Avast ustál trable s prodejem dat a teď se na londýnské burze dostal do prestižního indexu 100 nejhodnotnějších firem

Peter BrejčákPeter Brejčák

avast-office-praha-hq-min

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

0Zobrazit komentáře

Pro českého antivirového giganta letošní rok nezačal úplně nejlépe. Od vstupu Avastu na londýnskou burzu cenných papírů před dvěma lety hodnota jeho akcí až na menší výkyvy pořád stoupala – z počáteční úrovně kolem 240 pencí až na 550 pencí v první polovině letošního ledna. Pak to šlo ale strmě dolů.

Začala se totiž mediálně řešit kauza prodeje anonymizovaných dat uživatelů přes dceřinou společnost Jumpshot, kterou si Avast pořídil v roce 2013 (v té době firma vyvíjela optimalizační nástroj na čištění počítačů, s byznys analýzami dat začala v roce 2015). Americké magazíny Motherboard a PCmag přišly na způsob, jak lze tato anonymizovaná data o více než 100 milionech uživatelích vzít, porovnat s jinou databází, a díky tomu se dostat i na konkrétní uživatele.

Akcie tuzemské technologické firmy, která se kvůli tomu rozhodla divizi Jumpshot v podstatě ze dne na den uzavřít, v reakci na tyto zprávy klesaly až do poloviny března na úroveň 311 pencí. Prodej dat se však na tržbách Avast podílel jen v řádu jednotek procent a navzdory „skandálu“ tak dokázal udržet další růst důležitých ukazatelů.

ondrej-vlcek-avast-top

Foto: Avast

Ondřej Vlček, CEO Avastu

Za první kvartál letošního roku v dubnu společnost hlásila rekordní tržby na úrovni lehce přes 5,3 miliardy korun a historicky nejvyšší zisk EBITDA (před odečtením daní, úroků a odpisů) v řádu tří miliard.

Od března se tak i navzdory koronavirové krizi (na boj proti šíření COVID-19 Avast věnoval 620 milionů korun) akcie firmy vzpamatovaly a aktuálně se opět pohybují na úrovni kolem 500 pencí. A vývoj na londýnské burze, kde hodnota firmy přesahuje 5 miliard liber (přes 150 miliard korun), teď Avastu hraje do karet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve středu bylo oznámeno rozhodnutí o zařazení antivirové firmy do prestižního indexu FTSE 100, který sdružuje stovku firem s nejvyšší tržní hodnotou na londýnské burze. Historicky vůbec poprvé jde o společnost se sídlem v bývalém východním bloku, povšiml si portál Patria.

Do nejhodnotnější stovky společností londýnské burzy společně s Avastem vstupují také GVC Holdings, Homeserve a Kingfisher, prestižní klub naopak opouští aerolinka EasyJet, Carnival, Centrica a Meggitt. Podle vyjádření společnosti FTSE Russell, provozovatele indexu, budou tyto změny implementovány s otevřením obchodování 22. června.

Krizí plnou videohovorů až k miliardovým tržbám. Zoom hlásí rekordní zisk a růst o 169 %

Jiří SvobodaJiří Svoboda

ericyuan_1

Foto: Zoom

Eric Yuan, zakladatel a CEO startupu Zoom

0Zobrazit komentáře

Videohovory se během pandemické situace staly de facto motorem lidské komunikace, často v pracovní i osobní rovině, a výrazně to pocítili prakticky všichni, kteří tuto službu nabízí. Asi největší úspěch a zároveň pozornost si vysloužil kalifornský startup Zoom, který nyní zveřejnil své finanční výsledky za kvartál od února do dubna.

Dle očekávání vyrostl takřka v každé možné metrice o více než 100 procent, což jen potvrzuje jeho rapidní růst v posledních měsících. Za uvedené období činil celkový obrat Zoomu 328 milionů dolarů (7,8 miliardy korun), což je 169% nárůst oproti stejnému období v loňském roce. Původně přitom firma předpokládala, že utrží „jen“ 203 milionů dolarů – pandemie koronaviru ale vše změnila. Rekordní pak byl i čistý zisk ve výši 27 milionů dolarů.

Zoom napočítal ve špičce 300 milionů denních účastníků hovorů (nejedná se o unikátní uživatele) a v aktuálním reportu uvádí, že má přes 265 tisíc firemních zákazníků s více než deseti zaměstnanci (o 350 % více než minulý rok ve stejnou dobu). Zoom má také 769 firemních zákazníků, kteří ročně platí více než 100 tisíc dolarů (90% meziroční nárůst).

zoom-meeting

Foto: Zoom

Víc než kdykoliv jindy jsou potřeba aplikace na videokonference jako je Zoom

Vskutku bezprecedentní růst ovšem také znamenal, že se výrazně prodražil provoz celé platformy, což se negativně projevilo na maržích. Náklady na prodané služby se totiž zvedly více než čtyřikrát na 100 milionů dolarů, což hrubé marže snížilo meziročně z 80,2 % na 68,4 %, píše agentura Reuters.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zoom díky novým podmínkám také výrazně upravil své předpoklady na celý fiskální rok (končící v únoru 2021). Původně předpokládal, že za toto období utrží 905 až 915 milionů dolarů, nyní ale své předpoklady téměř zdvojnásobil na 1,78 až 1,80 miliardy dolarů.

Předpokládá tak, že bude i nadále rapidně růst, a to i přesto, že se poptávka po videohovorech pravděpodobně časem o něco sníží. Ostatně i onen milník 300 milionů denních účastníků se od dubna mírně snížil.

Masivní růst i přes četné problémy

Kromě toho, aby udržel v běhu své našponované servery, bude jednou z hlavních priorit Zoomu udržení co největšího procenta nových zákazníků, která mu pandemie přinesla.

Důvěryhodnost Zoomu ale utrpěla u veřejnosti ránu z důvodu několika problémů s ochrannou soukromí. Firma nejdříve tvrdila, že jejich videohovory jsou koncově šifrované, což nebyla pravda. Čelila také skandálu, kdy prodávala data Facebooku, nebo fenoménu tzv. zoomboomingu – tedy situacím, kdy se do meetingů mohli připojit nezvaní hosté a jeho účastníky obtěžovat.

zoom-security-icon

Foto: Zoom

Nová ikona Security se zobrazí hned v hlavní nabídce Zoomu

Ze všech těchto důvodů CEO firmy Eric Yuan v dobách největšího růstu vyhlásil devadesátidenní pauzu s vývojem a všechny firemní síly delegoval na opravy kritických mezer a chyb. V mezičase například koupil startup Keybase, jehož inženýři nyní pracují na koncovém šifrování pro videohovory. To by firma měla začít brzy nasazovat pro své platící zákazníky.

Přes všechny problémy, které se Yuanovou firmou táhnou, to však vypadá, že kromě uživatelů Zoomu nepřestávají věřit ani investoři. Jeho akcie vzrostly od začátku roku třikrát na hodnotě na současných 208 dolarů, což ze Zoomu dělá giganta s valuací 58,7 miliardy dolarů.