13 miliard dolarů za den. Jeff Bezos si ke svému jmění připsal rekordní částku, bohatne i jeho bývalá manželka

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Jeff Bezos, zakladatel a šéf Amazonu

0Zobrazit komentáře

Nejbohatší muž světa je opět o něco bohatší, ovšem začátkem tohoto týdne mu jmění roste způsobem, který nemá obdoby. Za pouhých 24 hodin si Jeff Bezos podle Bloomberg Billionares Index ke svému jmění připočetl neuvěřitelných 13 miliard dolarů, tedy v přepočtu 301 miliard korun. Pro srovnání, celkové jmění nejbohatšího Čecha Petra Kellnera činí podle stejného indexu 260 miliard korun.

Agentura Bloomberg uvedla, že se jedná o největší denní nárůst od roku 2012, kdy index nejbohatších lidí planety začala vydávat. Růst Bezosova jmění je z velké části přičítán pondělnímu téměř 8% růstu akcií Amazonu, který před pětadvaceti lety založil. Jeho celkové bohatství tak aktuálně činí 189 miliard dolarů a má osobně větší hodnotu než celé firmy Nike nebo McDonald’s.

Zakladatel Amazonu včera každou minutu vydělával přibližně 210 milionů korun. Průměrný Čech tedy potřebuje 11,4 roku na to, aby vydělal tolik, nač si během včerejška každou vteřinu přišel Bezos,“ přidává srovnání ekonom Lukáš Kovanda, byť je třeba doplnit, že reálně si většinu peněz Bezos (alespoň zatím) nevydělal. Jde především o přepočet akcií Amazonu, jež drží, na aktuální hodnotu.

mackenzie-bezos2

Reprofoto: Charlie Rose

MacKenzie Bezosová

Společně s Bezosem rostlo rapidně i jmění jeho bývalé manželky MacKenzie Bezosové, která si za stejný den připsala 4,6 miliardy dolarů (přes 106 miliard korun). Ta si z rozvodového řízení před rokem odnesla 19,7 milionu akcií Amazonu, přičemž přepočteno na procenta jde o 4% podíl ve firmě, který má nyní hodnotu 63,6 miliardy dolarů (přes 1,4 bilionu korun). Bezosová je tak aktuálně 13. nejbohatším člověkem světa a rychle se dotahuje na vůbec nejbohatší ženu, Françoise Bettencourt Meyersovou.

Proč Amazon tak rapidně roste

Rapidní růst Amazonu není náhodný. Stojí za ním především důvěra investorů i zákazníků ve stále vzrůstajících trendech v online nakupování. Postavení Bezose ve velkém posílila i koronavirová krize. Za první kvartál tohoto roku vyrostl obrat Amazonu o 26 procent na 75,5 miliardy dolarů a měl k dispozici pohodlný polštář v podobě 27,2 miliardy dolarů v hotovosti. Investoři tak mají velká očekávání s tím, jak se blíží termín oznámení výsledků za druhý kvartál. Amazon je prozradí příští týden.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Cena akcií Amazonu poskočila nejvíce od prosince 2018 a od začátku letošního roku akcie firmy přidaly 73 %. Investoři věří, že online obchodním platformám typu Amazonu patří budoucnost, navíc se firma úspěšně zabydluje také v jiných segmentech, třeba v cloudových službách,“  dodává Kovanda.

Společně s Amazonem přitom v pondělí rostl i celý technologický sektor. Například Mark Zuckerberg si v pondělí připsal ke svému jmění 1,25 miliardy dolarů (29 miliard korun) a vedle jeho Facebooku rostl také Micrososft (o 4,3 %), Tesla (o 9,5 %) či Apple.

Průkopník americké módy v centru Prahy. Levi’s tu s Pastou Onerem otevírá největší prodejnu ve střední a východní Evropě

Filip HouskaFilip Houska

pasta-oner-levis-1

Foto: BoysPlayNice

Umělec Pasta Oner u své fresky v nové prodejně značky Levi’s v Praze

0Zobrazit komentáře

Jen těžko byste hledali módní značku s tak bohatou tradicí, jakou má americký Levi’s. Její legendární dědictví nyní míří i do Prahy a byť už v hlavním městě pár prodejen s ikonickými džíny, tričky nebo mikinami existuje, nyní jde o zcela nový zážitek. Oděvní gigant Levi Strauss & Co. totiž přímo v centru otevírá svou první vlajkovou a zároveň největší prodejnu ve střední a východní Evropě.

Svět tohoto průkopnického brandu, jehož příběh se začal psát už v roce 1853, se zákazníkům rozprostírá na zhruba 660 metrech čtverečních, které jsou pro Levi’s vyhrazeny na věhlasné adrese Na Příkopě 6. Tam na ně hned při vstupu do dveří dýchne atmosféra tradičního amerického stylu projevujícího se jak vystavenými riflovými produkty, tak unikátní freskou, o kterou se postaral Pasta Oner.

Právě tento český umělec, který svými mnohdy kontroverzními díly šokuje celý svět, si vzal do parády jednu z hlavních interiérových stěn, na níž propojuje americký způsob oblékání s tradičními symboly Česka, mezi kterými nechybí třeba Václav Havel, panorama Prahy, retro vůz Škoda 100 nebo číslovka 68, která odkazuje na Jaromíra Jágra.

levis-praha-7

Foto: BoysPlayNice

Pohled na prodejnu Levi’s z ulice Na Příkopě

levis-praha-6

Foto: BoysPlayNice

Výstava ikonických kusů

„Inspiroval jsem se vizuály ze šedesátých let a použil i fragmenty z původních kampaní, což Levi’s, respektive jejich centrálu, potěšilo. Měl jsem v tom volnou ruku, jediným požadavkem bylo propojení s českými prvky, což jsem udělal ve čtyřech případech. Obecně mě pak baví celý koncept storu a jeho ojedinělost,“ dodává pro CzechCrunch Pasta Oner.

Onerův rukopis, jenž se mimo jiné propisuje i do potisků nabízených triček, však není to jediné, čím nová prodejna zaujme.

levis-praha-1

Foto: BoysPlayNice

Stěna, za kterou stojí Pasta Oner

Levi Strauss & Co. do Prahy přiváží i exkluzivní in-store služby, které nejsou ve středoevropském regionu žádným velkým zvykem. Vedle toho, že je nabízena i kolekce Levi’s Vintage, která na základě původních amerických pracovních oděvů reprodukuje střihy a materiály, se uvnitř prodejny nachází i tzv. Levi’s Tailor Shop, u něhož stojí krejčí s touhou kreativně modifikovat nové i staré kousky této značky.

Právě na úpravy a personalizacích Levi’s dlouhodobě sází. I když se v posledních letech snaží přinášet nové, neotřepané návrhy, gró jeho byznysu tvoří legendární doplňky z modré či černé džínoviny, které na první pohled vypadají vesměs podobně. Proto nabízí specifické úpravy o záplaty, nášivky, cvočky, výšivky nebo textilní barvy, jež nositele od ostatních odliší.

levis-praha-5

Foto: BoysPlayNice

Levi’s Tailor Shop

„Je nám ctí otevřít první flagship store Levi’s v Praze. Ulice Na Příkopě je jednou z nejžádanějších obchodních destinací světa a jsme rádi, že se můžeme představit na tak výjimečném místě. Věříme, že naše džíny jsou prostředkem sebevyjádření a těšíme se na reakce Pražanů. Prostřednictvím inovativní prodejny chceme zvýšit naše renomé v hlavním městě a posílit vztahy s místní kreativní scénou,“ říká Jeremy Leaf, viceprezident Levi’s pro východní Evropu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby Levi Strauss & Co. svůj velký vstup na tuzemský trh udělal co nejzajímavější, na design interiéru dokonce použil materiály, které jsou ručně obarvené přírodním indigem. Na tom spolupracoval s uznávaným nizozemským studiem Blue Print Amsterdam. Modré podtóny se pak projevují i na dalších kusech nábytku a také denimových sedácích, které ušil dvorní krejčí prodejny s využitím recyklovaných zbytků džínoviny nebo poškozených produktů.

Zákaznický zážitek následně doplňuje několik LED obrazovek, na kterých se promítá aktuální portfolio střihů. Pokud tedy Levi’s máte v oblibě a chcete okusit nejnovější prodejnu v autentickém pojetí, můžete si to mířit rovnou do centra Prahy.

levis-praha-2

Foto: BoysPlayNice

Vybraná kolekce

levis-praha-3

Foto: BoysPlayNice

Pohled na bohatou nabídku

levis-praha-4

Foto: BoysPlayNice

Vítek, mistr krejčí