Křetínský s Tkáčem po pár týdnech prodali svůj podíl v obchodním domě Macy’s. Vydělali desítky milionů dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

Miliardář Daniel Křetínský

0Zobrazit komentáře

Propady na trzích jsou někdy ideální příležitostí na nákup akcí s potenciálním vysokým ziskem. Přesně taková sázka se vyplatila česko-slovenské dvojici miliardářů Danielu Křetínskému a Patriku Tkáčovi, kteří jen pár týdnů od nákupu prodali svůj podíl v americkém obchodním řetězci Macy’s.

Během několika transakcí v dubnu a květnu si podnikatelské duo ve firmě, která ve Spojených státech provozuje na 800 obchodů včetně 500 obchodních domů, přes svůj fond Vesa Equity Investment nakoupilo akcie za více než dvě miliardy korun a získalo tak pětiprocentní podíl. Miliardáři se tehdy stali čtvrtým největším akcionářem celého Macy’s.

Tento stav už však neplatí. Jak upozornily Hospodářské noviny na zápis publikovaný americkou Komisi pro cenné papíry, fond Vesa se již zbavil zhruba třinácti z celkových patnácti milionů akcí, které předtím koupil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cena akcí Macy’s na burze přitom za poslední týdne v reakci na opětovné otevírání obchodů ve Spojených státech rychle vyrostla. Zatímco Křetínský s Tkáčem v dubnu nakupovali s průměrnou cenou kolem 5,4 dolaru, minulý týden akcie dokonce překročily hranici 10 dolarů. Kdy přesně k prodeji podílu došlo, není jisté, výnosnost investice se však mohla dostat až téměř na dvojnásobek.

Pokud by Vesa prodala akcie na úrovni 9,5 dolaru, zisk na transakci mohl dosáhnout přibližně 55 milionů dolarů, tedy kolem 1,3 miliardy korun. Cena akcií se právě kolem 8 až 9,5 dolaru v posledních dnech pohybovala. Investiční fond dále drží podíl například v americkém Foot Lockeru.

V případě podnikatelské dvojice však nejde o jediné novinky. Přes francouzskou odnož své mediální společnosti Czech Media Invest, kterou vlastní s Romanem Korbačkou, zároveň investovala pět milionů eur (přes 130 milionů korun) do nově vznikající zpravodajské stanice B Smart. Ta podle medializovaných informací začne ve Francii vysílat již příští týden.

Online nákupy potravin spouští další velký hráč. Proti silné konkurenci jde řetězec Makro se službou Můj obchod

Peter BrejčákPeter Brejčák

makro_praha-min

Foto: Makro

Prodejna Makro v Praze

0Zobrazit komentáře

Přesun nákupů potravin na internet je i v Česku velkým trendem. Potraviny a třeba drogistické zboží byly dlouhodobě jedním z nejrychleji rostoucích segmentů celé e-commerce, pandemie koronaviru tento nárůst ještě o to více urychlila. Do boje o zákazníky se pouští stále více firem a nejnovějším přírůstkem je velkoobchodní řetězec Makro s aliancí maloobchodů Můj obchod. Jeho řešení je ale zatím teprve na začátku.

Nezávislých provozoven ve zmíněné maloobchodní síti je po celé republice téměř 500, do testovacího provozu prodeje potravin online se jich v den spuštění zapojilo 20. Nabídka sortimentu daného obchodu je přitom v kompetenci jednotlivých prodejců, regionálně se tak může lišit. Zákazníci si mohou nákup objednat na internetu a poté si jej vyzvednout, ale dnes již běžný standard, jako je online platba kartou či doručení domů chybí.

Makro jako prodejce, který se soustředí především na B2B prodej, vlastní rozvoz zákazníkům prozatím nenabízí. Společnost tak v podstatě funguje jako poskytovatel e-shopového řešení pro jednotlivé spolupracující obchody právě v síti Můj obchod.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Do budoucna počítáme nejen s rozšířením prodejen, ale také vylepšením projektu například o možnosti online plateb, donášku či rozvoz. Věříme, že zejména pracující lidé ocení možnost objednat si nákup předem a vyzvednout si jej například při cestě z práce,“ popisuje Romana Nýdrle, manažerka komunikace Makra.

popelka15

Přečtěte si takéAchitekti proměnili staletý pavlačový dům v místo plné luxusuPopelka z Malé Strany. Designéři s architekty proměnili staletý pavlačový dům v místo plné luxusu

Společnost chce novým projektem pomoct svým partnerům zviditelnit jejich obchody službou, která ulehčí nakupování koncových zákazníků. „V této nelehké době se snažíme přemýšlet o řešeních, která zjednoduší nakupování a zároveň pomohou obchodníkům zlepšovat své služby a podpoří tradiční trh. E-shop Můj obchod zatím funguje v testovacím provozu, ale očekáváme, že počet zapojených prodejen i nabídka potravin se bude rozšiřovat,“ dodává Nýdrle.

Do oblasti nákupu a rozvozu potravin se Makro ve spolupráci s nezávislou sítí obchodů pouští několik let poté, co si na něm vybudoval dominantní pozici online supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra. V posledních měsících však do segmentu vstoupilo několik dalších hráčů – v Praze například Bolt Food spustil rozvoz se Žabkou a doručovat potraviny po celém Česku začaly i společnosti jako Tesco nebo Košík.