Největší filmový festival všech dob. Cannes, Benátky i Karlovy Vary nabídnou část svého programu na YouTube

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

kviff

Foto: KVIFF

Prezident Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Jiří Bartoška

0Zobrazit komentáře

Filmové festivaly jsou jako velké společenské události ještě zvláštnější než klasická návštěva kina, spočívající v tichém sezení v potemnělém sále s desítkami neznámých lidí. Snímky, které se na nich promítají, je navíc mnohdy těžké vidět jinde, třeba i proto, že bychom je jinak vůbec nemuseli objevit. Kina se s protipandemickými opatřeními snaží vypořádat projekty jako Moje kino LIVE a něco podobného nyní v mnohem větším měřítku přichází také z festivalového světa.

Jedna z největších událostí české kultury, Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, letos neproběhne. „Věřím, že síla společného prožitku při projekcích v sálech a jeho sdílení jsou nenahraditelné,“ vysvětlil prezident KVIFF Jiří Bartoška rozhodnutí, že 55. ročník se bude konat až v roce 2021.

Filmové festivaly mají důležitou funkci jak pro diváky, tak pro filmaře a distributory, jelikož právě zde mají i méně známí tvůrci možnost proniknout do širšího povědomí průmyslu. Jeho fungování po následující rok tak koronavirová krize zasáhne mnohem výrazněji než zrušení samotných několikadenních událostí.

Právě díky festivalovým úspěchům se naplno rozvinuly kariéry režisérů jako Quentin Tarantino, Damien Chazelle, Steven Soderbergh a mnoha dalších. Také cesta k historickému Oscarovi pro neanglicky mluvený film pro Parazita začala v Cannes, odkud si jihokorejská černá komedie odnesla hlavní cenu.

kviff-jiri-bartoska-foto-michal-cizek

Foto: Michal Čížek

Řeřidel KVIFF Jiří Bartoška

Zatím stále není jasné, jak a zda je vůbec možné tuto funkci filmových festivalů nahradit bez jejich fyzického konání. Jejich organizátoři se ale rozhodli alespoň v určité formě zastoupit zkušenost ze společného objevování zajímavých snímků. Poskytnout ji přitom komukoliv s přístupem na YouTube, kde globální virtuální festival We Are One: A Global Film Festival proběhne.

O této naprosto bezprecedentní události zatím není známo příliš mnoho kromě názvu, data konání a seznamu spolupracujících festivalů. Podle dosavadních informací tak 29. května na celosvětově nejpopulárnější platformě pro video začne desetidenní filmová přehlídka. Přístup na ni bude pro všechny zdarma s tím, že diváci budou moci libovolnou částkou přispět na fond Světové zdravotnické organizace pro boj s následky pandemie koronaviru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K akci se připojilo přes dvacet filmových festivalů z celého světa, mezi něž patří Cannes, německé Berlinale, britské BFI, Benátky, Sundance, Toronto, Bombaj, Tokio i právě Karlovy Vary. O konkrétním programu prozatím všechny mlčí. Zástupci karlovarského festivalu na dotaz CzechCrunch uvedli, že zatím nic neprozradí. Nicméně vybírány budou pravděpodobně spíše filmy mimo hlavní proud, který je schopen si dostatečné publikum najít i samostatně. Na YouTube se mají promítat filmy, dokumenty, hudební a komická vystoupení i rozhovory.

Cílem pořadatelů je podle jejich vlastních slov lidem po celém světě nabídnout nevšední umělecké zážitky a zároveň je sjednotit způsobem, jakým to tradičnější společenské akce nyní nedokážou. „Jsme hrdí, že spolu s našimi spolupracujícími festivaly můžeme poukázat na vskutku výjimečné filmy a talent, umožňujíc divákům zakusit jak rafinovanost vyprávění z celého světa, tak umělecké charaktery všech festivalů,“ řekli prezident festivalu v Cannes Pierre Lescure a umělecký ředitel Thierry Frémaux.

Mnoho z participujících festivalů kromě odložení letošních ročníků pracuje také na další alternativní distribuci alespoň části programu. Platí to i pro Karlovy Vary, které rozšíří svoje tradiční ozvěny „Vary ve vašem kině“, tedy promítání vybraných titulů v kinech po celém Česku. Ty proběhnou mezi 3. a 11. červencem, tedy necelé dva měsíce po tom, co budou pro omezený počet diváků opět otevřena kina.

oliver-dlouhy-boxed

Přečtěte si takéOliver Dlouhý z Kiwi.com: Zákazníci od nás chtějí stovky milionů eur, které nemáme. Chápu je, ale čekáme stejně jako oniOliver Dlouhý z Kiwi.com: Zákazníci od nás chtějí stovky milionů eur, které nemáme. Chápu je, ale čekáme stejně jako oni

Filmový svět však v posledních dnech zaznamenal ještě jednu zásadní změnu. Oscaři poprvé ve své historii na seznam snímků ucházejících se o zlaté sošky pusti i filmy uvedené pouze na streamovacích službách. Americká Akademie filmového umění a věd patří k hlavním institucím zajišťujícím zachování klasické kinodistribuce. Letos jí ovšem zkrátka nezbylo nic jiného, než svá striktní pravidla trochu uvolnit, jinak by sítem mnoho skvělých titulů propadlo.

Akademici přitom jedním dechem dodávají, že se jedná o výjimečný případ a stále do klání o nejznámější filmové ceny nepustí cokoliv. Podmínkou je alespoň plánované uvedení v kamenných kinech narušené opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Jakmile se pak kina otevřou, přijímání filmů bez kinodistribuce do soutěže opět skončí.

academy-award-oscar

Foto: Oscars

Zlaté sošky Oscar

Ředitel Akademie Dawn Hudson a prezident David Rubin k tomu řekli: „Akademie pevně věří, že kouzlo filmů nelze prožívat silněji nikde jinde než při jejich sledování v kině. Naše oddanost tomu zůstává nezměněna a neochvějná. Historicky tragická pandemie COVIDU-19 však vyžaduje tuto dočasnou výjimku z našich pravidel pro akceptování děl do soutěže. Akademie v tomto období nejistoty podporuje naše členy a kolegy. Uvědomujeme si důležitost toho, aby byla jejich díla viděna a oceňována, obzvláště pak nyní, kdy si diváci filmů cení více než kdy dříve.“

Video a hudba letí vzhůru. Spotify narostlo na 286 milionů posluchačů a překvapilo tržbami, dařilo se i YouTube

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Velké televizní i hudební streamovací služby musí přes svůj obrovský úspěch stále demonstrovat svou schopnost dostetečně vydělávat. Pandemie a globální karanténa z nich ovšem učinila jedny z mála prosperujících byznysů, aniž by musely výrazněji měnit svoje fungování. Finanční výsledky Spotify za první letošní čtvrtletí tak poměrně výrazně překročily odhady analytiků. YouTube zaznamenal ještě větší úspěch, když jeho čtvrtletní zisk z reklam oproti loňskému roku vzrostl až o 33%.

V únoru, když Spotify vyhlásilo výsledky za poslední kvartál roku 2019, jsme hudební streamovací službu označili v zásadě za samozřejmost. Mnoho posluchačů ale její výhody stále teprve objevuje, takže je dostatek prostoru za tři měsíce získat 5 milionů nových předplatitelů. Počet platících uživatelů narostl na 130 milionů a celkem hudbu v zelenočerné aplikaci poslouchá už 286 milionů lidí.

Zatímco se předpoklady příjmů, jak zmiňuje magazín TechCrunch, pohybovaly kolem 1,86 miliardy dolarů, Spotify za první čtvrtletí roku 2020 vydělalo přes dvě miliardy. Samotný zisk se pak dostal k milionu dolarů.

Ačkoliv si švédský streamovací gigant za nabízení bezplatné verze financované reklamou v minulosti vyslechl mnoho kritiky, nadále tímto způsobem získává o trochu více uživatelů. Neplatících posluchačů tak oproti stejnému období loni přibylo o 32 % více, kdežto platících o 31 %.

spotify-fundraising

Foto: Spotify/CzechCrunch

Spotify umožňuje umělcům jednoduše získat podporu od fanoušků

„Posledních několik měsíců jen posílilo naši víru freemiovému modelu,“ zmiňuje se Spotify v dopise akcionářům. „Více než 60 % našich prémiových uživatelů dlouhodobě začíná u bezplatné verze, takže pokračující růst vstupní části nálevky je pro náš ekosystém velmi prospěšné.“ Zároveň dopis zdůrazňuje, že na několika trzích, které byly nejvíce zasaženy koronavirovou krizí, firma zaznamenala pokles, jak kvůli menším příležitostem pro reklamu, tak kvůli odlivu prémiových uživatelů.

Postupná stabilizace situace v zemích jako Itálie a Španělsko nicméně znamená opětovný návrat velké části předplatitelů. „Upřímně doufáme, že se do životů lidí co nejrychleji vrátí pocit normality, věříme však, že náš model je v unikátní pozici nejen pro přečkání této bouře, ale také k tomu, aby z ní vyšel ještě silnější,“ dodává optimisticky vedení Spotify.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Ve spojitosti s koronavirem a jeho ekonomickými dopady streamovací služba nedávno spustila program umožňující podporovat umělce i pracovníky závisející na organizaci živých koncertů. Lze to přímo z aplikace nebo prostřednictvím webu se seznamem spolupracujících nadací z mnoha různých zemí.

Pokles reklamy zasáhl také byznys YouTube, který se však oproti stejnému období loni i tak zvětšil o více než třetinu na 4,04 miliardy dolarů. První čtvrtletí jednoho z hlavních sektorů Googlu tak předčilo odhady analytiků, co se týče příjmů, na druhou stranu však nedosáhlo očekávaný zisk. Hlavním důvodem byl propad zejména v březnu, kdy lidé byli motivováni videa na internetu sledovat více než normálně, ale mnoho firem nemělo tolik prostoru pro kupování reklamních prostorů.