusí jít nutně o ekologicky smýšlející řidiče.
„V obou případech je naším cílem přeorientovat řidiče z benzínu na elektřinu,“ říká Olivier François. Bezesporu by bylo velice zajímavé sledovat, jak by na taková slova reagoval Sergio Marchionne.