Platební brána Stripe oficiálně startuje v Česku. Dlouho jsme se sem chystali, říká nejhodnotnější americký startup
Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe
Když jsme před několika měsíci jako první informovali o tom, že platební brána Stripe přichází do Česka, moc se toho o dalších plánech miliardového startupu ve střední Evropě nevědělo. Stripe se tehdy překlopil z uzavřené beta verze do takzvaného preview režimu, tedy otevřené testovací fáze, a ve velkém začal nabírat uživatele. Nyní je start fintechového startupu v Česku konečně oficiální.
Vedle Česka se Stripe spouští také na čtyřech dalších evropských trzích – na Maltě, Kypru, v Bulharsku a Rumunsku. Celkem je tak po Evropě k dispozici v 29 zemích a chce dál expandovat. „Důvodem je silná vývojářská komunita, blízkost časové zóně vývojového centra, které má Stripe v Dublinu, a také rostoucí počet startupů a investorů,“ vysvětluje pro CzechCrunch šéf Stripu pro střední a východní Evropu Marcin Misztal motivace za poslední expanzí.
Jeden z nejhodnotnějších startupů na světě a ve Spojených státech aktuálně ten vůbec nejhodnotnější startup, který se po nedávné investici ve výši 600 milionů dolarů posunul na hodnotu 36 miliard dolarů, si svou cestu prošlapal právě zaměřením se na vývojáře. Místo podepisování smluv a zdlouhavého schvalovacího procesu, který byl u mnoha platebních bran běžných, je možné bránu od Stripu založit zhruba do 10 minut.
Právě proto na něj často naskakují začínající startupy a menší projekty. „Po světě máme aktuálně miliony firem, které procesují platby ve stovkách miliard dolarů ročně,“ říká pro CzechCrunch komunikační šéf pro severní Evropu Klaas Flechsig. Přiznává přitom, že v Evropě má Stripe aktuálně tisíce aktivních firem a hlavními přednostmi je nejen jeho globální pozice, ale také napojení na další nástroje, které Stripe nabízí.
„Tlak byl zároveň vyvíjen od větších firem, které nás používají delší dobu, ale ptaly se, kdy konečně přijdeme do Česka,“ popisuje důvody pro vstup Stripu na tuzemský trh Misztal a dodává, že Stripe u nás používá od začátku například hotelový startup Mews, rychle rostoucí startup Productboard či výrobce alternativní stravy Mana. Lokalizaci do češtiny ale kalifornský startup prozatím neplánuje.