Školy si prošly zkouškou digitalizace. Umět streamovat ale nestačí, říká Lukáš Rejchrt z Edhance

Lukáš RejchrtLukáš Rejchrt

rejchrtKomentář

Foto: Edhance

Lukáš Rejchrt, spoluzakladatel vzdělávacího startupu Edhance

0Zobrazit komentáře

Přesunout firmy na home office je možná náročné, ale ještě mnohem složitější úkol před sebou měli školy, učitelé a nakonec i žáci. Vzdělávání na dálku, minimálně na základní a středních školách, je prakticky neprobádaná oblast, a tak kvůli koronaviru zavřené školy ukázaly, že školský systém na takovou věc není vůbec připravený. Nejen ten český.

Ústecký vzdělávací startup Edhance se s tuzemským vzděláváním snaží dlouhodobě pohnout směrem k efektivnímu využívání technologií a jeho spoluzakladatel Lukáš Rejchrt teď v komentáři pro CzechCrunch píše o tom, že streamovat výuku je sice dobrý základ, ale zdaleka to nestačí.

***

Uzavření českých škol v důsledku pandemie COVID-19 ve středu 11. března zanechalo doma zhruba 1,7 milionu dětí. Školský systém nebyl na více než dvouměsíční uzavření připravený. Pokud by se podařilo implementovat šest let starou Strategii vzdělávání 2020 a nezavedlo jí pouze 10 % škol, tak by již s největší pravděpodobností existoval celoplošný funkční způsob dálkové výuky.

Místo toho si každá škola musela jednotlivě řešit, jaké platformy bude využívat, a materiály si „tvořili“ po večerech samotní učitelé. Ve většině případů se ale jednalo o pouhé přepisování podkladů z papírových učebnic. Dnešní děti jsou ale zvyklé na propracovanou grafiku z počítačových her a aplikací – opravdu si někdo myslí, že je podobné materiály mohly bavit a zaujmout?

Rychlý přesun do online světa

Ihned po oznámení uzavření škol si lidé, kteří české školství sledují, uvědomili vážnost situace. I když si malé děti dokáží najít své oblíbené video na YouTube a prarodiče si bez větších problémů volají s rodinou přes Skype, digitalizace školství je dosud na úrovni batolete, protože nemá ani určený žádný jednotný systém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Každý učitel si tak řešil zadávání úkolů nebo pokusy o online výuku po svém. Ne vždy však zdárně, chyběla systematičnost. A ačkoliv mladší učitelé se rychle přizpůsobili situaci a začali výuku řešit přes videokonference a streamování, ti starší byli rádi, že zvládli úkoly zadávat přes e-maily a po večerech přepisovali cvičení a pracovní listy. Vzhledem k průměrnému věku učitele, který činí 50 let, je jasné, kterých případů po dobu karantény převažovalo.

Pozor na kvalitu

Výuka je na školách individuální, učitel přizpůsobuje koncepci probírané látky třídě. A tak i když je spousta materiálů dostupná volně ke stažení, až na malé výjimky byl přechod na ně nemyslitelný. Pro kantory byla tak největší výzvou tvorba materiálů, kde by se to dalo bez skrupulí přirovnat k tomu, kdyby do škol přišly prázdné knihy a každý učitel by si tu vlastní učebnici musel napsat sám.

edhance-informatika-02

Vzdělávací program Informatika I od Edhance

Učitelé ale nejsou grafici, ani nesledují trendy v tom, co je nejzajímavější pro tuto cílovou skupinu. A všichni moc dobře víme, že pokud chceme někoho zaujmout, musíme se co nejvíce přizpůsobit jeho potřebám. Děti jsou v online prostředí jako ryby ve vodě, s kamarády nahrazují klasické psaní „facetimováním“ a jejich mozek je zvyklý přijímat „vymazlenou“ grafiku.

Pokud chceme, aby je výuka bavila a k něčemu motivovala, nemůžeme se spokojit s ofocenou učebnicí a ručně psanými úkoly. Zároveň ale víme, že tohle není úkol pro kantory.

Největší výzvou je určitě najít společné řešení a sjednotit přípravu pro jednotlivé ročníky a předměty. Je nesmyslné, aby každý učitel matematiky pro čtvrtou třídu připravoval vlastní materiály, ale měla by to být spolupráce, protože se tím ušetří čas a vznikne jednotný výsledek. K tomu mohou pomoci i společná úložiště, ke kterým budou mít učitelé přístup.

Blýská se na lepší časy

Nejsme jediná země, která se potýká se zkostnatělým systémem školství. Jedná se o celosvětový fenomén, který se vyznačuje rigidním prostředím plným bariér bránícím se jakékoliv změně. Nepozorujeme zde progresivní – a dost možná potřebný – vývoj jako v jiných odvětvích. Světlem na konci tunelu může být fakt, že globální giganti v čele s firmami, jako jsou Google nebo Microsoft, se tuto situaci snaží změnit.

alzadrive

Přečtěte si takéSpojení dvou e-commerce jedniček. Shoptet svým 21 tisícům e-shopů nově umožňuje prodávat na AlzeSpojení dvou e-commerce jedniček. Shoptet svým 21 tisícům e-shopů nově umožňuje prodávat na Alze

Je potřeba si uvědomit, že je 21. století, a tomu by měl odpovídat obsah veškeré výuky. I my v Edhance jsme na úplném začátku, ale pociťujeme tíhu této odpovědnosti. V uplynulých dvou měsících jsme si proto denně povídali s učiteli, posílali jsme jim dotazníky a hledali jsme možnosti, jak rychle vyřešit jejich nejčastější problémy.

Obrovská poptávka po kvalitních ucelených digitálních výukových materiálech, které ušetří čas, urychlila náš vývoj a dala impuls pro vznik platformy Re:forma, která propojuje pedagogy a odborníky z různých oborů. Zároveň jsme se pustili do vývoje výukových materiálů k tzv. STEM předmětům, které jsou aktuálně učiteli nejvíce poptávané, a již v červnu nabídneme školám „demo verzi“ tohoto výukového materiálu, který bude obsahovat i náš komplexní program Informatika I.

Chytré cestování po Česku. SmartGuide chce s projektem ExploreCzech ukázat turistům nepoznanou tvář vlasti

smartguideStory

Foto: SmartGuide

Tým českého startupu SmartGuide

0Zobrazit komentáře

Pro někoho je cestování mimo hranice země občasnou kratochvílí, která zaběhlý domácí stereotyp přeruší maximálně párkrát do roka. Pro jiné se jedná o životní vášeň, které se oddávají kdykoli to je možné. Jenže uzavření hranic mnoha států a jejich velmi pozvolné otevírání zasáhlo osoby z obou těchto táborů. Poznávání dálav proto řada z nich vyškrtla ze svého letního harmonogramu, a namísto toho dá přednost objevování malebnosti země, ve které žijí.

Pomoci jim v tom může i nový projekt ExploreCzech od tuzemského startupu SmartGuide, který loni získal investici ve výši 15 milionů korun. Jeho iniciativa ExploreCzech si klade za cíl ukázat turistům krásy naší země z nepoznané stránky a i na místech, na kterých byli již tisíckrát, najít něco nového.

„Nemusíme budovat tunely do Chorvatska, i u nás si lze užít úžasnou dovolenou. Chceme uživatelům tato místa ukázat a říct jim o nich něco zajímavého. Kolik lidí třeba navštíví hrad Bezděz a vůbec neví, že jsou na sopce? S dobrým průvodcem je každé dobrodružství zajímavější,“ přibližuje záměr Jan Doležal, ředitel SmartGuide.

smartguide1

Foto: SmartGuide

SmartGuide přivádí turisty třeba i na Karlův most

Platforma SmartGuide je zajímavou možností, jak o vybrané lokalitě získat co nejvíce informací. Ty člověk běžně sbírá dlouhým hledáním na internetu, čtením blogů a článků ještě předtím, než vůbec někam vyrazí. V případě aplikace SmartGuide může přímo na místě zapnout průvodce po dané lokalitě a čerpat informace živě.

60 zemí světa s českým průvodcem

Impulzem pro vznik takové platformy byla cestovatelská vášeň právě Jana Doležala. „Před 15 lety byl knižní průvodce Lonely Planet má bible. Mělo to své mouchy, když průvodce vážil tolik, kolik zbytek mého batohu, a vodil všechny na stejná místa, ale nic lepšího tenkrát nebylo. Před pěti lety jsem vše ostatní měl už v mobilu a tahat se s takovou bichlí se mi nechtělo,“ říká pro CzechCrunch s úsměvem sedmatřicetiletý Doležal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když ale začal hledat aplikaci, díky které by měl ve svém mobilu i živého průvodce, který by jej prováděl jednotlivými lokalitami, narazil. Pokud už nějací virtuální průvodci vůbec byli, pro každou z atrakcí a navštívené místo byli vytvořeni samostatně, navíc je bylo nutné stahovat do mobilu zvlášť.

„Ptal jsem se kamarádů, co používají za průvodce, když cestují, a většinou nějak lepili Google Mapy a různé blogy a moc jim to nevyhovovalo. Tak jsem se s pár z nich rozhodl založit SmartGuide a vybudovat technologickou platformu, jež všem, kteří mají zajímavý příběh k libovolné lokalitě, umožní publikovat průvodce, které bych sám na svých cestách uvítal,“ popisuje okolnosti vzniku Doležal, který s batohem na zádech procestoval téměř 60 zemí světa.

smartguide3

Foto: SmartGuide

Členové týmu SmartGuide s Janem Doležalem v popředí

Dnes za SmartGuidem stojí osm lidí pracujících na full time a řada dalších se podílí částečně. SmartGuide je nabízen v řadě jazycích, přičemž v tom anglickém si jej turisté mohou užít na 400 destinacích po celém světě. „Jsou to populární města jako Barcelona, historické památky jako pyramidy v Gíze nebo Teotihuacín, ale i menší zapomenutá městečka, hrady i ZOO,“ přibližuje nabídku destinací Jan Doležal.

Počet destinací by ovšem měl časem skokově narůstat. „Naším cílem je vytvořit platformu pro publikování digitálních průvodců, podobně jako je YouTube platforma pro publikování videa,“ odkrývá plány zakladatel SmartGuide. K tomu ovšem bylo nutné platformu co nejvíce dostat k lidem.

Kyrgyzstánem i Harvardem

Proto byly pro začátek vybrány takové destinace, do kterých jezdí hodně turistů a mají dostatečně atraktivní obsah. To se povedlo, a proto by se měla platforma během několika týdnů plně otevřít pro nahrávání průvodců z jakéhokoliv místa na světě. SmartGuide sbírá střípky z různých zdrojů, které následně sjednocuje. Samotný obsah již většinou tvoří přímo místní průvodci.

„My jim to usnadníme tím, že načteme obsah ze zdrojů, na které jsme automaticky napojeni, jako je Wikipedia a OpenStreetMaps. Ten pročistíme a necháme pouze kvalitní část. Pak doplní průvodce svůj poutavý obsah, navrhne doporučené trasy a dle rozpočtu jej buď necháme namluvit člověkem, nebo na stisk tlačítka nejlepšími text-to-speech algoritmy. Následuje kontrola kvality a průvodce je na světě,“ popisuje vznik průvodce Doležal.

SmartGuide je nabízen v tzv. freemium verzi, což znamená, že část obsahu je volně k dispozici a část je placená. Cena placených průvodců se pohybuje od 100 do 200 korun. „Zdarma jsou buď destinace, kde průvodce sponzoruje některý náš partner, jakým je například RegioJet, nebo destinace, kde máme pouze základní, a ne prémiový obsah,“ vysvětluje Jan Doležal, podle kterého si placenou verzi kupuje asi 7 % aktivních uživatelů.

smartguide4

Foto: SmartGuide

Díky aplikaci není nutné hledat informace na internetu

SmartGuide v minulém roce zaujal i několik investorů, kteří do něj investovali 15 milionů korun. Tyto peníze představovaly pro celý projekt značné nakopnutí a příliv nových uživatelů, průvodců i výdělků.

„Počet průvodců, uživatelů i příjmy jsme zhruba vynásobili deseti, crash rate aplikace deseti podělili. Máme nyní mnohem zajímavější produkt na velmi solidním základu a získali jsme velké referenční zákazníky v Česku i v cizině. Stali jsme se oficiálním průvodcem na řadě zajímavých míst – od harvardského kampusu přes Deutsche Bahn až po celý Kyrgyzstán,“ pochvaluje si šéf SmartGuide.

Čas objevovat Česko chytře a bezpečně

Vraťme se však k iniciativě ExploreCzech, která se stala reakcí SmartGuide na vzniklou situaci spojenou s cestováním v létě 2020 a také snahou napravit ten fakt, že ve světě nabízí 400 destinací, kdežto doma v Česku jen 10.

„ExploreCzech je průvodce po Čechách, který využívá technologie SmartGuide, aby podpořil domácí turismus po Česku. Jsme česká firma a provedeme vás nyní po 400 destinacích ve světě, ale jen po deseti u nás. To bychom rádi napravili, a proto jsme se také přidali k zakládajícím členům iniciativy zachranmeturismus.cz v rámci #HackTheCrisis,“ vysvětluje Jan Doležal.

wirecard-ceo2

Přečtěte si takéChybí nám 2 miliardy eur a netušíme, kde jsou. Akcie Wirecardu se za den propadly o 75 % a budoucnost firmy je nejistáChybí nám 2 miliardy eur a netušíme, kde jsou. Akcie Wirecardu se za den propadly o 75 % a budoucnost firmy je nejistá

V rámci akce #HackTheCrisis se představila řada projektů, které si daly za cíl zmírnit dopady krize v Česku a hledají pro své projekty potřebné finance. I proto se chce ExploreCzech v letošní sezóně soustředit hlavně na domácí turismus a na turisty přicházející do Česka z okolních zemí a zatím tak bude nejdříve dostupný v češtině, angličtině a také němčině. Prozatím však není jasné, kolik destinací díky němu bude možné objevovat.

SmartGuide vyjednával obsah s organizací CzechTourism, ovšem vzájemná spolupráce se v tuto chvíli zkomplikovala. „Aktivně jsme proto začali pracovat i na plánu B a již během pár týdnů otevřeme naši platformu průvodcům a infocentrům, kteří budou moci zdarma provádět návštěvníky přes SmartGuide,“ uklidňuje Doležal. Již nyní platforma k deseti předchozím lokalitám nabízí nově i průvodce Terezínem a postupně by měla přibývat další místa po celém Česku.

smartguide2

Foto: SmartGuide

Jeden z virtuálních průvodců po Praze

Zájemci by tedy o zajímavé virtuální průvodce po Česku neměli přijít. Ti by je navíc něčemu měli nejen přiučit, ale také ochránit. Průvodce v mobilu totiž eliminuje nutnost postávat v hloučku cizích osob a naslouchat výkladu reálného průvodce. Místo toho lze poznávat dané místo v dostatečné vzdálenosti od všech ostatních.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

„SmartGuide se také učí preference uživatele a doporučuje vám více místa, která by se vám mohla líbit. Když dáme každému turistovi trochu jiné doporučení, tak si to každý z nich více užije dle svých zálib, ale zároveň rozmístí turisty lépe po celé destinaci, čímž mimo jiné snížíme riziko dalšího přenosu koronaviru. Naše řešení právě získalo od Evropské komise Seal of Excellence v boji proti COVID-19,“ přibližuje fungování systému Doležal.

Cílem SmartGuide je provádět stovky milionů turistů a nabídnout jim možnost odnést si z místa víc než jen selfie s ikonickým pozadím. Proto se nyní celý projekt transformuje do platformy a následně do tržiště pro průvodce. „Plánujeme milionům destinací, průvodců a travel bloggerům dát do ruky nástroj, se kterým velmi snadno vytvoří atraktivního virtuálního průvodce,“ dodává hlavní postava SmartGuide.