Platební brána Stripe oficiálně startuje v Česku. Dlouho jsme se sem chystali, říká nejhodnotnější americký startup

collisonInsider

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Když jsme před několika měsíci jako první informovali o tom, že platební brána Stripe přichází do Česka, moc se toho o dalších plánech miliardového startupu ve střední Evropě nevědělo. Stripe se tehdy překlopil z uzavřené beta verze do takzvaného preview režimu, tedy otevřené testovací fáze, a ve velkém začal nabírat uživatele. Nyní je start fintechového startupu v Česku konečně oficiální.

Vedle Česka se Stripe spouští také na čtyřech dalších evropských trzích – na Maltě, Kypru, v Bulharsku a Rumunsku. Celkem je tak po Evropě k dispozici v 29 zemích a chce dál expandovat. „Důvodem je silná vývojářská komunita, blízkost časové zóně vývojového centra, které má Stripe v Dublinu, a také rostoucí počet startupů a investorů,“ vysvětluje pro CzechCrunch šéf Stripu pro střední a východní Evropu Marcin Misztal motivace za poslední expanzí.

Jeden z nejhodnotnějších startupů na světě a ve Spojených státech aktuálně ten vůbec nejhodnotnější startup, který se po nedávné investici ve výši 600 milionů dolarů posunul na hodnotu 36 miliard dolarů, si svou cestu prošlapal právě zaměřením se na vývojáře. Místo podepisování smluv a zdlouhavého schvalovacího procesu, který byl u mnoha platebních bran běžných, je možné bránu od Stripu založit zhruba do 10 minut.

stripecz

Právě proto na něj často naskakují začínající startupy a menší projekty. „Po světě máme aktuálně miliony firem, které procesují platby ve stovkách miliard dolarů ročně,“ říká pro CzechCrunch komunikační šéf pro severní Evropu Klaas Flechsig. Přiznává přitom, že v Evropě má Stripe aktuálně tisíce aktivních firem a hlavními přednostmi je nejen jeho globální pozice, ale také napojení na další nástroje, které Stripe nabízí.

„Tlak byl zároveň vyvíjen od větších firem, které nás používají delší dobu, ale ptaly se, kdy konečně přijdeme do Česka,“ popisuje důvody pro vstup Stripu na tuzemský trh Misztal a dodává, že Stripe u nás používá od začátku například hotelový startup Mews, rychle rostoucí startup Productboard či výrobce alternativní stravy Mana. Lokalizaci do češtiny ale kalifornský startup prozatím neplánuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To by nicméně neměl být pro většinu zákazníků problém. Díky mezinárodní platební a pokladní síti Stripe mohou firmy přijímat platby ve více než 130 měnách a vedle samotné platební brány k tomu připojit i účetnictví, fakturování, platby třetím stranám či optimalizaci mobilních plateb, včetně integrace Apple Pay a Google Pay.

K dispozici jsou také další produkty, jako je správa předplatných, analytické nástroje nebo pokročilá síť pro prevenci podvodných transakcí. Platby za pomocí karet vydaných v Evropské unii jsou za poplatek 1,4 % + 6,5 Kč, v případě karet mimo EU pak za 2,9 % + 6,5 Kč.

patrick-collison

Foto: Stripe

Spoluzakladatel a šéf startupu Stripe Patrick Collison

„Dlouhou dobu byla Česká republika jediným prázdným místem ve střední Evropě. Bohužel kvůli legislativě se tu start protáhl. Byla pro nás nicméně důležitá pro svou silnou vývojářskou a startupovou komunitu, protože cítíme, že při vývoji produktů je zásadní mít možnost integrovat platební bránu během několika minut,“ říká Misztal.

Ze startupem přitom stojí dvojice bratrů John a Patrick Collisonovi, kteří využili potřeby při budování vlastních menších projektů. Během 10 let se jim podařilo vybudovat firmu, která má na 2 000 zaměstnanců a odhadované příjmy v jednotkách miliard dolarů ročně.

Evropa bude pro Stripe v dalších letech zásadní, jelikož je tu obrovský potenciál růstu, a to i přes možné legislativní komplikace v jednotlivých zemích.

Češi vs. světoví giganti. Jak Freelo a Samepage dobývají svět týmové spolupráce, kde se dějí překotné změny

Peter BrejčákPeter Brejčák

freeloInsider

Foto: Freelo

Zakladatelé Freela: Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borkovec

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru změní způsob práce milionů lidí po celém světě natrvalo. To je fráze, která se v posledních týdnech pomalu už stává zažitým klišé. Možnost práce z domova bez nutnosti fyzické přítomnosti v kancelářích přestane být benefitem, některé společnosti jako Twitter na tuto vlnu naskočily naplno, a zářná budoucnost čeká nástroje pro týmovou komunikaci a spolupráci.

Právě v této oblasti působí i dva projekty s tuzemskou stopou – čistě české Freelo, za kterým stojí trojice zakladatelů Karel Borkovec, Jan Kulda a Karel Dytrych, a Samepage s americkým sídlem, ale českým vývojem a česko-americkou dvojicí zakladatelů, Martinem Viktorou a Scottem Schreimanem.

Oba nástroje během posledních týdnů zaznamenaly nárůst poptávky související s přesunem lidí k práci z domova a oba shodně očekávají, že se trh práce navždy změní. Zmíněné firmy pro CzechCrunch popsaly svůj příběh i to, jak se v jejich oboru konkuruje velkým světovým hráčům.

Jednoduché, a přesto komplexní

Co Freelo i Samepage spojuje, je motivace jejich vzniku. Ta kombinuje vlastní potřeby zakladatelů a frustrace z toho, že ostatní nástroje nefungují tak, jak by měly. „Měli jsme vhled do fungování agentury i freelancerů a měli vizi, co by nástroj měl umět navíc. Především být jednoduchý natolik, abychom se nebáli do něj přizvat klienty a řešit také navazující stránku trackování času, financí a fakturace,“ popisuje Karel Dytrych.

Freelo se od svých začátků zaměřovalo spíše na „český rybníček“ a po pěti letech fungování aktuálně hlásí 30 tisíc registrovaných uživatelů, z nichž je větší polovina aktivních. Celých 90 procent uživatelů přitom pochází z Česka a Slovenska, zbytek tvoří digitální nomádi distribuování po celém světě.

freelo

Foto: Freelo

Český týmový nástroj Freelo

I když se počet uživatelů každý rok v případě Freela zdvojnásobuje, trojice jeho zakladatelů se dlouhodobě snaží stavět hlavně udržitelný byznys se zdravým pracovním prostředím. „Nejsme startup, nerosteme raketově. Stavíme na pevných základech a kompaktním týmu,“ popisuje přístup firmy Dytrych, který tak může s úsměvem sledovat velké zápolení například mezi Slackem a Microsoft Teams, kteří se předhání, kdo uloví více firem.

Freelo je už každopádně díky svému přístupu poslední rok ziskové, přičemž veškeré příjmy reinvestuje a zakladatelé rozvoj projektu podporují také vlastními investicemi v řádu jednotek milionů. A podle svých slov se jim vizi – jednoduchého, a přesto komplexního kolaborativního nástroje – daří naplňovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pětatřicetiletý šéf Karel Dytrych jako další největší přidanou hodnotu oproti konkurenci vidí přehledný seznam úkolů napříč projekty různých týmů, přirozenou a snadnou komunikaci nebo schopnost Freela, které umí samo určovat, kdo by měl být řešitelem daného úkolu, čímž šetří čas a předchází „zapadlým“ úkolům. V neposlední řadě pak zmiňuje také vlastní time tracking a napojení na fakturační nástroje.

„Chceme být v českém rybníčku nástrojem číslo jedna pro pracovní komunikaci nad úkoly. Z pohledu uživatelů chceme dělat jejich pracovní dny příjemnější a organizovanější. Měli by díky Freelu dosahovat pracovních cílů s menším úsilím,“ je přesvědčen Dytrych.

Vyřešíme si to sami

Podobnou genezi má za sebou také nástroj Samepage, který vycházel z potřeby týmu ve firmě Kerio, která má ústředí v Kalifornii, její vývojáři sedí v Plzni a několik dalších poboček má v dalších zemích. To logicky vyžadovalo intenzivní komunikaci mezi týmy a jak to při týmové komunikaci často bývá, vedla k desítkám zbytečných a následně i nekonečných a nepřehledných e-mailovým konverzací.

„Vyzkoušeli jsme několik různých produktů, ale žádný nám nevyhovoval. Proto jsme se rozhodli tento problém vyřešit sami a založit Samepage,“ popisuje Martin Viktora s tím, že nástroj aktuálně používá 1 145 platících firem, další tisícovka využívá verzi zdarma, a pokud vše půjde podle plánu, firma se letos dostane do černých čísel.

img_0755-min

Foto: Samepage

Spoluzakladatel Samepage Martin Viktora

Na rozdíl od Freela má však Samepage většinu svých uživatelů v zahraničí, a to primárně ze Spojených států, kde firma oficiálně také sídlí. V Česku má opět hlavní vývojářský tým. Viktora vidí jako hlavní důvod obliby svého nástroje v zahraničí ve výrazně rychlejší adopci cloudových řešení ve firmách na trhu za velkou louží.

„Naším záměrem bylo stavět Samepage rovnou jako globální startup. Nechtěli jsme nejdříve něco vytvořit pro lokální trh a pak řešit, jak ten byznys internacionalizovat. Ale jsme stále hlavně česká firma. Chtěli bychom se v Česku více propagovat,“ přiznává Vikora a doplňuje obecnou vizi: „Nadále inovovat v oblasti týmové spolupráce.“

david-miklas-boxed-min

Přečtěte si takéZdravotníci ze šnorchlovacích masek brečeli radostí, vyrobili jsme jich 30 tisíc, říká David Miklas v CzechCrunch PodcastuZdravotníci ze šnorchlovacích masek brečeli radostí, vyrobili jsme jich 30 tisíc, říká David Miklas v CzechCrunch Podcastu

Oproti konkurenčním nástrojům pro týmovou spolupráci pak český spoluzakladatel firmy vidí výhodu v integraci několika funkcí v jednom produktu, čímž odpadá nutnost paralelně používat několik různých, překrývajících se nástrojů – například ve Slacku není možné tvořit obsah. Samepage tak jako svou hlavní inovaci vidí koncept stránky sdružující komunikační a obsahovou funkci s doplněním správy úkolů či audio a video volání.

Výhoda být malým týmem

Co však oba zmiňované nástroje, které se rozhodly dobývat trh různými cestami, spojuje, je nutnost konkurovat světovým hráčům s výrazně vyššími rozpočty a také „armádou“ vlastních vývojářů. Právě „malost“ a s ní související adaptabilitu však vidí jako svoji hlavní přednost.

„Konkurovat světovým hráčům je těžké, s dobrým produktem a přístupem to ale jde. Posádku Freela tvoří zhruba tucet ‚námořníků‘, naši konkurenti čítají doslova legie. Občas se mi ani nechce věřit, když si přečtu, kolik set milionů dolarů získal náš konkurent jako investici,“ popisuje Dytrych s dodatkem, že i tak uživatelé Freelo srovnávají jako rovného s rovným.

karel-dytrych-cofounder-ceo-2-min

Foto: Freelo

Karel Dytrych, spoluzakladatel a CEO Freela

„Často zvolí právě nás a nejde o sympatie ani cenu, ale o kvalitu produktu. Být malí má také plno výhod. Agilita, adaptace, svoboda, osobní přístup. Myslím, že je důležité také nehledat zkratky. Mít jasnou vizi, strategii a vytrvat,“ doplňuje spoluzakladatel Freela. Podobně to vidí i Viktora.

„V každé kategorii jsou dominantní hráči, pro startupy je to běžná situace. Jejich nevýhodou je, že mají zaběhlý byznys a je pro ně velmi těžké pružně reagovat na změny. Startupy jsou ty, které inovují, přinášejí změny a snaží se řešit problém jinak, lépe,“ popisuje spoluzakladatel Samepage.

„Trh prochází velkou disruptivní změnou, současná situace jej dramaticky urychlila.“

Do karet oběma firmám hraje také dění v posledních měsících, kdy se kvůli pandemii koronaviru miliony lidí po celém světě přesunuli do home officů a firmy tak hledaly možnosti, jak udržet komunikaci a sdílení na dostatečné úrovni. Změny na trhu nástrojů pro týmovou spolupráci přitom budou dlouhodobé.

„Trh prochází velkou disruptivní změnou. Společnosti hledají lepší nástroje. To, že otevřu Word, něco v něm sepíši a pak to pošlu ostatním e-mailem nebo Slackem, je hrozně neefektivní. Lidé tomu začínají rozumět,“ je přesvědčen Viktora.

image

Foto: Samepage

Česko-americký týmový nástroj Samepage

„Nástroje pro týmovou spolupráci budou hrát výrazně větší roli v komunikaci a organizaci práce. Tento proces byl již nějakou dobu nastartován, současná situace ho jen dramaticky urychlila. Této změny bychom se chtěli zúčastnit a naším produktem Samepage ukázat, že existují lepší cesty,“ doplňuje dále.

tomas_mraz

Přečtěte si takéMiton spojuje svých osm gastro projektů pod novou značkuMiton spojuje svých osm gastroprojektů pod novou značku. Letos cílí na čtvrtmiliardové tržby

A jak konkrétně se v návaznosti na to změní samotný styl práce? Karel Dytrych z Freela vidí čtyři hlavní trendy:

  • Bude méně osobních schůzek. Lidé si uvědomili, že to jde přes Hangout bez návštěvy kavárny a za polovinu času.
  • Práce na dálku se stane běžnější. Šéfové i zaměstnanci zjistili, že to jde. Firma ušetří na kancelářích, lidé na cestování a zbyde víc času na rodinu.
  • Obecně se zvedne úroveň digitalizace. Třeba i dlouhodobí uživatelé Freela nás sami kontaktovali a chtěli „si to nastavit ještě líp“.
  • Krize povede k úsporám a efektivnějším řešením. To bude platit i pro výběr nástrojů nebo služeb.

Jaké dopady pak bude koronavirová krize mít na byznys, se zatím odhaduje jen těžko. Spousta firem pravděpodobně zanikne, v souvislosti s ekonomickou krizí budou další šetřit na výdajích. Pro firmy vyvíjející nástroje pro týmovou spolupráci tak přicházejí turbulentní časy spojené se zvýšenou konverzí, ale také ztrátou části stávajících klientů. Jak situaci zvládnou, uvidíme po několika měsících až letech.