Když jsme před několika měsíci jako první informovali o tom, že platební brána Stripe přichází do Česka, moc se toho o dalších plánech miliardového startupu ve střední Evropě nevědělo. Stripe se tehdy překlopil z uzavřené beta verze do takzvaného preview režimu, tedy otevřené testovací fáze, a ve velkém začal nabírat uživatele. Nyní je start fintechového startupu v Česku konečně oficiální.
Vedle Česka se Stripe spouští také na čtyřech dalších evropských trzích – na Maltě, Kypru, v Bulharsku a Rumunsku. Celkem je tak po Evropě k dispozici v 29 zemích a chce dál expandovat. „Důvodem je silná vývojářská komunita, blízkost časové zóně vývojového centra, které má Stripe v Dublinu, a také rostoucí počet startupů a investorů,“ vysvětluje pro CzechCrunch šéf Stripu pro střední a východní Evropu Marcin Misztal motivace za poslední expanzí.
Jeden z nejhodnotnějších startupů na světě a ve Spojených státech aktuálně ten vůbec nejhodnotnější startup, který se po nedávné investici ve výši 600 milionů dolarů posunul na hodnotu 36 miliard dolarů, si svou cestu prošlapal právě zaměřením se na vývojáře. Místo podepisování smluv a zdlouhavého schvalovacího procesu, který byl u mnoha platebních bran běžných, je možné bránu od Stripu založit zhruba do 10 minut.
Právě proto na něj často naskakují začínající startupy a menší projekty. „Po světě máme aktuálně miliony firem, které procesují platby ve stovkách miliard dolarů ročně,“ říká pro CzechCrunch komunikační šéf pro severní Evropu Klaas Flechsig. Přiznává přitom, že v Evropě má Stripe aktuálně tisíce aktivních firem a hlavními přednostmi je nejen jeho globální pozice, ale také napojení na další nástroje, které Stripe nabízí.
„Tlak byl zároveň vyvíjen od větších firem, které nás používají delší dobu, ale ptaly se, kdy konečně přijdeme do Česka,“ popisuje důvody pro vstup Stripu na tuzemský trh Misztal a dodává, že Stripe u nás používá od začátku například hotelový startup Mews, rychle rostoucí startup Productboard či výrobce alternativní stravy Mana. Lokalizaci do češtiny ale kalifornský startup prozatím neplánuje.
To by nicméně neměl být pro většinu zákazníků problém. Díky mezinárodní platební a pokladní síti Stripe mohou firmy přijímat platby ve více než 130 měnách a vedle samotné platební brány k tomu připojit i účetnictví, fakturování, platby třetím stranám či optimalizaci mobilních plateb, včetně integrace Apple Pay a Google Pay.
K dispozici jsou také další produkty, jako je správa předplatných, analytické nástroje nebo pokročilá síť pro prevenci podvodných transakcí. Platby za pomocí karet vydaných v Evropské unii jsou za poplatek 1,4 % + 6,5 Kč, v případě karet mimo EU pak za 2,9 % + 6,5 Kč.
Foto: Stripe
Spoluzakladatel a šéf startupu Stripe Patrick Collison
„Dlouhou dobu byla Česká republika jediným prázdným místem ve střední Evropě. Bohužel kvůli legislativě se tu start protáhl. Byla pro nás nicméně důležitá pro svou silnou vývojářskou a startupovou komunitu, protože cítíme, že při vývoji produktů je zásadní mít možnost integrovat platební bránu během několika minut,“ říká Misztal.
Ze startupem přitom stojí dvojice bratrů John a Patrick Collisonovi, kteří využili potřeby při budování vlastních menších projektů. Během 10 let se jim podařilo vybudovat firmu, která má na 2 000 zaměstnanců a odhadované příjmy v jednotkách miliard dolarů ročně.
Evropa bude pro Stripe v dalších letech zásadní, jelikož je tu obrovský potenciál růstu, a to i přes možné legislativní komplikace v jednotlivých zemích.
Pandemie koronaviru změní způsob práce milionů lidí po celém světě natrvalo. To je fráze, která se v posledních týdnech pomalu už stává zažitým klišé. Možnost práce z domova bez nutnosti fyzické přítomnosti v kancelářích přestane být benefitem, některé společnosti jako Twitter na tuto vlnu naskočily naplno, a zářná budoucnost čeká nástroje pro týmovou komunikaci a spolupráci.
Právě v této oblasti působí i dva projekty s tuzemskou stopou – čistě české Freelo, za kterým stojí trojice zakladatelů Karel Borkovec, Jan Kulda a Karel Dytrych, a Samepage s americkým sídlem, ale českým vývojem a česko-americkou dvojicí zakladatelů, Martinem Viktorou a Scottem Schreimanem.
Oba nástroje během posledních týdnů zaznamenaly nárůst poptávky související s přesunem lidí k práci z domova a oba shodně očekávají, že se trh práce navždy změní. Zmíněné firmy pro CzechCrunch popsaly svůj příběh i to, jak se v jejich oboru konkuruje velkým světovým hráčům.
Jednoduché, a přesto komplexní
Co Freelo i Samepage spojuje, je motivace jejich vzniku. Ta kombinuje vlastní potřeby zakladatelů a frustrace z toho, že ostatní nástroje nefungují tak, jak by měly. „Měli jsme vhled do fungování agentury i freelancerů a měli vizi, co by nástroj měl umět navíc. Především být jednoduchý natolik, abychom se nebáli do něj přizvat klienty a řešit také navazující stránku trackování času, financí a fakturace,“ popisuje Karel Dytrych.
Freelo se od svých začátků zaměřovalo spíše na „český rybníček“ a po pěti letech fungování aktuálně hlásí 30 tisíc registrovaných uživatelů, z nichž je větší polovina aktivních. Celých 90 procent uživatelů přitom pochází z Česka a Slovenska, zbytek tvoří digitální nomádi distribuování po celém světě.
Foto: Freelo
Český týmový nástroj Freelo
I když se počet uživatelů každý rok v případě Freela zdvojnásobuje, trojice jeho zakladatelů se dlouhodobě snaží stavět hlavně udržitelný byznys se zdravým pracovním prostředím. „Nejsme startup, nerosteme raketově. Stavíme na pevných základech a kompaktním týmu,“ popisuje přístup firmy Dytrych, který tak může s úsměvem sledovat velké zápolení například mezi Slackem a Microsoft Teams, kteří se předhání, kdo uloví více firem.
Freelo je už každopádně díky svému přístupu poslední rok ziskové, přičemž veškeré příjmy reinvestuje a zakladatelé rozvoj projektu podporují také vlastními investicemi v řádu jednotek milionů. A podle svých slov se jim vizi – jednoduchého, a přesto komplexního kolaborativního nástroje – daří naplňovat.
Pětatřicetiletý šéf Karel Dytrych jako další největší přidanou hodnotu oproti konkurenci vidí přehledný seznam úkolů napříč projekty různých týmů, přirozenou a snadnou komunikaci nebo schopnost Freela, které umí samo určovat, kdo by měl být řešitelem daného úkolu, čímž šetří čas a předchází „zapadlým“ úkolům. V neposlední řadě pak zmiňuje také vlastní time tracking a napojení na fakturační nástroje.
„Chceme být v českém rybníčku nástrojem číslo jedna pro pracovní komunikaci nad úkoly. Z pohledu uživatelů chceme dělat jejich pracovní dny příjemnější a organizovanější. Měli by díky Freelu dosahovat pracovních cílů s menším úsilím,“ je přesvědčen Dytrych.
Vyřešíme si to sami
Podobnou genezi má za sebou také nástroj Samepage, který vycházel z potřeby týmu ve firmě Kerio, která má ústředí v Kalifornii, její vývojáři sedí v Plzni a několik dalších poboček má v dalších zemích. To logicky vyžadovalo intenzivní komunikaci mezi týmy a jak to při týmové komunikaci často bývá, vedla k desítkám zbytečných a následně i nekonečných a nepřehledných e-mailovým konverzací.
„Vyzkoušeli jsme několik různých produktů, ale žádný nám nevyhovoval. Proto jsme se rozhodli tento problém vyřešit sami a založit Samepage,“ popisuje Martin Viktora s tím, že nástroj aktuálně používá 1 145 platících firem, další tisícovka využívá verzi zdarma, a pokud vše půjde podle plánu, firma se letos dostane do černých čísel.
Foto: Samepage
Spoluzakladatel Samepage Martin Viktora
Na rozdíl od Freela má však Samepage většinu svých uživatelů v zahraničí, a to primárně ze Spojených států, kde firma oficiálně také sídlí. V Česku má opět hlavní vývojářský tým. Viktora vidí jako hlavní důvod obliby svého nástroje v zahraničí ve výrazně rychlejší adopci cloudových řešení ve firmách na trhu za velkou louží.
„Naším záměrem bylo stavět Samepage rovnou jako globální startup. Nechtěli jsme nejdříve něco vytvořit pro lokální trh a pak řešit, jak ten byznys internacionalizovat. Ale jsme stále hlavně česká firma. Chtěli bychom se v Česku více propagovat,“ přiznává Vikora a doplňuje obecnou vizi: „Nadále inovovat v oblasti týmové spolupráce.“
Oproti konkurenčním nástrojům pro týmovou spolupráci pak český spoluzakladatel firmy vidí výhodu v integraci několika funkcí v jednom produktu, čímž odpadá nutnost paralelně používat několik různých, překrývajících se nástrojů – například ve Slacku není možné tvořit obsah. Samepage tak jako svou hlavní inovaci vidí koncept stránky sdružující komunikační a obsahovou funkci s doplněním správy úkolů či audio a video volání.
Výhoda být malým týmem
Co však oba zmiňované nástroje, které se rozhodly dobývat trh různými cestami, spojuje, je nutnost konkurovat světovým hráčům s výrazně vyššími rozpočty a také „armádou“ vlastních vývojářů. Právě „malost“ a s ní související adaptabilitu však vidí jako svoji hlavní přednost.
„Konkurovat světovým hráčům je těžké, s dobrým produktem a přístupem to ale jde. Posádku Freela tvoří zhruba tucet ‚námořníků‘, naši konkurenti čítají doslova legie. Občas se mi ani nechce věřit, když si přečtu, kolik set milionů dolarů získal náš konkurent jako investici,“ popisuje Dytrych s dodatkem, že i tak uživatelé Freelo srovnávají jako rovného s rovným.
Foto: Freelo
Karel Dytrych, spoluzakladatel a CEO Freela
„Často zvolí právě nás a nejde o sympatie ani cenu, ale o kvalitu produktu. Být malí má také plno výhod. Agilita, adaptace, svoboda, osobní přístup. Myslím, že je důležité také nehledat zkratky. Mít jasnou vizi, strategii a vytrvat,“ doplňuje spoluzakladatel Freela. Podobně to vidí i Viktora.
„V každé kategorii jsou dominantní hráči, pro startupy je to běžná situace. Jejich nevýhodou je, že mají zaběhlý byznys a je pro ně velmi těžké pružně reagovat na změny. Startupy jsou ty, které inovují, přinášejí změny a snaží se řešit problém jinak, lépe,“ popisuje spoluzakladatel Samepage.
„Trh prochází velkou disruptivní změnou, současná situace jej dramaticky urychlila.“
Do karet oběma firmám hraje také dění v posledních měsících, kdy se kvůli pandemii koronaviru miliony lidí po celém světě přesunuli do home officů a firmy tak hledaly možnosti, jak udržet komunikaci a sdílení na dostatečné úrovni. Změny na trhu nástrojů pro týmovou spolupráci přitom budou dlouhodobé.
„Trh prochází velkou disruptivní změnou. Společnosti hledají lepší nástroje. To, že otevřu Word, něco v něm sepíši a pak to pošlu ostatním e-mailem nebo Slackem, je hrozně neefektivní. Lidé tomu začínají rozumět,“ je přesvědčen Viktora.
Foto: Samepage
Česko-americký týmový nástroj Samepage
„Nástroje pro týmovou spolupráci budou hrát výrazně větší roli v komunikaci a organizaci práce. Tento proces byl již nějakou dobu nastartován, současná situace ho jen dramaticky urychlila. Této změny bychom se chtěli zúčastnit a naším produktem Samepage ukázat, že existují lepší cesty,“ doplňuje dále.
A jak konkrétně se v návaznosti na to změní samotný styl práce? Karel Dytrych z Freela vidí čtyři hlavní trendy:
Bude méně osobních schůzek. Lidé si uvědomili, že to jde přes Hangout bez návštěvy kavárny a za polovinu času.
Práce na dálku se stane běžnější. Šéfové i zaměstnanci zjistili, že to jde. Firma ušetří na kancelářích, lidé na cestování a zbyde víc času na rodinu.
Obecně se zvedne úroveň digitalizace. Třeba i dlouhodobí uživatelé Freela nás sami kontaktovali a chtěli „si to nastavit ještě líp“.
Krize povede k úsporám a efektivnějším řešením. To bude platit i pro výběr nástrojů nebo služeb.
Jaké dopady pak bude koronavirová krize mít na byznys, se zatím odhaduje jen těžko. Spousta firem pravděpodobně zanikne, v souvislosti s ekonomickou krizí budou další šetřit na výdajích. Pro firmy vyvíjející nástroje pro týmovou spolupráci tak přicházejí turbulentní časy spojené se zvýšenou konverzí, ale také ztrátou části stávajících klientů. Jak situaci zvládnou, uvidíme po několika měsících až letech.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.